Visa fullständig version : Pålitlig kalorieräknare
Försöker räkna ut vad mitt basala kalori behov skulle vara med hjälp av Benedict metoden som anges i deff guiden men svaret jag får känns lite för högt.
Har räknat ut att det ska vara 3600 kalorier på min 105 kg. Detta verkar lite väl högt för mig så min fråga är känner någon av er till något annat sätt eller sida där man kan räkna ut sitt kalori behov. Detta kan mycket väl stämma men vill bara få det bekräftat från annat håll.
Förutom att jag väger 105 så är jag 182 cm lång å 26 år gammal.
den här har jag använt
http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php
där kan man välja mellan benedict och en annan metod,
hur pålitlig den är kan ja int svara på
testade åt dig:
enligt MD Mifflin (behålla vikt, och med "Lite eller ingen motion")
Ditt basala energiintag (BMR) är 2064 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2476 kcal per dag.
enligt Benedict (behålla vikt, och med "Lite eller ingen motion")
Ditt basala energiintag (BMR) är 2245 kcal per dag.
Ditt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2694 kcal per dag.
Reaper123
2013-04-02, 12:24
Försöker räkna ut vad mitt basala kalori behov skulle vara med hjälp av Benedict metoden som anges i deff guiden men svaret jag får känns lite för högt.
Har räknat ut att det ska vara 3600 kalorier på min 105 kg. Detta verkar lite väl högt för mig så min fråga är känner någon av er till något annat sätt eller sida där man kan räkna ut sitt kalori behov. Detta kan mycket väl stämma men vill bara få det bekräftat från annat håll.
Förutom att jag väger 105 så är jag 182 cm lång å 26 år gammal.Ditt BMR enligt H&B blir 2238 kcal...
Så detta innebär alltså att du valt en aktivitetsfaktor på 1.6?
Räknar jag baklänges (vet hur mycket jag gick upp i vikt kontra kcalöverskott) hade jag exakt 1,58 under min 4 månaders bulk
Då såg en vecka ut så här: 3x60min ("effektiv tid") styrketräning + 45-60min konditionsträning. Där all övrigt tid är på ett kontor eller i min soffa/kök.
Så om du tränar uppenbart mindre så låter 3600 kcal högt, men sen är detta som sagt bara en fingervisning och bara för att det stämde väldigt exakt för mig betyder det inte att det gör det för dig...
Så utgå ifrån en siffra och utvärdera vikttrenden efter 2-3 veckor och justera ev. kcalintaget och/eller ditt energibehov!
Själv så kör jag fyra gånger i veckan å passen brukar vara mellan 1 å 30 h till 2h. Kommer lägga till 3 cardio pass då jag sätter även igång med deffen. Å jag valde 1.6 som aktivitetsfaktor.
Efter att ha räknat lite så tyckte jag att 3300 kalorier verkade rimligt å att dra bort 500 från det. Så att 2800 blir den kcal gräns jag kommer börja med. Verkar detta rimligt tro ?
Reaper123
2013-04-03, 08:12
Själv så kör jag fyra gånger i veckan å passen brukar vara mellan 1 å 30 h till 2h. Kommer lägga till 3 cardio pass då jag sätter även igång med deffen. Å jag valde 1.6 som aktivitetsfaktor.
Efter att ha räknat lite så tyckte jag att 3300 kalorier verkade rimligt å att dra bort 500 från det. Så att 2800 blir den kcal gräns jag kommer börja med. Verkar detta rimligt tro ?Kör du 4 styrekepass á 90-120min & 3st konditionspass á 30min och i övrigt inte rör dig speciellt mycket (utöver jobb/skola) är det inte helt orimligt och ett bra utgångsläge.
Att du landar på kcalunderskott är en garanti iaf. (jag hade nog personligen valt 1,7 för att sedan ev. justera)
vem bryr sig vad någon uträkning säger? prova det du tycker känns rimligt och justera sedan efter behov.. alla dessa formler är inget facit och dom har sällan rätt ändå.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Kör du 4 styrekepass á 90-120min & 3st konditionspass á 30min och i övrigt inte rör dig speciellt mycket (utöver jobb/skola) är det inte helt orimligt och ett bra utgångsläge.
Att du landar på kcalunderskott är en garanti iaf. (jag hade nog personligen valt 1,7 för att sedan ev. justera)
Aa men det lär bli ungefär så. 1.7 kan kännas lite väl i överkant, ser det mer som så att jag hamnar på något lägre kcal intag än högre. Det jag gjorde senaste deffen var att jag bara räknade med mat intaget under dagen på mitt kcal underskott. Vilket innebär att jag inte räknade med det jag förbrukade på gymmet bara för att vara säker att jag var på minus i kcal intaget.
vem bryr sig vad någon uträkning säger? prova det du tycker känns rimligt och justera sedan efter behov.. alla dessa formler är inget facit och dom har sällan rätt ändå.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Du har säkert rätt men enda anledningen till att jag gör detta är för att ha någon slags fingervisning om till vilket kcal intag jag ska hålla mig till. Därför jag försöker använda mig av flera metoder så att jag kan sedan se på ett ungefär vilken siffra jag ska hamna på.
Dat CellTech
2013-04-03, 09:43
Räknas cardiopass in?
Jag försöker också räkna ut.
Väger cirka 80kg på morgonen, är 183 cm lång tränar 4-5 ggr i veckan men + cardio varje morgon till och med på icke träningsdagar. Vad fasen blir då mitt? Är 20 år gammal.
Räknas cardiopass in?
Väger cirka 80kg på morgonen, är 183 cm lång tränar 4-5 ggr i veckan men + cardio varje morgon till och med på icke träningsdagar. Vad fasen blir då mitt? Är 20 år gammal.
Allt räknas in: du vore ett unikum om du inte förbrännde energi under konditionsträning.
Vad menar du med cardio? Det kan ju vara alltifrån promenad till löpintervaller.
vicarious
2013-04-03, 09:53
Räknas cardiopass in?
Tanken är att aktivitetsfaktorn ska inkludera all aktivitet du utför. Men om du vill kan du ju ta en lägre siffra som aktivitetsfaktor och lägga till de extra kcal du förbrukar när du tränar. Vill du räkna mer exakt så använd MET (metabolic equivalent).
Dat CellTech
2013-04-03, 10:12
Allt räknas in: du vore ett unikum om du inte förbrännde energi under konditionsträning.
Vad menar du med cardio? Det kan ju vara alltifrån promenad till löpintervaller.
Ordvalet kanske inte var det bästa. Jag ägnar mig åt 45 min crosstrainer och 15-20 min cykling varje morgon innan frukost. Så (gym/styrka) 4-5 ggr i veckan, "kondition" 7 pass i veckan det blir ju 11-12 pass i veckan sammanlagt då.
Mitt intag ligger förövrigt på; jag ligger på diet nu.
2000-2100 kcal
protein 200g
kolhydrat 150-160g
fett 50-60g
Reaper123
2013-04-03, 11:03
Ordvalet kanske inte var det bästa. Jag ägnar mig åt 45 min crosstrainer och 15-20 min cykling varje morgon innan frukost. Så (gym/styrka) 4-5 ggr i veckan, "kondition" 7 pass i veckan det blir ju 11-12 pass i veckan sammanlagt då.
Mitt intag ligger förövrigt på; jag ligger på diet nu.
2000-2100 kcal
protein 200g
kolhydrat 150-160g
fett 50-60gUtifrån exemplet jag gav ett par poster ovanför denna så hade jag nog satt dig på minst 1,7.
Jag tränar (marginellt) mindre än dig och jag deffar på 2500-2700 kcal. Jag väger 8kg mer än dig och räknat med att mitt TDEE är 3400 kcal (mitt energibehov INKL. all träning) och tror du skulle landa på ungefär samma TDEE med din vikt, längd & träning!
Edit: Jag siktar på -0.6kg/vecka med det kcalintaget
Du ligger alltså på ett ganska så stort kcalunderskott enligt mina beräkningar, men dom är bara gissningar och finns bara ett sätt att lära sig... trial and error! Har du tur ligger du helt rätt nu och tappar du tex ~1kg/vecka i snitt över en längre tid är ditt energibehov troligen runt 3000 kcal!
Dat CellTech
2013-04-03, 11:27
Utifrån exemplet jag gav ett par poster ovanför denna så hade jag nog satt dig på minst 1,7.
Jag tränar (marginellt) mindre än dig och jag deffar på 2500-2700 kcal. Jag väger 8kg mer än dig och räknat med att mitt TDEE är 3400 kcal (mitt energibehov INKL. all träning) och tror du skulle landa på ungefär samma TDEE med din vikt, längd & träning!
Edit: Jag siktar på -0.6kg/vecka med det kcalintaget
Du ligger alltså på ett ganska så stort kcalunderskott enligt mina beräkningar, men dom är bara gissningar och finns bara ett sätt att lära sig... trial and error! Har du tur ligger du helt rätt nu och tappar du tex ~1kg/vecka i snitt över en längre tid är ditt energibehov troligen runt 3000 kcal!
Tack så mycket! Asbra svar! Jag har funderat på att uppa mitt kcal intag till 2400 kcal, men jag försöker samt variera min kolhydratintag lite då och då. Annars lider jag inte speciellt mycket under dieten än så länge men det kanske kommer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.