handdator

Visa fullständig version : stimulera MPS vid varje måltid

Jeml
2013-04-02, 10:31
har varit inne på att vid varje måltid jag äter få i mig tillräckligt med protein för att stimulera MPS maximalt (~30g+).

i och med att jag äter 5-6ggr/dag innebär det att jag oftast får i mig 2,5-3g protein/kg kv, vilket känns onödigt. skulle hellre ligga runt 2-2,5g/kg kv (bulkar) och istället få i mig lite mer carbs.

vad skulle då skillnaden bli om jag vid något mål åt mestadels kolhydrater? och när skulle det isf vara bäst att lägga detta mål?
eller är det bättre att helt enkelt plocka bort ett mål och lägga till mer carbs på dom andra?

#optionani jag vet :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

vicarious
2013-04-02, 11:18
Lägg det målet direkt efter träningen.

bigbellybob
2013-04-02, 11:47
Carbs efter som sagt, och ät när du är hungrig och känner för det, livet blir mycket mer njutbart då än att försöka äta var 3e timme för att det ska vara opti på något sätt.

WHITEFOLKS
2013-04-02, 12:19
30g+ är nog i överkant för maximal stimulans, skulle gissa att 20g fullvärdigt räcker.

Jeml
2013-04-02, 13:10
Lägg det målet direkt efter träningen.

får redan i mig runt 200g kollisar i målet efter träning. borde finnas någon gräns för när det är mer fördelaktigt att sprida ut intaget?

Carbs efter som sagt, och ät när du är hungrig och känner för det, livet blir mycket mer njutbart då än att försöka äta var 3e timme för att det ska vara opti på något sätt.

jag är inte ute efter att göra livet enkelt. då hade jag lagt ned allt tänk kring kosten och även en del träning.

tänk om man är vrålhungrig innan träning? då ska man alltså äta massa och sen efter träningen är man supermätt så då blev det visst ingen mer mat förrens nästa dag. kanske inte ens förrens lunch eftersom man inte orkade frukost.
Ne jag planerar gärna något sånär vilka tider jag äter sen behöver man inte äta var 3e timma för det.

30g+ är nog i överkant för maximal stimulans, skulle gissa att 20g fullvärdigt räcker.

jo men oftast är det inte bara fullvärdigt protein jag får i mig så därför brukar riktmärket vara 30g.

vicarious
2013-04-02, 13:15
får redan i mig runt 200g kollisar i målet efter träning. borde finnas någon gräns för när det är mer fördelaktigt att sprida ut intaget?

Lägg mer kolisar i andra målet efter träningen då. Eller i målet just innan, om det gör så du kan prestera bättre.

Jeml
2013-04-02, 13:17
Lägg mer kolisar i andra målet efter träningen då. Eller i målet just innan, om det gör så du kan prestera bättre.

ja, så du tycker alltså att jag ska ta bort ett mål och lägga kolhydraterna på något/några andra mål istället för att äta ett mål med mestadels kolhydrater och kanske endast runt 10g protein eller ännu mindre?

vicarious
2013-04-02, 13:18
ja, så du tycker alltså att jag ska ta bort ett mål och lägga kolhydraterna på något/några andra mål istället för att äta ett mål med mestadels kolhydrater och kanske endast runt 10g protein eller ännu mindre?

Skriv hur du äter nu. Får ingen bra uppfattning..

Jeml
2013-04-02, 13:26
frukost: gröt med mjölk, frysta bär och ibland 1tsk socker samt 2-3st ägg
(80g havregryn, 50-100g bär och ca. 1dl mjölk)

träning: BCAA och ibland glass/godis/frukt före eller efter för 200-300kcal.

post-wo mål: lagad mat, cirka 1000kcal 15-20g fett, 30-50g protein och resten kolhydrater.

mellanmål: syntha 6 shake på lättmjölk (300kcal, 30g protein, 8g fett)

middag: ungefär samma stats som post-wo målet. lagad mat.

kvällsmål: kvarg/protein pudding samt om drt behövs för att fylla ut kalorierna så kan det även bli frukt/havregryn eller liknande och ibland nån proteinbar.

käkar 3500kcal varje dag.

Jeml
2013-04-02, 17:51

post-wo mål: lagad mat, cirka 1000kcal 15-20g fett, 30-50g protein och resten kolhydrater.

kvällsmål: kvarg/protein pudding samt om drt behövs för att fylla ut kalorierna så kan det även bli frukt/havregryn eller liknande och ibland nån proteinbar.

käkar 3500kcal varje dag.

bumpelibump!

tycker ni jag ska dra bort ett mål (syntha 6 shaken) om jag inte behöver proteinet och vill anväda kalorierna till kolhydrater istället och lägga dom på något annat/andra mål så som det passar.
eller är det bättre att ersätta shaken med något kolhydratsrikt t.ex. bröd/frukt?

vicarious
2013-04-02, 17:56

Hur lång tid är det mellan post-wo må -> syntha shake -> mellanmål? 3h?

Jeml
2013-04-02, 17:58
Hur lång tid är det mellan post-wo må -> syntha shake -> mellanmål? 3h?

försöker hålla ca. 3h mellan målen, ibland blir det 2 och ibland 4 :)

äter alltså 5mål/dag nu (+aminosyror och eventuell frukt/godis/glass vid träningen).

vicarious
2013-04-02, 18:01
försöker hålla ca. 3h mellan målen, ibland blir det 2 och ibland 4 :)

äter alltså 5mål/dag nu (+aminosyror och eventuell frukt/godis/glass vid träningen).

Hm ok. Well, vars du lägger in kolhydraterna gör nog varken från eller till. Om du känner att du behöver mer energi för att prestera så lägg de innan träningen. Annars någon stans efter träningen, vars tror jag inte spelar någon roll. Byta ut shaken mot något kolhydratsrikare mellanmål kanske :) Proteinbars är ju gott!