handdator

Visa fullständig version : Kerstin Brismar om fasta vs bantning

Rosvall
2013-04-01, 16:01
I slutet av programmet om fasta som gick på svt häromdagen (http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld) sas något intressant i en intervju.

Kerstin Brismar, läkare och kostforskare, intervjuades om skillnaden mellan jojobantning och fasta. Jag skrev ner dialogen mellan Kerstin och programledaren nedan.

Lite hårddraget skulle man kunna säga att hon påstår att ett dagligt kaloriunderskott sänker ämnesomsättningen medan en fasta på exempelvis ett par dagar i veckan inte gör det. Är det en korrekt tolkning? Finns det stöd för ett sådant uttalande?

Victoria Dyring: Men det här med att fasta och sen äta och fasta och äta, det påminner rätt mycket om jojobantning, som knappast låter något vidare. Vad är skillnaden?

Kerstin Brismar: Det här är ingen bantning, för det första. Och jojobantning, då äter man väldigt lite kalorier under en lång lång period. Man sänker kroppens ämnesomsättning, för att överleva. Och sen när man börjar äta så går man snabbt upp i vikt pga den låga ämnesomsättningen.

Victoria Dyring: Och när man gör det på det här viset då som vi fick se i filmen, vad händer då?

Kerstin Brismar: Ja då hinner man inte sänka ämnesomsättningen på det sättet, för det är så kort period. Så då har man kvar sin ämnesomsättning och det är bara att man minskar kaloriintaget. Man rättar till de här för höga nivåerna av insulin och IGF:et och blodsocker och blodfetter.

Victoria Dyring: Så då gäller det att hålla noga koll på tiden så man inte fastar för länge.

Kerstin Brismar: Ja absolut, det räcker med några dagar.

tjing
2013-04-01, 16:26
Ja.

Fasta påverkar tyreroida hormoner via leptin (framförallt T4 sänks lite verkar det som) men katekolaminer under fastan höjer ämnesomsättningen och nettoeffekten blir en liten höjning av ämnesomsättning under kort fasta (upp till ett par dagar).

tjing
2013-04-01, 16:37
För övrigt ser man lika ofta ingen skillnad på tyreoida hormon. Kostsammansättningen kan spela roll.

Akada
2013-04-01, 17:15
För övrigt ser man lika ofta ingen skillnad på tyreoida hormon. Kostsammansättningen kan spela roll.
Vid fasta? Nu missar jag nog något. Eller menar du om man annars brukar äta lchf e.dyl?

tjing
2013-04-01, 17:35
Vid fasta? Nu missar jag nog något. Eller menar du om man annars brukar äta lchf e.dyl?

Vid hur man äter när man äter såklart.

bemeer
2013-04-01, 18:50
Såg dokumentären på Svt nyss och har en fråga jag inte lyckats hitta svaret på än.

I dokumentären nämns att för "mycket" protein får kroppen i "gas och köra" läge, vilket dom påpekar är dåligt och rikskerar cancer sjukdomar m.m.

Hur ska jag ta detta då? Antingen skala av mitt protein intag per dag "vilket är dryga 2G kroppskilo" och öka mina chanser att slippa dessa sjukdomar
Eller Fortsätta Intaget och ha "kvar" min muskler så att säga?

Dom nämner bara för "mycket" protein ger detta gas-köra läge? vad är "för mycket"

Tacksam om någon kan besvara mina funderingar.
Mvh

tjing
2013-04-01, 18:58
Du får ju göra vad du vill. Eller vill du att någon annan ska bestämma åt dig? Det kommer inte att ske.

En studie visade att 0,95 g / kg / dag minskade IGF-1 signifikant gentemot 1,67 g / kg / dag hos människor.

bemeer
2013-04-01, 19:05
Tack för svar. Vill bara ha lite vägledning eller mer fakta.
Jag kommer att fortsätta äta mina 2g då dessa sjukdomar känns avlägsna i dagsläget.

Tråkigt att högt protein intag höjer IGF-1 intaget

tjing
2013-04-01, 19:08
Fast det är ju inte end-all-be-all när det kommer till hälsa. IGF-1 har också positiva effekter på t ex hjärnhälsa (neurogenes), muskeltillväxt osv så det är förmodligen mer komplicerat än att mycket per automatik är dåligt. Vi snackar om olika varianter av IGF som uttrycks i olika vävnadstyper osv.

Vad som är klart dåligt är att bli fet dock och/eller inte röra på sig. Resten får vi utvärdera allt eftersom mer studier publiceras.