Visa fullständig version : Min nya kost, inte deff.
wilhelmblomgren
2013-04-01, 15:37
Min nyplanerade kost är skapad i syfte att gå ner 1,5-2kg i veckan utan att förlora för mycket muskelmassa, jag kommer ju förlora muskelmassa det förstår jag, men jag vill iallafall motverka det. Jag har mycket protein just för att min muskelmassa inte ska förtvina för mycket.
Jag vet att det är ett rejält kaloriunderskott.
Detta är ingen deff.
Jag har precis kört en lyckad vlcdkur, så jag är van vid lie variation och kalorier.
Jag kommer köra denna dieten i ca 1,5-2 månader, behövs det mer?
Frukost: ca 3-4dl lätt fil och en kopp kaffe ca 180kcal.
"brunch": En Vlcd-shake, ca 100 kcal.
Lunch: Bara gröna grönsaker t.ex. broccoli, spenatblad och salladsblad, en rejäl portion ca 150kcal
Mellanmål: En Vlcd-shake, ca 100 kcal.
Mellanmål: lätt kesella 250g, ca 187 kcal och 32,5g protein
Middag: Grönsaker och en fett snål men proteinrik köttbit (kyckling) på ca 400gr. ca 686kcal och 112g protein.
Till detta dricker jag vatten men lite cola light på helgerna, en eller två burkar.
~1303-1400kcal
~180g protein
Träna på gym (tyngdlyftning och rodmaskin) fem dagar i veckan i ca en till 1 1/2 timme vart pass. På helgerna drar jag ner på kalorierna.
Min längd, 180 cm
Jag är 18 år gammal
Min Bmr är runt 3000kcal per dag.
Min vikt 80kg, min målvikt ca 70kg.
Ser allt ut som det ska, eller behöver något ändras?
Hur kommer min kropp se ut sen om man utgår från min längd, framtida vikt samt träningen?
Hoppas jag inte tar för mycket av er lediga tid.
Mvh
bmr=basal metabolic rate. Den är alltså inte 3000 kcal.
Du behöver max 2 g protein/kg. Nuvarande diet är en svältdiet som kommer medföra muskelförlust så att du ser tanig ut efteråt (1300-1400 kcal).
Sen så äter du i princip inte fett överhuvudtaget. Lägg till ägg och skippa vlcd shakesen. Använd olivolja när du steker.
Om du äter mindre än 0,5 g fett/kg kv lär du få problem med hälsan.
Vad är det om det inte är en deff? Ska du banta? :confused:
Ät mer, mycket muskler kommer att försvinna.
wilhelmblomgren
2013-04-01, 16:19
[QUOTE=LillisJ;6369782]Vad är det om det inte är en deff? Ska du banta? :confused:
Ät mer, mycket muskler kommer att försvinna.[/QUOr TE]
Ja, det är en bantning. Hur mycket ska jag äta(kcal)?
wilhelmblomgren
2013-04-01, 16:26
bmr=basal metabolic rate. Den är alltså inte 3000 kcal.
Du behöver max 2 g protein/kg. Nuvarande diet är en svältdiet som kommer medföra muskelförlust så att du ser tanig ut efteråt (1300-1400 kcal).
Sen så äter du i princip inte fett överhuvudtaget. Lägg till ägg och skippa vlcd shakesen. Använd olivolja när du steker.
Om du äter mindre än 0,5 g fett/kg kv lär du få problem med hälsan.
Anledningen till att jag dricker shakes är att jag har som de flesta andra en stressig vardag, där en shake är ett snabbt mål.
Jag har nog missförståt det där med Bmr. Är ny med detta.
Om jag skulle öka kalorierna, hur mycket kommer jag då gå ner per vecka? Vad är fördelarna med en långsammare viktnedgång, förutom muskelförlusten?
tack i förväg, jag är som sagt ny.
den där kosten och träna nej tack kommer ge dig beavär...
tom för fattig kost om du bara sitter helt blix stilla ju.
3 dl fil till frukost skit i frukosten isf kan lönt.
det där e inte deff håller med det är idioti.....spec ihop med träning.
wilhelmblomgren
2013-04-01, 18:26
Jag skrev tydligt att det inte var någon deff.
den där kosten och träna nej tack kommer ge dig beavär...
tom för fattig kost om du bara sitter helt blix stilla ju.
3 dl fil till frukost skit i frukosten isf kan lönt.
det där e inte deff håller med det är idioti.....spec ihop med träning.
Jag skrev tydligt att det inte var någon deff.
längd och vikt?
wilhelmblomgren
2013-04-01, 19:27
Som sagt, 80kg och 180cm.
Lipservice
2013-04-01, 19:36
Jag är själv ny i styrketräningens hem och kostvärld. Jag är 183cm och 83kg. Tränar styrka 3 gånger i 60min i veckan, samt går 30-50min om dagen 6gånger i veckan.
Till din fråga, jag äter 2500-2900 kcal om dagen, men går ner ca 0,25kg i veckan. Så jag tycker inte du ska tänka ett dugg på "bantning". Ju stabilare viktnedgång ju skönare liv och hälsa medför det, om jag själv nu gör rätt dvs.
Som sagt, 80kg och 180cm.
Jag tycker inte att en bantningskost är lämplig för din vikt/längd-ratio. En deff kommer ge bättre resultat och du kommer att må bättre.
wilhelmblomgren
2013-04-02, 16:21
Okej, jag höjer protein genom att lägga till ett stekt ägg på morgonen och ett rått ägg till varje måltid, jag kommer då upp i ca 220g protein och 1625kcal.
(har ätit råa ägg innan)
Jag kör en deff istället.
Jag tycker inte att en bantningskost är lämplig för din vikt/längd-ratio. En deff kommer ge bättre resultat och du kommer att må bättre.
Paperbasket
2013-04-02, 16:27
Bättre att tillaga dina ägg istället.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3101556&postcount=9
Okej, jag höjer protein genom att lägga till ett stekt ägg på morgonen och ett rått ägg till varje måltid, jag kommer då upp i ca 220g protein och 1625kcal.
(har ätit råa ägg innan)
Jag kör en deff istället.
Varför råa ägg överhuvudtaget, vad är poängen med det?
Både godare och bättre med ett tillagat.
Grundfrågan är väl, varför ska du banta istället för att deffa?
Reaper123
2013-04-03, 08:21
Hur kommer min kropp se ut sen om man utgår från min längd, framtida vikt samt träningen?Om du kör denna "diet" i 1,5-2 månader kommer du mest troligt nå ditt viktmål, resultatet kan dock bli som så att du ser smalfet ut. Alltså rent praktiskt möjligt att se mindre tränad ut trots att du tappat 10kg.
Anledningen till detta verkar tidigare kommenterarer redan tagit upp, för det är resultatet av att banta snarare än deffa!
Skulle gissa på att ditt maximala kcalunderskott per dygn, för att "enbart" tappa i fettvikt, ligger gissningsvis omkring 600-800 kcal (70kcal per kilo kroppsfett). Så du kommer frivlligt med ett underskott på 1500+ se till så du tappar x kg muskelvikt!
wilhelmblomgren
2013-04-03, 13:37
Vad tycker ni om min nya diet?
Den är likadan som den gammla men jag äter 1 ägg till varje mål, jag kommer du upp i 1600kcal och 220g protein. Dett är en deff.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.