Visa fullständig version : Häftigaste relikerna?
Sup
Jag tycker det är väldigt roligt att prata om saker som är tabu, annorlunda och allmänt shysch! Vid middagsbordet berättade min bror att dom läser om Hitler i skolan just nu och att det är intressant att läsa om allt från hans tankar till hur hans mustasch successivt blev mindre (true story), jag kände då att det var passande att säga att jag gärna skulle äga en tavla målad av Hitler, eller kanske originalet av Mein Kampf. Inte för att jag stödjer varken ideologin eller Herr H. själv, men för att jag tycker historiska och laddade föremål är väldigt spännande och häftiga.
Mina föräldrar tyckte inte det var roligt och gillade inte någon av relikerna jag radade upp på min lista, Gandhis glasögon, Hitlertavlor, Påvens hatt, sfinxens försvunna näsa etc.
Min käre mor sa att om hon under pistolhot var tvungen att ta emot något stulet föremål skulle det vara en cigarr från Churchill. Japp, så spännande.
Så, om DU fick chansen att ta del av ett stulet föremål gratis som du inte får sälja, bara ha för att ställa på bokhyllan eller vad du nu kan tänka dig ha den. Vad skulle du välja? Du får välja från vilken epok och vilken person/plats/sak du vill, och berätta gärna varför. Du behöver alltså inte välja det dyraste, för du får inte sälja det, så vi skiter i det nominella värdet nu.
Det föremålet jag helst hade velat ha är påvens hatt, jag har alltid haft en fascination för den och jag vet inte varför. Något av redan nämnda föremål hade inte varit fel heller, eller Armstrongs bortopererade kula hade varit rätt "roligt"* att ha i en samling med reliker också.
Såååå, hur ser din önskesamling ut? :)
edit: glömde givetvis *no homo
Kristi blod som förvaras i Neapel och växlar mellan torkade och flytande substans.
Baronpanda
2013-03-31, 21:37
Den första coca colan.
Någon genuin skulptur/målning av Hitler. Autograf skulle också vara fint. För att klargöra: Nej jag är inte nazist/rasist eller Hitlerdyrkare. Gillar WWII helt enkelt.
PureWhey
2013-03-31, 21:50
En mumie, påvens hatt låter kul också...
hahavaffan
2013-03-31, 22:01
Kundvagnen som Allan välte.
Kopernikus stjärnkikare kanske. Vet inte riktigt. Någonting som man kan koppla till ett konkret vetenskapligt avtryck.
Ristretto
2013-03-31, 22:03
Zyzz shorts.
Jag vill ha Sputnik 1 hängandes i taket hemma.
stolpskott
2013-03-31, 22:25
Anton LaVeys satanistbibel.
Dödahavsrullarna hade vart coolt att ha!
Nu vet jag inte om du menade att man skulle välja en eller fler, men jag tar fler för säkerhets skull.
Första exet av Snorre Sturlassons prosaiska edda hade jag gärna haft.
Skriven någon gång på 1200-talet.
Någon av John Wayne Gacys teckningar.
En av Hitlers tavlor hade inte jag heller sagt nej till.
Vad det nu är som finns inne i den stora svarta kuben i Masjid al-Haram i Mekka. Fast inte om det är ett helt lik. Då passar jag...
Mass-Tech
2013-04-01, 00:52
Knivarna som dödade Julius Caesar.
Det finns jättemycket, men det första jag kommer att tänka på nu är Euklides Elementa.
Den "första" bibeln. För att kunna jämföra med dagens biblar samt analysera när den är skriven.
Om det nu ens är möjligt att definitivt peka på en bok (i tiden, jag antar att jag får lov att peka ut föremål som numera är förstörda?) och säga att "nu räknas den som bibeln". Boken är ju nog mestadels en "remix" på andra berättelser/skrifter och har "remixats" kontinuerligt under en längre period så det kanske inte finns någon definitiv övergång från tidigare berättelser/myter/skrifter till bibeln(tm).
MiraAqui
2013-04-01, 02:06
Förbundsarken.
stolpskott
2013-04-01, 02:22
Vi måste slå fast något innan tråden går vidare: Måste relikerna finnas på riktigt?
MasterChief
2013-04-01, 07:01
Kopernikus stjärnkikare kanske. Vet inte riktigt. Någonting som man kan koppla till ett konkret vetenskapligt avtryck.
Njae, alltså teleskopet var inte uppfunnen på Kopernikus tid. Dock Galileis lilla teleskop hade ju varit oändligt cool att ha. En av hans lilla stjärnkartor såldes för 4 miljoner vill jag minnas så vad hans teleskop skulle gå för vågar jag inte ens tänka på.
Victorsnya
2013-04-01, 07:31
Vi måste slå fast något innan tråden går vidare: Måste relikerna finnas på riktigt?
det tycker jag, och inget tramsande
Pandoras ask. Oöppnad givetvis.
Annars:
http://www.comicsrecommended.com/images/dc/allstarsuperman_002_key.jpg
StarkaUlf
2013-04-01, 08:05
Den Heliga Graalen hade varit fränt att ha.
spoonchest
2013-04-01, 09:45
Äpplet som träffade Newton i huvudet.
En bit av berlinmuren (inte helt omöjligt, men ändå.)
spoonchest
2013-04-01, 09:54
The one falukorv.
Nejfyfan vad äckligt.
Albin Eriksson
2013-04-01, 10:09
Ett faberge ägg.
Sorry, men man fick inte sälja det.
Och exakt hur snygga är dom egentligen, inte mkt.
Sorry, men man fick inte sälja det.
Och exakt hur snygga är dom egentligen, inte mkt.
Ska du ttrammsan finns det andra trådar. Titanics ratt.
Mackan58
2013-04-01, 10:14
Heliga Graal såklart.
Är väl ingen tvekan om saken!?
Albin Eriksson
2013-04-01, 10:15
Ska du ttrammsan finns det andra trådar. Titanics ratt.
en gång till...va?
Rikard Jansson
2013-04-01, 10:16
Pistolen vars hitler sköt sig själv med
Michelangelo ofullbordad pietà florens
mangemani
2013-04-01, 10:47
skulle vilja säga nått från ww2, men det känns lite utnött då jag har det ena och det andra från den perioden redan.
nått från det amerikanska inbördeskriget kanske.
min dröm är att få besöka gettysburg, ta den där touren och se och höra allt som hände de 3 dagarna.
men om jag ska ta med någon relik, så får det bli någon utav kanonerna som står där.
Lundberg
2013-04-01, 10:58
Koranen, originalet alltså.
Ronnie Peterson´s lotus i vardagsrummet.
http://hd.se/multimedia/dynamic/00675/ls_ronnie_p-bil_675048v530x800.jpg
hahavaffan
2013-04-01, 11:47
Ronnie Peterson´s lotus i vardagsrummet.
1
[I1MG]http://hd.se/multimedia/dynamic/00675/ls_ronnie_p-bil_675048v530x800.jpg[/IMG]Den håller jag med om!
Huvudet på den lilla sjöjungfrun (den lille havfruen). http://sv.wikipedia.org/wiki/Den_lille_havfrue
Lite halm från julbocken i Borlänge ett år den brann men innan den brann.
Alexanders svärd, knivarna som dräpte Caesar, diverse kungasvärd genom historien. Skulle gärna haft några legion standard med tillhörande örn med. :)
Diomedea exulans
2013-04-01, 15:04
Arnold Schwarzeneggers första hemmagym som han byggde i källaren när han bodde hos sina föräldrar.
filmjölk
2013-04-01, 15:28
En fullt fungerande MP18 med ett par lådor ammunition och magasin.
Ristretto
2013-04-01, 15:30
Den håller jag med om!
Jag också. Kan vi ha den en vecka var?
Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5
tossefar
2013-04-01, 15:49
Pistolen vars hitler sköt sig själv med
Skummaste användningen av "vars" jag sett. Är du norrlänning? :d
StarkaUlf
2013-04-01, 15:51
En diskett fullmatad med bilder på nakna brudar.
Ni som skriver vore ju roligt om ni skrev några rader om vad det är ni pratar om, intressant tråd! Bra initiativ TS.
Jag skulle vilja se vad som finns i böckerna i Vatikanstaten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vatikanens_arkiv
Lär finnas massa intressanta saker där om vår historia.
BelowAverage
2013-04-01, 16:18
Ristrettos navelsträng.
En fullt fungerande MP18 med ett par lådor ammunition och magasin.U mad??
Diomedea exulans
2013-04-01, 17:00
Asteroiden som dödade dinosaurierna.
Rikard Jansson
2013-04-03, 20:40
Skummaste användningen av "vars" jag sett. Är du norrlänning? :d
Ja, det blev riktigt cpigt såg jag efteråt. Nåväl^^ Nej, värmlänning :D
Slash hatt. :D
http://2.bp.blogspot.com/-Fn35cF0GZvQ/TycjL3XJxlI/AAAAAAAABUM/gFoKlEC4lq0/s1600/Slash%2BPhoto.jpg
Ristretto
2013-04-03, 20:59
Ristrettos navelsträng.
Vad bjuder du då?
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/40/Detached_Umbilical_Cord.jpg/800px-Detached_Umbilical_Cord.jpg
Njae, alltså teleskopet var inte uppfunnen på Kopernikus tid. Dock Galileis lilla teleskop hade ju varit oändligt cool att ha. En av hans lilla stjärnkartor såldes för 4 miljoner vill jag minnas så vad hans teleskop skulle gå för vågar jag inte ens tänka på.
Ah. Det ante mig. Jag tänkte som så att han måste haft _något_ hjälpmedel i stil med en kikare, men man (jag) upphör aldrig att förvånas över hur dåtidens människor faktiskt lyckades med sina upptäckter.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.