handdator

Visa fullständig version : Inköp av bälte


trixen9565
2013-03-31, 17:35
Tjena!
Jag har planerat att köpa ett bälte för benböj och marklyft.
Men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa, har fått höra att 11mm är rekommenderat. Skulle gärna vilja få lite råd om vad jag ska köpa. Sen vilken storlek, jag har 88cm runt kaggen men om jag då köper ett bälte som tex är 85-95cm räknar dem då med att jag tränar i munktröja som plussar på ganska många cm.
Är tacksam över alla råd, och ni som anser att bälte är onödigt er kan jag väl informera att jag använder det pga en smärtor i ländrygg och pga av att jag kör mycket låg reppare, så fort jag kör högre reps så tränar jag utan bälte.

LillisJ
2013-03-31, 17:40
Bälte är inte för att hjälpa smärta/förebygga.. Snarare att göra det lättare att hålla buktryck genom att ha en "vägg" framför magen.

Vunnis
2013-03-31, 17:42
Att ta reda på varför du har ont i ryggen kan vara en bra idé.

Wahlanders (googla.) har bra bälten tycker jag. Där beställer du efter midjemått och får +/- ett antal cm så du kan pendla i vikt en hel del utan att det gör någonting.

trixen9565
2013-03-31, 17:58
Bälte är inte för att hjälpa smärta/förebygga.. Snarare att göra det lättare att hålla buktryck genom att ha en "vägg" framför magen.

Eftersom man får lättare att hålla ett bra buktryck så får man mindre vikt som ländryggen får ta och därför förebygger jag att göra saker värre.

trixen9565
2013-03-31, 18:00
Att ta reda på varför du har ont i ryggen kan vara en bra idé.

Wahlanders (googla.) har bra bälten tycker jag. Där beställer du efter midjemått och får +/- ett antal cm så du kan pendla i vikt en hel del utan att det gör någonting.

Tackar! Jag har inte så ont i ryggen så att jag inte kan träna men jag håller på och rehabiliterar det på sidan av den "riktiga" träningen, men med bälte så kan jag gå på den nivån jag brukar ha.

Sen finns det inget riktigt negativt med bälte heller, det har skapats mycket myter kring bälten..

Vunnis
2013-03-31, 18:13
Jag vet i alla fall att jag har hamnat efter i bålträningen för att jag har använt bälte mycket - och det tar tid att komma ikappa med. Men rehabbar du det som är kass och vet vad du sysslar med så kör hårt. :)

Loke
2013-03-31, 18:17
Tackar! Jag har inte så ont i ryggen så att jag inte kan träna men jag håller på och rehabiliterar det på sidan av den "riktiga" träningen, men med bälte så kan jag gå på den nivån jag brukar ha.

Sen finns det inget riktigt negativt med bälte heller, det har skapats mycket myter kring bälten..

Och den kanske vanligaste myten är att bälte skyddar mot skador. Visst kan det vara möjligt att göra som du säger, på samma sätt som att andra idrottare kan tejpa och stödja upp och på så vis komma runt en skada. Men du ska veta att du är ute på tunn is, och misslyckas det så är det mycket möjligt att du aldrig kan lyfta igen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte du är på den nivån där det är meningsfullt att hålla på med den där typen av experiment. Du förlorar inget på lång sikt att ta en paus från det tunga lyftandet. Speciellt att börja med bälte just när man är skadad är rätt riskabelt anser jag.

Pepz
2013-03-31, 18:17
ha inte bältet utanpå tjocktröjan.

dels är det fult och dels så tappar du en del funktion.

+1 på loke

trixen9565
2013-03-31, 18:30
Och den kanske vanligaste myten är att bälte skyddar mot skador. Visst kan det vara möjligt att göra som du säger, på samma sätt som att andra idrottare kan tejpa och stödja upp och på så vis komma runt en skada. Men du ska veta att du är ute på tunn is, och misslyckas det så är det mycket möjligt att du aldrig kan lyfta igen. Ska jag vara helt ärlig så tror jag inte du är på den nivån där det är meningsfullt att hålla på med den där typen av experiment. Du förlorar inget på lång sikt att ta en paus från det tunga lyftandet. Speciellt att börja med bälte just när man är skadad är rätt riskabelt anser jag.

Det handlar mer om att jobba runt skadan. Och att säga att om jag "misslyckas"dvs att jag drar på mig en värre skada att jag då aldrig skulle kunna lyfta igen är väl att ta i lite väl mycket eller hur?

trixen9565
2013-03-31, 18:31
Jag vet i alla fall att jag har hamnat efter i bålträningen för att jag har använt bälte mycket - och det tar tid att komma ikappa med. Men rehabbar du det som är kass och vet vad du sysslar med så kör hårt. :)

Vid tung träning dvs låg reppare använder jag det så det är nog lugnt, jag lär inte tappa får mycket bål men Wahlanders som du rekommenderade innan verkar lovande!=)