Logga in

Visa fullständig version : Näringsvärde

Arezm
2013-03-31, 12:23
Tja alla sköna påskkärringar!

Jag har fått tag på lite vildsvin som ska tillagas under veckan. Det är främst dubbel-kotletter. Jag ha aldrig käkat vildsvin så det ska bli intressant. Jag har inte någon kalori-nojja direkt men det vore intressant att veta hur näringsvärdet för kotletterna ser ut. Jag vet att vildsvin generellt sett är magrare än fläsk, dock har jag inte hitta några värden för kotletterna. Det skulle vara schysst om nån visste detta.

Tack på förhamd!

Ha en fortsatt trevlig påsk!

Tisu
2013-03-31, 13:01
Skiljer sig inte så mycket från fläsk, så om du äter "normala" mängder kan du räkna det som fläsk.

Arezm
2013-03-31, 19:07
Fast jag tror nämligen att det skiljer sig en del ändå. Så länge du inte har fakta som motbevisar det

Wzup2u
2013-03-31, 19:45
vildsvin generellt är jaekla magert kött.

dock just kotletten ca 14g fett/100 och 220kcal.

annars generelt magra delar är ca 3 procent fett och ca 100-120kcal/100

vildsvin e gott dock inte ätit det på länge då jag fick en stor leverans av det och käkade det allt för mycket för ett bra tag sedan faktist jaekla gott men tillaga rätt bara.
enbär när du tillagar jupp.

AronP
2013-04-02, 08:10
Både svin eller vildsvin har i princip inget insprängt fett, eftersom du nojar över energiinnehållet så kan vi väl anta att du skär bort fettet och då får vi i princip samma värde. Kollar vi SLV för fläskkotlett med fett borttaget så har det 1.7g fett, om vi eliminerar allt detta genom att använda vildsvin så sparar du hela 15kcal/100g. Om du tänker äta fettet så är ju diskussionen i princip lönlös.