Visa fullständig version : Tappat styrka under deff
Hejsan!
Jag har deffat sen den 12 februari och låg då på en vikt av 83kg.
Nu har jag kommit ner till 79,6kg och det rullar på bra tycker jag.
Innan deffen när jag körde ex.bänkpress låg jag på 90kg och reppade runt 5 repsx4 set och detta var precis så jag pallade detta med c:a 2min vila mellan setten.
Nu ligger jag på samma vikt och inte ens i första settet klarar jag av 5 reps längre utan landar på 4st följt av en 3:a på andra och sen blir jag tvungen att sänka vikten till 85kg.
Jag äter c:a 2gram protein per kkv.och c:a 100-200 gram kolisar varje dag och runt 1gram fett per kkv.
Är detta normalt att tappa lite styrka under deff?
Sparven från Minsk
2013-03-31, 10:42
Tyvärr är det ju så. Skulle tippa på att det mest beror på att du konstant ligger på energiunderskott dvs inte samma energi under passet. Du har tappat i vikt, mindre massa att skjuta ifrån med i övningarna. Sist och tråkigaste, mest troligt tappat lite muskelmassa med.
Tyvärr är det ju så. Skulle tippa på att det mest beror på att du konstant ligger på energiunderskott dvs inte samma energi under passet. Du har tappat i vikt, mindre massa att skjuta ifrån med i övningarna. Sist och tråkigaste, mest troligt tappat lite muskelmassa med.
Ja jag antar att jag får leva med detta och hoppas att just det mesta av vikten som tappats är från just fettet:)
Med en viktnedgång på "bara" 4 kg så tycker jag att man inte borde tappa allt för mycket styrka på den lilla viktnedgången. Se över ditt program och kanske gör en förändring där du kanske minskar frekvensen och höjer intensiteten i passen samt kör lågvolym totalt så du hinner återhämta dig mellan varje pass.
Paperbasket
2013-03-31, 11:17
Hur tränar du under veckan?
Sheogorath
2013-03-31, 11:49
Jag tycker inte att man ska acceptera styrkeförlust hur som helst och verkligen inte under mjukisdieter på en månad eller två. I början av en diet är det inte onormalt att kunna öka genom att kosten optimeras (om den inte redan är optimerad) och lite jävlar anamma, trots energiunderskott. Den ökningen blir sedan en buffert för styrkeförlusten som kommer mot slutet av dieten. Men inte ens ner mot 5-6% BF behöver man ha blivit svagare i jämförelse med innan dieten. Hur det blir när man går ännu lägre kan jag inte tala om för egen del eftersom jag inte varit där.
Med en viktnedgång på "bara" 4 kg så tycker jag att man inte borde tappa allt för mycket styrka på den lilla viktnedgången. Se över ditt program och kanske gör en förändring där du kanske minskar frekvensen och höjer intensiteten i passen samt kör lågvolym totalt så du hinner återhämta dig mellan varje pass.
Skall se över detta.
Hur tränar du under veckan?
Jag brukar träna 4 pass ibland 5 per vecka där jag kör bröst+triceps i hop
c:a 4 set tungt på bänken c:a 5 reps samt 4-5 set flyes eller annan övn runt 8-10 reps.
rygg+biceps där jag brukar marka 4 set tungt c:a 5 reps där också och avslutar med latsdrag 4 set/rodd övn c:a 4 set där jag landar runt 8-10 reps på dom setten.Biceps blir c:a 5 set beroende på hur mycket kraft det finns kvar.
Ben:knäböj tungt 4 set c:a 5 reps eller benpress,benspark 4 set runt 8-10 reps och avlutningsvis baksida lår c:a 4 set där också runt 8-10 reps.
Axlar kör jag militärpress 4 set c:a 5 reps och c:a 4 set utsida axel runt 8-10 reps och baksida c:a 3 set runt 10-15 reps.
Vader kör jag alternerande högreps/lågreps allt mellan 6-8 set.
Såhär kan mitt prg se ut för veckan:
Måndag:Ben
Tisdag:vila
Onsdag:Axlar+vader
Torsdag:Rygg+Biceps
Fredag:vila
Lördag:Bröst+triceps
Söndag:Ev ett extra pass om tid/ork finns.
Magen körs fö 2 ggr per vecka på olika dagar som känns bra.
Jag tycker inte att man ska acceptera styrkeförlust hur som helst och verkligen inte under mjukisdieter på en månad eller två. I början av en diet är det inte onormalt att kunna öka genom att kosten optimeras (om den inte redan är optimerad) och lite jävlar anamma, trots energiunderskott. Den ökningen blir sedan en buffert för styrkeförlusten som kommer mot slutet av dieten. Men inte ens ner mot 5-6% BF behöver man ha blivit svagare i jämförelse med innan dieten. Hur det blir när man går ännu lägre kan jag inte tala om för egen del eftersom jag inte varit där.
Ok.Detta är första gången som jag försöker dieta och jag kan inte detta nåt nämnvärt än att jag ser till att få i mig 2g protein per kkv och 1-1,5 gram fett per kkv.Kolisar kan landa nånstans mellan 100-250gram per dag.
När jag startade dieten låg jag på 83kilo.
Det kan mycket väl vara så att vissa pass saknar man den där "jävlar anamma"attityden och då klart orkar man inte den där sista repsen:)
Skall spotta mig i handen nästa bänkar pass!
Sheogorath
2013-03-31, 16:20
Ok.Detta är första gången som jag försöker dieta och jag kan inte detta nåt nämnvärt än att jag ser till att få i mig 2g protein per kkv och 1-1,5 gram fett per kkv.Kolisar kan landa nånstans mellan 100-250gram per dag.
Det kan mycket väl vara så att vissa pass saknar man den där "jävlar anamma"attityden och då klart orkar man inte den där sista repsen:)
Jag tycker att en av de viktigaste sakerna man kan göra (under både bulk och deff, men framförallt deff) är att kasta ett getöga på föregående pass inför varje set. Gjorde jag en femma på 65 sist? Ja då jävlar är det en sexa som gäller idag. Hade man gått på känsla i det läget istället för att påminna sig själv hur det gick förra gången är det ganska sannolikt att man landat in på en fyra eller femma; vet man att det är sex reps som gäller är det lättare att pricka målet. Block, penna och att blicka bakåt är med andra ord A och O.
En mindre detalj är att det låter som att du har ganska lågt energibehov och då är det nog klokt att lägga dig närmare fett x 0,5 för att kunna ha mer kolhydrat.
jasonmago
2013-03-31, 16:26
JAG skulle ligga på högre proteinintag än så bara för att vara på "the safe side".
koffein_beroende
2013-03-31, 17:01
Jag tycker att en av de viktigaste sakerna man kan göra (under både bulk och deff, men framförallt deff) är att kasta ett getöga på föregående pass inför varje set. Gjorde jag en femma på 65 sist? Ja då jävlar är det en sexa som gäller idag. Hade man gått på känsla i det läget istället för att påminna sig själv hur det gick förra gången är det ganska sannolikt att man landat in på en fyra eller femma; vet man att det är sex reps som gäller är det lättare att pricka målet. Block, penna och att blicka bakåt är med andra ord A och O.
+1kk
Det här ångrar jag att jag inte tagit mig till av tidigare, progression är viktigast av allt.
Känner man att man presterar sämre så tycker jag att man ska skära ner på proteinet och öka kolhydraterna, folk äter redan så mycket protein.
En mindre detalj är att det låter som att du har ganska lågt energibehov och då är det nog klokt att lägga dig närmare fett x 0,5 för att kunna ha mer kolhydrat.
Papper&penna är A och O det är sant.
Använde detta flitigt förut och detta är en bra poäng!
Tack Sheo:)
vicarious
2013-03-31, 21:08
svar på frågan: Ja.
+1.
Nu var det ju inte en så brutal viktnedgång men tappar du mycket fettvolym måste stången färdas längre strecka, arbete är som bekant lika med kraft gånger sträcka... jag tippar på att det är en kombination av detta och den mentalabiten.
Simonbaws
2013-07-20, 12:31
jag har deffat ner mig 12 kilo och har inte tappat nämnvärd styrka i bänk, men däremot militärpress..
Armed Dingo
2013-07-27, 08:55
Jag tappar inte på första set men andra, tredje brukar vara några reps mindre. Men inget jag reflekterar över då jag har ungefär hälften så mycket carbs i kroppen som jag brukar. Detta tappar jag så fort jag börjar deffa. Om jag skulle fortsätta sjunka i styrka så skulle jag bli orolig.
NoPainNoGains
2013-07-29, 21:28
Var inte orolig. Det är en del utav deffen, en värd del. Att tappa några kilo i någon övning är inte hela världen. Sedan så är de skillnad på att tappa 5 kilo och 10 kilo som min vän gjorde under sin deff. Han tappade ungefär 10-12.5 kilo i hantelpress bara på typ 2 veckor. Där gör man något fruktansvärt fel. Sedan så bör du gå ut efter hur din kropp förändras, tappar du fett eller muskler eller båda och? Se till att du inte tappar ner på kalorierna allt för mycket, inte direkt i alla fall, du ska tappa ner på kalorierna långsamt. Precis som att landa ett plan, långsamt och försiktigt. Annars störtar du. Lycka till!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.