handdator

Visa fullständig version : Svårt med fokus utan kolhydrater

TheRigg
2013-03-30, 16:20
Kör en deff just nu och använder mig av The body transformation guide av Bartoll. Är snart färdig med första veckan. Har kört exakt efter programmet, väger maten, kör med de rekommenderade tillskotten och har skippat alla kolhydrater.
Känner redan att jag saknar mental energi, är lite slötänkt och känner mig till och med lite deppig.
Är det någon som känner igen detta från en deff och har lite tips på vad man kan göra? I boken står att man kan lägga till 2-3 portioner kolhydrater på morgonen på arbetsdagar. Jag kan tänka mig att det ger mig mer mental energi men vet inte vad det har effekt på deffen i sig.

Sheogorath
2013-03-30, 16:25
Alltså, mår man dåligt första veckan av diet så har man gjort katastrofalt fel. Så kan det gå när man inte lär sig grunderna utan köper ett färdigt koncept.

Att må dåligt från vecka 10 och framåt kan väl vara acceptabelt (och då är jag ändå väldigt generös kan jag tycka), men verkligen inte tidigare.

z_bumbi
2013-03-30, 16:42
Det är ganska vanligt att må dåligt under första veckan under en keto- eller mycket lågt med kolhydrater-diet men sen verkar kroppen ha hunnit vänja sig. Det går med ett vettigt upplägg att minska de problemen men håll ut några dagar till och se om det lättar. Annars är det så enkelt att du får höja kolhydraterna.
Jag har iofs ingen aning om hur dieten ser ut då jag inte har läst den så det kan ju vara något annat i själva upplägget som inte heller funkar.

Commando1980
2013-03-30, 16:51
Kör en deff just nu och använder mig av The body transformation guide av Bartoll. Är snart färdig med första veckan. Har kört exakt efter programmet, väger maten, kör med de rekommenderade tillskotten och har skippat alla kolhydrater.
Känner redan att jag saknar mental energi, är lite slötänkt och känner mig till och med lite deppig.
Är det någon som känner igen detta från en deff och har lite tips på vad man kan göra? I boken står att man kan lägga till 2-3 portioner kolhydrater på morgonen på arbetsdagar. Jag kan tänka mig att det ger mig mer mental energi men vet inte vad det har effekt på deffen i sig.

Det kan ta lite tid för kroppen att ställa om och då kan man må som du gör. Men för de flesta människor finns det ingen större anledning att dieta på det sättet (plocka bort alla kolhydrater). Går det inte över så slutar du helt enkelt med den dieten och äter kolhydrater.

TheRigg
2013-03-30, 16:57
Det är ganska vanligt att må dåligt under första veckan under en keto- eller mycket lågt med kolhydrater-diet men sen verkar kroppen ha hunnit vänja sig. Det går med ett vettigt upplägg att minska de problemen men håll ut några dagar till och se om det lättar. Annars är det så enkelt att du får höja kolhydraterna.
Jag har iofs ingen aning om hur dieten ser ut då jag inte har läst den så det kan ju vara något annat i själva upplägget som inte heller funkar.

Ok! Det var ungefär det jag tänkt mig, men det är alltid bra att få feedback från fler. Äter just nu enligt:

Frukost- 4 portioner protein (ca 200g kött) 1 portion fett (ex 1 matsked olivolja)
och grönsaker

Mellanmål (3-4 timmar efter frukost) - 3 portioner protein (ca 150 g kött), 2 portioner fett och grönsaker

Lunch (2-3 timmar senare) - 4portioner protein, 2 portioner fett och grönsaker

Mellanmål (2-3 timmar senare) - 3portioner protein och grönsaker

Kvällsmåltid (2-3 timmar senare) - 4portioner protein, 1 portion fett och grönsaker

Innan Sänggående - 3portioner protein och grönsaker

Sverker
2013-03-30, 18:09
Vad blir det där ? 1200 kcal ?

Alldeles för lite energi och alldeles för mycket protein.

TheRigg
2013-03-30, 18:28
Vad blir det där ? 1200 kcal ?

Alldeles för lite energi och alldeles för mycket protein.

Jag tror att det blir cirka 3600 kcal, beroende på vilka källor man väljer. Sen tillkommer omega-3 och proteinshakes efter och innan passen.

BisonLGcrew
2013-03-30, 18:58
typ 250-300g protein o 100g fett? släng på en 150g kolh om det är för jobbigt

Gober
2013-03-30, 20:24
Alltså, mår man dåligt första veckan av diet så har man gjort katastrofalt fel. Så kan det gå när man inte lär sig grunderna utan köper ett färdigt koncept.

Att må dåligt från vecka 10 och framåt kan väl vara acceptabelt (och då är jag ändå väldigt generös kan jag tycka), men verkligen inte tidigare.

Håller med Zumbi, tycker inte att dålig fokus och att man mår lite allmänt kass första veckan på diet behöver betyda att man gör katastrofalt fel. Jag börjar alltid med att köra riktigt hårt med stort underskott och lågt på kolhydrater första veckan för att få någon slags rejäl kickstart. Därefter justerar jag med lite mer kolhydrater och mer kalorier.

Dessutom vänjer man sig (iaf vad jag upplever) efter ca en vecka och kropp och knopp börjar kicka igång igen.

Angående upplägget vet jag inte vad det är för något, tycker att Bartolls upplägg brukar vara onödigt komplicerade och mycket hokus pokus med pulser hit och dit osv. Men jag gillar att hålla det enkelt, kanske därför jag ser ut som skit också :D

TheRigg
2013-03-31, 10:36
Håller med Zumbi, tycker inte att dålig fokus och att man mår lite allmänt kass första veckan på diet behöver betyda att man gör katastrofalt fel. Jag börjar alltid med att köra riktigt hårt med stort underskott och lågt på kolhydrater första veckan för att få någon slags rejäl kickstart. Därefter justerar jag med lite mer kolhydrater och mer kalorier.

Dessutom vänjer man sig (iaf vad jag upplever) efter ca en vecka och kropp och knopp börjar kicka igång igen.

Angående upplägget vet jag inte vad det är för något, tycker att Bartolls upplägg brukar vara onödigt komplicerade och mycket hokus pokus med pulser hit och dit osv. Men jag gillar att hålla det enkelt, kanske därför jag ser ut som skit också :D

Idag har jag betydligt mer energi en jag haft de senaste dagarna, tror också på att man vänjer sig men vi får se hur det utvecklar sig. Frågan är ju hur pass mycket bättre man hade kunnat prestera under träningen med full energi (som kanske kan uppnås av lite extra kolhydrater) vilket borde ge ett bättre resultat.

Sparven från Minsk
2013-03-31, 10:46
Har kört efter den guiden förr, tycker inte om den alls längre. Massor med protein och fett, så nära ketogent man kan komma. Tycker maten blev för trist och ensidig och energin under passet sjönk. "Fett brinner i kolhydratens låga" säger man ju.

Kör nu PF med kolhydrater och tappar minst lika bra i vikt, och behåller mer muskler.

Vill du köra på guiden ändå så håll ut och försök variera kosten lite. Illamåendet går nog över.

Sheogorath
2013-03-31, 11:46

I mitt "katastrofalt fel" ingår att för fysiskt aktiva icke-diabetiker är nollande av kolhydrater vansinne. Det fyller ingen funktion som väger upp för nackdelarna: tappat vätsketryck och prestationsförmåga. LCHF är helt enkelt för tjockisar som inte vill träna. Eller personer som bryr sig mer om vad som står på vågen än om kroppens fördelning av muskler kontra fett.