Visa fullständig version : Malto eller inte?
Hej nu är det så att jag deffar, har kört med 150-200g kolisar om dagen men nu tänker jag köra ett test att ligga mellan 50-100g om dagen, min fråga till er är, Malto är det bra efter träning eller innan ? ni som nu använder det under deff om nu någon gör det, hur gör ni och hur känner ni er av den, går det bättre eller sämre? :)
edasvangen
2013-03-30, 12:46
Malto är kolhydrater, kolhydrater tjänar du mest på att inta efter träningen på träningsdagar, du kan dock lika gärna äta pasta eller annan kolhydratsbaserad kost, gelegodis baserat på glukossirap är alltid gott! :) http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=181061
Sparven från Minsk
2013-03-31, 10:40
Vet att det var uppe innan i en annan tråd. Jag kör PF och tränar ganska ofta vid 10-11 tiden på morgonen. Lute malto innan passet tror jag skulle ge en bra skjuts på passet, dvs mer energi och styrka. Efter passet kan man nog hoppa det. Känns dumt att bryta fastan så tidigt, men kan vara värt det pga den ökade energin under passets gång.
Ska faktiskt testa med typ 20 g malto innan passen och se hur energinivån påverkas.
Vet att det var uppe innan i en annan tråd. Jag kör PF och tränar ganska ofta vid 10-11 tiden på morgonen. Lute malto innan passet tror jag skulle ge en bra skjuts på passet, dvs mer energi och styrka. Efter passet kan man nog hoppa det. Känns dumt att bryta fastan så tidigt, men kan vara värt det pga den ökade energin under passets gång.
Ska faktiskt testa med typ 20 g malto innan passen och se hur energinivån påverkas.
rekomendation 0,6g malto per kg.
vicarious
2013-03-31, 21:15
Jag tycker inte malto är någon bra idé när man deffar. Flytande och obefintlig mättnad. Käka fasta kolhydrater istället, vanlig mat d vs.
King Grub
2013-03-31, 21:22
Vid riktiga lågkolhydrat/lågenergidieter kan lite maltodextrin under passet kännas som magi.
Dat CellTech
2013-04-01, 18:36
1/4 dl malto efter passen kör jag utan problem (15g). Jag ligger på 150-160 kolhydrater om dagen också.
Jag skulle inte rekommendera malto när man deffar. Men om du tar en liiiten mängd (20-40g) efter träning skulle jag väl nästan se det som en riktigt bra grej, ganska trevligt att "spika" insulinet efter träning (finns många fördelar).
Kör det absolut inte före träning om du vill bränna fett, fast om du vill prestera bättre så kanske man får tänka om. Jag skulle i alla fall aldrig käkat kolhydrater före ett pass, "kolhydratsenergin" får jag från kvällens festmåltid. Just my 5 cents.
vicarious
2013-04-01, 23:17
Jag skulle inte rekommendera malto när man deffar. Men om du tar en liiiten mängd (20-40g) efter träning skulle jag väl nästan se det som en riktigt bra grej, ganska trevligt att "spika" insulinet efter träning (finns många fördelar).
Kör det absolut inte före träning om du vill bränna fett, fast om du vill prestera bättre så kanske man får tänka om. Jag skulle i alla fall aldrig käkat kolhydrater före ett pass, "kolhydratsenergin" får jag från kvällens festmåltid. Just my 5 cents.
what?
ccederquist
2013-04-01, 23:21
Jag har förvisso inte provat detta med malto. Kommer förmodligen inte att göra det heller.
what?
Så du är inte medveten om att insulin stänger av fettoxidation? I och för sig så gör insulin att muskelprotein nedbrytningen minskar. Men om man deffar är det väl fettförbränning man prioriterar? Insulinet/kolhydraterna bör man alltså introducera efter träningen om det är maximal fettförbränning man vill åstadkomma.
vicarious
2013-04-02, 00:23
Så du är inte medveten om att insulin stänger av fettoxidation? I och för sig så gör insulin att muskelprotein nedbrytningen minskar. Men om man deffar är det väl fettförbränning man prioriterar? Insulinet/kolhydraterna bör man alltså introducera efter träningen om det är maximal fettförbränning man vill åstadkomma.
Man styrketränar inte för att förbränna fett. Och även om det handlar om konditionsträning så kommer den tillfälliga avstängningen av fettförbränningen inte spela någon roll på det stora hela. Det kommer kompenseras under resten av dygnet. I slutändan är det kaloribalansen som är avgörande, inte vid vilken tidpunkt man väljer att inta sitt malto.
Fishtank
2013-04-02, 00:26
Kan bara säga what igen.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hehe så du anser att insulin inte har någon väsentlig påverkan på fettoxidation? Fine, styrketräning bränner inte mycket kcal. Men du säger alltså att styrketräning inte gör så att muskelcellerna drar åt sig mer näring efter passet jämfört med före? Sen blir det även svårare för fettcellerna att dra åt sig näring efter träning men om man inte har tränat så kan de faktiskt "roffa" åt sig en större del av det goda pga muskelcellerna inte är lika känsliga jämfört med efter träning.
Fasen om jag tipsar dig om att läsa carb backloading kanske du öppnar ögonen & inser att näringstiming faktiskt är viktigt.
Men du har en poäng; man måste käka mindre än kaloribalans för viktnedgång. Dock om man vill optimera nedgången så bör man dumpa sitt simplistiska tänk. Säger dock inte att TS vill optimera, det är som sagt upp till hEn.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.