Logga in

Visa fullständig version : [Negativ effekt av cardio i muskelbevarande syfte?]

Illuminatus
2013-03-29, 21:13
Något jag grubblat över ett litet tag...

Påverkas muskelbevaringen negativt av cardio utfört under en deff? Likaså hur noga är det i så fall att cardion infaller de dagar då inte någon styrketräning utförs?

Jag gör för närvarande min cardio alla dagar i veckan och såklart då även på träningsdagar, dock strävar jag alltid efter att tiden mellan cardio & gym ska vara så lång som möjligt. En typisk dag för mig kan börja med styrketräning på tom mage (morgonpass) där jag efter passet äter en större frukost. Cardion blir av framåt kvällningen allt som oftast (efter 18) vilket brukar vara 9-10 timmar efter gym.

Intensiteten på min cardio varierar mellan 130-150bpm och består av snabbare promenad på löpband i lutning.

Det primära syftet med cardion är för att utöka mitt kcalbehov så att jag på så vis kan äta mer, sekundärt är ökad kondition.

Tack på förhand,

/A

King Grub
2013-03-29, 21:33
Konditionsträning minskar styrketräningens uppbyggande effekter, och det är styrketräningens uppbyggande effekter som bevarar muskelmassan under deff. Det innebär inte att det är "fel" att träna kondition under deffen eller att man automatiskt förlorar mängder med muskelmassa.

Illuminatus
2013-03-29, 21:56
Nu är det säkert många faktorer som spelar roll kring vilken mängd muskelmassa som förloras, tänker mig främst vilken styrketräning man utför samt hur god kosthållning man har men om man utgår efter att båda dessa parametrar är "flawless" hur mycket massa kan det röra sig om?

Klart märkbart, en liten del, eller inte synbart?

Beror säkert på mängd muskelmassa man besitter också...

nitz
2013-03-30, 01:09
Det är ju ingen jättehård cardio med tanke på att det är promenader.
Så jag skulle inte tro att det påverkar jättemycket personligen.
Men om ett av målen är kondition så skulle jag lägga in något lite hårdare ibland.

Illuminatus
2013-03-30, 09:24
Det är ju ingen jättehård cardio med tanke på att det är promenader.
Så jag skulle inte tro att det påverkar jättemycket personligen.
Men om ett av målen är kondition så skulle jag lägga in något lite hårdare ibland.

Nej precis. Primärt är ju som sagt för att kunna öka mitt kcalintag och därefter få lite kondition på köpet. Det kommer komma intensivare kondition längre framåt sommarn, just nu vill jag bara fokusera på gym, bevara muskelmassa och samtidigt öka mitt kcalintag med hjälp av cardio.

Jag kör på som vanligt, tack för svaren :)