handdator

Visa fullständig version : släpande bröstmuskler

J3T69
2013-03-28, 22:34
Hejsan kollo!
Just nu dietar jag inför sommaren och det går framåt!
Jag tycker dock att mina bröstmuskler släpar efter pga en skada jag fick förra sommaren och detta gjorde att jag inte kunde bänka alls på ett par månader.
Nu kan jag köra på ordentligt igen men nu är det så att mitt axelparti är mer utvecklat i förhållande till bröstet så jag undrar om det är möjligt att komma i kapp detta när jag ligger på underskott?
Jag tänker köra ett pass extra i veckan för brösten så totalt 2 pass per vecka är det som gäller from nu.
Jag funderar dock på att köra tungt på bänken som jag brukar c:a 4 set om 5reps och sedan köra c:a 3-4 set cable cross eller flyes runt 10 reps.
Hur skulle ni lägga upp det andra passet?

Albin Eriksson
2013-03-29, 02:44
Hade snarare kört passen med kring 6-10reps, normalt hade jag nog velat ligga på upp till 12 men på underskott kan det vara idé att hålla det lite tyngre.

Låter som du är fixerad vid bänken men, det finns ju hantlar, bröstpressar (oftast) osv också.
Troligen kommer du inte "komma ikapp" under tiden du ligger på underskottet, men det skadar säkerligen inte.

J3T69
2013-03-29, 08:53
Hade snarare kört passen med kring 6-10reps, normalt hade jag nog velat ligga på upp till 12 men på underskott kan det vara idé att hålla det lite tyngre.

Låter som du är fixerad vid bänken men, det finns ju hantlar, bröstpressar (oftast) osv också.
Troligen kommer du inte "komma ikapp" under tiden du ligger på underskottet, men det skadar säkerligen inte.

Albin:
Hej!
Jag trodde man skulle köra tungt under deff!
Tja fixerad vid bänken det är jag faktiskt,jag älskar att bänka men visst kan jag och jag kör ibland andra övningar också.
Kanske inte hantelpressar men andra typer av pressar.

vicarious
2013-03-29, 10:04
Hur länge har du tränat?
Hur lång tid är det mellan varje bröstpass?
Hur stort underskott ligger du på?
Hur mycket protein äter du?

Rent spontant känns det onödigt att försöka prioriteringsträna en muskel under deff. Du kan säkert bli lite starkare och tjäna på att öva in teknik i bänkpressen men bygga några avsevärda mängder muskler så du ser märkbar skillnad i spegeln tror jag inte du kommer lyckas med.

Ballt
2013-03-29, 10:18
Albin:
Hej!
Jag trodde man skulle köra tungt under deff!
Tja fixerad vid bänken det är jag faktiskt,jag älskar att bänka men visst kan jag och jag kör ibland andra övningar också.
Kanske inte hantelpressar men andra typer av pressar.

man skall köra tungt under deff, men om du vill komma ikapp i volym så är det högreps som de flesta förespråkar... drf säger han att egentligen ska man köra upp till 12 reps, men eftersom du ligger i deff så är inte det så smart eftersom du vill bibehålla styrka

J3T69
2013-03-29, 19:00
Hur länge har du tränat?
Hur lång tid är det mellan varje bröstpass?
Hur stort underskott ligger du på?
Hur mycket protein äter du?

Rent spontant känns det onödigt att försöka prioriteringsträna en muskel under deff. Du kan säkert bli lite starkare och tjäna på att öva in teknik i bänkpressen men bygga några avsevärda mängder muskler så du ser märkbar skillnad i spegeln tror jag inte du kommer lyckas med.

Hej!
Tränat c:a 1,5 år och ungefär 1 gång per vecka tränar jag brösten
Äter c:a 165 gram protein per dag och mitt underskott är c:a 500kcal.
Jag tror inte heller detta som du säger men ibland känns det som att bänkandet har gjort mina axlar större i förhållande till brösten.
Borde jag dra ner på axelträningen då och kanske strunta i militärpressen eller jag kanske helt enkelt får leva med detta tills deffen är över och priotera detta senare vid en långsam bulk i stället.
Vad tror du om det?

J3T69
2013-03-29, 19:02
man skall köra tungt under deff, men om du vill komma ikapp i volym så är det högreps som de flesta förespråkar... drf säger han att egentligen ska man köra upp till 12 reps, men eftersom du ligger i deff så är inte det så smart eftersom du vill bibehålla styrka

Tack!
Jo detta är ju också det jag har både hört och läst.

RykteT
2013-03-29, 22:55
Lånar tråden lite: Är det en tumregel att man får mer volym av set med högre rep-antal?

J3T69
2013-03-30, 14:43
Lånar tråden lite: Är det en tumregel att man får mer volym av set med högre rep-antal?

En del förespråkar högreps andra upp till 6reps.
Det viktiga antar jag är progression i träningen och bra kosthållning.
Sedan kan man ju periodisera,det har jag själv aldrig gjort,kanske skall prova detta senare:)

Commando1980
2013-03-30, 17:10
så jag undrar om det är möjligt att komma i kapp detta när jag ligger på underskott?

I de flesta fall, nej. Muskelminne kan dock hjälpa dig att komma tillbaka till en nivå du befunnit dig på tidigare (det är dock ingen självklarhet i detta fall och beror på hur du dietar/tränar/tidsintervall/träningsgrad etc). Vinna ny mark under diet som icke-nybörjare är dock inget som du kan räkna med normalt sett.

J3T69
2013-03-30, 17:44
I de flesta fall, nej. Muskelminne kan dock hjälpa dig att komma tillbaka till en nivå du befunnit dig på tidigare (det är dock ingen självklarhet i detta fall och beror på hur du dietar/tränar/tidsintervall/träningsgrad etc). Vinna ny mark under diet som icke-nybörjare är dock inget som du kan räkna med normalt sett.

Ok!
Tack för att du delade med dig trots att jag hade hoppats att du skulle säga något annat:)

Commando1980
2013-03-30, 17:53
Jag kan dock trösta dig med att bröstmuskulaturen ofta ser bättre ut (även släpande sådan) då man man kommer ner på en ensiffrig fett%.

J3T69
2013-03-30, 20:09
Jag kan dock trösta dig med att bröstmuskulaturen ofta ser bättre ut (även släpande sådan) då man man kommer ner på en ensiffrig fett%.

Tack!
Det låter bra det men då har jag en lång väg att vandra...