handdator

Visa fullständig version : PSMF kontra DTD (Den Termogena Dieten)

Silencer
2013-03-28, 11:39
Två dieter som grundar sig på samma koncept men skiljer sig åt. Jag har provat DTD förut men det var så väldans dyrt att jag hellre skulle köra PSMF om det fungerar lika bra. För er som inte känner till dieterna är de som följande:

PSMF

2,5g protein/kg kroppsvikt
Så nära 0g kolhydrater som man klarar av
Så lite fett som möjligt, dock minst 10 kapslar omega 3 dagligen.
Inga kolhydrater i samband med träning
Få set, få reps.
Kolhydratsladdning efter 1-2 veckor.
* Rekommenderas inte som diet ända ner till väldigt lågt BF

DTD

4g protein/kg kroppsvikt
Så nära 0g kolhydrater som man klarar av
Max 35g fett, minst 6-10g omega 3 kapslar.
50 g kolhydrater före och efter träning
Få set, få reps
* Kan användas ända ner till väldigt lågt BF, dock krävs laddning mot slutet

Nu till frågan. Folk har ju upplevt resultat med båda dieterna. Båda dieterna bygger på samma princip, det ser man, men PSMF har nästan hälften så lite protein som DTD och dessutom inga kolhydrater i samband med träning.

Kort och gott, är det mer riskabelt att köra PSMF än DTD? Folk verkar ha framgång med båda men på pappret så ser ju PSMF ut som en mycket hårdare och kanske "sämre" version av DTD. Eller är det helt enkelt så att DTD överdriver proteinmängden?
Ideal för mig vore att köra PSMF men med kolhydrater före och efter träning. Det enda som skiljer isåfall är att man får i sig mycket mindre protein.

Vad säger ni kunniga?

vicarious
2013-03-28, 12:29
Testade DTD en kort period. Gick ned i vikt (obviously) men det kändes som onödigt mycket protein. Ganska tråkig diet (fast det är väl båda iofs) och inget jag gör igen. Båda dieterna känns som något man gör i början av en viktnedgång, när man har mycket fett att tappa. Desto lägre man kommer i BF så tror jag man tjänar mer på att deffa på annat sätt än dessa extrem-dieter.

tjing
2013-03-28, 12:37
Den ena känns ju rakt av som en modifierad kopia av den andre. Berkhan verkar lånat mycket av Lyle McDonald, inklusive sina manér.

AronP
2013-03-28, 14:16
PSMF känns ju som väldigt lite energi. Skulle jag äta så lite energi så skulle jag mer köra på Olas upplägg på VLCD. Jag förstå att den inte rekommenderas längre ned i kroppsfett.

RassK
2013-03-28, 14:32
Jag har testat båda på mig själv och klienter.

*PSMF är enklare och billigare.
*PSMF leder till lägre hunger förutsatt att det är en VLCD.
*DTD skulle kanske leda till lite bättre prestation i gymmet än PSMF.
*Man mår piss av DTD och blir lätt euforisk av PSMF
*Kan tänka mig att DTD hade hållt längre in i dieten och/eller vid ett senare skede (låg bf)

Silencer
2013-03-28, 16:18
Tack för input. Har ögnat igenom lyles bok nu också.
Efter att ha tagit hänsyn till samtliga faktorer känner jag att det nog blir en PSMF. Ekonomin väger tungt, plus att det är ett jävla öde att äta 2kg kycklingfilé eller billig dansk fläskfilé varje dag.

vicarious
2013-03-28, 16:20
Tack för input. Har ögnat igenom lyles bok nu också.
Efter att ha tagit hänsyn till samtliga faktorer känner jag att det nog blir en PSMF. Ekonomin väger tungt, plus att det är ett jävla öde att äta 2kg kycklingfilé eller billig dansk fläskfilé varje dag.

Ja, ska man verkligen hålla sig inom ramarna så blir det inte plats för så mycket grönsaker heller. Kul att bara sitta och tugga i sig kött :D