Silencer
2013-03-28, 11:39
Två dieter som grundar sig på samma koncept men skiljer sig åt. Jag har provat DTD förut men det var så väldans dyrt att jag hellre skulle köra PSMF om det fungerar lika bra. För er som inte känner till dieterna är de som följande:
PSMF
2,5g protein/kg kroppsvikt
Så nära 0g kolhydrater som man klarar av
Så lite fett som möjligt, dock minst 10 kapslar omega 3 dagligen.
Inga kolhydrater i samband med träning
Få set, få reps.
Kolhydratsladdning efter 1-2 veckor.
* Rekommenderas inte som diet ända ner till väldigt lågt BF
DTD
4g protein/kg kroppsvikt
Max 35g fett, minst 6-10g omega 3 kapslar.
50 g kolhydrater före och efter träning
Få set, få reps
* Kan användas ända ner till väldigt lågt BF, dock krävs laddning mot slutet
Nu till frågan. Folk har ju upplevt resultat med båda dieterna. Båda dieterna bygger på samma princip, det ser man, men PSMF har nästan hälften så lite protein som DTD och dessutom inga kolhydrater i samband med träning.
Kort och gott, är det mer riskabelt att köra PSMF än DTD? Folk verkar ha framgång med båda men på pappret så ser ju PSMF ut som en mycket hårdare och kanske "sämre" version av DTD. Eller är det helt enkelt så att DTD överdriver proteinmängden?
Ideal för mig vore att köra PSMF men med kolhydrater före och efter träning. Det enda som skiljer isåfall är att man får i sig mycket mindre protein.
Vad säger ni kunniga?
PSMF
2,5g protein/kg kroppsvikt
Så lite fett som möjligt, dock minst 10 kapslar omega 3 dagligen.
Inga kolhydrater i samband med träning
Få set, få reps.
Kolhydratsladdning efter 1-2 veckor.
* Rekommenderas inte som diet ända ner till väldigt lågt BF
DTD
4g protein/kg kroppsvikt
Max 35g fett, minst 6-10g omega 3 kapslar.
50 g kolhydrater före och efter träning
Få set, få reps
* Kan användas ända ner till väldigt lågt BF, dock krävs laddning mot slutet
Nu till frågan. Folk har ju upplevt resultat med båda dieterna. Båda dieterna bygger på samma princip, det ser man, men PSMF har nästan hälften så lite protein som DTD och dessutom inga kolhydrater i samband med träning.
Kort och gott, är det mer riskabelt att köra PSMF än DTD? Folk verkar ha framgång med båda men på pappret så ser ju PSMF ut som en mycket hårdare och kanske "sämre" version av DTD. Eller är det helt enkelt så att DTD överdriver proteinmängden?
Ideal för mig vore att köra PSMF men med kolhydrater före och efter träning. Det enda som skiljer isåfall är att man får i sig mycket mindre protein.
Vad säger ni kunniga?