Visa fullständig version : Varför är inte mensvärk en legitim ursäkt att sjukskriva sig för?
filmjölk
2013-03-27, 23:46
Nu kommer jag förmodligen att bli hatad ifrån alla läger, men iaf.
För några år sedan på en annan arbetsplats än den jag har idag utspelade sig följande scenario på en arbetsplats där jag var ensam kille:
Jag jobbar tidig morgon, jag svarar i telefon när en av tjejerna ringer och sjukskriver sig. "Jag har en sån jävla mensvärk, så jag klarar inte att jobba idag". "Ok! - säger jag, "Det låter inte något vidare, krya på dig". Tänker inte mer på det utan berättar för mina kollegor att xxx är sjuk idag, de frågar varför, jag svarar att hon har mensvärk.
Tydligen är mensvärk ingen giltig sjukdom, "jag har också mensvärk, kan jag också få vara hemma då?" "Man kan inte ha såpass mycket mensvärk att man inte kan jobba, det är mer ett obehag än värk" etc etc. Jag hävdade att man visst kan ha sådan mensvärk, eftersom hon uppenbarligen kände det såpass smärtsamt att hon inte kunde jobba. Min åsikt sköts rätt fort ner, då jag pga mitt kön inte hade någon talan om mensvärk.
Nåja, iaf det antog rätt stora proportioner det där, och det låg säkert mer bakom hejtandet på hon som hade mensvärk, men nu till min fråga. Man kan ju sjukskriva sig för migrän, magvärk, rheumatiska besvär etc etc.
Varför är då inte mensvärk en legitim ursäkt att sjukskriva sig för?
Nu vet jag ju inte hur det känns att ha/få (vad fan skriver man?) mens, men det skulle knappast gynna kvinnor i arbetslivet om de hade rätt till 25% ledighet
Sedan min sambo satte in spiral har hon fått så enorma smärtor några dagar i månaden att hon knappt klarar att stå upp. Hon har starka smärtstillande utskrivna som knappt hjälper. Då har hon ändå mycket hög smärttröskel och hatar att sjuka sig. Men det har hänt att hon varit tvungen att gå hem tidigare då hon inte klarat att röra sig och fått ligga på golvet i lunchrummet.
Så givetvis kan man sjuka sig pga mensvärk precis som med migrän, ryggproblem osv.
Det är ju knappast 25% ledighet det handlar om. Jag tror nog att en del tjejer kan ha det riktigt jävligt ibland. Jag har bara råkat ut för att må riktigt jävla dåligt en eller två gånger för länge sedan, men det var inte kul. Jag hade yrsel, illamående och ont så jag inte kunde stå upprätt. Vanlig mensvärk är hanterbar, och man vet ju oftast när den kommer så man kan preparera sig med värktabletter. Har man stora besvär finns det metoder att lindra även det. Men för att svara på frågan - ja, det kan hända att man mår så dåligt att jobb inte funkar.
WHITEFOLKS
2013-03-28, 00:01
Kan man inte jobba så är det klart att det är giltigt oavsett om det är mensvärk, nageltrång eller dotafeber (jk med sista.)
kan man inte jobba så är det klart att det är giltigt oavsett om det är mensvärk, nageltrång eller dotafeber (jk med sista.)
+1
en stor stark
2013-03-28, 00:06
Kan man inte jobba så är det klart att det är giltigt oavsett om det är mensvärk, nageltrång eller dotafeber (jk med sista.)
Precis.
Dotafeber är förjävligt dock.
Ignatius72
2013-03-28, 06:01
Klart att man kan vara sjukskriven för det. Man kan ju tom bli sjukpensionär för åkommor som inte ens finns.
Det är en legitim ursäkt. Det är ju personen i sig som bedömer om den är för sjuk för att jobba den första veckan och därefter är det en läkare som ansvarar för sjukskrivningen. Sjukdomen i sig är inte det viktiga utan vilka aktivitetsbegränsningar den medför.
Orka jobba med en som borde sjukskrivit sig för mensvärk.:krampus
Har man så pass ont att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter så är det väl ingen mening att gå till jobbet och således borde man rimligtvis kunna sjukskriva sig!
Herregud, det är väl självklart?
Sjukskrivning är ju för att man är arbetsoförmögen och inte för att man har en viss diagnos eller ett visst tillstånd, så jag ser inte problemet. Vissa ligger ju i fosterställning och kräks mensperiodens första dag, och då är man ju inte mer arbetsförmögen än en person med magsjuka. Däremot kan jag tycka att den som inte fattar att det kommer att bli gnäll om man sprider ut att en person sjukskrivit sig för mensvärk har lite dålig kontakt med verkligheten. Man måste ju inte ge en exakt och i detalj korrekt beskrivning av varför någon sjukanmält sig.
watertouch
2013-03-28, 08:11
Svår fråga då jag är man, men visst... Är väll som huvudvärk, vissa har riktigt jäkla ont, andra mindre... Jag dömer inte andra efter mig själv!
Jag dömer inte andra efter mig själv!Det gör dig unik!!
Sjukskrivning är ju för att man är arbetsoförmögen och inte för att man har en viss diagnos eller ett visst tillstånd.
Nåja, det beror lite på var man jobbar, men i just mensfrågan spelar det ingen roll. Men jag kan tänka mig ett flertal diagnoser/tillstånd som jag skulle stanna hemma för men som annars inte hindrar mig från att genomföra arbete. Risken att smitta mina patienter vill jag inte ta.
Jag är lite inne på Okejs linje. Det skulle skada kvinnor på bred front om det gjordes ett antagande från arbetsgivare att kvinnor måste sjukskriva sig mer än män pga menssmärtor. Givetvis är det fullt legitimt att inte kunna jobba pga menssmärtor (vissa har det väre än andra osv) men det är nog inget man ska synliggöra.
Om det ska synliggöras så hamnar frågan i samma läger som mammaledighet. Mammaledighet är dock lättare att göra jämlikt genom strategier utifrån att pappan kan vara pappaledig men hur skulle man lägga upp en sådan argumentering kring mensvärk? Statlig ersättning till företagen för missad arbetstid? Testoledighet?
Småfarlig fråga.
Det finns väl inte någon lista över sjukdomar och tillstånd som är godkända anledningar till att sjukanmäla sig? Mao borde det vara upp till arbetstagaren (och eventuellt en läkare) att avgöra om denne är arbetsför.
De få gånger jag varit hemma sjuk har jag aldrig ens sagt anledningen.
Det finns väl inte någon lista över sjukdomar och tillstånd som är godkända anledningar till att sjukanmäla sig? Mao borde det vara upp till arbetstagaren (och eventuellt en läkare) att avgöra om denne är arbetsför.
De få gånger jag varit hemma sjuk har jag aldrig ens sagt anledningen.
"Att vara gravid är ingen sjukdom" deklararade en chef jag hade, vi var tre gravida som arbetade tillsammans varav ena spydde i ett, den andre hade sammandragningar direkt det blev stressigt och jag själv kunde knappt ta mig framåt ett tag när foglossningen var som värst (inte så opti när vi 3 jobbade ihop på boende för vuxna personer med autism). En hann få ngt slags sjukintyg tror jag, men tydligen så var det någon hake om man mådde som man gjorde just pga graviditet jämfört med om man haft problemen annars, om jag minns rätt.
När jag ringer mig sjuk så är det en ssk;a man får prata med, då ska man tala om vilken sjuka man har, får råd och så ringer ssk:an upp någon dag senare och kollar hur man mår. Så varför kommer ju fram, men tror inte det skulle vara problem om man hade sådana symptom att man öht inte kan jobba.
Hade det varit en legitim ursäkt hade jag inte velat anställa den personen. I.a.f. inte för en heltidstjänst. Kanske lite burdust, men jag hade inte heller anställt en man som bara varit arbetsförmögen x < 100% av tiden; till en heltidstjänst.
Att ha mensvärk någon gång då och då, är fine. Men om det är återkommande varje cykel, så nej.
"Att vara gravid är ingen sjukdom" deklararade en chef jag hade, vi var tre gravida som arbetade tillsammans varav ena spydde i ett, den andre hade sammandragningar direkt det blev stressigt och jag själv kunde knappt ta mig framåt ett tag när foglossningen var som värst (inte så opti när vi 3 jobbade ihop på boende för vuxna personer med autism). En hann få ngt slags sjukintyg tror jag, men tydligen så var det någon hake om man mådde som man gjorde just pga graviditet jämfört med om man haft problemen annars, om jag minns rätt.
När jag ringer mig sjuk så är det en ssk;a man får prata med, då ska man tala om vilken sjuka man har, får råd och så ringer ssk:an upp någon dag senare och kollar hur man mår. Så varför kommer ju fram, men tror inte det skulle vara problem om man hade sådana symptom att man öht inte kan jobba.
Graviditet är lite speciellt, då det allt som oftast är självförvållat. Och att man är medveten om att vissa biverkningar kan uppstå.
Lite som att dricka öl och bli bakfull antar jag. Man har ju inte planerat att bli bakfull, men man vet att det är en vanlig konsekvens. Om man är så bakis att man inte kan arbeta ska man då få sjukskriva sig? Dricka får jag ju göra på fritiden även om det sätter mig i dåligt skick, på samma sätt som en graviditet.
(Vi pratar inte om att vara full på jobbet dock, utan bara ojordiskt bakfull)
Lite som med bakfylla antar jag :D Inget
Graviditet är lite speciellt, då det allt som oftast är självförvållat. Och att man är medveten om att vissa biverkningar kan uppstå.
Lite som att dricka öl och bli bakfull antar jag. Man har ju inte planerat att bli bakfull, men man vet att det är en vanlig konsekvens. Om man är så bakis att man inte kan arbeta ska man då få sjukskriva sig? Dricka får jag ju göra på fritiden även om det sätter mig i dåligt skick, på samma sätt som en graviditet.
Hur menar du att man ska veta att man kommer få biverkningar, och i vilken grad? Jag hade ingen aaaaning om hur foglossning kunde göra en helt förlamad av smärta, har varken före el efter haft så ont. Hade jag fått veta hade jag kanske inte varit mamma idag, vem vet.. :D
"Cancer (förr även stavat kancer), även kräfta, "celldelning utan kontroll", är samlingsnamnet på ett antal sjukdomar med okontrollerad celltillväxt."
Ja jag vet inte hur det är med er men jag läser graviditet här!
Hur menar du att man ska veta att man kommer få biverkningar, och i vilken grad? Jag hade ingen aaaaning om hur foglossning kunde göra en helt förlamad av smärta, har varken före el efter haft så ont. Hade jag fått veta hade jag kanske inte varit mamma idag, vem vet.. :D
Den kvinna som aldrig hör om biverkningar kring graviditet har nog levt under en sten, eller möjligen blivit på tjocken som 14åring ;)
Ja jag vet inte hur det är med er men jag läser graviditet här!
Eller så är det motsatsen, det är ju tillväxt med otrolig kontroll och precition.
Eller så är det motsatsen, det är ju tillväxt med otrolig kontroll och precition.Men är ingen kontroll från individen som är gravid, dvs okontrollerad tillväxt! Det är som vilken tumör som helst som likt ett foster och måste förse sig med syre, näring etc...precis lika komplicerad. Nu var det ju lite skämtsamt sådär men likväl har du fel.
Fishtank
2013-03-28, 09:43
Konstigt.
De gånger någon varit gravid i jobb där man berör människor med åkommor har de blivit hemskickade när graviditeten börjar bli märkbar av chefen.
Låter som en riktigt jobbig chef det där.
Själv tycker jag mensvärk är legitimt då jag haft flickvänner med de smärtorna.
De har inga roliga dagar direkt, sen finns de självklart de som inte ens känner av mensvärken.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Men är ingen kontroll från individen som är gravid, dvs okontrollerad tillväxt! Det är som vilken tumör som helst som likt ett foster och måste förse sig med syre, näring etc...precis lika komplicerad. Nu var det ju lite skämtsamt sådär men likväl har du fel.
Vilken celldelning kontrollerar du?
Den kvinna som aldrig hör om biverkningar kring graviditet har nog levt under en sten, eller möjligen blivit på tjocken som 14åring ;)
Det var inte så jag menade. Jag mådde toppen och kunde arbeta exemplariskt under hela graviditeten, men gick hem 2 veckor innan beräknat datum baraföratt. Förutom några veckor (en månad kanske?) under graviditeten då jag vissa dagar knappt kunde röra mig pga foglossning.
Den kom som en blixt (bokstavligt talat, aj!) från klar himmel och höll i ett tag, sedan klingade det av. Men jag fick sitta där på en stol, ihopbältad för att "hålla ihop" (man får ett slags skärp), sjukskrivning kunde det inte bli pga det var normalt att må så i graviditet hette det.. fasten arbetsförmågan var fullt jämförbar med ngn med ryggskott (kan jag tänka mig).
Sandra81
2013-03-28, 10:16
Det sägs att brusten blindtarm är så nära man kan komma kraftig mensvärk enligt dom tjejer som haft båda. Finns även dom med brusten blindtarm som blivit feldiagnostiserade med mensvärk pga smärtan liknar varandra. Men ingen aning om det stämmer det är vad jag hört bara.
Det är ju hanterbart när är det är på normal nivå.. värre när man svimmar av smärta och kräks. När man är i det tillståndet kan man in ens gå utanför dörren så då kvittar det ju att gå till jobb eller skola. Nu vet man ju oftast när den kommer så då kan man hinna trycka i sig smärtstillande precis när det börjar för att underlätta kramperna. Men det är inte alltid det bara är smärta som är jobbig utan hur man mår. Själv blir jag som "förkyld" i kroppen. vill bara sova, spänningshuvudvärk, dåsig, ont i kroppen, energilös osv. Det brukar funka med kaffe och mycket smärtstillande för att överleva dessa dagar. p-piller är bra annars mot det själv tycker jag inte om p-piller samt riskerna med det. kopparspiral funkar inte heller försökt sätta in 2 gånger men det var hemskt jag fick tillslut panik .. aldrig mer. tror man måste ha fött barn (naturliga vägen) för att klara det.
Vilken celldelning kontrollerar du?Den som kan undergå apoptos...
Den som kan undergå apoptos...
Som ett foster då?
Vad är poängen med att det ska göra så ont att få mens?
Det där resonemanget går ju dock att dra hur långt som helst så det håller inte riktigt.
Jag vet t.ex. att en bieffekt av styrketräning kan vara skador, om jag då råkar dra av ett muskelfäste eller åka på ett diskbrock när jag tränar har jag då inte rätt att sjukskriva mig för smärtorna?
Om jag är överviktig, röker eller gillar utförsåkning är/gör jag då det utan att vara medveten om eventuella risker som kan inverka på min arbetskapacitet om jag har otur?
Det sägs att brusten blindtarm är så nära man kan komma kraftig mensvärk enligt dom tjejer som haft båda. Finns även dom med brusten blindtarm som blivit feldiagnostiserade med mensvärk pga smärtan liknar varandra. Men ingen aning om det stämmer det är vad jag hört bara.
Det är ju hanterbart när är det är på normal nivå.. värre när man svimmar av smärta och kräks. När man är i det tillståndet kan man in ens gå utanför dörren så då kvittar det ju att gå till jobb eller skola. Nu vet man ju oftast när den kommer så då kan man hinna trycka i sig smärtstillande precis när det börjar för att underlätta kramperna. Men det är inte alltid det bara är smärta som är jobbig utan hur man mår. Själv blir jag som "förkyld" i kroppen. vill bara sova, spänningshuvudvärk, dåsig, ont i kroppen, energilös osv. Det brukar funka med kaffe och mycket smärtstillande för att överleva dessa dagar. p-piller är bra annars mot det själv tycker jag inte om p-piller samt riskerna med det. kopparspiral funkar inte heller försökt sätta in 2 gånger men det var hemskt jag fick tillslut panik .. aldrig mer. tror man måste ha fött barn (naturliga vägen) för att klara det.
Spiral kan vara ett helvete även om man fött barn, säger också aldrig mer - det blev ett riktigt trauma för mig.. mina ben började hoppade okontrollerat och fick värsta svettattacken, bara sprutade och en stark ångestkänsla - blev lika förvånad som barnmorskorna (hon hade elev med), de blev nog lite skärrade som jag. Lätt det värsta jag varit med om i oväntad smärta. *spy* Föder hellre 10 st 5 kgs bebisar på rad, grattis till dem som det funkar för, jag är definitivt inte en av dem.
Mensvärken har skiftat karaktär för mig under årens gång, haft helvetiska såväl som lätthanterliga.
spoonchest
2013-03-28, 11:08
Jag har hört rätt hemska historier om hur mensvärken kan göra vissa kvinnor helt arbetsoförmögna ibland.
Kollaps på golvet bla. I övrigt tror jag kvinnor i gemen lär sig härda ut mot mensvärken. Tough cookies.
Jag ställer mig bakom AronPs fråga. Vad är poängen med mensvärk?
För att de skall undvika mens genom att hitta sig en befruktare. Så att även bitterf*ttor som inte har lust skall föröka sig.http://i75.photobucket.com/albums/i309/gottahavegraphics/SmileyIdea.gif
spoonchest
2013-03-28, 11:15
Varför inte bara göra det skönare att ligga?
Jag ser inte problemet med att vara sjukskriven någon dag om man har så ont att man ändå bara lökat på jobbet. Det är fan mer irriterande med jeppar/ -or som kommer till jobbet och sedan smittar ner alla. (Nej Bennet, jag påstår inte att mensvärk smittar.)
Träningsvärk då? Borde man kunna sjukskriva sig om man har sån träningsvärk att man tycker att det är jobbigt att gå t.ex?
Sandra81
2013-03-28, 11:25
Spiral kan vara ett helvete även om man fött barn, säger också aldrig mer - det blev ett riktigt trauma för mig.. mina ben började hoppade okontrollerat och fick värsta svettattacken, bara sprutade och en stark ångestkänsla - blev lika förvånad som barnmorskorna (hon hade elev med), de blev nog lite skärrade som jag. Lätt det värsta jag varit med om i oväntad smärta. *spy* Föder hellre 10 st 5 kgs bebisar på rad, grattis till dem som det funkar för, jag är definitivt inte en av dem.
Mensvärken har skiftat karaktär för mig under årens gång, haft helvetiska såväl som lätthanterliga.
Ja fyfan.. inte kul. förstår inte hur dom som lycktas klarade det.. onormalt hög smärttröskel kanske.
Men du som fött barn.. är kraftig mensvärk samma sak som sammandragningarna när värkarna kommer igång?
Jag tänkte på det här klippet där killar fick känna på hur det är att föda och isf borde ju början av det där vara som mensvärk? Nu är väl kanske inte det där i videon exakt som i en verklig förlossning men det ska väl hjälpa pappor att få känna på lite hur det är. kul att se iof.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlsPXpR2ORU
Driver du? :D
Driver du? :D
Vad får dig att tro det? :D
Knatcharn
2013-03-28, 11:32
Jag finner inget fel med att stanna hemma om man mår dåligt oavsett anledning men problemet uppstår när folk ska bli ersatta för det (få pengar utan att arbeta). Det kommer att utnyttjas av någon och då uppstår problem.
Jag som är timanställd är väl lite bitter antar jag, men jag vet att många fular sig och tar resten av veckan också även om de blir friska på torsdagen.
Vad är poängen med att det ska göra så ont att få mens?
Jag har hört rätt hemska historier om hur mensvärken kan göra vissa kvinnor helt arbetsoförmögna ibland.
Kollaps på golvet bla. I övrigt tror jag kvinnor i gemen lär sig härda ut mot mensvärken. Tough cookies.
Det är ett straff för att dom tvunget måste äta allt, ja jag pratar om äpplet
*grr*
Ja fyfan.. inte kul. förstår inte hur dom som lycktas klarade det.. onormalt hög smärttröskel kanske.
Men du som fött barn.. är kraftig mensvärk samma sak som sammandragningarna när värkarna kommer igång?
Jag tänkte på det här klippet där killar fick känna på hur det är att föda och isf borde ju början av det där vara som mensvärk? Nu är väl kanske inte det där i videon exakt som i en verklig förlossning men det ska väl hjälpa pappor att få känna på lite hur det är. kul att se iof.
http://www.youtube.com/watch?v=ZlsPXpR2ORU
Jo, nog tyckte jag förvärkarna är som rejäl mensvärk. Sen blir det värre när man börjar öppna sig, går olika fort. Jag skrevs sin på tisdagen, födde torsdag kväll.. :D Men det passade mig, är långsam som person.. bm:a gick runt hela tiden och trodde att det skulle bli "snart" iom att de hade koll (ngn grej som mäter värkarna) på en skärm. Fick värkstimulerande dropp sista 1-2 timmarna, behöver inte återge det direkt, förutom att jag aldrig kännt mig så grymt bäst i hela världen som när jag födde. Bästa känslan någonsin! Å då kände man ju inte ens ungen. :Virro
Vad får dig att tro det? :D
Det är svårt att avgöra med dig. Du blandar högt och lågt för mycket.
Plus att det ju finns folk som resonerar si eller så, ska man trollish får man göra det genom att antingen avvika helt från sin persona - eller ha en trollish persona.
Är man sjuk så är man sjuk, man får ju ändå en karensdag.
Jag har periodvis varit sängliggande av mensvärk, men hade det kommit varje månad hade jag sökt vård. Det kan verkligen göra vanvettigt ont, man borde vara motiverad att lösa problemet långsiktigt om man är någorlunda normalt funtad.
Lachrillo
2013-03-28, 13:21
Är inte sjukskrivning vid mens/graviditet en av anledningarna att kvinnorna inte har jämställt vid sökning av jobb?
filmjölk
2013-03-28, 13:22
Däremot kan jag tycka att den som inte fattar att det kommer att bli gnäll om man sprider ut att en person sjukskrivit sig för mensvärk har lite dålig kontakt med verkligheten. Man måste ju inte ge en exakt och i detalj korrekt beskrivning av varför någon sjukanmält sig.
Det har du rätt i, jag hade hyfsat kasst samvete när hönsgården drog igång, jag skulle bara sagt "hon är sjuk". Dessutom visste jag ju att det var ett gäng riktigt elaka kärringar så det var extra klantigt av mig.
Plus att det ju finns folk som resonerar si eller så, ska man trollish får man göra det genom att antingen avvika helt från sin persona - eller ha en trollish persona.
Fast om vi leker med tanken nu, borde illamående och lamslående huvudverk efter alkoholintag vara en ok anledning att sjukskriva sig? Nej tror jag nästan alla svarar på det.
Men varför? "Man måste inte dricka så mycket att man blir bakfull" Nej men ibland blir man det fast man dricker ganska lite.
"man måste inte dricka alls" Nej, men å andra sidan behöver man inte skaffa barn heller, men många vill gärna göra det.
"Barn är något bra, alkohol är dåligt" Ok, det kan jag köpa, om man gillar barn men inte alkohol, men det är underligt att ha det som grund till vad man får sjukskriva sig för.
Även om skrivningen var trollig så är det en intressant frågeställning att titta på.
Som ett foster då?Tror inte det...bara bortstötning.
Tror inte det...bara bortstötning.
Var och en av fostrets celler har möjliget till apoptos.
Och själva definitionen av kontrollerad tillväxt är väl just att det bildas specifika celler som kommer bilda specifik vävnad på ett kontrollerat sätt.
Att du inte har viljestyrd kontoll över det är en annan sak,
Knatcharn
2013-03-28, 13:33
Fast om vi leker med tanken nu, borde illamående och lamslående huvudverk efter alkoholintag vara en ok anledning att sjukskriva sig? Nej tror jag nästan alla svarar på det.
Även om skrivningen var trollig så är det en intressant frågeställning att titta på.
Ja, jag håller med dig även om vi skall vara seriösa. Men det är mindre socialt accepterat att vara bakis än att vara gravid.
Kan man hälla upp kan man ställa upp!
Ja, jag håller med dig även om vi skall vara seriösa. Men det är mindre socialt accepterat att vara bakis än att vara gravid.
Kan man hälla upp kan man ställa upp!
Men då knyter vi rätten till sjukskrivning till den sociala acceptansen snarare än arbetsförmågan?
Vill man vitsa till det kan man ju svara "som man ligger får man bädda"
Knatcharn
2013-03-28, 13:38
Men då knyter vi rätten till sjukskrivning till den sociala acceptansen snarare än arbetsförmågan?
Vill man vitsa till det kan man ju svara "som man ligger får man bädda"
Ja, det är väl precis det som diskussionen tar upp? Att det beror mer på "accepterade former av sjukdom" än om man kan jobba eller inte?
Ja, det är väl precis det som diskussionen tar upp? Att det beror mer på "accepterade former av sjukdom" än om man kan jobba eller inte?
Jag tolkar det som att frågan gäller om det är graden av invalidisering eller graden av acceptans som ska styra. Jag tycker det är arbetsförmågan som styr, men vill utvidga och problematisera resonemanget lite med att dra in något mycket självförvållat som bakfylla, ställa det mot ofta lika självförvållad graviditet. I jämförelse med menssmärta som inte är ett dugg självförvållat och därmed både borde vara socialt accepterat och dessutom ok på arbetsförmåggegrund.
Knatcharn
2013-03-28, 13:51
Jag tolkar det som att frågan gäller om det är graden av invalidisering eller graden av acceptans som ska styra. Jag tycker det är arbetsförmågan som styr, men vill utvidga och problematisera resonemanget lite med att dra in något mycket självförvållat som bakfylla, ställa det mot ofta lika självförvållad graviditet. I jämförelse med menssmärta som inte är ett dugg självförvållat och därmed både borde vara socialt accepterat och dessutom ok på arbetsförmåggegrund.
Ja, jag förstår ju precis hur du resonerar. Som jag skrev tidigare i tråden så är problemet att någon ska betala för att du är hemma. Jag tycker inte att man skall bli ersatt om man är bakis även om man inte kan jobba. Då ska man vara hemma obetald och skylla sig själv. Om man däremot har mensvärk och inte kan arbeta så är det ju något man inte kan påverka och skall alltså bli ersatt. Är man då gravid och får problem ska man alltså inte heller bli ersatt, då det är lika självförvållat som att vara bakis (även om det är mer synd om mamman). Ska jag däremot vara en äckligt human medmänniska kanske jag borde tycka att en gravid kvinna ska få ersättning, men nu pratar vi om att företag skall fungera och inte om att folket förtjänar att få pengar för att vara hemma. Det är ju isåfall något man får förhandla fram.
Det finns ju inget bra sätt att kontrollera att folk verkligen är sjuka heller, man kan ju stanna hemma en vecka och säga att man har halsfluss fast man bara vill ha lite extra tid till intressen och få pröjs för det, eller hur?
Ja, jag förstår ju precis hur du resonerar. Som jag skrev tidigare i tråden så är problemet att någon ska betala för att du är hemma. Jag tycker inte att man skall bli ersatt om man är bakis även om man inte kan jobba. Då ska man vara hemma obetald och skylla sig själv. Om man däremot har mensvärk och inte kan arbeta så är det ju något man inte kan påverka och skall alltså bli ersatt. Är man då gravid och får problem ska man alltså inte heller bli ersatt, då det är lika självförvållat som att vara bakis (även om det är mer synd om mamman). Ska jag däremot vara en äckligt human medmänniska kanske jag borde tycka att en gravid kvinna ska få ersättning, men nu pratar vi om att företag skall fungera och inte om att folket förtjänar att få pengar för att vara hemma. Det är ju isåfall något man får förhandla fram.
Det finns ju inget bra sätt att kontrollera att folk verkligen är sjuka heller, man kan ju stanna hemma en vecka och säga att man har halsfluss fast man bara vill ha lite extra tid till intressen och få pröjs för det, eller hur?
Men då är vi där igen.
En rökare som blir sjuk av rökningen? En extremsportare som skadar sig? En orädd kroppsbyggare som utan passare mosar bröstkorgen under en överlastad bänkpress. En fotbollsspelare som springer sönder sitt knä osv. Det fins sjukt många sätt att själv orsaka sjukdommar och skador som leder till sjukskrivning. Utöver alkohol och samlag då.
Knatcharn
2013-03-28, 14:00
Men då är vi där igen.
En rökare som blir sjuk av rökningen? En extremsportare som skadar sig? En orädd kroppsbyggare som utan passare mosar bröstkorgen under en överlastad bänkpress. En fotbollsspelare som springer sönder sitt knä osv. Det fins sjukt många sätt att själv orsaka sjukdommar och skador som leder till sjukskrivning. Utöver alkohol och samlag då.
Ja, därför säger jag ju att man inte skall ersätta folk som är sjuka för det är där problemet kommer in. Gör man inget jobb skall man inte ha ersättning. Alternativt att man alltid får samma lön oavsett om man jobbar eller inte men då är det ruskigt bra avtal.
Att avgöra vem som skall bli ersatt är lite som att avgöra vem som skall få vård i den så kallade "fria sjukvården". Det är svårt och någon blir alltid orättvist behandlad.
Edit: Jag vet att jag i mitt förra inlägg skrev om när jag tyckte att folk skulle bli ersatta men detta gällde då om man var tvungen att dra en linje.
Ligger dock i samhällets intresse att folk skaffar barn, annars blir det ingen tillväxt i befolkningen vilket leder till att färre arbetar och betala skatt.
Så det handlar inte bara om att vara human. Annars får man väl öka invandringen och ta in de yrkesgrupper som samhället behöver.
Ligger dock i samhällets intresse att folk skaffar barn, annars blir det ingen tillväxt i befolkningen vilket leder till att färre arbetar och betala skatt.
Så det handlar inte bara om att vara human. Annars får man väl öka invandringen och ta in de yrkesgrupper som samhället behöver.
Exakt på pricken vad jag anser!! Nationalekonomerna sitter och räknar på att vi måste bli så och så många till det och det datumet för att det ska finnas ett "så" stort skatteunderlag för att driva den och den skolan, polis, lärarkår, åldringsvård etc. Samtidigt så får ingen skaffa barn för då ska de minsann inte vara ensamstående, arbetslös men arbetar de så får de inte vara hemma när de mår dåligt osv. Sedan görs det dokusåpor om tonårsföräldrar så att hela Sverige kan sitta och förundras över hur dum i huvudet man kan vara som skaffar barn...skrämmande.
Jag vet inte men de säger att det är vår höga levnadsstandard som gör att vi inte skaffar barn i väst...fuck that, säger jag! Det är en underliggande stress, social och regulatorisk stress som gör att vi inte skaffar barn i väst...det är min fasta övertygelse. Alla är alltid på väg någonstans Innan det är dags för det där barnet, det är sån j-a procedur i vårt samhälle att skaffa barn så jag förstår att det inte blir några gjorda!!
Enkla studier visar att om man i en råttpopulation applicerar lite stress på djuren så slutar de tvärt att skaffa ungar även att mat finns i överflöd...anser att vi lever under liknande förhållanden.
Nu låter jag som att jag borde ha 4-5 barn eller något men även jag lever under samma premisser som alla andra och har därmed bara ett barn. Anser mig dock veta vad det beror på.
Du är klok du Erry!
Jag har ibland måndagssjukan som gör mig arbetsoförmögen, vissa kallar det bakfylla men det är fan en sjukdom.
Föda barn fyller en viktigare funktion för samhället än att supa på helgen, bryta ett ben när man åker skidor på lovet, krocka när man kör bil på fritiden eller för den delen ha ont vid mens....så tycker jag iaf.
shadowfire
2017-03-27, 16:09
Filmjölk, din dröm går i uppfyllelse ;)
Tre dagars betald ledighet i månaden vid mensvärk, det är ett förslag som diskuteras i Italien.
Om lagförslaget går igenom blir landet först i Europa att bevilja ”mensledighet”.
I Italien diskuteras ett lagförslag som ska ge kvinnor rätt att ta ut tre dagar ledigt varje månad – för sin mensvärk. Dessutom ska de kunna få betalt under tiden, en så kallad ”mensersättning”, enligt tidningen The Independent.
– Kvinnor tar redan ledigt från jobbet när de har mensvärk, säger Daniela Piazzalunga, ekonom vid forskningsinstitutet FBK-IRVAPP, till tidningen.
Hon menar att nu skulle kvinnor istället slippa sjukanmäla sig eller ta ledigt på grund av sina smärtor.
Lagförslaget som diskuteras i parlamentet har hyllats som ”en fanbärare för framsteg och social hållbarhet” i bland annat italienska magasinet Marie Claire.
Kritik mot förslaget
Men många röster har höjts mot förslaget som pekat på att förslaget kan ha motsatt effekt. I ett annat italienskt magasin, Donna Moderna, skriver Lorenza Pleuteri att lagförslaget kan innebära att arbetsgivare blir mer benägna att anställa män framför kvinnor.
Finns redan i flera länder
I bland annat Indonesien, Japan och delar av Kina finns redan liknande lagar. Förslaget har också tagits upp hos enskilda företag, bland annat i Bristol i England.
Filmjölk, din dröm går i uppfyllelse ;)
4 år gammal tråd och bannad användare, men ändå :d
Tycker för övrigt att det är allmäntillståndet som borde styra huruvida det är legitimt att sjukanmäla sig, inte orsaken.
Men att lägga in 3 dagars betald ledighet per månad (36 extra lediga dagar per år??) som rätt till alla kvinnor? Hur kollar man upp vilka som bara tar det som en liten extra lön och vilka som faktiskt behöver vara hemma?
Läskeblask
2017-03-27, 16:30
Om vi säger att man fick tre dagar betald ledighet för mens så skulle det inte länge innan alla hade grym mensvärk. I princip kan man ju gå in till läkaren och få en månad pga deppression eller vadfan som helst. Nuförtiden tycker jag man nästan anklagas när man är sjuk och alla vet att kompisarna blur tvugna att göra ditt skifte så inte mycket skolk,förvånansvärt.
ApexProcyon
2017-03-27, 16:39
Jag känner att det "kan" vara giltigt då vissa kvinnor har sådan mensvärk att det blir handikappande.
Problemet är bara att det kommer att missbrukas och utnyttjas.
Rikard Jansson
2017-03-27, 18:15
Kommer leda till att kvinnor har svårare för att skaffa jobb :/
VoDaresVins
2017-03-27, 20:07
http://www.clipartbest.com/cliparts/jTx/pR7/jTxpR74Bc.png
Kikade in i hopp om att han var tillbaka.
http://www.clipartbest.com/cliparts/jTx/pR7/jTxpR74Bc.png
Kikade in i hopp om att han var tillbaka.
Han är väl tillbaka.
VoDaresVins
2017-03-27, 20:28
Han är väl tillbaka.
Whut? Var e alla galna trådarna? Kanske mjukstartar.
shadowfire
2017-03-27, 20:43
4 år gammal tråd och bannad användare, men ändå :d
Tycker för övrigt att det är allmäntillståndet som borde styra huruvida det är legitimt att sjukanmäla sig, inte orsaken.
Men att lägga in 3 dagars betald ledighet per månad (36 extra lediga dagar per år??) som rätt till alla kvinnor? Hur kollar man upp vilka som bara tar det som en liten extra lön och vilka som faktiskt behöver vara hemma?
Vem vet, han kanske finns i faggorna.
Bumpen hade dock inget med fille att göra, utan att förslaget i sig postades i medier idag utifrån propositionen i Italien :)
Dagen-efter-knäböj borde man med få sjukskriva sig ifrån.
Vem vet, han kanske finns i faggorna.
Bumpen hade dock inget med fille att göra, utan att förslaget i sig postades i medier idag utifrån propositionen i Italien :)
Haha nej men ändå :d
Ganska sjukt ändå att det postas exakt 4 år efter trådstarten, samma datum och allt :d
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.