handdator

Visa fullständig version : Linfröolja

Marcelo_Garcia
2013-03-27, 17:30
Enkel fråga:
Kan man få i sig den mängd omega-3 man behöver från linfröolja?

Har försökt läsa om det, och begriper mig inte riktigt på vad allt gagg om alfa-linolensyra som ska omvandlas till EPA och DHA osv betyder, som dykt upp i de diskussioner om ämnet jag läst så här långt.

Varför jag undrar är för att jag äter vegetariskt, så att fiskolja är en bättre källa, vilket de flesta diskussioner jag läst mynnar ut i, är inte riktigt relevant för min frågeställning. Vilket leder vidare till följdfrågan, hur mycket olja krävs i så fall (på min flaska står det "en tesked", vilket låter konstigt om det skulle krävas mer linfrö- än fiskolja för samma mängd omega-3)?

tlk
2013-03-27, 17:37
Enkel fråga:
Kan man få i sig den mängd omega-3 man behöver från linfröolja?

Har försökt läsa om det, och begriper mig inte riktigt på vad allt gagg om alfa-linolensyra som ska omvandlas till EPA och DHA osv betyder, som dykt upp i de diskussioner om ämnet jag läst så här långt.

Varför jag undrar är för att jag äter vegetariskt, så att fiskolja är en bättre källa, vilket de flesta diskussioner jag läst mynnar ut i, är inte riktigt relevant för min frågeställning. Vilket leder vidare till följdfrågan, hur mycket olja krävs i så fall (på min flaska står det "en tesked", vilket låter konstigt om det skulle krävas mer linfrö- än fiskolja för samma mängd omega-3)?

Vad det handlar om är att din kropp behöver EPA och DHA. Äter du ALA (som finns i linfröoljan) så måste din kropp bygga om ALA till DHA. Hur bra individer är på det varierar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-3_fatty_acid#Conversion_efficiency_of_ALA_to_EPA_a nd_DHA

Svårt att höfta. men 5% om du är man och har extremt goda anlag för det här. 20 teskedar linfröolja borde således motsvara 1 tesked fiskolja.

:tillägg: Du kan ta en titt efter alger. Vissa alger innehåller EPA och DHA. Exakt vilka och hur mycket vettikattsingen.