Visa fullständig version : Negativt med mjölprodukter som pasta, bröd etc?
Pretorian
2013-03-27, 16:11
Är det något negativt med att öka mängden mjölprodukter? Nu är jag inte ute efter just mjölet men jag vill öka mängden kolhydrater i kosten och har fått ett jädra (vill inte svära) sug efter både bröd och pasta.
Tidigare har jag varit lite återhållsam med just den typen av kolhydratskällor och istället ätit potatis eller ris (det är kanske vete i ris också?) men jag har inget emot att äta det jag tycker om.
Lychgate
2013-03-27, 16:15
Nej, ät på om det passar din kosthållning. Äter du dock stora mängder fullkorn kan fytinsyra ge en negativ påverkan.
Eversmooth
2013-03-27, 16:16
Nej, det är utmärkt mat.
pasta är ju opti, ägg+durumvete :thumbup:
men vad är det för mångder vi pratar om.. 200-300g (okokt) pasta per dag eller?
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Fjrebqll
2013-03-27, 16:18
Ris är glutenfritt(mjölfritt) om det var det du tänkte på.
Bättre alternativ till pasta kan ju vara tex Quinoa som både är mer näringsrikt och glutenfritt.
Pretorian
2013-03-27, 16:27
pasta är ju opti, ägg+durumvete :thumbup:
men vad är det för mångder vi pratar om.. 200-300g (okokt) pasta per dag eller?
Jag är ju ingen matvägare men middagsmålet var nog runt 300 gram okokt pasta. När jag tänker på det så är det inte mycket. Det blir väl max 210-230 gram kolhydrater?
Förutom middagen kan det vara två skivor formfranska samt ett grövre bröd typ ciabata vid lunch.
Runt träning blir det 5-10 riskakor.
Jag är ju ingen matvägare men middagsmålet var nog runt 300 gram okokt pasta. När jag tänker på det så är det inte mycket. Det blir väl max 210-230 gram kolhydrater?
Förutom middagen kan det vara två skivor formfranska samt ett grövre bröd typ ciabata vid lunch.
Runt träning blir det 5-10 riskakor.
om middagen var det du postade i måltidstråden så såg det ut att vara 30-50g (okokt) MAX på den tallriken.
ett par skivor bröd och några portioner pasta borde inte vara någon fara tycker jag.
Inte för att jag vet om det är bra/dåligt egentligen men det är ju ett ganska normalt intag.
Pretorian
2013-03-27, 16:41
Ikväll blir det mer kolhydrater! Men först bröstpass.
Ikväll blir det mer kolhydrater! Men först bröstpass.
som jag skrev i måltids tråden, testa käka runt 500g kolhydrater/dag så kommer du inse hur bra det är :thumbup:
vet att du inte väger maten men testa väg upp 200g pasta (~450g kokt) ikv efter passet så du får se den mängden :)
Pretorian
2013-03-27, 16:56
Det är nog dags att börja väga lite, ja.
Det är en fråga som ingen nog riktigt kan svara på när det gäller påverkan på din kropp på cellnivå. Det finns en massa olika bud om gluten, vissa korkade och vissa kanske med en poäng.
Det är nog dags att börja väga lite, ja.
Jag skulle hellre mäta pasta och då göra det i rått tillstånd. Ska du äta mycket så behöver du bara räkna paketen i slutet av veckan.
Det är en fråga som ingen nog riktigt kan svara på när det gäller påverkan på din kropp på cellnivå. Det finns en massa olika bud om gluten, vissa korkade och vissa kanske med en poäng.
Kan det hända något annat, än att man får en otäck reaktion i tarmväggen, ifall man är glutenintolerant ?
Tja, man har ju sett i en amerikansk studie t ex att uppemot en tredjedel av försökspersonerna hade antikroppar mot gluten fast de inte var glutenintoleranta per se.
Implikationerna är rätt stora för subkliniska eller kliniska problem som magtarm-besvär osv. Det kan ju teoretiskt sett ge andra besvär också, men det är lite spekulativt i nuläget (se nedan).
"Kopplingen" med gluten, autism och andra neuropsykiatriska besvär kan låta tokig vid första anblick men många upplever stora skillnader i mående och ser skillnad på sina barn etc. Det kan ju iofs bero på opioida peptider (även i kasein) och är inget märkligt i sig, men vissa kanske är mer känsliga för det på cellulär nivå. En del med t ex schizofreni och bipolär diagnos har också gemensamma drag som är intressanta; glutenintolerans, allergier osv.
Det finns onekligen mycket att gräva i men också en del flum. Dock tror att jag sjukvården i regel är för snabba med att vifta bort allt som är kopplat till mat, vilket stigmatiserar alla kostförändringar som påverkar hur man mår, som flum.
Pretorian
2013-03-27, 19:42
Jag skulle hellre mäta pasta och då göra det i rått tillstånd. Ska du äta mycket så behöver du bara räkna paketen i slutet av veckan.
Det låter som en bättre metod.
Och jag frågar endast av estetiska själ. Blir jag fetare av att äta pasta och bröd istället för fullkornsris och potatis om kalorimängden är densamma?
Och jag kommer inte sluta med potatis men jag lägger gärna till mer pasta och bröd än att öka potatismängden. Ska jag äta mer måste det vara gott.
Det låter som en bättre metod.
Och jag frågar endast av estetiska själ. Blir jag fetare av att äta pasta och bröd istället för fullkornsris och potatis om kalorimängden är densamma?
nej.
frågan är ju hur man mäter spagetthi? makaroner o ris funkar ju bra att mäta ist för väga.
Pretorian
2013-03-27, 19:48
Får jag i mig tre till fyra paket ett kilo pasta på en vecka så har man ju koll? Jag gissar att det var det bumbi menade.
Får jag i mig tre till fyra paket ett kilo pasta på en vecka så har man ju koll? Jag gissar att det var det bumbi menade.
ah allright :)
jag käkar mkt bröd dagligen det är där jag tar mkt av mina kolhydratskällor ifrån.
ex vis säg en lunch på wokgrönsaker och kött med bröd smör och hårdost till.
en middag med brocollistuvning kött sås osv plussa på med bröd att slänga på allt på.
tunnbröds rullar av alla des slag fylld med färs och ost osv.
bröd går att trolla med. =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.