handdator

Visa fullständig version : Råd och upplägg, vid PF!

nothingendshere
2013-03-27, 15:11
Hej kära gladiatorer ;)

Efter att ha sett Vetenskapens Värld på SVT igår. Är jag väldigt sugen att ge mig på någon sorts Periodisk fasta pga de än sålänge påvisade goda hälsoeffekterna. Är just nu under Deff och äter ca 2300kcal(ca 200g protein, ca 170g kolhydrater o ca 100g fett) om dagen. Är 190cm, väger just nu 96kg.(Vägt 106kg för 2månader sedan.) Vill ner till 90kg.
Tränar styrketräning 4ggr i veckan och de resterande 3 dagarna tränar jag någon form av kardio, t ex simning, PW eller cross-trainer.

Det jag undrar är vilket upplägg som funkar bäst för att maximera bibehållandet av muskelmassa? Har hört talas om 16h F(fasta)/8h M(matintag). 5 dagar F, 2 dagar M. Varannan F och varannan M.

Och om jag väljer ett upplägg som tex 2dagar fasta(600kcal en måltid per dag) och sedan 5dagar med vanligt mat upplägg som jag har nu. Antar att jag bör höja mina 2300kcal de 5dagarna, då det försvinner totalt 3400kcal från mitt veckointag av kcal med dessa 2 "fastedagar". Så alltså således bör jag ligga på 2785kcal per dag de 5 dagarna?

De 2 dagar jag endast äter 600kcal, hur mycket av de bör vara protein, kolhydrater o fett?

Jätte tacksam om där är någon vänlig påläst själ, som velat besvara dessa frågor!

Tack på förhand!

tlk
2013-03-27, 15:26
Leta gärna upp boken Eat Stop Eat eller surfa över till leangains-guiden. Annars tror jag väl att det inte är så nogrannt med hur du kör dina 600kcal om du kör 5/2 ala SVT.. personligen hade jag nog kört dem som frukt och grönt.

Fjrebqll
2013-03-27, 16:15
Välj först en faste metod som du tycker passar dig mest...

Välj sedan en mätperiod och se till att få i dig X antal kalorier under denna period så ordnar sig allt! :)

Generellt gäller det att lägga den största delen av energin efter träning.

Personligen hade jag skippat konditionsträningen och gjort tunga basövningar under deffen..

nothingendshere
2013-03-27, 23:46
Tack för svaren!

Om man då skulle jämföra min deff på 6måltider var 3-4h om dagen med 5:2 metoden. Eller rent ut av jämföra PF med andra dieter överlag. Är där någon skillnad på muskelnedbrytningen? Eller är det så som jag vill hoppas, att PF är en lika bra metod på att behålla sina muskler med + att man får en sjuhelskotta bra hälsofördel?

tjing
2013-03-28, 12:35
Alltså, Leangains kommer inte att reducera ditt IGF eller få dig att leva längre. Fasta ett dygn istället eller kör ADF om du vill ha uttalade effekter av fasta.

Dessutom, minska proteinintaget.

nothingendshere
2013-03-28, 22:25
Alltså, Leangains kommer inte att reducera ditt IGF eller få dig att leva längre. Fasta ett dygn istället eller kör ADF om du vill ha uttalade effekter av fasta.

Dessutom, minska proteinintaget.

Okej, tack! Hur mycket föreslår du jag ska minska till? Ligger på ca 2g/kg kv just nu, utan att förlora någon nämnvärd muskelmassa? Och plus detta fastedygn, lär det vara märkbart? Annars kör jag nog på det! :)

Tack på förhand!

tjing
2013-03-29, 11:37
0,95 gram protein/dag jämfört mot 1,67 sänkte IGF-1 i en studie. Så vi snackar rätt små mängder protein i Kolozzeum-sammanhang.

nothingendshere
2013-03-29, 12:50
0,95 gram protein/dag jämfört mot 1,67 sänkte IGF-1 i en studie. Så vi snackar rätt små mängder protein i Kolozzeum-sammanhang.

Shit, ja det lär ju bli svårt nu under deff med det mentala att man tror att man kommer förlora massa muskelmassa av det :P Är där dock något belägg för att man skulle förlora mer muskler av ett såpass mindre protein intag? Hört att nedbrytningen alltid är den samma, men man stimulerar muskeluppbyggnaden mer med högre intag?

Tack på förhand!

tjing
2013-03-29, 16:10
Proteinbehöven ökar vid kaloriunderskott, om målet är att undvika förlust att muskelmassa.

Tvärtom. Högre proteinintag (och kolhydrater > insulin) minskar muskelnedbryningen. Och muskelproteinsyntesen stimuleras så många gånger du nu äter en tillräckligt mängd protein utspritt över dygnet.

Rakanichy
2013-03-29, 18:43
Tyvärr så klingar inte IGF-1 sänkning alls bra med muskelbyggning.

Däremot så kommer du att kunna ta del av alla andra hälsofördelar.

Det som är så vackert med Leangains är att det är ett sorts mellanting där man får ut fördelarna av fastan (bortsett från IGF-1 säkning) samtidigt som man kan träna tungt och det är väl tillämpat för kroppsbyggare.

nothingendshere
2013-03-30, 21:06
Okej, tack så mycket grabbar! Får se vad jag gör :)

tjing
2013-03-30, 23:07
Däremot så kommer du att kunna ta del av alla andra hälsofördelar.

Det som är så vackert med Leangains är att det är ett sorts mellanting där man får ut fördelarna av fastan (bortsett från IGF-1 säkning) samtidigt som man kan träna tungt och det är väl tillämpat för kroppsbyggare.

Jaså?

Det finns inga som helst studier gjorda på det du beskriver.