Visa fullständig version : Hur många set?
Better bodies
2013-03-27, 14:16
Kör sk 3 split. När jag kör biceps så kör jag 5x5-6 rep med stång och sedan 5x5-7 rep hantlar dvs sammanlagt 10 set. Räcker det?
Jag kör normalt 5 set 5-7 rep på alla övningar. Bröst kör jag bänk samt hantelflyes. räcker det? Axlar två övningar. 5X5-6 på bägge
Fliptones
2013-03-27, 14:20
Rent generellt kan du tänka att ju större muskel - desto fler set.
Det räcker i min mening med 10 set biceps och lika många triceps.
Ben, rygg och bröst landar jag runt 20 set på vardera.
Rawsteel
2013-03-27, 16:22
Rent generellt kan du tänka att ju större muskel - desto fler set.
Det räcker i min mening med 10 set biceps och lika många triceps.
Ben, rygg och bröst landar jag runt 20 set på vardera.
10 set biceps/triceps, damn son!
Mer än vad jag kör för mina stora men då tränar jag dom iof var 4e och 5e dag så kör jag med högre volym så riskerar jag att inte vara återhämtad eftersom varje sets tas till ~1 rep från failure.
Fliptones
2013-03-27, 17:03
10 set biceps/triceps, damn son!
Mer än vad jag kör för mina stora men då tränar jag dom iof var 4e och 5e dag så kör jag med högre volym så riskerar jag att inte vara återhämtad eftersom varje sets tas till ~1 rep från failure.
Jag svarade på hans fråga "om det räcker".
Själv kör jag 6-7 set fördelat på 2 övningar (för var och en av de 2 musklerna vi pratar om)
Men det var inte frågan.. :)
Better bodies
2013-03-27, 17:07
Vadå, hur många set kör ni / muskelgrupp? Tex Bröst kör jag 3 övningar med 5 set på varje dvs 15 set. Biceps 2 övningar med 5 set på varje dv 10 set. Skule vara intressant att veta samt hur ofta ni kör ex biceps eller bröst.
Kör sk 3 split. När jag kör biceps så kör jag 5x5-6 rep med stång och sedan 5x5-7 rep hantlar dvs sammanlagt 10 set. Räcker det?
Jag kör normalt 5 set 5-7 rep på alla övningar. Bröst kör jag bänk samt hantelflyes. räcker det? Axlar två övningar. 5X5-6 på bägge
Går inte att svara på. Hur tunga är varje set? Är det till fail i varje set eller är de 2-3 sista till fail osv.
Det som spelar roll är att muskel fått slita och är "slutkörd". Sen hur många set det krävs är inte intressant... :)
Personligen kör jag ca 6 set för biceps triceps + drag och pressövningar innan.
Går inte att svara på. Hur tunga är varje set? Är det till fail i varje set eller är de 2-3 sista till fail osv.
Det som spelar roll är att muskel fått slita och är "slutkörd". Sen hur många set det krävs är inte intressant... :)
Personligen kör jag ca 6 set för biceps triceps + drag och pressövningar innan.
Muskeln behöver inte vara "slutkörd" och totalt utsliten för att träningen skall lyckas...du förespråkar att köra till fail helatiden, vilket bara leder till problem.
Rawsteel
2013-03-27, 17:44
Muskeln behöver inte vara "slutkörd" och totalt utsliten för att träningen skall lyckas...du förespråkar att köra till fail helatiden, vilket bara leder till problem.
Exakt, man är där för att stimulera musklerna inte döda dom.
Kör själv just Biceps 6 set var 4e dag. Mer än tillräckligt IMO. :)
Det var inte så jag mena. Blev "Slutkörd" i brist på ordval. Rawsteel har bättre ordförråd. :)
Hur har jag förespråkat att det ska va fail varje gång?
Exakt, man är där för att stimulera musklerna inte döda dom.
Better bodies
2013-03-27, 17:53
För mig blir det biceps 2 ggr i veckan och 10 set varje gång fördelat på två övningar dvs sammanlagt 20 set. Vet inte om det är för mkt eller för lite.
Det var inte så jag mena. Blev "Slutkörd" i brist på ordval. Rawsteel har bättre ordförråd. :)
Hur har jag förespråkat att det ska va fial varje gång?
Missförstånd :).
För mig blir det biceps 2 ggr i veckan och 10 set varje gång fördelat på två övningar dvs sammanlagt 20 set. Vet inte om det är för mkt eller för lite.
ALLDELES för mycket. varför kör du 10 set biceps på ett pass? När jag kör överkropp så har jag kört 2 övningar rygg före varje gång, pallar typ 3 set biceps MAX. Om du har skild dag för endast bicep/tricep så borde du nog ändra på ditt schema lite, fattar inte hur du annars kunde köra 10 set biceps i slutet av ett pass (antar att du kör i slutet av passet som man borde göra, efter ryggövningar).
Better bodies
2013-03-27, 18:03
Jag kör rygg o biceps samma pass och kör 4 övningar för rygg och sedan 5:or-6:or x 5 set curles med stång (orkar inte en 7:e) vikterna varierar beroende på formen. Kör sedan med hantlar. Kör på 30-42,5 kg med stång och 20-27,5 med hantlar
Missförstånd :).
Inga problem. :)
ALLDELES för mycket. varför kör du 10 set biceps på ett pass? När jag kör överkropp så har jag kört 2 övningar rygg före varje gång, pallar typ 3 set biceps MAX. Om du har skild dag för endast bicep/tricep så borde du nog ändra på ditt schema lite, fattar inte hur du annars kunde köra 10 set biceps i slutet av ett pass (antar att du kör i slutet av passet som man borde göra, efter ryggövningar).
Tror inte det är något problem med den volymen han har på armarna... Det lär han ju märka förr eller senare, men att säga stt det är ALLDELES FÖR MYCKET kan du ju inte veta. Många anser att eftersom biceps är såpass liten återhämtar den sig snabbt.
Jag kör själv runt 8 set biceps efter 12 set rygg var tredje dag.
Man bör ha så hög volym man kan utan att det går ut över frekvensen.
Better bodies
2013-03-28, 09:35
Tror inte det är något problem med den volymen han har på armarna... Det lär han ju märka förr eller senare, men att säga stt det är ALLDELES FÖR MYCKET kan du ju inte veta. Många anser att eftersom biceps är såpass liten återhämtar den sig snabbt.
Jag kör själv runt 8 set biceps efter 12 set rygg var tredje dag.
Man bör ha så hög volym man kan utan att det går ut över frekvensen.
Än så länge orkar jag köra som jag gör. Ibland är man lite sliten men då brukar jag minska lite på vikten..
Körde ben i morse.
5x5 knäböj
3x10 sittande benpress
5x5framsida ben sittande 5x6 baksida 5x10 vader
avslutningsvis mage
3 riktiga set, stegar upp vikten i tre övningar där sista setet är till eller nära fail. Övriga set är endast för baning och uppvärmning. var 8 dag kör jag biceps och tricpes
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.