Visa fullständig version : Och så var det maten
Tjena jag har gjort upp ett ganska bra kost schema inför min deff. Jag har olika mellan mål att byta med om det blir för enformigt med samma äpple varje mellanmål tex.
Annars ser schemat såpass bra ut att jag skulle kunna hålla mig till det och äta i princip samma mat varje dag under min diet.
Nu till min fråga, påverkas någon del i själva dieten negativt om man nu som i mitt exempel äter samma mat 1 vecka i sträck och den ändrar den. Något som skulle bli sämre i min situation?
tack på förhand.
AnonymaBosse
2013-03-27, 18:56
Tror att kroppen kommer få ett litet "beroendetillstånd" när du äter samma mat i en vecka och byter över. Det vill säga att den anpassar sig till att ta upp de ämnen du har i maten och "stänger ned" de andra receptorerna. När du byter mat måste kroppen snabbt byta energiförbrukningen till att ta upp de nya ämnena du äter. Då kommer du kanske känna av en lätt huvudvärk och/eller lite ont i levern när du byter mat. Så kroppen tar väl lite stryk men inte mycket. Jag skulle köra med samma mat två dagar i sträck, sedan byta.
Detta är en av fördelarna med att ha en varierad kost.
edasvangen
2013-03-27, 21:49
Nu till min fråga, påverkas någon del i själva dieten negativt om man nu som i mitt exempel äter samma mat 1 vecka i sträck och den ändrar den. Något som skulle bli sämre i min situation?
Tror att kroppen kommer få ett litet "beroendetillstånd" när du äter samma mat i en vecka och byter över. Det vill säga att den anpassar sig till att ta upp de ämnen du har i maten och "stänger ned" de andra receptorerna. När du byter mat måste kroppen snabbt byta energiförbrukningen till att ta upp de nya ämnena du äter. Då kommer du kanske känna av en lätt huvudvärk och/eller lite ont i levern när du byter mat. Så kroppen tar väl lite stryk men inte mycket. Jag skulle köra med samma mat två dagar i sträck, sedan byta.
Detta är en av fördelarna med att ha en varierad kost.
Nej.. Bosse.. Får kroppen alla mineraler/vitaminer osv som den behöver är det absolut ingen fara att äta samma mat året om, risken med ensidig kost är ju just oftast att det kan bli brist på något, men det är inget som händer på en vecka så du kan med gott samvete äta samma mat i någon vecka.
Angående det fetstilta, är ju snarare så att kroppen blir glad av att plötsligt få i sig det den lider brist av, inte tvärt om, hur det nu skulle gå till?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.