handdator

Visa fullständig version : Behöver era åsikter om viktnedgång eller bygg

Clajj
2013-03-26, 16:04
Hej, här kommer den klassiska "fortsätta viktnedgång eller börja bygga?"-tråden.

Utvecklingen hittills ser ut såhär...
Start:
vikt 59kg
midjemått 86cm
rumpa 92cm

4v senare:
vikt 58kg
midjemått 85cm
rumpa 92cm

8v senare:
vikt 57kg
midjemått 84cm
rumpa 92cm

12v senare:
vikt 56kg
midjemått 83
rumpa 92cm

(det har gått långsamt, jag vet)
Kan tillägga att jag är tjej, 27år på 164cm.

Bifogar bilder för att få råd om hur jag bör tänka framåt nu. Jag är smal men har fortfarande lite fett runt midjan som jag vill bli av med. Särskilt viktigt eftersom jag har en putform på magen (vilket jag dessutom försöker träna upp). Magen syns mycket särskilt då jag har litet ass (proportionerna känns inte rättvist fördelade). Egentligen är jag supersugen på att börja bygga eftersom jag är så smal i övrigt, men känns som att man borde kriga bort det allra sista runt midjan först, nu när jag ändå håller på och är påväg ist för att behöva gå ner mer i vikt efter att ha byggt (speciellt när det stör mig så mycket)

Jag är ändå kvinna och använder mig av tajta byxor och tröjor och vill inte ha något som varken hänger över byxan eller putar ut (ser snarare gravid ut ibland). Jag är medveten om att det inte ser bra ut att vara spinkig (och jag är verkligen inte nöjd med röven) men kanske ska jag hålla ut och köra tills jag är nöjd med magen innan jag börjar bygga? (och då bygga seriöst, har stora planer hehe).

Jag dividerar som ni märker fram och tillbaka och har svårt att bestämma mig för något, vad som är bäst, eller ens möjligt att uppnå. Därför undrar jag hur hade ni tänkt i mitt fall?

vicarious
2013-03-26, 17:03
Personligen hade jag deffat lite mer.

Hur ser din träning ut?

Fishtank
2013-03-26, 17:06
Deffa och mer böj/mark.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

RykteT
2013-03-26, 17:12
Deffa och mer böj/mark.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
+1

Ben över lag tycker jag borde fokuseras mer på!

Alfers
2013-03-26, 17:44
Ser ut som att du har lite framåt tippande bäcken, jobba lite på hållningen så kommer mycket av putmagen att försvinna.

Zababa
2013-03-26, 18:41
ser ut som att du har lite framåt tippande bäcken, jobba lite på hållningen så kommer mycket av putmagen att försvinna.

+1

Clajj
2013-03-26, 19:03
Okej, fortsätta neråt alltså.

Kör förövrigt helkroppspass 3ggr i veckan med böj och mark om vartannat.

Victuhh
2013-03-26, 19:11
Okej, fortsätta neråt alltså.

Kör förövrigt helkroppspass 3ggr i veckan med böj och mark om vartannat.

Har du provat en split? Enklare att ge allt på säg 3 muskelgrupper än hela kroppen..

Clajj
2013-03-26, 20:26
Inte prövat split. Läst mig till att helkropp verkar vara det vanligaste eller iaf väldigt bra att köra när man deffar. Är dessutom nybörjare och behöver just nu enkelhet/smidighet, helkropps känns stadigt på något sätt och något som man kan vinna rätt mycket på som nybörjare. Eller har jag fel?

Jag kör dessutom få reps och så tungt som möjligt eftersom jag försöker få upp en grundstyrka (löjligt svag nu).

Borde jag ändra på den här approachen?

RykteT
2013-03-26, 22:17
Inte prövat split. Läst mig till att helkropp verkar vara det vanligaste eller iaf väldigt bra att köra när man deffar. Är dessutom nybörjare och behöver just nu enkelhet/smidighet, helkropps känns stadigt på något sätt och något som man kan vinna rätt mycket på som nybörjare. Eller har jag fel?

Jag kör dessutom få reps och så tungt som möjligt eftersom jag försöker få upp en grundstyrka (löjligt svag nu).

Borde jag ändra på den här approachen?
Det spelar absolut ingen roll hur du gör när du tränar så lite som du gör. Det brukar däremot vara uppskattat att köra en split då det inte stressar CNS lika mycket som helkroppspass kan göra.

Tänk på att inte bli viktkåt. Väldigt lätt att man blir det men du tjänar mer på att lasta av lite vikter och göra övningen rätt istället!

Zababa
2013-03-27, 19:38
Kan vara en fördel att köra böj och mark i samma pass där du variera tungt på ena och lätt på andra.

Clajj
2013-03-31, 23:20
Nu blir jag lite nyfiken och undrandes vad som egentligen skulle ge mest för en nybörjare som mig själv. Är det att köra helkroppspass ca 6-8 övningar per pass 5x5 eller bör jag köra högreps istället?