handdator

Visa fullständig version : Överkropp

tråHanärT
2013-03-26, 15:38
Vad tror ni om det här programmet 2 gånger/veckan (tränar just nu hypertrofi), förslag på andra övningar någon muskelgrupp jag borde lägga till övning/ta bort på?

vanligtvis brukar jag träna med 3 split eller vad det heter (Bröst Triceps) (Axlar Rygg Biceps) (Ben), men det tar upp för mycket tid om jag ska träna dessa 2 gånger/veckan alltså 6 pass/veckan, så vad tror ni, om det här upplägget?

Bänkpress Stång
Marklyft
Millitärpress Stång
Hantel Rodd (1gång/veckan)/Stående Rodd(1gång/veckan)
Latsdrag
Flyes cable (bröst)
Triceps push down (cable)
Hammer Curl(1gång/veckan)/Biceps cable(1gång/veckan)
Underarmar
Ryggresningar

4 set 10 rep på samtliga

vet att det är många övningar, men blir lätt så när man övergår från att ha splittat överkroppen på 2 pass till 1 pass

nitz
2013-03-26, 15:49
Om jag skulle köra över/under så skulle jag personligen lägga marken på "under"

tråHanärT
2013-03-26, 15:59

okej, jag har faktiskt kört så förut jag med, men tycker detta funkar bättre för mig, har nog många och tunga övningar som det är på benpasset redan

och ska jag flytta över marklyft så känner jag att ryggresningar måste följa med också och det blir för mycket

men vad tycker du om upplägget, täcks alla muskelgrupper på ett bra sätt?

tråHanärT
2013-03-26, 18:03
Vad tror ni om det här programmet 2 gånger/veckan (tränar just nu hypertrofi), förslag på andra övningar någon muskelgrupp jag borde lägga till övning/ta bort på?

vanligtvis brukar jag träna med 3 split eller vad det heter (Bröst Triceps) (Axlar Rygg Biceps) (Ben), men det tar upp för mycket tid om jag ska träna dessa 2 gånger/veckan alltså 6 pass/veckan, så vad tror ni, om det här upplägget?

Bänkpress Stång
Marklyft
Millitärpress Stång
Latsdrag
Flyes cable (bröst)
Underarmar
Ryggresningar

4 set 10 rep på samtliga

vet att det är många övningar, men blir lätt så när man övergår från att ha splittat överkroppen på 2 pass till 1 pass

Ingen som har något att säga??

Axellyft åt sidan kanske jag ska lägga till för att få lite mer träning på mittersta delen av axeln (deltoideus), men det blir så jävla många övningar, tankar?? *gah!*

Bänkpress Stång
Marklyft
Millitärpress Stång
Latsdrag
Flyes cable (bröst)
Axellyft sidan
Underarmar
Ryggresningar

11 övningar, heh blir skönt med 2 timmars pass på gymmet då, inte första gången iofs ^^

tråHanärT
2013-03-26, 18:46

ne jag får nog göra så ändå, jag får helt enkelt bita ihop på benpassen

Överkropp 4x10
Bänkpress Stång
Millitärpress Stång
Latsdrag
Flyes cable (bröst)
Axellyft sidan
Underarmar

Ben
Frivändning 3x10
Benböj Bak 3x10
Benböj Fram 3x10
Marklyft 3x10
Benpress 3x10
Ben Curl 4x10
Reverse Lunges 3x10
Ryggresningar 4x12

nitz
2013-03-26, 19:26
Du kan ju annars varva typ:
Varannat pass tunga mark, sedan lätta böj, nästa underkroppspass kör du motsatsen.
Det är ganska mastiga pass också, känns volymen bra för dig?

tråHanärT
2013-03-26, 23:35
Du kan ju annars varva typ:
Varannat pass tunga mark, sedan lätta böj, nästa underkroppspass kör du motsatsen.
Det är ganska mastiga pass också, känns volymen bra för dig?

aa så kan man ju iofs variera men jag vill hålla mig på samma reps och styrkeutförande nu, då jag nu kör en "hypertrofi period" för att sedan övergå till "maxstyrka"

volymen? tänkte du på antal övningar eller rep antalet?, iaf så har du ju rätt i att det blir några övningar, men jag har alltid kört långa styrkepass så det blir nog bra, kortar jag ner passen så går jag bara och tänker att jag missar någon del av någon muskelgrupp som jag förut tränade när jag tränade (Axlar Rygg Biceps) och (Bröst Triceps mage), självklart så har jag ju plockat bort vissa övningar men tycker att jag fått med hela överkroppen på det här passet nu (förutom bålen då)

angående rep antalet så kör jag 10 rep nu för att sista 2 veckorna inför maxstyrka perioden gå ner till 8-6 reps

tråHanärT
2013-03-27, 00:06
vet inte varför jag skrev om överkroppspasset i förra inlägget då det var mark och benböj vi pratade om, men angående benpasset så har det alltid sett ut så ungefär + - nån övning, och samma gäller där med rep antal just nu då jag kör för att bygga muskelmassa

Enblom
2013-03-27, 00:16
Är jobbigt att gå från 3/4-split till halvkroppspass. Speciellt då man ofta vill tvinga in mycket övningar för överkroppen, då dom ofta kommer från 2 eller 3 pass innan under 3/4-spliten. Ben brukar inte vara något problem då det ofta är ett pass innan med. Med det fina med en 2-split där man kör igenom kroppen två gånger per vecka är att du kan göra två olika överkroppspass (som du har gjort en del redan enligt din första post).

Några tips:
1. Som Nitz sa tidigare är det nog bäst att köra mark på ben dagen.
2. Var nöjd med kanske en drag-övning per pass (tex skivstångsrod ena och chins andra) och kör kanske fem set på dom?
3. I ett av passen lägg militärpress och bänkpress. I det andra kan du tex ha lutande hantelpress kombinerat med två lättare övningar för bröst/axlar tex hantellyft åt sidan och flyes.

tråHanärT
2013-03-27, 00:30
Är jobbigt att gå från 3/4-split till halvkroppspass. Speciellt då man ofta vill tvinga in mycket övningar för överkroppen, då dom ofta kommer från 2 eller 3 pass innan under 3/4-spliten. Ben brukar inte vara något problem då det ofta är ett pass innan med. Med det fina med en 2-split där man kör igenom kroppen två gånger per vecka är att du kan göra två olika överkroppspass (som du har gjort en del redan enligt din första post).

Några tips:
1. Som Nitz sa tidigare är det nog bäst att köra mark på ben dagen.
2. Var nöjd med kanske en drag-övning per pass (tex skivstångsrod ena och chins andra) och kör kanske fem set på dom?
3. I ett av passen lägg militärpress och bänkpress. I det andra kan du tex ha lutande hantelpress kombinerat med två lättare övningar för bröst/axlar tex hantellyft åt sidan och flyes.

det första du skrev om att man tvingar in övningar är så sant så, angående att variera överkroppspassen så visst jag gav det en fundering men jag har alltid varit så att jag vill köra igenom samma saker 2 gånger/veckan (vet inte om jag förklarade riktigt förut angående "3split" det blev alltså 6 pass/veckan då för mig eftersom jag körde allt 2 gånger) ser nu att jag skrev lite konstigt i första posten angående det, jag som inte kan med de olika splitvarianterna :P, med andra ord så körde jag 6 split förut??

inga dumma tips, men jag känner mig nöjd med hur mina pass är nu, tack ändå

Jaeg
2013-03-27, 12:53
Jag har själv kört en tvåsplit i dryga två år nu. Överkropp består av, rodd, hantelpressar för bröst och axlar, pushdowns och stångcurl. Enkelt och fungerar bra.

Enblom
2013-03-27, 13:00
det första du skrev om att man tvingar in övningar är så sant så, angående att variera överkroppspassen så visst jag gav det en fundering men jag har alltid varit så att jag vill köra igenom samma saker 2 gånger/veckan (vet inte om jag förklarade riktigt förut angående "3split" det blev alltså 6 pass/veckan då för mig eftersom jag körde allt 2 gånger) ser nu att jag skrev lite konstigt i första posten angående det, jag som inte kan med de olika splitvarianterna :P, med andra ord så körde jag 6 split förut??

inga dumma tips, men jag känner mig nöjd med hur mina pass är nu, tack ändå

Tips kanske var fel ord, menade nog mer förslag, du vet vad som är bäst för dig!

Det var en 3-split du körde innan. Så som jag förstod det från din första post tyckte du att passet var för långt/för många övningar. Om det inte var falet och du orkar med det passet du har så kör på det. Tycker det ser riktigt bra ut, jobbigt :P men bra.

Enblom
2013-03-27, 13:04
Jag har själv kört en tvåsplit i dryga två år nu. Överkropp består av, rodd, hantelpressar för bröst och axlar, pushdowns och stångcurl. Enkelt och fungerar bra.

Låter ungefär som det pass jag funderat på att köra, någon tung basövning för varje kroppsdel. Mest kört 3 och 4-splits innan. Har du kört andra varianter innan och kan berätta varför du gillar 2-splits framför det?

tråHanärT
2013-03-27, 14:59
Tips kanske var fel ord, menade nog mer förslag, du vet vad som är bäst för dig!

Det var en 3-split du körde innan. Så som jag förstod det från din första post tyckte du att passet var för långt/för många övningar. Om det inte var falet och du orkar med det passet du har så kör på det. Tycker det ser riktigt bra ut, jobbigt :P men bra.

nja från början var det mer att jag ville ha lite feedback på t.ex. om jag skulle klara mig med "bara" millitärpress för axlar eller om jag glömt någon viktig del av en muskel, som t.ex mittersta delen av axeln om man vill vara petig nog och säga att inte millitärpress tar tillräckkligt där, och då hittade jag axellyft sidan, då blev det 11 övningar och då såg jag helt plötsligt "Nitz" inlägg om marken som en bra idé, så jag flyttade över mark och ryggresningar till benpasset istället så det blev 9 överkroppsövningar och 8 benövningar

men nu rundar vi av den här tråden, mina pass är klar

tack för förslagen tipsen m.m. :)