Visa fullständig version : Näringstiming under deff?
Om det ser ut ungefär så här, vid en deff.
12:00
Lunch
18:00 middag
20:00 träning
Hur bör jag fördela mina två proteinshakes per dag? Är det mest optimalt att ta båda dem direkt efter träningen, eller skulle det vara bättre att ta dem vid seperata tillfällen?
Reaper123
2013-03-25, 16:03
Äter du ingen mat efter träningen? Känns som du tränar vid helt fel tillfälle eller rättare sagt, äter vid fel tid på dygnet!
Nu vet jag inte vad det är för shakes du ska ta (och varför just siffran 2?), men är det vassle så känns allt annat över "en portion" onödigt eftersom du ej stoppar i dig någon mat i samband med intaget av shaken!
Men sett ur viktmingsknings-synvinkel spelar det ingen som helst roll, kcal in vs ut gäller så det intressanta är att dygnets intagna kalorier är som planerat och sen "rätta" makros! :)
jag skulle säga 1 direkt före och 1 direkt efter träning.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Jo, det spelar nog en liten roll.
Vid deff har man sett att näringstiming eventuellt kan bespara mer muskelmassa. D v s att sprida ut måltider. Man gör det lite väl enkelt för sig när man säger att det "inte spelar någon roll". För att man läst att någon skrivit det på någon sida.
Jo, det spelar nog en liten roll.
Vid deff har man sett att näringstiming eventuellt kan bespara mer muskelmassa. D v s att sprida ut måltider. Man gör det lite väl enkelt för sig när man säger att det "inte spelar någon roll". För att man läst att någon skrivit det på någon sida.Eller så släpper man på massa måsten som är en piss i nilen och kan istället fokusera på att träna ordentligt :)
Är det vassleisolat du kör? Så fall kan det vara en bra ide att köra en före och en efter passet! Vad är tanken med att bara äta två gånger per dag?
Mm tror jag kör en före och en efter passet då.(Vassle)
Angående varför jag bara äter två gånger per dag så är det för att jag trivs med det, dessutom svårt att få in något mer vid deff.
Tackar för svaren!
Om du prompt ska ha två mål + två shakes så skulle nog jag snarare lägga upp det enligt;
12.00 Shake
16.00 "Lunch"
19.30 Shake
20.00 Träning
21.30 "Middag"
Det tror jag också på! Förstår inte varför man vill äta så lite men om det är det som är riktlinjerna håller jag med ovanstående!
Det tror jag också på! Förstår inte varför man vill äta så lite men om det är det som är riktlinjerna håller jag med ovanstående!
äta så lite? du har ingen aning om hur mkt hen äter?
Stor Hård Ådrig
2013-03-25, 18:16
När man säger att proteinintag per dygn gäller borde man väl börja räkna direkt efter gympasset och 24h framåt? Har jag förstått det rätt att kroppen behöver mindre och mindre protein/kaloriöverskott ju längre ifrån träningen man kommer? (med andra ord, det är optimalt att äta det mesta av dagsintaget samma kväll efter träning)
äta så lite? du har ingen aning om hur mkt hen äter?
Sant, menade äta så få gånger.
Lance Uppercut
2013-03-26, 15:12
Varför säger så många att han ska dricka en shake precis innan träning? Finns väll inga studier som lyckats visa på att det är extra fördelaktigt med aminosyror innan träning?
Varför säger så många att han ska dricka en shake precis innan träning? Finns väll inga studier som lyckats visa på att det är extra fördelaktigt med aminosyror innan träning?
http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html
Finns dock bara en referens där, men låter på honom som det har vart rätt många studier som visat fördelar med protein innan träning, kanske finns fler studier, orkar inte leta atm.
Huvudsakligen för att få rejält med kolhydrater efter passet;
Vilket han inte lär få genom en shake med vassle i alla fall.
Lance Uppercut
2013-03-27, 13:55
Huvudsakligen för att få rejält med kolhydrater efter passet;
Vilket han inte lär få genom en shake med vassle i alla fall.
Jo men det är ju just vassle han dricker så därför känns det onödigt
Lance Uppercut
2013-03-27, 13:57
http://www.leangains.com/2009/12/pre-workout-protein-boosts-metabolism.html
Finns dock bara en referens där, men låter på honom som det har vart rätt många studier som visat fördelar med protein innan träning, kanske finns fler studier, orkar inte leta atm.
Har för mig att den studien var tveksamt utförd men jag kan ha fel.
En efter träning o en valfritt. Själv försöker jag äta något var 3-4 h .
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Jo men det är ju just vassle han dricker så därför känns det onödigt
Ja. Men som sagt, om han prompt vill ha sina två shakes+2 måltider skulle jag omfördelat så att en måltid med mat kommer efter träningen :)
Inte någon shake med vassle som sista och enda mål efter träning.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.