Logga in

Visa fullständig version : Bättre fettförbränning med "renare" mat ?

Oltimer66
2013-03-25, 09:34
För ett tag sen så hittade jag en sajt där man informerade att levern har 2 uppgifter.
Dels att rena bort ämnen som inte är "bra" och dels att spjälka fett.

Man menade att om levern är upptagen med att rena och filtrera en massa tillsatser och artificiella ämnen, så spjälkar den inte fett lika effektivt...

Nån här som har erfarenhet av detta eller koll på om detta stämmer ?

NiklasAlm
2013-03-25, 09:52
Det stämmer väl iaf när det kommer till alkohol sen tror jag inte att det ligger så mycket mer bakom det där påståendet förutom i vissa fall typ starka läkemedel och gifter that shit.

Dreas
2013-03-25, 12:59
För ett tag sen så hittade jag en sajt där man informerade att levern har 2 uppgifter.
Dels att rena bort ämnen som inte är "bra" och dels att spjälka fett.

Man menade att om levern är upptagen med att rena och filtrera en massa tillsatser och artificiella ämnen, så spjälkar den inte fett lika effektivt...

Nån här som har erfarenhet av detta eller koll på om detta stämmer ?Det handlar ju fortfarande om kcal in vs kcal ut.

Har du problem att hantera och bryta ner fett så kommer ju det åka ut bakvägen. Eller så är jag ute och cyklar. Känns helt ologiskt.

Oltimer66
2013-03-25, 16:42
Ja, jag tycker nog att det låter lite för enkelt... levern har ju en massa funktioner och som jag fattar (efter googling) så bildas galla i levern som går till tolvfingertarmen och där gör gallan så fettet lättare ska tas om hand av tunntarmen.

Nä, jag kör nog vidare som vanligt. Tack för input :)

Sverker
2013-03-25, 18:12
Nonsens...

Fettförbränning och nedbrytning / utsöndring av giftigsa ämnen är helt olika saker. Den ena påverkar inte den andra....i normalfallet.

Dricker du kloroform kommer du ha ihjäl halva levern och tappa hälften av fettförbränningen:(
Att äta kvicksilverbetat utsäde ger ungefär samma effekt.

Allvarligt. Maten vi äter innehåller inga gifter som skulle kunna skada din lever akut eller påverka din fettförbränning.