Visa fullständig version : Okej att skippa frukost?
Dpersson
2013-03-24, 21:06
Kan man skippa frukosten, alla säger att det är dagens viktigaste mål. Behöver egentligen ingen energi på morgonen.
Tänkte så man kan äta lite mer till lunch och middag.
lunch
mellanmål
middag
kvällsmål
Provrörsbarn
2013-03-24, 21:07
ja
PFs ridderliga korståg på ingång!
ja det kan du, absolut
Dpersson
2013-03-24, 21:10
Vad bra
Brukar dock ta en kopp av något för att få i mig lite vätska som jag förlorat under natten, mest för att jag annars känner mig så uttorkad och kanske småäter när jag egentligen bara är törstig.
Det är inte bara okej utan det är även väldigt många som kör på just det sättet, kolla in "periodisk fasta".
Dpersson
2013-03-24, 22:22
Kom på det nu, de blir ju som pf. ska prova köra de i några veckor.
Kaffe och lite bcaa på morgonen.
Knatcharn
2013-03-25, 15:28
Japp jag gör det, dricker en del vatten och en kopp kaffe på morgonen bara och sedan lunch vid 12.
Illustrerade mannen
2013-03-25, 18:44
Jag har varken ätit frukost eller lunch på massor av år! Mår alldeles utmärkt och är i bättre form än jag var vid 25 års ålder. (45 nu). Äter eller dricker aldrig smörja eller "onödiga" saker. Några gånger om året kan jag göra undantag, men annars alltid endast middag! Massor av snus, vatten och kaffe resten av dygnet. Testa! Gnäll inte på att du är så hungrig! Det är bara en vana att äta flera gånger om dagen! De mycket få gånger jag ätit frukost eller lunch är jag precis lika hungrig då det är dags för middag. Absolut inget fel på orken, styrkan, glädjen eller lusten!
mattilainen
2013-03-25, 19:05
Jag har varken ätit frukost eller lunch på massor av år! Mår alldeles utmärkt och är i bättre form än jag var vid 25 års ålder. (45 nu). Äter eller dricker aldrig smörja eller "onödiga" saker. Några gånger om året kan jag göra undantag, men annars alltid endast middag! Massor av snus, vatten och kaffe resten av dygnet. Testa! Gnäll inte på att du är så hungrig! Det är bara en vana att äta flera gånger om dagen! De mycket få gånger jag ätit frukost eller lunch är jag precis lika hungrig då det är dags för middag. Absolut inget fel på orken, styrkan, glädjen eller lusten!
Det där passar nog verkligen inte alla. Jag skulle aldrig någonsin klara det. Självklart beror det mycket på yrke också.
Det där passar nog verkligen inte alla. Jag skulle aldrig någonsin klara det. Självklart beror det mycket på yrke också.
Har du provat? ;) Jag var skeptisk också, men efter ett par jobbiga dagar var man inte ens hungrig på förmiddagen. Så vid deff är det en väldig fördel, vid balans kan det vara bra. Vid bulk är det mindre bra.
BisonLGcrew
2013-03-25, 19:10
Skulle aldrig klara det heller, skulle nog inte ens kunna göra nåt på gymmet efter en sån start. Men orkar du så visst. Jag hade startat dagen med bcaa då iaf. Man är ju snuskigt katakomb när man inte ätit på hela natten, hemskt.
Några gånger om året kan jag göra undantag, men annars alltid endast middag!
Har provat att äta endast en gång om dagen men tenderar att bli trött och seg av det, så det var inte så lyckat. Misstänker att det beror på skillnader i output av sköldkörtelhormon. Men det är nog lite individuellt.
För övrigt mår många människor bra av frukost. Läs mitt senaste inlägg t ex: http://traningochnutrition.wordpress.com/2013/03/22/nar-och-vad-ska-man-ata-for-bast-viktnedgang/
Det kan vara skadligt att dra till med att man absolut kan äta när man vill och vad man vill (IIFYM) osv och att det inte spelar någon roll. Kan, kan man ju men hur man mår är en annan femma. I många studier ser man förbättringar i hunger och minskad motivation för matbelöning efter en proteinrik frukost t ex.
Sedan kan man ju argumentera för att flytta fram ätandet till lunch som första måltid, vilket torde funka bra när ghrelin och leptin kopplat om till de nya tiderna etc.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.