handdator

Visa fullständig version : Är majoriteten på Kolozzeum nördar?

Fuark
2013-03-24, 16:20
Är du en nörd? är majoriteten nördar?... är jag en nörd?

http://25.media.tumblr.com/tumblr_losvl5f9u51qgj5tdo1_500.jpg

*popcorn*

WHITEFOLKS
2013-03-24, 16:21
fuark är snäll.

en stor stark
2013-03-24, 16:22
Om man jämför med hur många som är nördar på detta forumet och ute i samhället annars, så tror jag att vi har fler nördar här. Kanske rätt många fler.

Om det är en majoritet vet jag inte.

Ronn
2013-03-24, 16:24
Nörd är status!

Okej
2013-03-24, 16:29
Nörd som i grotta ner sig i sitt specialämne samtidigt som allt annat runt om försvinner för att sedan vakna upp ur koman en vecka senare med hundra missade samtal? Isåfall är jag definitivt en nörd :d

Vi behöver en definition och/eller en checklist!

Masi
2013-03-24, 16:30
tror inte majoriteten här är rödingar, hipsters, boiis, stekare, invandrare, hippies you name it.

therefore nerds.

Ristretto
2013-03-24, 16:30
Nörd är status!

Ja, jag ser det som något positivt iaf.

Fuark
2013-03-24, 16:35
fuark är snäll.

*hug*

Nörd som i grotta ner sig i sitt specialämne samtidigt som allt annat runt om försvinner för att sedan vakna upp ur koman en vecka senare med hundra missade samtal? Isåfall är jag definitivt en nörd :d

Vi behöver en definition och/eller en checklist!

du får inget, vad sägs om det? ;) det är din definition som får räknas här

OnT: Inte sagt att vara nörd är dåligt, absolut inte, inte heller motsatsen. Jag säger inget och är således helt skyddad ifrån angrepp. Can't touch this

tjing
2013-03-24, 17:59
Jag är inte alls nördig i klassisk mening men har lite nördiga intressen, som jag antar är socialt mer accepterade. Typ som träning/kost, vetenskap överhuvudtaget, musik osv.

Nörden har ju för övrigt blivit cool. I alla fall "rätt" sorts nörd. De som läser teknisk fysik med flaskbottnar till glasögon, som samlar på anime och tävlar i matematiktävlingar, är väl nördiga för allmänheten. Man ska vara "cool" men med nördiga intressen antar jag.

Samtidigt är det ju kul hur nutidens underhållning skapas av mer klassiska nördar, se t ex dator/tv-spel.

filmjölk
2013-03-24, 18:13
Jag är nörd ända in i själen. För fan jag spelade adnd ända upp i tonåren och började lyfta skrot enbart för att tjejer inte såg åt mig för att jag var en sån klen, ful liten nörd. Jag älskar fantasy och spelar wow trots att jag är 34.

Däremot saknar jag allt intresse för matematik, fysik, kemi, star wars, star trek (utom lt Troi eller vad hon hette som var hejdlöst snygg)

cero
2013-03-24, 18:15
De flesta som skriver mycket på forum är nog lite nördiga av sig, mig inkluderad. Ser det som något positivt så länge det inte går överstyr.

tjing
2013-03-24, 18:16
Jag är 33 och älskar också fantasy och lirade skitmycket rollspel när jag var tonåring. Men jag har aldrig varit en "nörd" i den rätta bemärkelsen. Du känns inte som en helt hundra nörd heller filmjölk.

WoW är dock för jävla tråkigt. Dessutom är det för tramsigt, folk heter saker som Pixelpunch och jag vete tusan vad. Jag saknar Ultima Online och de äldre spelen.

Vinter
2013-03-24, 18:34
Så är det.

Diomedea exulans
2013-03-24, 18:52
Nja. Jag kan nog verka nördig vid första anblick, men skärskådar man det lite så når jag inte upp till den benämningen, tycker jag. Jag ogillar datorspel och är kass på dem. Jag kan inget om elektronik eller datorer. Jag hatar rollspel och tycker inte att det mesta av nördkulturen, som superhjältar och sci-fi-filmer, är speciellt coola och intressanta.

Jag skulle snarare kalla mig tönt.

Däremot saknar jag allt intresse för matematik, fysik, kemi, star wars, star trek (utom lt Troi eller vad hon hette som var hejdlöst snygg)

Hela Star Trek är fullsmockat med hejdlöst snygga tjejer. De som är snyggast brukar ha grön hud, av någon anledning.

Mackan58
2013-03-24, 19:00
Ultranerd checking in!

Dreas
2013-03-24, 20:16
Vad är en nörd?

Duran
2013-03-24, 20:19
Jag tycker inte att man är en nörd bara för att man har ett intresse alls så nä, jag föreställer mig att nördar fågelskådar, promenerar och möjligtvis joggar i skogen en sväng som motion och att de flesta inte är alls intresserad av diskussioner på Kolozzeum.

Tolkia
2013-03-24, 20:31
Om majoriteten på ett så stort forum som Kolo är "nördar" har ju ordet "nörd" betydelseglidit till att betyda typ "medelsvensson".

WHITEFOLKS
2013-03-24, 20:35
Hur tänkte du nu Tolkia.

Ett stort forum med specialintressen behöver inte på något sätt representera majoriteten i en befoklkning.

kalle_banan
2013-03-24, 20:38
nerd [nurd]
noun Slang.
1. a stupid, irritating, ineffectual, or unattractive person.
2. an intelligent but single-minded person obsessed with a nonsocial hobby or pursuit: a computer nerd.
Yep, jag är en nörd. Jag är intelligent och besatt av ämnen som är osociala, mainstreampersoner som tuggar tuggummi och pratar om melodifestivalen fascinerar mig. Hur orkar man? Varför är det så viktigt att en gödkalv sjunger bättre än en annan gödkalv?
"Min gödkalv som jag hejar på är bättre än din! Jag kan dra upp flera korkade argument som talar för att min gödkalv är en bättre gödkalv än din. Din gödkalv var med om en skandal, aftonbladets läsare rasar för hen ertappades med att vara en vanlig person och inte politiskt korrekt. Aegd."

Vinter
2013-03-24, 20:47
I min mening är prottenördarna och kolhydratnördarna betydligt fler än datornördarna här, men de är fortfarande nördar.

Vivaldi
2013-03-24, 22:01
Styrketränande personer är i regel excentriska människor som gärna snöar in på ett område ( tänk aspbergers ) så ja, jag skulle vilja säga att majoriteten är "nördar".

Alkro
2013-03-24, 22:07
Jag verkligen hatar alla hipsters som säger att de är "nördar" för att de snöat in på något ämne som är hyffsat trendigt som kaffe eller någon filmgenre. När jag var yngre var jag en stereotyp nörd dvs duktig i skolan, kass på sport, spelade dator(på den tiden det inte var helt mainstream) samt höll på med miniatyrspel(typ Warhammer). Nu när jag är vuxen skulle jag inte utseendemässigt eller socialt klassa mig som nörd men har ungefär samma intressen. Så nuförtiden är jag väl någon slags medelsvensson med något nördiga intressen som hängt kvar.

Fuark
2013-03-24, 22:10
hade jag haft antalet timmar jag lagt ner på TV/Datorspel så hade ingen i hela världen kunnat konstatera annat än att jag är en nörd. Dessutom så snöar jag lätt in helhjärtat när jag fastnar för något

Olegh
2013-03-24, 22:29
Njae, kanske en större andel jämfört med ett helt slumpmässigt urval av människor. Men inte majoriteten.

F.ö. så gillar jag verkligen den nya nörd-"definitionen" där innebörden inte är alls lika smal eller har samma negativa klang. Jag gillar det nya nördandet.

Mantus
2013-03-24, 23:59
Nörd är ett inlånat och försvenskat begrepp som totalt förlorat sin ursprungliga betydelse då personer som anser sig som "hippa","trendiga" och "trendsetters" osv (kärt barn ger sig själv många namn) annekterat det och tilldelat sig själva tolkningsföreträde till dess betydelse. Ingen skada skedd dock då det är ett synnerligen fjantigt ord. De får gärna behålla det och fler liknande låneord vad mig anbelangar.

cero
2013-03-25, 00:20
Nörd är ett inlånat och försvenskat begrepp som totalt förlorat sin ursprungliga betydelse då personer som anser sig som "hippa","trendiga" och "trendsetters" osv (kärt barn ger sig själv många namn) annekterat det och tilldelat sig själva tolkningsföreträde till dess betydelse. Ingen skada skedd dock då det är ett synnerligen fjantigt ord. De får gärna behålla det och fler liknande låneord vad mig anbelangar.

Här har vi en nörd.

Olegh
2013-03-25, 00:24

Det tycker jag inte. Det är en mer utbredd glidning.

Varför så bitter?

hultman
2013-03-25, 09:02

Jag börjar gilla dig :)

BlötSnö
2013-03-25, 11:03
Inte heller jag är en riktig nörd, men mina nördigare intressen innefattar bl.a. samla på och spela gamla tv-spel. Just nu Donkey Kong Country till SNES.
Det är fortfarande vissa banor som retar en till vansinne.

Och just det, jag köper fortfarande skivor (CD/LP). Det är bara en till i min bekantskapskrets som gör det. Det är nördigt enligt vissa.
"Duöh, spåttifajj!"
"Fack yoh, ont om bra musik och icke tillfredställande för min 25-skivorsväxlare."

Latissimus Dorsi
2013-03-25, 11:08
Om majoriteten på ett så stort forum som Kolo är "nördar" har ju ordet "nörd" betydelseglidit till att betyda typ "medelsvensson".

Jag tror "nördar" överlag är mer benägna att bli väldigt uppslukade av sin hobby tex då styrketräning vilket leder till att man blir framgångsrik inom just styrketräning. Därav att det finns en hel del "nördar" här som lyckats.

Diomedea exulans
2013-03-25, 11:28
Jag tror att nördar överlag hänger mer på Internetforum, vilket förklarar varför nördar är överrepresenterade här.

C.E.J.
2013-03-25, 11:37
Hur tänkte du nu Tolkia.

Ett stort forum med specialintressen behöver inte på något sätt representera majoriteten i en befoklkning.

Det undrar jag också, men räkna inte med att få svar på frågan, så jobbar hon inte.

On topic tycker jag inte det är någon majoritet som är nördar, å andra sidan är de flesta anonyma. Några träningsnördar är det inte tal om dock, de flesta av dessa är styrkelyftare och de är väldigt få i relation till hobbykillarna (inkl jag själv) som gör framsteg till en början och sen inte pallar nästa trappsteg.