Visa fullständig version : Bäst förbränning - fokus bygga muskler eller hög fettförbränning
dragonfly
2013-03-24, 11:26
Hej,
Det här kanske är en konstig fråga och för många av er så kanske inte heller behöver vara antingen eller.
Jag har hittils alltid kört styrka + kondition i samma pass. Ibland ett par konditionspass på träningsdagen. Har dock fattat först nu att det missgynnar muskelutveckling. Ett vanligt pass set ut ungefär såhär: uppvärmning, musklergrupp 1, intervallträning 5min, muskelgrupp 2, intervallträning 5 min och sedan avslutande 30min + crosstrainer med puls på ca 140...osv... Känslan när jag blandar styrka och kondition på det här viset är att jag bränner väldigt bra.
Men om mitt fokus främst är fettförbränning - ska man satsa på hög förbärrning i varje pass, eller satsa på att bygga muskler (som i sin tur bränner fett under hela dygnet). Ex. Ha rena styrkedagar (+ promenad) och rena konditionsdagar, eller skulle ni köra på som jag gör nu med att blanda?
Vore intressant att höra.
Btw. Ska börja med periodisk fasta 16/8. Morgonträna och köra BCCA innan/efter. Lunch första målet. Ev mer träning på em.
Kaloriminus ska jag såklart ligga på ca 800 /dag
Sheogorath
2013-03-24, 11:33
För maximal fettförbränning ska du bygga så mycket muskler som möjligt samtidigt som du går ner i vikt. Det är naturligtvis så man får så stor fettförlust som möjligt.
King Grub
2013-03-24, 11:38
Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning heller vid en viss kaloribalans.
dragonfly
2013-03-24, 12:17
För maximal fettförbränning ska du bygga så mycket muskler som möjligt samtidigt som du går ner i vikt. Det är naturligtvis så man får så stor fettförlust som möjligt.
Du skulle alltdå dela upp träning på styrke resp konditionsdagar? Satsa på muskeluppbyggnad istället för att bränna så mycket energi i varje pass som möjligt?
Eller är det överdrivet att det inte "går" att bygga muskler om man i samma pass kör massa kondiion.?
Sheogorath
2013-03-24, 12:20
Du skulle alltdå dela upp träning på styrke resp konditionsdagar?
Eller är det överdrivet att det inte "går" att bygga muskler om man i smama pass kör massa kondiion.?
Naturligtvis går det, men just vid viktnedgång kan man anse att det är extra viktigt att maximera så många parametrar som möjligt för muskelbyggnad, och då kan man överväga att utesluta konditionsträning helt.
Personligen kör jag kondition året om av hälsoskäl. Och det ligger alltid på en separat dag.
vicarious
2013-03-24, 12:52
Känslan när jag blandar styrka och kondition på det här viset är att jag bränner väldigt bra.
Känslan du känner är nog mer att du förbrukar energi. Som tidigare i tråden redan har påpekat, du kommer inte tappa mer kroppsfett med det där upplägget än något annat, om kaloriunderskottet är detsamma.
Jag hade separerat styrke- och konditionsträningen. Om det inte är möjligt, så lägg iaf styrketräningen först. Det absolut sämsta tillfället (ur muskeluppbyggnadssynpunkt) som du kan lägga konditionsträningen på är före styrketräningen. Näst sämsta är efter.
Dela upp intervallerna (HIIT) och styrketräningsdagarna i dagar för sig + kör med periodisk fasta + ät på 500-1000 underskott (+ätardag på lör). Är du inte rippad inom 1,5-2 mån (beroende på utgångsläge ofc) så har du tusen spänn från mig.
BroderJacob
2013-03-26, 14:36
Hallå! Kapar tråden lite.
Jag håller just nu på att försöka gå ner mer i vikt(tidigare gått från 120-80). 24 bast, 176cm, 80kg. Styrketränar 3 gånger i veckan. Har två veckor av att räkna kcal, legat på ca 2500 på träningsdagar och 1800 på vilodagar. Ska sänka nu då jag inte riktigt fått önskat resultat, gått ner nån cm i midjemått men bröst och byxmidja samt vikt har stått still. Så tänker 2300-1600 nu.
Så till frågan, har ca 14km till jobbet, börjat fundera på att cykla fram och tillbaka, för kondition och vardagsmotion.
Två av mina tre träningsdagar ligger under jobbveckan, skulle ni säga att det kommer påverka mitt resultat mycket att ha cyklat 14km, jobbat 8h+1hlunch, sen 14km och då träna?
vicarious
2013-03-26, 17:00
Påverkat hur? Om cyklingen kommer leda till sämre prestation kan du ju bara veta efter att ha testat. Kanske om du ska köra ett benpass sen? Ingen aning.
Cyklar du som en idiot i 14km eller tar du det i lugnt tempo? Du får nog testa dig fram hur som helst.
Shakemynuts
2013-03-26, 18:25
Konditionsträning ökar inte dygnets fettförbränning heller vid en viss kaloribalans.
Vart kan man läsa om det?
King Grub
2013-03-26, 18:37
http://jap.physiology.org/cgi/reprint/00958.2009v1.pdf
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74
Fastande konditionsträning har ju dock visat sig göra just det. Inte i hög grad men effekten finns där. Så det där är ju en sanning med modifikation.
Fastande konditionsträning har ju dock visat sig göra just det. Inte i hög grad men effekten finns där. Så det där är ju en sanning med modifikation.
En rapport har visat det. Resterande som tittar över dygnet visar att det jämnar ut sig. Jag tycker det är intressant och att längre undersökningar bör göras för att se hur och om kroppen kompenserar för den ökade fettförbränningen. Troligen med tanke på hur den alltid justerar allting annat.
BroderJacob
2013-03-27, 08:09
@vicarious
Du har ju självfallet rätt, blev väl att jag drabbades av akut optinoja. Får bli att cykla på och känna efter, kanske dra ner hur mycket jag tränar ben. Kört SL5x5 nu så böjer 3 gånger i veckan.
Vill bara att fetthelvetet ska bort, så finns egentligen inget å noja över. Fettförlust går före muskelbyggnad just nu känner jag. Så får man bygga på när man väl kommit ner i fett%.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.