handdator

Visa fullständig version : 179 cm, ca 84 kg hur många kcal?

Rolv
2013-03-24, 09:26
Tänkte försöka å tappa några kilo, men har egentligen ingen tidsbegränsning på det...
Är 14000kcal/vecka ett rimligt mål att börja på för att sedan utvärdera? Ska tillägga att jag även kommer att träna motocross samt längdskidor/rullskidor (långpass, ska åka vasaloppet).
De dagar det är långpass på programmet, kommer jag nog att öka intaget, men det får jag utvärdera efter hand.
Jag vill inte kalla det för deff, då det får ta den tid det tar, och jag inte kommer att vara stenhård på vad jag äter. Vill bara ha ett riktmärke på intaget. Helgerna kan barka med kcal som ej räknas, därför vill jag sätta kcalbudgeten något tight...

Skickar med ett par dåliga bilder på dagsformen idag.

Diomedea exulans
2013-03-24, 09:46
Citerar från deffguiden här i viktminskningsdelen på forumet:

"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."

I ditt fall skulle jag dra av något färre än 500 kcal per dag, för att vara säker på att inte tappa muskler.