Logga in

Visa fullständig version : Torkad frukt som kolhydratskälla vid träning

Trytter
2013-03-23, 17:57
Har ibland ett rätt omständigt sätt att formulera mig så jag tänkte försöka med en mer konkret fråga.
Hur står sig torkad frukt som kolhydratskälla före/under ett träningspass. Jag tänker mest på fruktos/glukos-fördelningen med tanke på att jag intar ca 70-100g kolhydrater vid det tillfället. Höga halter fruktos negativt?
Siktar inte på megahögt GI så det kan vara bra att tänka på. Har för mig att ofta har torkad frukt högt gi men minns mig ha läst att russin var lägre men de tabeller jag hittat listar russin som högt.
Hur är det med katrinplommon/plommon? Högt GI? Samma fruktos/glukosfördelning?

Hoppas frågan var "lite mer rak" den här gången...:em:

Tack på förhand

Fugly
2013-03-23, 19:08
Väldigt mycket fruktos i torkad frukt. Äter man torkad frukt äter man det för att det är gott, inte för att det är "nyttigt" med tanke på att det nästan är rentav socker.

Sverker
2013-03-23, 20:22
Ca 50 % är fruktos i frukt. En del som sackaros och en del som fritt glukos och fritt fruktos.

Jag skulle inte bry mig alls om några ev "fruktoseffekter". Träning betyder adrenalin och adrenalin betyder frisättning av glukos från levern. Fruktosen kommer troligen att skickas ut till de arbetande musklerna som glukos.

Trytter
2013-03-24, 15:17
Vet inte om det bara är jag men det verkar inte riktigt som om "juryn är enig om fruktosens vara eller icke vara"... Men så med det mesta i träningsvärlden antar jag.... Eller livet.... :)

Tack för svaren!