Visa fullständig version : Nordkorea
Jahlunden
2013-03-23, 13:00
Jag läser en del på Reddit och det går inte en dag utan att det kommer upp posts om Nordkorea. I och med detta började jag för ett tag sen följa The Telegraphs konstanta uppdateringar och tänkte eventuellt få igång en diskussion om vad ni tror kommer hända?
- Kommer Nordkorea attackera Syd?
- Tror ni de kommer hitta alternativ till att kunna skicka atombomber mot USA?
- Om de attackerar, tror ni USA skickar atombomber?
- Vart står Kina numera? Innan backade de ju Nordkorea
- USA har ju interceptors uppsatta i vad jag vet Alaska. Hur väl fungerar dessa vid ett eventuellt anfall?
osv
Jag vet inte hur många som sett bilderna från deras läger men dessa ska alltså vara ifrån fånglägren och är illustrerade av en fånge som lyckats fly.
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/25/north-korea-prison-camp-d_n_1624748.html
Victorsnya
2013-03-23, 14:46
Jag läser en del på Reddit och det går inte en dag utan att det kommer upp posts om Nordkorea. I och med detta började jag för ett tag sen följa The Telegraphs konstanta uppdateringar och tänkte eventuellt få igång en diskussion om vad ni tror kommer hända?
- Kommer Nordkorea attackera Syd?
- Tror ni de kommer hitta alternativ till att kunna skicka atombomber mot USA?
- Om de attackerar, tror ni USA skickar atombomber?
- Vart står Kina numera? Innan backade de ju Nordkorea
- USA har ju interceptors uppsatta i vad jag vet Alaska. Hur väl fungerar dessa vid ett eventuellt anfall?
osv
Jag vet inte hur många som sett bilderna från deras läger men dessa ska alltså vara ifrån fånglägren och är illustrerade av en fånge som lyckats fly.
http://www.huffingtonpost.com/2012/06/25/north-korea-prison-camp-d_n_1624748.html
Tror NK kommer attackera innan året är slut, allt tyder ju på det vad man läser/hör
Dom har inte medel för att bomba USA (och om dom hade hade dom aldrig kommit nära usas mark då usa har världen bästa anti-airstrike system.
USA kommer att ingripa om NK attackerar SK då SK är deras allierade och kontrollplats över utvecklingen i hela asien.
Kina kommer inte ha råd att ingripa, och det pratas om ryssland. Ryssland är bara ett tomt skal av sitt forna jag och har inte heller råd att gå i krig mot USA.
Fast vem vet, kanske är det stenen som kastas som startar ww3 who knows. Kan ju inte bara göra mer som svenskar att sitta och se på
Tror inte det kommer hända ett skit. Människan i dagens läge är alldeles för sysselsatt med facebook, youtube, wow och xbox.
Victorsnya
2013-03-23, 14:48
Tror inte det kommer hända ett skit. Människan i dagens läge är alldeles för sysselsatt med facebook, youtube, wow och xbox.
Du får ju tänka på att dessa saker existerar inte i NK, där är alla hjärntvättade i tron om att USA är djävulens land och att SK vill åt deras mark.
Sheogorath
2013-03-23, 14:54
I Nordkorea får man åka till sk. "språkläger" om man särskriver.
Victorsnya
2013-03-23, 14:55
what, är det sant? :S
Du får ju tänka på att dessa saker existerar inte i NK, där är alla hjärntvättade i tron om att USA är djävulens land och att SK vill åt deras mark.
Dom vill också gangnam-style. Bara en tidsfråga. Om inte med gubben som sitter nu så med nästföljande.
olle lindblad
2013-03-23, 15:05
Det lär väl fortsätta som vanligt ganska länge till. Så länge Kina är rädda för vad som händer vid en eventuell kollaps och flyktinginvasion så kommer de att backa upp Nordkorea. Utpressningspolitik är svår att hantera när utpressaren inte drar sig för någonting.
Varför skulle Nordkorea invadera Sydkorea? Följden skulle onekligen bli den att Nordkorea skulle förlora, då Sydkorea har en bättre tränad armé och USA har kärnvapenbestyckade ubåtar och fartyg i området. Regimen i Nordkorea gör allt för att sitta kvar vid makten, och ett storskaligt krig vore rena mardrömmen. Men om man ser till folket i stort (att döma av vad jag läst på Dailynk.com) är det många som vill att det blir krig så att allt elände får ett slut. Exempelvis är det väl känt att Sydkorea är betydligt rikare och de flesta har fullt upp med att samla ihop mat och delta i massmobiliseringar; vilket naturligtvis inte är hållbart. Det senaste årets mobiliseringar och krigsövningar har tärt mycket på folks krafter.
Däremot är det absolut inte uteslutet att det blir en slags upprepning av Cheonanincidenten, eller att Nordkorea bombar en sydkoreansk ö vid gränsområdet. Alternativt kanske de återupptar kränkningarna av NLL (northern limit line) ute till havs. Det sysslade de med så sent som i fjol.
Lite ot men Nordkorea och Sydkorea måste väl nästan toppa listan på mest sär stavade ord i världs historien :d
yes offence TS :devil:
Ett lästips för er som är intresserade av det nordkoreanska samhället är boken "Inget att avundas" av Barbara Demick. Riktigt läsvärd.
Ett lästips för er som är intresserade av det nordkoreanska samhället är boken "Inget att avundas" av Barbara Demick. Riktigt läsvärd.
Den ska vara bra, även om jag bara har skummat i den...
Under the Loving Care of the Fatherly Leader av Bradley Martin är en ordentlig "tegelsten" om man verkligen vill snöa in sig i ämnet.
USA och Nordkorea spänner musklerna inför varandra, no homo.
North Korean leader Kim Jong-un has ordered the country's rocket units to be on standby to attack US military bases in South Korea and the Pacific in an emergency meeting after the United States flew Stealth bombers in a show of force to Pyongyang.
The North's official KCNA news agency said on Friday that Kim signed off on the orders at a midnight meeting of top generals and "judged the time has come to settle accounts with the US imperialists in view of the prevailing situation."
"He finally signed the plan on technical preparations of strategic rockets of the KPA, ordering them to be standby for fire so that they may strike any time the US mainland, its military bases in the operational theaters in the Pacific, including Hawaii and Guam, and those in South Korea."
http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2013/03/2013328222926559483.html
Hoppas på storskaligt krig så man kan följa det med spänning så länge man inte själv drabbas.
Hoppas på storskaligt krig så man kan följa det med spänning så länge man inte själv drabbas.
Så härligt ljuvligt cyniskt skrivet, att man vill kräkas lite i munnen bara för att få svälja ned det igen. :)
Så härligt ljuvligt cyniskt skrivet, att man vill kräkas lite i munnen bara för att få svälja ned det igen. :)
Tack :) Jag sitter fastklistrad på CNN just nu. Hoppas på stream.
osmakligt.
Jag är inte så intresserad av det eventuella kriget som eftermälet när man öppnar upp Nordkorea för resten av världen och ska försöka avprogrammera ett helt land.
Det kommer förmodligen bli en något udda process.
Ingenting kommer hända, som vanligt.
Varför skulle USA in där och härja? Dom har väl ingen olja?
http://www.dn.se/nyheter/varlden/nordkorea-i-stridsberedskap
Kim Jong-Un har enligt nyhetsbyrån Reuters gett order om att ha missiler i stand by-läge för att attackera amerikanska militärbaser i Sydkorea och i Stilla havet. Beslutet fattades under ett nattligt krismöte med regimens toppgeneraler på fredagen efter att USA demonstrativt flugit med bombflygplan över Pyongyang.
Den som uppdaterar och översätter DNs nyhets bulletin behöver ta lite engelska lektioner och geografi lektioner.
För att dom lessnar på provokationer och hot?
Dock får vi ha i åtanke att man troligen drar sej för att göra något handgripligt då ett felsteg med stor sannolikhet kan innebära att Seoul blir lite mera glesbefolkat och inte kommer vara sej riktigt likt..
Hade de det på 50-talet?
Kom igen Kim, försök attackera USA!! Vill se deras moderna/världsbästa anti-missile försvar :D
Det är ingen fotbollsmatch vi pratar om. Det är ett land med atombomber som riskerar att sätta igång ett krig där 100 000 tals människor dör och miljontals människor drabbas av strålskador. Men visst köp du lite öl och heja på.
spoonchest
2013-03-29, 08:58
På sätt och vis känner man ju för folket i Nordkorea.
Skulle det braka loss är jag inte helt säker på ett så storskaligt krig. Jag tror det går över rätt fort.
Arne Persson
2013-03-29, 09:10
Kim Jong Un är onekligen en frisk fläkt i österlandet... Pojkvasern har väl lite panik nu och måste visa för militärhökarna i sitt land att han är en sk "stor ledare"...:d
Ingenting kommer att hända. Att hetsa upp sig som svensk tyder på för stor tillit till svensk media.
spoonchest
2013-03-29, 11:52
Haha. Ja, det är sant. Ingen toppar nordkorea så ofta som AB.
Hemma Gymmaren
2013-03-29, 11:55
Nord Korea
Nord Korea
Nord Korea
Nordea
Masi, du är en 12-årig idiot som lever ett låtsasliv på internet. Pinsamt värre.
Problemet med Nordkorea är att ingen vågar angripa dem eftersom de potentiellt skulle kunna orsaka stor förödelse p g a sin oberäknelighet.
Ingenting kommer hända. Kim försöker bara skaffa lite vänner inom militären nu när han är nytillsatt, det har varit mindre konflikter om vem som bör ha fått ledarrollen. På så sätt skaffar han mer allierade, och säkerställer sin roll inom regimen. Allt är ett spel, och säkerligen kommer ingenting värre än att något litet fiskeskepp från Sydkorea sänks.
Nord Korea
Nord Korea
Nord Korea
Nordea
Jag läser alltid Nord Korea som Nordea *cry*
Sådana som du får mig nästan att hoppas på att det blir krig i Sverige.
Du och dina gelikar gör mig spyfärdig, oavsett om du skämtar eller inte.
Varför hoppas du på det? Att en person är mindre smart ska väl inte gå ut över resten av befolkningen?
Latissimus Dorsi
2013-03-29, 12:58
Förbaskat läskigt tycker jag.
Dyrgripen
2013-03-29, 14:21
http://global3.memecdn.com/South-And-North-Korea-You-Should-Stop-Fighting_o_97944.jpg
Problemet med Nordkorea är att ingen vågar angripa dem eftersom de potentiellt skulle kunna orsaka stor förödelse p g a sin oberäknelighet.
Håller med om principen att dom är oberäkneliga men något som inte är oberäkneligt är att dom har alldeles för mycket artileri som redan är riktat mot såväl civila som militära mål på södra sidan av deras gräns,dom når troligen till Seoul från befintliga ställningar som ett exempel.
en annan stor anledning till att dom fått hållas så länge är Kina,kineserna vill inte ta hand om en massiv flyktingström när NK väll kolapsar och dels vill kineserna inte ha Nato som grannar NK är troligen en vettig buffertzon i kinsernas ögon.
gör du inte samma misstag själv nu?:smash:
HAHAHAHAH underbart mannen, neka inte att ni tänker lite så
Nord-korea är tomtar, de kommer inte att starta något krig möjligen sänka nån sydkoreansk fiskebåt som någon sa. På sin höjd en missil sen har de slut på resurser.
Nebuchadnezzar
2013-03-29, 15:57
hatar språk läger
Tror NK kommer attackera innan året är slut, allt tyder ju på det vad man läser/hör
Dom har inte medel för att bomba USA (och om dom hade hade dom aldrig kommit nära usas mark då usa har världen bästa anti-airstrike system.
USA kommer att ingripa om NK attackerar SK då SK är deras allierade och kontrollplats över utvecklingen i hela asien.
Kina kommer inte ha råd att ingripa, och det pratas om ryssland. Ryssland är bara ett tomt skal av sitt forna jag och har inte heller råd att gå i krig mot USA.
Fast vem vet, kanske är det stenen som kastas som startar ww3 who knows. Kan ju inte bara göra mer som svenskar att sitta och se på
Tror du att USA har det så bra ekonomiskt att de skulle ha råd att gå ut i ett fullskaligt krig med Kina/Ryssland involverat då? För det tror inte jag. Dessutom får man tänka på att vare sig Kina eller USA vill kriga med varandra. De är extremt beroende av varandra ekonomiskt. Ingen av dem har något att vinna på ett krig mot varandra. Däremot har de väldigt mycket att förlora på det.
Ärligt talat är ju frågan om det inte hade varit värt ett kort krig (förutsatt att Kina och Ryssland håller sig utanför och låter USA och Sydkorea få en snabb och enkel vinst mot Nordkorea) för att få bort familjen Kim från makten. Det de gör mot befolkningen är så långtifrån ok att det inte är sant. Jag blir uppriktigt förbannad när jag läser om det.
EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/Yodok_concentration_camp case in point...
Nog extremt svårt att få en sydkorean att riskera eventuella missiler i soul för att "rädda" några nordkoreaner tror jag.
Annars håller jag med, ibland är krig inte den värsta utvägen.
Sedan då? Irak 2.0? Att omvända en totalitär stat är ett oerhört projekt, i synnerhet om det ska göras i efterdyningarna av ett krig med ett förmodligen splittrat folk.
Nord-korea är tomtar, de kommer inte att starta något krig möjligen sänka nån sydkoreansk fiskebåt som någon sa. På sin höjd en missil sen har de slut på resurser.
De kan nog orsaka ganska omfattande skador i närområdet, däremot tror jag inte att de kommer göra det, som sagt.
Men om Kim Jong-Il får fullständigt psykbryt och trycker på alla knappar samtidigt så är jag glad att jag inte befinner mig i den delen av Asien.
Nog extremt svårt att få en sydkorean att riskera eventuella missiler i soul för att "rädda" några nordkoreaner tror jag.
Annars håller jag med, ibland är krig inte den värsta utvägen.
Ja det tror jag också. Men om de attackerar Sydkorea, vilket väl inte är helt omöjligt att de gör någon gång, även om det inte blir nu, så hade jag helt klart varit för att gå all-in och få bort dem. Vill klargöra också att det inte handlar om "några" Nordkoreaner. Det handlar om en extremt stor majoritet av alla Nordkoreaner.
Eftersom regeringen är så sluten och vägrar ha med andra länder att göra så är landet mycket fattigt. Det är många av deras befolkning som svälter varje år. Utöver det så riskerar de alltid bestraffning om de gör något som regeringen inte gillar. Deras familjer riskerar bestraffning om de gör något regeringen inte gillar. De blir hjärntvättade. De censureras. Bara en sån sak som att hela befolkningen tvingas gråta för att undgå bestraffning varje gång en av deras ledare dör borde säga tillräckligt om landet. Det är helt galet. Jag ser det som ett väldigt gott tecken att både Kina och Ryssland har tagit lite mer avstånd från Nordkorea nu. Det är fullständigt vidrigt hur Nordkorea är styrt.
De kan nog orsaka ganska omfattande skador i närområdet, däremot tror jag inte att de kommer göra det, som sagt.
Men om Kim Jong-Il får fullständigt psykbryt och trycker på alla knappar samtidigt så är jag glad att jag inte befinner mig i den delen av Asien.
Kim Jong-Un. Kim Jong-Il är död sen ett tag tillbaka.
EDIT: Tror det är därför många är lite extra oroliga över läget med Nordkorea. Kim Jong-Un är väldigt ny som ledare och man vet inte riktigt hur han beter sig. Kim Jong-Il hade styrt en längre tid och där visste man nog mer vart man hade honom.
Kim Jong-Un. Kim Jong-Il är död sen ett tag tillbaka.
Givetvis, my bad.
MasterChief
2013-03-29, 17:02
Svensk-korenska föreningen är sura:
http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=text:ettandrakoreakrig
Av alla muppar...så måste dessa svenskar tillhöra muppeliten.
Svensk-korenska föreningen är sura:
http://svenskkoreanska.se/dw/doku.php?id=text:ettandrakoreakrig
Av alla muppar...så måste dessa svenskar tillhöra muppeliten.
Ja herregud. Total avsaknad av olika perspektiv, det är alltså så det ser ut. Lite historieförfalskning med som extra krydda.
http://www.newsmill.se/sites/default/files/imagecache/article_big/article-filefield/2012/12/48216/christer_lundgren_kopia.jpg
Jag gratulerar Nordkorea till framgångsrik satellituppskjutning
Håller med om principen att dom är oberäkneliga men något som inte är oberäkneligt är att dom har alldeles för mycket artileri som redan är riktat mot såväl civila som militära mål på södra sidan av deras gräns,dom når troligen till Seoul från befintliga ställningar som ett exempel.
en annan stor anledning till att dom fått hållas så länge är Kina,kineserna vill inte ta hand om en massiv flyktingström när NK väll kolapsar och dels vill kineserna inte ha Nato som grannar NK är troligen en vettig buffertzon i kinsernas ögon.
Ja, de brukar ju vid jämna mellanrum påminna/hota om att de kan förvandla Seoul till ett brinnande inferno på ett nafs.
Precis. Dessutom delar ju Kina och Nordkorea onekligen lite/mycket ideologi i form av varianter av kommunism.
Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden, men USA flög två B-52 bombplan mellan Missouri och Sydkorea igår och släppte två attrapper i ett område i Sydkorea. Som en uppvisning att de är kapabla att fälla bomber över Nordkorea när de vill. Kina kritiserade inte tilltaget alls utan uppmanade bara alla parter att ta det lugnt. Rysslands utrikesminister kritiserade dock USA:s uppvisning. Och Nordkorea har satt sina missilenheter på beredskap efter det. Verkar som att USA vill göra det väldigt klart för Nordkorea att de tar deras hot på allvar och att de kommer slå tillbaka om Nordkorea initierar något.
Kim Jong-Un verkar vara helt galen. Jag förstår inte hur de vågar kaxa sig så mycket som de gör. De har inte särskilt mycket olja att använda om det blir krig, de kommer få allvarlig matbrist om det blir krig, och deras militära utrustning påstås vara ca 30 år äldre än övriga världens. Om inte Kina backar upp dem i krig så ligger de så illa till att det inte ens är roligt. Det enda de har going för sig är att de har low- och medium range missiler som de kan skicka kärnvapen med. Det hindrar givetvis andra från att vara först med att attackera, men om Nordkorea attackerar först så är de ju totalt körda. Om inte Kina rycker in som sagt.
EDIT: Dessutom hade antagligen Kaesong distriktet stängt ner om det blev krig och då hade Nordkorea dessutom förlorat en av sina största inkomstkällor...
Vet inte om det har diskuterats tidigare i tråden, men USA flög två B-52 bombplan mellan Missouri och Sydkorea igår och släppte två attrapper i ett område i Sydkorea. Som en uppvisning att de är kapabla att fälla bomber över Nordkorea när de vill. Kina kritiserade inte tilltaget alls utan uppmanade bara alla parter att ta det lugnt. Rysslands utrikesminister kritiserade dock USA:s uppvisning. Och Nordkorea har satt sina missilenheter på beredskap efter det. Verkar som att USA vill göra det väldigt klart för Nordkorea att de tar deras hot på allvar och att de kommer slå tillbaka om Nordkorea initierar något.
Läs på lite till i ämnet och återkom sedan.
Några punkter sådära rakt upp och ner, B52 flygningarna var tidigare i samband med en övning som USA har med Sydkorea varje år,detta ledde till det vanliga gnället från Nordkorea om att det var en provokation och att det skulle innebära krig om USA uprepade denna ohygliga provokation (den ohygliga provokationen är att USA övar tillsammans med Sydkorea vilket dom gör varje år) USA besvarade detta med att inte skicka några B52or vid nästa moment i övningen utan skickade istället några B2 bombare till nästa moment i övningen för avlastning av materiel. på sätt och vis kan man tycka att USA faktiskt var tillmötesgående mot Nordkorea genom att inte flyga B52 över Sydkorea å andra sidan så är det klart att det är en ganska tydlig markering att visa upp att man på kort tid kan skicka bombflyg som Nordkorea in har en chans att skjuta ner. i ärlighetens namn har Nordkorea ingenting med saken att göra så länge USA eller Sydkorea inte kränker Nordkoreanskt territorium.
Som alla regimer så har ju inte ledaren full kontroll över militären, det är
alltid ett maktspel som pågår bakom kulisserna för kontroll över militären och olika trotsiga uttalanden och sådant är ju ett resultat av det. Samma sak med t.ex. ryssland där generalerna har stor makt.
Vad gäller att sätta sina avfyringsramper på standby så är det ju ett svar som var framforcerat av USA genom att dom flög sina bombplan över området. Nordkorea var ju tvungen att möta upp det med något för att inte tappa ansikte.
Dom som styr är nog inte totala idioter även om det är fel det dom gör.
Nordkorea använder fortfarande väldigt mycket utrustning från andra världskriget, inte minst Stalinorglar, handeldvapen, pansarvagnar, jeepar osv.
Man kan anta att deras specialstyrkor har modernare utrustning, men mot Sydkorea har de inte en chans. Vid händelse av krig är deras största svaghet den totala bristen på en modern flygflottilj och en flotta som till stor del består av miniubåtar (som kan tänkas göra en del skada). USA skulle snabbt etablera flygherravälde och steg för steg bomba sönder all viktig infrastruktur.
Kim Jong-Un verkar vara helt galen. Jag förstår inte hur de vågar kaxa sig så mycket som de gör. De har inte särskilt mycket olja att använda om det blir krig, de kommer få allvarlig matbrist om det blir krig, och deras militära utrustning påstås vara ca 30 år äldre än övriga världens. Om inte Kina backar upp dem i krig så ligger de så illa till att det inte ens är roligt. Det enda de har going för sig är att de har low- och medium range missiler som de kan skicka kärnvapen med. Det hindrar givetvis andra från att vara först med att attackera, men om Nordkorea attackerar först så är de ju totalt körda. Om inte Kina rycker in som sagt.
EDIT: Dessutom hade antagligen Kaesong distriktet stängt ner om det blev krig och då hade Nordkorea dessutom förlorat en av sina största inkomstkällor...
Nordkorea använder fortfarande väldigt mycket utrustning från andra världskriget, inte minst Stalinorglar, handeldvapen, pansarvagnar, jeepar osv.
Man kan anta att deras specialstyrkor har modernare utrustning, men mot Sydkorea har de inte en chans. Vid händelse av krig är deras största svaghet den totala bristen på en modern flygflottilj och en flotta som till stor del består av miniubåtar (som kan tänkas göra en del skada). USA skulle snabbt etablera flygherravälde och steg för steg bomba sönder all viktig infrastruktur.
Behöver inte nödvändigtvis vara så enkelt.
Många länder genom historien har haft enorma förråd undanstoppade i form av mat och medicin i händelse av krig,se tillbaka på sverige under kalla kriget som exempel.
Uråldrig materiel behöver inte vara dåligt om den finns i tillräklig mängd som exempel kan nämnas Afganistan och Vietnam,mycket motiverad personel som bedriver ett gerillakrig är ett rent helvete att bekämpa oavsett hur mycket ball modern materiel man än har så tar det en evighet och enorma resurser att bekämpa.
Läs på lite till i ämnet och återkom sedan.
Några punkter sådära rakt upp och ner, B52 flygningarna var tidigare i samband med en övning som USA har med Sydkorea varje år,detta ledde till det vanliga gnället från Nordkorea om att det var en provokation och att det skulle innebära krig om USA uprepade denna ohygliga provokation (den ohygliga provokationen är att USA övar tillsammans med Sydkorea vilket dom gör varje år) USA besvarade detta med att inte skicka några B52or vid nästa moment i övningen utan skickade istället några B2 bombare till nästa moment i övningen för avlastning av materiel. på sätt och vis kan man tycka att USA faktiskt var tillmötesgående mot Nordkorea genom att inte flyga B52 över Sydkorea å andra sidan så är det klart att det är en ganska tydlig markering att visa upp att man på kort tid kan skicka bombflyg som Nordkorea in har en chans att skjuta ner. i ärlighetens namn har Nordkorea ingenting med saken att göra så länge USA eller Sydkorea inte kränker Nordkoreanskt territorium.
Jag tror du totalt har missuppfattat. Jag vet redan att Nordkorea är griniga över att Sydkoreanska och Amerikanska trupper har militära övningar ihop. Det har väl ingenting att göra med att flygningen de gjorde igår var en maktuppvisning? Du får gärna förklara hur det första leder till det andra. Sen får du gärna sluta vara otrevlig också.
Afghanerna hade amerikanska stingerraketer. Nordvietnam hade stort stöd av Kina (vilket inte skulle bli fallet för Nordkorea om krig bröt ut på koreahalvön igen) och det är mycket sannolikt att delar av armén skulle desertera efter ett tag. Det går inte att bedriva ett krig utan folkets stöd.
Det Nordkorea kan göra är att bomba sönder Seoul, men inte mycket mer än så.
Behöver inte nödvändigtvis vara så enkelt.
Många länder genom historien har haft enorma förråd undanstoppade i form av mat och medicin i händelse av krig,se tillbaka på sverige under kalla kriget som exempel.
Uråldrig materiel behöver inte vara dåligt om den finns i tillräklig mängd som exempel kan nämnas Afganistan och Vietnam,mycket motiverad personel som bedriver ett gerillakrig är ett rent helvete att bekämpa oavsett hur mycket ball modern materiel man än har så tar det en evighet och enorma resurser att bekämpa.
Du vet om att det redan är Nordkoreanska soldater som har flytt pga matbrist va? Du menar att de låter sina soldater gå med för lite mat nu för att ha mer mat senare?
EDIT: http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2013/03/22/2013032200809.html
Jag tror du totalt har missuppfattat. Jag vet redan att Nordkorea är griniga över att Sydkoreanska och Amerikanska trupper har militära övningar ihop. Det har väl ingenting att göra med att flygningen de gjorde igår var en maktuppvisning? Du får gärna förklara hur det första leder till det andra. Sen får du gärna sluta vara otrevlig också.
Nordkorea är alltid griniga för att dom inte får som dom vill,dom vill ha bistånd som dom inte förtjänar sålänge dom lägger pengar på att utveckla kärnvapen(missförstå mej rätt jag bryr mej inte ett dugg i om dom vill ha kärnvapen men det är helt fel att dessa ska bekostas med biståndspengar oavsett hur skruvad deras politik må vara),och vilka övningar som bedrivs har dom inte med att göra så länge deras eget territorium inte kränks.
där jag ansåg att du kanske skulle läsa på lite var gällande vilken flygande materiel som brukades och när, om du läser mitt tidigare inlägg med lite humor så inser du snart att USA faktiskt visade någon form av medgörlighet genom att inte flyga B52 över sydkorea igår till skillnad från tidigare i veckan då man flög med B52 under en övning vilket tydligen retade nordkoreanerna gruvligt. ser inget konstigt i att USA kan vilja projicera lite styrka i närområdet efter alla dessa hot den sista tiden, det gamla talesättet att "ger man sej in i leken så får man leken tåla" är mycket aplicerbart i detta läge.
Menar absolut inte att vara otrevlig,båda sidorna försöker visa styrka och båda har varigt missnöjda i en evighet.
Som alla regimer så har ju inte ledaren full kontroll över militären, det är
alltid ett maktspel som pågår bakom kulisserna för kontroll över militären och olika trotsiga uttalanden och sådant är ju ett resultat av det. Samma sak med t.ex. ryssland där generalerna har stor makt.
Vad gäller att sätta sina avfyringsramper på standby så är det ju ett svar som var framforcerat av USA genom att dom flög sina bombplan över området. Nordkorea var ju tvungen att möta upp det med något för att inte tappa ansikte.
Dom som styr är nog inte totala idioter även om det är fel det dom gör.
De är säkert inte totala idioter. Jag förstår dock inte alls vad deras plan är med alla hot de slänger ut åt höger och vänster. Det känns som att de förstör rätt duktigt för sig själva så som de håller på. Vet inte om man vill forcera fram ett sånt här svar från USA heller:
The North Koreans have to understand that what they're doing is very dangerous. We must make clear that these provocations by the North are taken by us very seriously and we'll respond to that.
som sades i samband med flygningarna över Korea...
Djupgående och insiktsfulla diskussioner här.
Afghanerna hade amerikanska stingerraketer. Nordvietnam hade stort stöd av Kina (vilket inte skulle bli fallet för Nordkorea om krig bröt ut på koreahalvön igen) och det är mycket sannolikt att delar av armén skulle desertera efter ett tag. Det går inte att bedriva ett krig utan folkets stöd.
Det Nordkorea kan göra är att bomba sönder Seoul, men inte mycket mer än så.
absolut dock var dessa inte särskilt effektiva i något läge. och är mycket tveksamt att luftherravälde hjälper när du har en tomtearme på backen som vägrar ge sej,luftherravälde fungerar mot tyngre materiel än skyttesoldater.
tveksamt om dom skulle desertera,asiater är inte som alla andra,som referens kan du kika på Japanerna under andra världskriget djupt indoktrinerade med en tro på att stupa för sin kjejsare.
det jag försöker få sagt är att nordkorea troligen inte kan åstadkomma särskilt mycket offensivt förutom att skapa ett helvete för civila sydkoreaner defensivt kan dom bli betydligt jobbigare.
Du vet om att det redan är Nordkoreanska soldater som har flytt pga matbrist va? Du menar att de låter sina soldater gå med för lite mat nu för att ha mer mat senare?
EDIT: http://english.chosun.com/site/data/html_dir/2013/03/22/2013032200809.html
Det går inte att utesluta. komunism har sällan tagit hänsyn till individen särskilt inte kortsiktigt.
Nordkorea är alltid griniga för att dom inte får som dom vill,dom vill ha bistånd som dom inte förtjänar sålänge dom lägger pengar på att utveckla kärnvapen(missförstå mej rätt jag bryr mej inte ett dugg i om dom vill ha kärnvapen men det är helt fel att dessa ska bekostas med biståndspengar oavsett hur skruvad deras politik må vara),och vilka övningar som bedrivs har dom inte med att göra så länge deras eget territorium inte kränks.
Hahaha, underbart roligt att du förtydligar att du absolut inte har något emot ifall de har kärnvapen eller ej :D
där jag ansåg att du kanske skulle läsa på lite var gällande vilken flygande materiel som brukades och när, om du läser mitt tidigare inlägg med lite humor så inser du snart att USA faktiskt visade någon form av medgörlighet genom att inte flyga B52 över sydkorea igår till skillnad från tidigare i veckan då man flög med B52 under en övning vilket tydligen retade nordkoreanerna gruvligt. ser inget konstigt i att USA kan vilja projicera lite styrka i närområdet efter alla dessa hot den sista tiden, det gamla talesättet att "ger man sej in i leken så får man leken tåla" är mycket aplicerbart i detta läge.
Menar absolut inte att vara otrevlig,båda sidorna försöker visa styrka och båda har varigt missnöjda i en evighet.
Ah. Ursäkta. Missade att jag skrev B-52 och inte B-2. Det har du helt rätt i. Det var B-2:or de flög igår, inte B-52. B-52 flög de tidigare i veckan.
Jag håller absolut med om att det är Nordkoreas egna fel om andra nationer gör maktuppvisningar. De provocerar alltid 47 ggr värre än vad övriga nationer gör också. USA:s "provokation" är väldigt mild jämfört mot det Nordkorea gör...
tveksamt om dom skulle desertera,asiater är inte som alla andra,som referens kan du kika på Japanerna under andra världskriget djupt indoktrinerade med en tro på att stupa för sin kjejsare.
Tror inte du kan jämföra det så. Trots alla hot om vad som händer både de själva och deras familjer så är det inte direkt ovanligt att Nordkoreaner flyr landet. Även folk ur militären flyr, som du såg på länken jag lade upp tidigare. Det tror jag inte var riktigt lika vanligt i Japan... Tror helt enkelt inte Nordkoreaner generellt har samma känsla av nationalism som japaner hade då.
Baronpanda
2013-03-29, 18:55
Tycker den här gifen från Reddit summerar Nord Korea och deras hot *flex*
http://i.minus.com/i5sWbHBEUICvN.gif
Hahaha, underbart roligt att du förtydligar att du absolut inte har något emot ifall de har kärnvapen eller ej :D
Ah. Ursäkta. Missade att jag skrev B-52 och inte B-2. Det har du helt rätt i. Det var B-2:or de flög igår, inte B-52. B-52 flög de tidigare i veckan.
Jag håller absolut med om att det är Nordkoreas egna fel om andra nationer gör maktuppvisningar. De provocerar alltid 47 ggr värre än vad övriga nationer gör också. USA:s "provokation" är väldigt mild jämfört mot det Nordkorea gör...
Detta med kärnvapen är alltid ett kul ämne,jag bryr mej inte i vem som har det så länge det inte utvecklas med biståndspengar medans landet ifråga har en svältande befolkning och arbetsläger,då blir det bara bissart. däremot har kärnvapen fördelen att det faktiskt kan förrhindra krig enligt den gammla hederliga MAD principen dock är Nordkorea troligen ganska långt i från att kunna uppnå just den statusen;)
Poängen så här långt med Nordkoreas provokationer och uppstudsighet tycks vara att det är något som upprepas varje gång dom vill ha bistånd eller vill slippa någon sanktion från FN så fort dom får det dom vill ha så brukar dom lugna ner sej igen tills det finns någon form av behov igen.
Om någon faktiskt borde sätta hårt mot Nordkorea så är det möjligen FN som i såddana fall borde göra sitt yttersta för att göra något åt Nordkoreas Gulagsystem.
Tror inte du kan jämföra det så. Trots alla hot om vad som händer både de själva och deras familjer så är det inte direkt ovanligt att Nordkoreaner flyr landet. Även folk ur militären flyr, som du såg på länken jag lade upp tidigare. Det tror jag inte var riktigt lika vanligt i Japan... Tror helt enkelt inte Nordkoreaner generellt har samma känsla av nationalism som japaner hade då.
Problemet är att det inte behövs särskilt stora styrkor i form av skyttesoldater som bedriver gerillakrig för att göra det halvt hopplöst att skapa ett tryggt demokratiskt land,även om många hoppar av från Nordkorea så får vi inte glömma hur fruktansvärt indoktrinerade många är efter generationer av stängda gränser.
Jag kan naturligtvis ha fel men jag upplever det som en chansning som kan vara lite svår att beräkna.
Detta med kärnvapen är alltid ett kul ämne,jag bryr mej inte i vem som har det så länge det inte utvecklas med biståndspengar medans landet ifråga har en svältande befolkning och arbetsläger,då blir det bara bissart. däremot har kärnvapen fördelen att det faktiskt kan förrhindra krig enligt den gammla hederliga MAD principen dock är Nordkorea troligen ganska långt i från att kunna uppnå just den statusen;)
Poängen så här långt med Nordkoreas provokationer och uppstudsighet tycks vara att det är något som upprepas varje gång dom vill ha bistånd eller vill slippa någon sanktion från FN så fort dom får det dom vill ha så brukar dom lugna ner sej igen tills det finns någon form av behov igen.
Om någon faktiskt borde sätta hårt mot Nordkorea så är det möjligen FN som i såddana fall borde göra sitt yttersta för att göra något åt Nordkoreas Gulagsystem.
Jag litar inte på Nordkorea för fem öre. Jag hade inte velat se dem med kärnvapen alldeles oavsett vilka pengar de använde för det. Men visst är det förkastligt att de använder biståndspengar för att skaffa kärnvapen. Som sagt, de behandlar sin befolkning som skit. Hörde att deras propaganda ändrats till viss del från "vi är världens bästa nation" till "vi kommer återuppbyggas och bli världens bästa nation" pga att svälten till viss del gör det uppenbart att Nordkorea inte är den nation som har det bäst ställt i världen.
Klart det är därför de gör det. Men de skjuter ju sig själva i foten. Det blir mycket mer instabilitet kring dem. Och blir det krig så kommer sannolikt större inkomstkällor för Nordkorea att stängas ner. Och det har de inte råd med i och med hur ansträngd deras ekonomi är redan nu.
Angående FN så försöker de ju få sanktioner på plats och liknande för att klämma åt Nordkorea lite grann. Problemet är ju bara att både Kina och Ryssland har varit helt emot det tidigare. Sanktionerna hjälper liksom inte om två större nationer vägrar hålla överenskommelserna.
absolut dock var dessa inte särskilt effektiva i något läge. och är mycket tveksamt att luftherravälde hjälper när du har en tomtearme på backen som vägrar ge sej,luftherravälde fungerar mot tyngre materiel än skyttesoldater.
det jag försöker få sagt är att nordkorea troligen inte kan åstadkomma särskilt mycket offensivt förutom att skapa ett helvete för civila sydkoreaner defensivt kan dom bli betydligt jobbigare.
Enligt vissa källor var Stingerraketerna avgörande, det är lite oklart tydligen.
http://en.wikipedia.org/wiki/FIM-92_Stinger#Soviet_War_in_Afghanistan
Jag har ju redan skrivit i den här tråden att folket är urless på allt lidande och hoppas på ett krig så att landets regim ska störtas. Det är alldeles uppenbart om man läser DailyNK som har många källor i Nordkorea. Finns inte en chans att nordkoreanerna skulle kämpa till sista man.
Problemet är att det inte behövs särskilt stora styrkor i form av skyttesoldater som bedriver gerillakrig för att göra det halvt hopplöst att skapa ett tryggt demokratiskt land,även om många hoppar av från Nordkorea så får vi inte glömma hur fruktansvärt indoktrinerade många är efter generationer av stängda gränser.
Jag kan naturligtvis ha fel men jag upplever det som en chansning som kan vara lite svår att beräkna.
Tja, du kan ha rätt antar jag. Jag har dock fått bilden av att många i Nordkorea som sagt inte är sådär väldigt nöjda med läget. Det är fler än man tror som har varit utanför landet, tex i Kina, och sett med egna ögon att levnadsstandarden i Nordkorea inte är så fantastisk. Och jag tror det är fler än man tror som är medvetna om läget åtminstone i viss mån. Det verkar ju inte saknas "politiska fångar" iaf.
Enligt vissa källor var Stingerraketerna avgörande, det är lite oklart tydligen.
http://en.wikipedia.org/wiki/FIM-92_Stinger#Soviet_War_in_Afghanistan
Jag har ju redan skrivit i den här tråden att folket är urless på allt lidande och hoppas på ett krig så att landets regim ska störtas. Det är alldeles uppenbart om man läser DailyNK som har många källor i Nordkorea. Finns inte en chans att nordkoreanerna skulle kämpa till sista man.
+1. Det är den uppfattningen jag har fått också. Folket verkar inte alls nöjda med ledningen i Nordkorea. Jag har fått bilden av att de går med på det regeringen säger just pga hot. Inte för att de själva vill. Och även med hoten så är det ju en hel del som avviker ändå.
Jo, nordkoreaner har extremt stark nationalism, men den testas till max under det nuvarande styret. Förutom de allra mest indoktrinerade finns det en stor del av befolkningen som inte vill något annat än att nuvarande regim störtas. Trots det så har många som flytt landet känt sig som förrädare.
Finns som sagt mycket att läsa på DailyNK; hundratals intervjuer med folk som flytt landet, analyser av olika händelser osv.
Jo, nordkoreaner har extremt stark nationalism, men den testas till max under det nuvarande styret. Förutom de allra mest indoktrinerade finns det en stor del av befolkningen som inte vill något annat än att nuvarande regim störtas. Trots det så har många som flytt landet känt sig som förrädare.
Finns som sagt mycket att läsa på DailyNK; hundratals intervjuer med folk som flytt landet, analyser av olika händelser osv.
Jag uttryckte mig nog dumt, men jag tror du förstod vad jag menade ändå. Det är som sagt en hel del som har lite insikt i att deras regering kryddar i propagandan en del.
BisonLGcrew
2013-03-29, 19:31
what, är det sant? :S
va i helvete....
Tydligen har rätt många nordkoreaner sett sydkoreansk film, i och med att de byter DVD-spelare (eller billigare varianter av videospelare) med varandra...Troligen är det väldigt få nordkoreaner som inte vet att Sydkorea ligger långt före vad gäller samhällsutveckling.
http://freekorea.us/2007/03/06/can-they-do-it-a-brief-history-of-resistance-to-the-north-korean-regime/
Visar att folket inte bara passivt tittat på och låtit regimen trakassera dem. Men det är uppenbarligen väldigt svårt att göra något utan att råka riktigt illa ut:
For example, Becker obtained details about the biggest labor demonstrations in North Korea’s history, which took place in 1998 in the industrial city of Songrim. The protests began on a cold February morning after the public execution of eight men, all managers at the Hwanghae Iron and Steel Works. Their crime? In an effort to provide food for the workers and their families, they sold parts of the factory to Chinese businessmen.
Even though many of Songrim’s inhabitants were starving at the time, the attempt to circumvent the defunct public supply system to obtain food was considered sabotage and treason. The deal with wealthy comrades from the other side of the border was quickly exposed when Chinese grain freighters were seen openly unloading cargo designated for Songrim at the port of Nampo. When the bodies of the eight functionaries, including two Central Committee members, fell into the dust, a woman in the crowd yelled: “They did not try to enrich themselves, but to help the workers. Shooting them is brutal.” The courageous woman was one of the town’s most respected citizens. As a nurse working in an elite hospital in Pyongyang, she had even taken care of the country’s leaders. But that didn’t protect her. Three soldiers grabbed the woman and shot her on the spot. The crowd, deeply fearful and horrified, quickly dispersed. A few hours later, however, the factory’s employees stopped working. The peaceful protest was short-lived. The next morning, tanks broke through the factory gates and mowed down the demonstrators. According to eyewitness reports, hundreds lost their lives. Several days later, dozens of suspected agitators were shot, and countless so-called counter-revolutionaries and their families were taken away to labor camps.
Tydligen har rätt många nordkoreaner sett sydkoreansk film, i och med att de byter DVD-spelare (eller billigare varianter av videospelare) med varandra...Troligen är det väldigt få nordkoreaner som inte vet att Sydkorea ligger långt före vad gäller samhällsutveckling.
http://freekorea.us/2007/03/06/can-they-do-it-a-brief-history-of-resistance-to-the-north-korean-regime/
Visar att folket inte bara passivt tittat på och låtit regimen trakassera dem. Men det är uppenbarligen väldigt svårt att göra något utan att råka riktigt illa ut:
Jag har även hört att Kinesiska och Japanska filmer inte är helt ovanligt i Nordkorea heller. Men som du säger så kan de inte göra något. Problemet är ju att gör man något är det inte bara man själv som råkar illa ut. Man sätter sin familj i fara också.
awesomooo
2013-03-29, 20:45
Alltså, hur pass allvarligt är det här? Verkar som Aftonbladet är den sidan som tar detta mest seriöst. Själv tror jag det inte händer något.
Alltså, hur pass allvarligt är det här? Verkar som Aftonbladet är den sidan som tar detta mest seriöst. Själv tror jag det inte händer något.
Det är ingen som vet hur allvarligt det här är. Tonläget är extremt aggressivt. De har en ganska ny ledare som man inte riktigt vet hur han beter sig i såna här situationer. Sen vet man ju inte hur allvarlig situationen är för Nordkorea heller. Hoten började ju efter att FN röstade igenom sanktioner mot Nordkorea. Kan ju vara så att Nordkorea känner sig ganska pressade i det här läget och då blir det ju mer oberäkneligt.
awesomooo
2013-03-29, 20:59
Fast Nordkorea kan inte på fullaste allvar tro att dom har något att komma med? Mest snack.
krubkungen
2013-03-29, 21:05
Fast Nordkorea kan inte på fullaste allvar tro att dom har något att komma med? Mest snack.
Dem kan ju göra skada, i alla fall mot Sydkorea. Konsekvensen skulle dock bli att dem blev brutalt våldtagna (utan vaselin) av USA.
Fredriiik
2013-03-29, 21:24
undrar fan detsamma. Men är man så jävla dum att man ger sig på USA som kan jämna hela jävla holmen med marken på typ 3 röda så får man väll skylla sig själv...
Jag är mycket dåligt insatt i detta, så ha överseende med mig ..
USA tycks vara det land på planeten som går in i konflikter till höger och vänster och rättfärdigar det med "kriget mot terrorn" och "våra landsmän krigar i afghanistan, så därför kan vi vara trygga här hemma". Jag kanske har fel, men det är så jag upplever det utan närmare eftertanke, och jag tycker att dem lägger sig i lite väl mycket.
Men i detta läget, känns det förhållandevis bra att dem spänner musklerna mot Nordkorea. Trots att jag avskyr deras världspolisfasoner.
Går läget att förklara för en icke insatt militärdummie? :)
Det är lätt att resonera så ja. Nordkorea har hotat omvärlden många gånger förut och man har fått göra eftergifter (minskade sanktioner/mat/pengar osv.) för att få slut på det. Det som kan hända är att Kim Jong Un, eller den högsta ledningen, får en knäpp och gör något väldigt dumt. Alternativt att en mindre incident spårar ur totalt, vilket var på håret vid yxmordsincidenten på 70-talet. Ett fullskaligt krig vet regimen att de inte kan vinna.
Rent allmänt är läget kanske mer kritiskt än någonsin för regimen (möjligen om man bortser ifrån tiden efter Kim Il sungs dödsfall. Kim Jong Un har inte övertygat och sedan den totalt misslyckade devalveringen 2009, då många miste allt de ägde, har förtroendet inte kunnat "återställas". Numera tror inte nordkoreanerna på regimens utfästelser- utan att de får se det med sina egna ögon.
Det är också sannolikt att det fortfarande finns betydande sprickor inom militären och att vicemarsalk Ri Yong-Hos frånfälle (avrättning?) inte löste några fundamentala problem för regimen.
Jag är mycket dåligt insatt i detta, så ha överseende med mig ..
USA tycks vara det land på planeten som går in i konflikter till höger och vänster och rättfärdigar det med "kriget mot terrorn" och "våra landsmän krigar i afghanistan, så därför kan vi vara trygga här hemma". Jag kanske har fel, men det är så jag upplever det utan närmare eftertanke, och jag tycker att dem lägger sig i lite väl mycket.
Men i detta läget, känns det förhållandevis bra att dem spänner musklerna mot Nordkorea. Trots att jag avskyr deras världspolisfasoner.
Går läget att förklara för en icke insatt militärdummie? :)
Usa´s almäna världspolisande kan ha grundat sej i resultatet av att dom inte petade i någonting innan dom två världskrigen och sen betalade ett mycket dyrt pris för det när dom tillslut blev indragna i dessa två konflikter iaf. sen fortsatte det med ett allmänt krigande mot komunismen,dvs diverse proxykrig mot sovietunionen om dessa var rätt eller fel är upp till var och en att avgöra,min uppfatting är att med tanke på hur ondskefullt sovietunionen var mot sin egen befolkning så gjorde dom troligen rätt i att hindra att deras makt spred sej. sen finns det naturligtvis mycket starka ekonomiska intressen som pushar på för att gå in i länder för att ge utrymme för dessa intressen.
Anledningen till att ingen har kunnat slå stopp på vansinnet i Nordkorea är i stora drag Kina,det började med att komunister försökte ta över hela korea med militärt våld,dessa blev omhändertagna av FN som pressade tillbaka dom ända upp till gränsen mot kina,där Kina klev in i den ursprungliga konflikten så pressades FN styrkorna tillbaka till den nuvarande gränsen mellan Nord och Syd en gräns som har varigt relativt städad under en lång tid trotts att dom båda länderna fortfarande ligger i krig men har ett avtal om vapenvila,detta avtal har dock rivits upp av Nordkorea nyligen. Kina har hållit komunisterna i nordkorea om ryggen kan man säga sedan den ursprungliga konflikten och ett ingripande gentemot nordkorea har varigt en mycket obehaglig tanke då det mycket väl kunnat utlösa ett tredje världskrig. nordkorea har varigt en buffertzon mellan NATO och den komunistiska världen. kineserna vill heller inte åta sej den flyktingström som troligen skulle bli resultatet av ett nordkorea som faller ihop.
Ber om ursäkt för min avsaknad av tallang för skrivning,men hoppas detta kan ge en god bild av hela konflikten i kompakt format.
_slipknot1_
2013-03-29, 22:17
Nord Koreas propaganda videos håller ju 70-tals kvalle, så även deras militär materiel till och med Sverige skulle våldta dem. Oavsett om de har 1 miljon undernärda soldater till förfogande. Däremot tror jag denna retoriska upptrappning beror på att Kim den yngre vill visa sitt folk att han är en lika bra ledare som sin far. Skulle bli väldigt förvånad om det blir något fullskaligt krig. Nord Korea verkar ju inte ha Kina och Ryssland bakom sig på samma sätt om förr i tiden. Däremot kan jag tänka mig att en jolle eller dylikt kan sänkas för att visa nord Koreas "mäktiga" styrka.
Fredriiik
2013-03-29, 22:44
Nord Koreas propaganda videos håller ju 70-tals kvalle, så även deras militär materiel till och med Sverige skulle våldta dem. Oavsett om de har 1 miljon undernärda soldater till förfogande. Däremot tror jag denna retoriska upptrappning beror på att Kim den yngre vill visa sitt folk att han är en lika bra ledare som sin far. Skulle bli väldigt förvånad om det blir något fullskaligt krig. Nord Korea verkar ju inte ha Kina och Ryssland bakom sig på samma sätt om förr i tiden. Däremot kan jag tänka mig att en jolle eller dylikt kan sänkas för att visa nord Koreas "mäktiga" styrka.
våra lumpenkillar mot lite atombomber? Njaaaaaa
våra lumpenkillar mot lite atombomber? Njaaaaaa
Värnplikten avskaffades för 3 år sedan, bara en liten hint sådär. De få soldater vi har är välutbildade och materielen håller hög klass.
Fredriiik
2013-03-29, 22:48
Värnplikten avskaffades för 3 år sedan, bara en liten hint sådär.
ja men om man vill får man fortfarande vara med ju å få pröjs fört?
Fyfan vad ohyggligt ful han är, varför kan man inte bara lönnmörda pajasen?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16488505/713/normal/44e45078eda33/nk3.jpg
stolpskott
2013-03-29, 23:38
min uppfatting är att med tanke på hur ondskefullt sovietunionen var mot sin egen befolkning så gjorde dom troligen rätt i att hindra att deras makt spred sej. sen finns det naturligtvis mycket starka ekonomiska intressen som pushar på för att gå in i länder för att ge utrymme för dessa intressen.
Helt ok bakgrund till konflikten, men det här hakade jag upp mig på. Du tycker alltså att Truman-doktrinen var någonting positivt? Du tycker att det var rätt av jänkarna att gå in i krig med Korea för att man inte gillade resultatet i ett helt demokratiskt val?
Vill bara dubbelkolla det :)
Arne Persson
2013-03-30, 07:27
Fyfan vad ohyggligt ful han är, varför kan man inte bara lönnmörda pajasen?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16488505/713/normal/44e45078eda33/nk3.jpg
Pappas pöjk...:d
...Och så står det ett gäng militärer i bakgrunden och antecknar hans "visdomsord" i vanlig ordning.
Så fruktansvärt patetiskt.
Om det nu ska bli något krig, så gissar jag på att Nordkorea måste skjuta först.
USA kommer backa upp Sydkorea direkt.
Största frågan blir, vad gör Kina och Ryssland? Tittar på? Väljer sida?
Det oroar mig.
Deceiver85
2013-03-30, 07:58
Om det nu ska bli något krig, så gissar jag på att Nordkorea måste skjuta först.
Det oroar mig.
Varken Kina eller Ryssland kommer att bry sig. De ideologiska banden klipptes 1991 med Sovjets fall, och Nordkorea har sedan dess blivit alltjämt mer isolerade. Till och med Kina har tröttnat på Kim Jong-dynastin. Det är dags att skiten faller nu...
awesomooo
2013-03-30, 08:03
Lite läskigt när man kollar alla klipp från Nordkorea, känns verkligen som man åker tillbaka till 60, 70-talet. Läskigt språk har dom också för den delen.
Deceiver85
2013-03-30, 08:08
Lite läskigt när man kollar alla klipp från Nordkorea, känns verkligen som man åker tillbaka till 60, 70-talet. Läskigt språk har dom också för den delen.
Det bästa när "folket arrangerade en massdemonstration mot USA" häromdagen. Raka led, enhetlig klädsel, endast män...folkligt värre.
http://i.huffpost.com/gadgets/slideshows/289132/slide_289132_2280307_free.jpg?1364560856105
awesomooo
2013-03-30, 08:11
Undrar hur kul befolkningen tycker att detta är : ) Det måste finnas några själar i NK som faktiskt inte ser upp till Kim jong un/Kim jong il.
Varken Kina eller Ryssland kommer att bry sig. De ideologiska banden klipptes 1991 med Sovjets fall, och Nordkorea har sedan dess blivit alltjämt mer isolerade. Till och med Kina har tröttnat på Kim Jong-dynastin. Det är dags att skiten faller nu...
Det är att ta i. Kina har fortsatt med att förse Nordkorea med billig olja och förnödenheter.
Däremot är det mycket tveksamt att Kina (eller Ryssland) skulle ställa sig på Nordkoreas sida ifall krig bröt ut. Båda länder vill helst av allt att situationen ska lugna ned sig, men om det blev krig har Kina oerhört mycket att förlora på försämrade relationer med USA ifall de stöttade Nordkorea.
Kina och Ryssland har strategiska intressen i att Nordkorea (som inte är kapitalistiskt) fortsätter att stå i vägen som bufferstat. Ryssland har också mindre affärsavtal med Nordkorea (slavhandel; nordkoreanska slavar arbetar som skogsarbetare i sydöstra Ryssland).
Hur som helst är känslan att kanske främst Kina har börjat tröttna på Nordkorea. Gång på gång har de uppmanat regimen att avstå ifrån kärnvapentest och raketuppskjutningar och ändå inte fått sin vilja igenom. Det verkar som att Nordkorea räknar kallt med att Kina inte ska dra tillbaka sitt stöd, men den dagen närmar sig allt mer. Kina blir allt mer kapitalistiskt och gamla ideologier och traditioner minskar i betydelse. När och om Kina drar in sitt stöd blir det slutet för regimen i Nordkorea.
Jockefoten
2013-03-30, 09:20
Idag deklarerade Nordkorea krig emot Sydkorea.
http://live.reuters.com/Event/North_Korea/70001409
Jag tänkte delge lite av det jag läst och lärt mig de senaste åren. Observera att detta är inga åsikter utan mestadels vittnesmål taget ifrån diplomater som levt i Nordkorea, flydda nordkoreaner och andra insatta i ämnet.
Varför hota Nordkorea med krig?
Det finns två saker man är säker på och det är att landet svälter och regimen är svagare än någonsin. Koreas arbetaparti (regimen) är trängd mot väggen, man vet därför ej hur långt de kan gå med sina hot. Ett land i svält är väldigt oberäkneligt.
Hoten mynnar därför med största sannolikhet ut i att regimen vill visa sin styrka inför sin befolkning och behovet av mat. Det har till och med rapporterats att regimen delat ut människokött till befolkningen (dock sagt att det är hästkött).
Nordkorea har dock inga som helst intressen i att faktiskt föra ett krig, även om regimen tveklöst är vår tids mest grymma och hänsynslösa regim så vill de inte se sitt land förstöras, de vill enbart behålla den makt de haft de senaste 60 åren.
Kan vi inte döda Kim Jong Un?
Om man bortser ifrån att det skulle krävas en enorma resurser och uppoffringar för att detta skulle kunna genomföras så finns det ändå större hinder i vägen. Nordkorea är inte likt andra diktaturstater beroende av Kim Jong Un. Det är Koreas arbetarpatri som styr landet och ledaren är fortfarande den avlidne Kim Il Sung. Kim Jong Un agerar frontfigur för Partiet och "folket". Skulle han dödas så skulle befolkningen inte få reda på det fören man hittat en ny ledare och en anledning till Kim Jong Un's bortgång.
Vad tycker och känner nordkoreanerna?
Befolkningen lever under ständig skräck och övervakning. Alla så kallade möten är obligatoriska det man ser på tv som kan likna fanatiker är människor som gör vad de blir tillsagda med en kniv mot strupen. Nordkoreaner själva har beskrivit hur de går på mötena och helt kopplar bort sig ifrån verkligheten och blir som själlösa gestalter. Efter att mötena är avslutade så är det få som kan delge vad som sas, inte för att det var hemligt utan för att man inte minns/lyssnade.
Folket är dessutom väldigt uppretade efter devalveringen som skedde 2009. Regimen såg att det började bildas en mellanklass i Nordkorea där familjer lyckades skapa ett sparkapital på banken och en handel som regimen inte hade total kontroll över bildades. Detta sågs som ett direkt hot mot regimen vilket ledde till en valutareform. De gamla pengarna gick givetvis att byta in mot den nya valutan, kruxet var att man satte ett tak på hur mycket man kunde växla in. Så de som lämnade in säg 20.000kr fick ut runt 200kr. Ett effektivt sätt att krossa medelklassen i Nordkorea, och sänka befolkningen till botten igen.
Hur har Nordkorea lyckats köra sig själva i botten?
Många vet kanske inte att efter Koreakriget så var Nordkorea i ypperligt skick, den nordliga delen hade naturresurser, tusentals övergivna japanska fabriker och ett avtal med Sovjetunionen som gjorde att man kunde köpa olja, bensin, gas och el för summor under inköpspris.
Nordkorea hade alltså all världens chans att stiga till en superekonomi, vad gick det då fel?
Svaret är enklare än man tror, man satte helt enkelt inkompetenta människor på avgörande poster. Ett härligt exempel är när man fick för sig att alla träd i en provins skulle dekoreras med Kim Il Sung's avbild (kostade åtskilliga miljoner).
Medan Nordkorea spenderade sina pengar utan någon som helst insikt så började ekonomin växa i Syd. Sydkorea som inte hade några naturresurser, infrastruktur eller grannländer (förutom Nordkorea då) visade imponerande ambition och skapade världens största hamnar och båtvarv, företag som Samsung, LG, STX, STK, Hyundai och Kia växte fram och på bara några år så hade man blivit ett av världens rikaste länder.
Om ett krig bryter ut och Nordkorea förlorar (vilket de med all säkerhet skulle göra) vad händer då?
Som jag nämnde ovan så är Sydkorea ett av världens rikaste länder, vad är då det största hotet mot dess ekonomi? Jo att Nordkorea faller.. Likt Västtyskland när Berlinmuren föll så skulle Sydkorea hamna i en ekonomisk kris som skulle tömma landet på pengar vilket de är medvetna om. Sydkorea har själva flera gånger gjort ingripande i Nord där man hjälpt regimen med mat för att förhindra att landet kollapsar.
Innan man går in i ett krig med Nordkorea så måste omvärlden och krigets deltagare ha en plan på hur efterväldet i Nordkorea ska hanteras, ska vi gå in med pengar för att återuppbygga landet eller låta det bygga upp sig själv ifrån botten? Kommer en avmilitariserade zonen försvinna, kan man öppna gränserna och hur ställer sig Nordkoreas grannländer till det?
Vilket leder oss in på den sista punkten.
Vad tycker Kina och Ryssland om det hela?
Nordkorea har länge varit ett onödigt ont i ryggen på både Kina och Ryssland, båda räds att vara gränsade till en USA-allierad (vilket varit hela anledning till att man stöttat Nordkorea under så lång tid). Men Kina har sedan länge insett åt vilket håll Nordkorea är påv äg och därför har närmanden gentemot Sydkorea skett, följer man Sydkoreanska nyheter och samhällsprogram så avspeglas en tydlig bild på ett välkomnande och fjäskande Kina. Kina vill heller ej se ett Krig (med potentiella kärnvapen) så nära sina egna gränser. B52-planen som anlänt till Koreahalvön är ett tydligt tecken på att båda Ryssland och Kina accepterar det som sakta sker och stödet till Nordkorea minskar för varje dag som går.
Vill man läsa på mer om Nordkorea så kan jag starkt rekommendera böckerna:
The Aquariums of Pyonggyan.
Under the loving care of the fathetly leader.
Det finns även ett vittnesmål skrivet av Kvinnan Ms. Soon Ok Lee
http://www.judiciary.senate.gov/hearings/testimony.cfm?id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf&wit_id=4f1e0899533f7680e78d03281fe18baf-2-1
Den tar runt en timme att läsa men jag vädjar att ni läser den då jag ser det som en skyldighet att visa texten för så många som möjligt. Vill dock varna, då den är oerhört magstark.
The Hidden Gulag
Second Edition
"The Lives and Voices of Those Who are Sent to the Mountains”
Exposing North Korea’s Vast System of Lawless Imprisonment
http://www.hrnk.org/uploads/pdfs/HRNK_HiddenGulag2_Web_5-18.pdf
Innehåller hundratals vittnesskildringar, varav många berättelser från f.d fångar.
De flesta berättelserna är väldigt skrämmande och vittnar om brutala aborter, avrättningar, lärare som slår ihjäl elever som inte lyder dem, svår svält osv.
Nordkorea har deklarerat krig??? Skumt med tanke på att de redan var i krig sen tidigare...
Nordkorea har deklarerat krig??? Skumt med tanke på att de redan var i krig sen tidigare...
De har brutit vapenvilan helt enkelt.
They should clearly know that in the era of Marshal Kim Jong Un, the greatest-ever commander, all things are different from what they used to be in the past.
Jaha, så Jong Un ska alltså vara bättre än Kim Il Sung och Kim Jong Il :D
Helt ok bakgrund till konflikten, men det här hakade jag upp mig på. Du tycker alltså att Truman-doktrinen var någonting positivt? Du tycker att det var rätt av jänkarna att gå in i krig med Korea för att man inte gillade resultatet i ett helt demokratiskt val?
Vill bara dubbelkolla det :)
Jag kommer inte satsa mina sista korvören på det men rent generelt kan sägas om Komunismen och framförallt den mer stalinistiska varianten av denna politiska åskådning att demokratiska val kanske inte var så demokratiska varje gång,likväl som att Usa´s intentioner kanske inte varigt så goda varje gång som man velat ge sken av. det går dessväre bara att spekulera då det är svårt att finna riktigt säkra källor.
Personligen anser jag att komunismen i denna tappning alltid bör bekämpas,och oavsett hur god komunism mycket väl skulle kunna vara så är den allt för inbjudande till att skapa mänskligt lidande i gigantiskt format för att kunna ignoreras. det är bara naturligt att västvärlden ville slå tvärstopp på allt vad eventuel sovjetisk expansion av intressesfär hette.
det anses dock relativt vedertaget att demokratiska val gjordes omöjliga i korea och att nordkorea var dom som attackerade syd från början varvid FN gick in.
De har brutit vapenvilan helt enkelt.
Haha, jojo, det förstår jag ju, men känns konstigt att se det som att de deklarerat krig när de redan var i krig bara. För övrigt väldigt lustigt att de "deklarerat krig" när de garanterat inte kommer attackera ändå. Fast sen är det väl rätt lustigt till att börja med att de försöker mobba övriga nationer till att minska sanktioner och ge mer bidrag, när de mer eller mindre hatar resten av världen och inte vill ha med dem att göra. Bortsett från ett fåtal undantag då.
Haha, reagerade också på den delen. Hans far vänder sig troligen i graven nu ;)
Det oroar mig.
USA måste backa upp Sydkorea. Men både Kina och USA är väldigt beroende av varandra ekonomiskt. Känns rätt tveksamt att Kina skulle vilja sätta sig i den sitsen ekonomiskt för att skydda Nordkorea. Speciellt eftersom Nordkorea gjort tvärtom mot det Kina rått dem till att göra rätt länge nu. Helt sanslöst egentligen att den resonliga rösten i hela det här dramat är Kina... Kina av alla är det som försöker få övriga att lugna sig lite och lägga band på sig. Kina.
stolpskott
2013-03-30, 16:52
det anses dock relativt vedertaget att demokratiska val gjordes omöjliga i korea och att nordkorea var dom som attackerade syd från början varvid FN gick in.
Verkligen inte. Har du läst amerikanska publikationer från 80-talet eller?
USA måste backa upp Sydkorea. Men både Kina och USA är väldigt beroende av varandra ekonomiskt. Känns rätt tveksamt att Kina skulle vilja sätta sig i den sitsen ekonomiskt för att skydda Nordkorea. Speciellt eftersom Nordkorea gjort tvärtom mot det Kina rått dem till att göra rätt länge nu. Helt sanslöst egentligen att den resonliga rösten i hela det här dramat är Kina... Kina av alla är det som försöker få övriga att lugna sig lite och lägga band på sig. Kina.
Det är ju Kina som har mest att förlora på en konflikt egentligen. Om vi nu inte räknar med koreanska människoliv. Beroende på hur dom agerar så kan dom förlora många större investeringar.
Nordström
2013-03-30, 17:05
Om ett krig bryter ut och Nordkorea förlorar (vilket de med all säkerhet skulle göra) vad händer då?
Som jag nämnde ovan så är Sydkorea ett av världens rikaste länder, vad är då det största hotet mot dess ekonomi? Jo att Nordkorea faller.. Likt Västtyskland när Berlinmuren föll så skulle Sydkorea hamna i en ekonomisk kris som skulle tömma landet på pengar vilket de är medvetna om. Sydkorea har själva flera gånger gjort ingripande i Nord där man hjälpt regimen med mat för att förhindra att landet kollapsar.
Varför då?
Jockefoten
2013-03-30, 17:20
Varför då?
Glömde skriva att det förutsätter att man inte sätter landet i karantän. Men om man bortser ifrån det så skulle de ske en massflykt till Sydkorea då alla nordkoreaner enligt sydkoreansk lag har rätt att bo i Sydkorea och få betald utbildning. Dessutom är nordkoreaner rent tekniskt sett medborgare i Sydkorea, då både Nord och Syd förnekar att motparten är en nation (typ).
Det är ju Kina som har mest att förlora på en konflikt egentligen. Om vi nu inte räknar med koreanska människoliv. Beroende på hur dom agerar så kan dom förlora många större investeringar.
Det är väl lite svårt att säga. USA är väldigt, väldigt beroende av Kina ekonomiskt också. USA lånar stora summor av Kina. Sen har ju Nordkorea en av sina största ekonomiska källor i Kaesong också, och det hade nog inte varit superkul för Nordkorea om det stängdes ner. De har det ansträngt nog redan som det är ekonomiskt. Dessutom hade de fått en ännu allvarligare matbrist än vad de redan har. Svårt att säga vilken part som hade råkat mest allvarligt ut om krig bröt ut.
De kanske tänkte på att Kim Jong Un har visat sig vara oövervinnelig?
http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/northkorea/9930238/North-Koreas-Kim-Jong-un-was-target-of-assassination-attempt.html
Han är tydligen svår att döda iaf :D
Det är väl lite svårt att säga. USA är väldigt, väldigt beroende av Kina ekonomiskt också. USA lånar stora summor av Kina. Sen har ju Nordkorea en av sina största ekonomiska källor i Kaesong också, och det hade nog inte varit superkul för Nordkorea om det stängdes ner. De har det ansträngt nog redan som det är ekonomiskt. Dessutom hade de fått en ännu allvarligare matbrist än vad de redan har. Svårt att säga vilken part som hade råkat mest allvarligt ut om krig bröt ut.
Jag menade mer en potentiell flyktingström på några miljoner människor som bara har ett håll att ta sig. Det är nog därför ryssarna börjar prata nu med.
Men visst är det intressant att globaliseringen av ekonomi har störst verkan på att förhindra krig numera?
Nordström
2013-03-30, 18:27
Glömde skriva att det förutsätter att man inte sätter landet i karantän. Men om man bortser ifrån det så skulle de ske en massflykt till Sydkorea då alla nordkoreaner enligt sydkoreansk lag har rätt att bo i Sydkorea och få betald utbildning. Dessutom är nordkoreaner rent tekniskt sett medborgare i Sydkorea, då både Nord och Syd förnekar att motparten är en nation (typ).
Ok, det är klart det skulle kosta mycket pengar att ha öppen gräns mot Nordkorea men jag tror inte att det skulle bli så av den anledningen att det skulle bli för dyrt, de flesta skulle nog hamna i flyktingläger och sedan bli tillbaka-skickade.
Angående Nordkorea kom jag att tänka på den här gamla krönikan: http://snaphanen.dk/2011/09/11/sondagskronik-pipet-fran-riskokaren/#more-102448
Jag menade mer en potentiell flyktingström på några miljoner människor som bara har ett håll att ta sig. Det är nog därför ryssarna börjar prata nu med.
Men visst är det intressant att globaliseringen av ekonomi har störst verkan på att förhindra krig numera?
Jaha du menar så. Jo det är väl Sydkorea och Kina som hade fått överdrivet flest flyktingar. Japan hade säkert fått en del också. Vet inte hur det är med Sydkorea och Kina dock men Japan är vad jag vet rätt hårda med vilka som får uppehållstillstånd och liknande. Vet inte hur lätt eller svårt det hade varit att få det som flykting där.
Japp. Tycker det är rätt skönt att det finns en extra grej som verkar förhindrande mot krig också. Det kanske bara är för att jag är svensk och krig är främmande för mig, men det känns väldigt "yesterday" med krig år 2013. Om samtliga länder bara kunde kamma sig så hade mänskligheten i stort gjort mycket större framsteg, och snabbare. Jag är helt övertygad om att länder som Nordkorea håller tillbaka utvecklingen ordentligt.
Dokumentären Kimjongilia (en blomma som fick ledarens namn) tar upp Nordkoreas historia och innehåller en rad intervjuer med f.d. lägerfångar.
7SFKWfAqBr8
Obs! Klippet börjar inte på riktigt förrns efter 1:30.
Nordström
2013-03-30, 21:15
Jag är helt övertygad om att länder som Nordkorea håller tillbaka utvecklingen ordentligt.
Du är väldigt klarsynt.
Du är väldigt klarsynt.
Lika klarsynt som du är dryg.
Det som har störst verkan på att förhindra krig i det här fallet är ju utan tvekan 20 000 artilleripjäser riktade mot Seoul. Vill man ha exempel på hur globaliserad ekonomi förhindrar krig så är EU bättre.
awesomooo
2013-03-31, 09:47
Jag tror det här bara är ren bullshit. NK hotar världen bara för att försöka få omvärlden att tro att dom är kompatibla till att spränga öar i luften och försöka framstå som en stark nation.
Eller så slår de på stora trumman för att få vissa sanktioner hävda osv.
Jag tror det här bara är ren bullshit. NK hotar världen bara för att försöka få omvärlden att tro att dom är kompatibla till att spränga öar i luften och försöka framstå som en stark nation.
Mest troligt ja. Vid ett stort krig skulle regimen störtas och förlora all makt.
Latissimus Dorsi
2013-03-31, 11:50
Visst vill de bara välta en garderob slå en krabba och se väldigt förbannade ut, men de måste passa sig jävligt noga för att inte gå över gränsen.
Det som har störst verkan på att förhindra krig i det här fallet är ju utan tvekan 20 000 artilleripjäser riktade mot Seoul. Vill man ha exempel på hur globaliserad ekonomi förhindrar krig så är EU bättre.
Iofs sant, men dom stora elefanterna tänker i första hand på sin ekonomi. NK har blivit trotsiga emot Kina med, jag är inte så säker på att Kina skulle ge NK 100% stöd om det blir problem. USA har ju stoppat sina mat sändningar det här året, och jag vet inte om Kina är så sugna på att plocka upp den kostnaden.
Kims tantrum handlar väll i stort sätt om biståndet, på det sätt han har lärt sig av sina föregångare.
Mest troligt ja. Vid ett stort krig skulle regimen störtas och förlora all makt.
Just precis anledningen till varför situationen inte är hållbar. Resten av världen kommer inte låta sig mobbas till att ge Nordkorea bistånd kravlöst i all evighet. Och fortsätter Nordkorea att hota sig till bistånd så kommer någon part förr eller senare attackera. Och då är Nordkorea körda.
De kan inte låta bli att försöka få bistånd heller eftersom de inte klarar att vara helt självförsörjande. Så någonstans går ju även gränsen där för hur problematisk regeringen kan vara. Antingen måste de öppna upp sig eller så kommer de förr eller senare hamna i krig.
Everyone relax, Pope Francis got this.
http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2013/3/13/1363203356761/Pope-Francis-I-appears-on-006.jpg
Pope prays for peace in Mideast, Korea
http://www.aljazeera.com/news/europe/2013/03/20133318135326717.html
De kan inte låta bli att försöka få bistånd heller eftersom de inte klarar att vara helt självförsörjande. Så någonstans går ju även gränsen där för hur problematisk regeringen kan vara. Antingen måste de öppna upp sig eller så kommer de förr eller senare hamna i krig.
Nej, precis. Nordkorea har haft Juche (självförsörjande) som deras ideal och det har verkligen inte fungerat. Landet saknar tillräcklig mängd odlingsbar mark (endast ~20% går att odla) i och med att landet kännetecknas av kuperad terräng med djupa dalar och raviner. Det finns en del järn, zink och guld men brytningen är väldigt ineffektiv och utförs delvis av lägerfångar med mycket primitiv utrustning.
Men det största felet är förstås det ineffektiva, centraliserade, och genomkorrumperade systemet.
Nordkorea är tillsammans med Afghanistan och Somalia de mest korrumperade länderna i världen.
http://www.transparency.org/cpi2012/results
Det är också tveksamt om det finns ett annat land där inkomstskillnaderna mellan den yttersta eliten och vanligt folk är större.
Sedan Sydkorea varnat Nordkorea om att minsta angrepp kommer att besvaras utan hänsyn till politiska förhållanden har det varit tyst ifrån Nordkoreas sida.
Tycker det understryker vilket troll Kim Jong Un är. Han vill inte leka för mycket med elden, bara tillräckligt för att tvinga USA och Sydkorea till eftergifter.
Jag vet att det är Aftonbladet. Vi behöver inte diskutera det.
Men sitter någon inne på någon vettigare information?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16526179.ab
Kommer verkligen Kina stötta Nordkorea vid en eventuell konflikt?
Om nu något skulle hända.
I så fall tar detta en rejäl vändning. Kan knappast tänka mig att någon vågar sig på Nordkorea i så fall.
Att Kim Jong-Un gapar och skriker är väl typiskt för ledar-traditionen i Nord Korea. Men om det är som artikeln säger att Kina visar sitt stöd för Nord Korea genom att övningsskjuta i Gula havet, då blir man så klart oroad.
Det vore onaturligt att inte mobilisera och höja beredskapen när främmande makter (USA) stärker sin närvaro i området. Sen är det naturligtvis ett sätt att visa styrka på.
Att Kim Jong-Un gapar och skriker är väl typiskt för ledar-traditionen i Nord Korea. Men om det är som artikeln säger att Kina visar sitt stöd för Nord Korea genom att övningsskjuta i Gula havet, då blir man så klart oroad.
Kina har nästan alltid stöttat Nordkorea, inte minst med bistånd i form av billig olja. Men Nordkorea har med åren blivit allt mer problematiskt för Kina.
Gång på gång har Kimregimen gått sina egna vägar och ignorerat Kinas uppmaningar till lugn och att de ska upphöra med provokationer. Sakta men säkert försvagas banden och rent politiskt skiljer sig länderna mycket.
Naturligtvis vill Kina inte ha en stat stöttad av USA vid sina gränser, men samtidigt vill de inte förstöra relationen med USA som de är beroende av. Ett tufft dilemma, men förmodligen kommer Kina till slut acceptera att Kimregimen faller.
Naturligtvis vill Kina inte ha en stat stöttad av USA vid sina gränser, men samtidigt vill de inte förstöra relationen med USA som de är beroende av. Ett tufft dilemma, men förmodligen kommer Kina till slut acceptera att Kimregimen faller.
Det får man hoppas, Kina har ju bland annat tagit avstånd från kärnvapenproven i Nord Korea . Att i det här läget visa musklerna på ett sätt som tolkas som stöd för Nord Korea
kan ju få ledarna i Nord Korea att gå över gränsen.
Det får man hoppas, Kina har ju bland annat tagit avstånd från kärnvapenproven i Nord Korea . Att i det här läget visa musklerna på ett sätt som tolkas som stöd för Nord Korea
kan ju få ledarna i Nord Korea att gå över gränsen.
Mycket tveksamt. En stor militär konflikt skulle innebära stora risker, även om Nordkorea hade Kinas stöd. Det både Kina och Nordkorea vill ha är stabilitet. För Nordkoreas del är den hotfulla retoriken mot USA mest riktad till den egna befolkningen. Genom att hetsa den egna befolkningen mot en gemensam fiende hoppas ledningen på att stärka sin position. Regimen må verka halvgalen och irrationell, men det ligger en hel del beräkning och slughet bakom. Regimen har trots allt klamrat sig fast vid makten i flera decienner.
Om Nordkorea verkligen menade allvar skulle de genast stänga industrikomplexet Kaesong (som delas mellan nord och syd) som ger stora intäkter. Men naturligtvis vill Kim Jong Un ha mer pengar och makt- därför vore ett krig en katastrof och han skulle kunna förlora allting.
Money talks- vilket är anledningen till varför Kina till slut kommer låta Kimregimen falla. All handel med USA är långt viktigare.
Det vore ju inte annat än sensation om Aftonbladet faktiskt fått tag på en exklusiv och högst relevant internationell nyhet.
Ja, vi får hoppas på att Aftonbladet helt enkelt har överdrivit när de satte rubriken.
Catstyle
2013-04-03, 06:47
Om Nordkorea verkligen menade allvar skulle de genast stänga industrikomplexet Kaesong (som delas mellan nord och syd) som ger stora intäkter. Men naturligtvis vill Kim Jong Un ha mer pengar och makt- därför vore ett krig en katastrof och han skulle kunna förlora allting.
På onsdagsmorgonen väntade närmare 500 sydkoreaner vid gränsen för att bege sig till arbetet i Kaesong. Men de väntade förgäves och släpptes inte in.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-gor-allvar-av-hot_8048592.svd
Andy.da.wohoo
2013-04-03, 08:29
Kom igen, nu får det väll räcka från Nordkorea. Kan inte alla kramas och låta det vara fred?
Jag förstår mig faktiskt inte på alla pacifistiska attityder i den här tråden. Själv hoppas jag på ett plötsligt och extremt hårt angrepp från USA, det är det enda rätta, det bästa sättet att minimera lidande.
På onsdagsmorgonen väntade närmare 500 sydkoreaner vid gränsen för att bege sig till arbetet i Kaesong. Men de väntade förgäves och släpptes inte in.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/nordkorea-gor-allvar-av-hot_8048592.svd
Det var som attan...
Men då räknar de antagligen med att kunna starta förhandlingar ganska snart.
Jag förstår mig faktiskt inte på alla pacifistiska attityder i den här tråden. Själv hoppas jag på ett plötsligt och extremt hårt angrepp från USA, det är det enda rätta, det bästa sättet att minimera lidande.
I såna fall lär hundratusentals människor dö, men frågan är vad man kan göra annars.
Det lidande som 25 miljoner nordkoreaner utsätts för (bortsett ifrån en mycket liten klick) är närmast ofattbart. De flesta har brist på mat och förnödenheter och ingen kan känna sig trygg någonsin. När som helst kan säkerhetspolisen banka på dörren, och då spelar det ingen roll om man tillhör kärntrupperna eller den "fientliga klassen". Varje år dör 100 000+ av undernäring och hårt arbete/avrättningar.
USA har inte råd med ett till krig. Man kan möjligtvis ta sig råd, till skillnad från Nordkorea, men även i amerikanernas fall är det sannolikt mer en fråga om att brösta upp sig.
I såna fall lär hundratusentals människor dö, men frågan är vad man kan göra annars.
Det lidande som 25 miljoner nordkoreaner utsätts för (bortsett ifrån en mycket liten klick) är närmast ofattbart. De flesta har brist på mat och förnödenheter och ingen kan känna sig trygg någonsin. När som helst kan säkerhetspolisen banka på dörren, och då spelar det ingen roll om man tillhör kärntrupperna eller den "fientliga klassen". Varje år dör 100 000+ av undernäring och hårt arbete/avrättningar.
Mm, problemet är att ingen vill vara den som håller i avtryckaren, så att säga. Som det är nu kan man skylla på regimen eller svält eller nåt sånt. Men en ickehandling är samma sak som en handling, och just nu agerar omvärlden på ett sätt som skapar enormt lidande. Ser man på saken rationellt hade man redan fått kriget överstökat för många år sedan, men det gör man inte. Räddast för krig verkar vi vara i den här delen av världen, som är på säkert avstånd. Det är som att vägra ge hjärt-lung-räddning för att man tycker blod är obehagligt.
Någon kommentator tyckte att situationen på Korea halvön börjar påminna om filmklassikern Dr Strangelove, i vilken en galen amerikansk general beordrar kärnvapenanfall på Sovjet.
http://www.youtube.com/watch?v=UYd9OBmC9-U
Mm, problemet är att ingen vill vara den som håller i avtryckaren, så att säga. Som det är nu kan man skylla på regimen eller svält eller nåt sånt. Men en ickehandling är samma sak som en handling, och just nu agerar omvärlden på ett sätt som skapar enormt lidande. Ser man på saken rationellt hade man redan fått kriget överstökat för många år sedan, men det gör man inte. Räddast för krig verkar vi vara i den här delen av världen, som är på säkert avstånd. Det är som att vägra ge hjärt-lung-räddning för att man tycker blod är obehagligt.
För mig känns det som rädsla för att få HIV. Man vet ju aldrig.
Jag kan förstå hur du tänker Men och detta är ett stort men skulle du själv villja vara en del av en invaderande styrka? skulle du vilja ha vänner eller familj som deltar i en invaderande styrka?
Lite förvånande ändå att ingen nordkorean gått bärsärk och börjat skjuta bara för att eländet ska få ett slut.
Lite förvånande ändå att ingen nordkorean gått bärsärk och börjat skjuta bara för att eländet ska få ett slut.
Det har nog hänt ett flertal gånger, bara att vi aldrig fått reda på det
Det har nog hänt ett flertal gånger, bara att vi aldrig fått reda på det
Inte vid DMZ troligen. Ifall någon skulle börja skjuta med artilleri där skulle det nog inte bli en isolerad incident. Längre inåt landet har det skett flera uppror som slagits ned dock.
Sheogorath
2013-04-03, 19:30
Varför heter det "the de-militarized zone" när det är den mest militäriserade zonen i världen?
Varför heter det "the de-militarized zone" när det är den mest militäriserade zonen i världen?
Ja, det är ett stort skämt kan man tycka. Men i alla fall officiellt så ska det inte finnas trupper inom den zonen med några få undantag. Den absoluta gränsen är MDL (military demarcation line) som går igenom mitten av DMZ och de små ljusblå husen i JSA (joint security area) i Panmunjon.
Gabriel Forslund
2013-04-03, 19:39
http://25.media.tumblr.com/6f314f0dfc016484606edc774725e30e/tumblr_mkm2lfniKe1s5yls4o1_250.gif
DMZ är ett väldigt speciellt område som, om man bortser ifrån alla minor, är relativt opåverkat av människan (påminner mycket området kring Tjernobyl i det avseendet). Många sällsynta arter lever där, och det finns planer på att bevara området i nuvarande skick ifall Nordkoreas regim faller.
Inom 1-2 dagar ska de anfalla, enligt nordkorea.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16535330.ab
Hm, jag bor på fel kust ;).
Hm, jag bor på fel kust ;).
Hur går snacket bland invånarna och amerikanska medier då? Börjar plugga till höst i LA och man vill ju inte att Nordkorea ska sätta käppar i hjulet.
Andy.da.wohoo
2013-04-03, 22:43
Inom 1-2 dagar ska de anfalla, enligt nordkorea.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16535330.ab
Kan man få en riktig källa på detta?
Att döma av mediarapporteringen (som är upphaussad) så börjar jag bli lite skraj iaf. Man säger att man känner igen retoriken, att utspelen har förekommit innan osv.. Men det osar ändå lite omvänd pojken-som-ropade-varg historia om det hela. Förr eller senare så kanske det slinter i Kims eller någon annan inflytelserik generals huvud, att helt och hållet förstå sig på dessas bevekelsegrunder är ju rätt och slätt omöjligt.
(Tack före redigeringen av trådtiteln!)
Hur går snacket bland invånarna och amerikanska medier då? Börjar plugga till höst i LA och man vill ju inte att Nordkorea ska sätta käppar i hjulet.
Militärt så har man skärpt till beredskapen i baser runtom Korea och Guam. Nyhetsmässigt så låter det ungefär likadant som i Europa, möjligen är Fox lite mer 'engagerade'.
Vart ska det pluggas i LA?
militärt så har man skärpt till beredskapen i baser runtom korea och guam. Nyhetsmässigt så låter det ungefär likadant som i europa, möjligen är fox lite mer 'engagerade'.
Vart ska det pluggas i la?
Santa Monica.
Jag var i DMZ för ett par dagar sen, ingen minskning av turisttrafiken där. JSA-turerna var dock lagda på is, men ingen verkade orolig och all militärpersonal verkade vara avslappnade.
Santa Monica.
Gott. Stabil stad.
sandstorm
2013-04-04, 02:53
Ar i Washington DC ett par manader. Kanske inte basta stallet att befinna sig pa ;)
Ar i Washington DC ett par manader. Kanske inte basta stallet att befinna sig pa ;)
Varför?
Varför?
Nordkorea har ju hotat med att förstöra Vita Huset.
Men den propagandan/retoriken är rimligen mest riktad till den egna befolkningen.
De flesta hoten som utfärdats på sistone har kommit via KCNA (den statliga televisionen).
Nordkorea har ju hotat med att förstöra Vita Huset.
Men den propagandan/retoriken är rimligen mest riktad till den egna befolkningen.
De flesta hoten som utfärdats på sistone har kommit via KCNA (den statliga televisionen).
Dom är inte kapabla att nå så långt med sina missiler, längsta dom kommer är militärbaser i närheten av nordkorea, om ens det.
Dom är inte kapabla att nå så långt med sina missiler, längsta dom kommer är militärbaser i närheten av nordkorea, om ens det.
Om de smugglade dit en atombomb...
Anonymous hackar nordkorea. :P
http://feber.se/webb/art/268800/anonymous_hackar_nordkorea/
Nordkorea klarar inte av att försörja folket så de vill ha krig innan de tappar greppet, så kan de styrande fly till Iran och bli martyrer samt sätta USA i ännu sämre dager. Nu gör de vad de kan för att någon annan ska skjuta först så de hinner "försvara" sig och brassa iväg lite raketer innan de flyr.
tror jag... :D
Man är ju bra nyfiken på hur läget är internt i Nordkorea just nu, väldigt tyst utifrån för tillfället men det lär ju vara febril aktivitet inom toppskiktet där, många viljor, mycket makt som svingas runt, undrar vad dom olika argumenten är.
Det är ju rätt unikt att ha noll insikt även för en diktatur, inga läckor ens.
http://i.imgur.com/l30eJoT.jpg
Mackan58
2013-04-04, 11:23
Anonymous hackar nordkorea. :P
http://feber.se/webb/art/268800/anonymous_hackar_nordkorea/
Episkt!
PureWhey
2013-04-04, 11:43
Santa Monica.
Kul, haft ca 15 polare som pluggat där - alla nöjda:)
Kul, haft ca 15 polare som pluggat där - alla nöjda:)
Väldigt många skandinavier tyvärr.. *cry*
Väldigt många skandinavier tyvärr.. *cry*
Känner du dig inte speciell? ;). Du behöver inte umgås med dem, om du inte vill.
Känner du dig inte speciell? ;). Du behöver inte umgås med dem, om du inte vill.
Hehe, jag är inte etnisk svensk.;)
Äh, du är väl svensk medborgare?
Äh, du är väl svensk medborgare?
Född här. :d
Hehe, jag är inte etnisk svensk.;)
Få människor är det, beroende på hur man ställer kraven.
Få människor är det, beroende på hur man ställer kraven.
Ser och identifierar mig själv som svensk, men föräldrarna är inte vita.
Men det är bred diskussion.
ingen som har tagit upp detta?:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16548082.ab
trodde tråden skulle vara dubbelt så lång idag
Ja du, man undrar ju vad Dennis Rodman har att säga om det här
Ja du, man undrar ju vad Dennis Rodman har att säga om det här
Haha jadu det kanske är han som startade eländet?
annars har vi numera blivigt delgivna vad Castro tycker.
http://www.reuters.com/article/2013/04/05/us-korea-north-castro-idUSBRE9340ML20130405
mangemani
2013-04-05, 20:21
jahopp, igår eller idag skulle kriget bryta ut.
källan var iofs aftonbladet, men ändå.
har det startat?
har det startat?
precis som väntat,men aftonbladet kan fortsätta drömma om kärnvapenkrig i minst 10 dagar till nu efter att nordkorea tydligen har bett diverse ambasader evakuera inom 10dagar.
skulle nordkorea försöka något så skulle de sprängas ifrån jordens yta. Det är bara massa tomt snack givetvis.
skulle nordkorea försöka något så skulle de sprängas ifrån jordens yta. Det är bara massa tomt snack givetvis.
Säker på de? vill man döda en hel befolkning ? Eller släcka ledarna?
nu är det inte riktigt så enkelt att "bara spränga en nation från jordens yta"
förövrigt kan jag hålla med om att det troligen mest är tomt snack.
Som irak menar du?
Som irak menar du?
Fast de var väll inte Iraks ledare som gjorde de? Mer en terroristorganisation?
Huh?
stolpskott
2013-04-05, 20:47
Man gick in i Irak för att de "hade" massförstörelsevapen.
A.k.a olja.
Fråga kurderna om Irak "hade" massförstörelsevapen.
stolpskott
2013-04-05, 20:49
A.k.a olja.
Förvisso. Men vad har det med någon terrororganisation att göra?
en stor stark
2013-04-05, 20:50
Förvisso. Men vad har det med någon terrororganisation att göra?
Han menade nog att Irak inte bombade USA. Om jag förstår det hela rätt ;)
stolpskott
2013-04-05, 20:51
Fråga kurderna om Irak "hade" massförstörelsevapen.
Massförstörelsevapen är rätt noggrant definierat. Irak hade inte några. Att regimen däremot slaktade kurder för att de var kurder är i frågan tyvärr ovidkommande.
Exakt. Förlåt om ja var otydlig.
stolpskott
2013-04-05, 20:53
Ah. Var lite trög där ;P
Exakt. Förlåt om ja var otydlig.
Lurre, mitt fel :)
Frågan är väll, varför dom inte gått in i Nordkorea när dom va ''snabba'' in i Irak
Poängen är att man inte kan ta hot från en militärisk regim som struntprat, man måste ta alla hot på allvar och göra en bedömning av läget och även om ena sidan har betydligt fler och bättre vapen så är en riktig konflikt aldrig enkel och kirurgisk det är alltid obehagliga konsekvenser.
Massförstörelsevapen är rätt noggrant definierat. Irak hade inte några. Att regimen däremot slaktade kurder för att de var kurder är i frågan tyvärr ovidkommande.
och hur slaktades många av dessa kurder? gas? stridsgas är ett ypperligt exempel på massförstörelsevapen. hur vore det om vi höll oss till nordkoreafrågan istället för att sladda iväg åt något annat håll?
stolpskott
2013-04-05, 20:57
Frågan är väll, varför dom inte gått in i Nordkorea när dom va ''snabba'' in i Irak
Dat dere olja. Bara att vänta på att Nordkorea hittar någon stor naturgaskälla så är saken biff :thumbup:
mycket enkelt att besvara du ska få 3 punkter.
1.Kina.
2.Sydkorea.
3.Kostnad.
4.Japan.
Nordkorea har skapligt med järn, zink och ädelmetaller- i alla fall så det räcker för inhemskt bruk. Men knappast tillräckligt för att motivera en invasion som i fallet Afghanistan (som har stora litiumfyndigheter). Dessutom har Nordkorea en klart bättre militär förmåga än vad Irak hade.
en stor stark
2013-04-05, 21:00
mycket enkelt att besvara du ska få 3 punkter.
1.Kina.
2.Sydkorea.
3.Kostnad.
4.Japan.
Dat math.
Dat dere olja. Bara att vänta på att Nordkorea hittar någon stor naturgaskälla så är saken biff :thumbup:
Fel. se svaret ovan.
Dat math.
La till Japan i efterhand. ganska kass.
För kina och ryssland är väldigt tveksamma till invasion samt att Seoul ligger inom raketavstånd.
en stor stark
2013-04-05, 21:02
La till Japan i efterhand. ganska kass.
Roligt ändå. ;)
Ni glömde kärnvapen, det och det politiska läget vad gäller grannländer är stora anledningar till att helt undvika krig.
Roligt ändå. ;)
Jo,jag får bjuda på den ;)
Ni glömde kärnvapen, det och det politiska läget vad gäller grannländer är stora anledningar till att helt undvika krig.
Kärnvapendelen är ganska tveksam,det är skillnad på att kunna detonera en laddning under kontrolerade former och att faktiskt kunna bruka laddningen praktiskt som ett stridsmedel.
inte bara det politiska läget gällande grannländer,en militär intervention kan mycket väl innebära ett humanitärt problem av civil art i minst ett grannland.
stolpskott
2013-04-05, 21:07
och hur slaktades många av dessa kurder? gas? stridsgas är ett ypperligt exempel på massförstörelsevapen. hur vore det om vi höll oss till nordkoreafrågan istället för att sladda iväg åt något annat håll?
Det var du som sladdade iväg åt det här hållet, så du kan ju glömma att du får replikera och sen omedelbart dra OT-kortet. Det är ju fusk ;)
Gas kan räknas som massförstörelsevapen beroende på hur det används, och vilken typ utav gas det är. Vet inte vilken typ utav gas Saddam använde, men att använda det som avrättningsmedel och inte i krigsföring avgör frågan. Saddam och hans regim använde sig inte av massförstörelsevapen, oavsett hur gärna du vill det. Om man hävdar motsatsen så vet man inte vad man pratar om.
Kärnvapendelen är ganska tveksam,det är skillnad på att kunna detonera en laddning under kontrolerade former och att faktiskt kunna bruka laddningen praktiskt som ett stridsmedel.
Dom har gjort 3 lyckade test under mark och dom har fungerande raketer då måste man utgå ifrån att dom är kapabla att avfyra.
Det var du som sladdade iväg åt det här hållet, så du kan ju glömma att du får replikera och sen omedelbart dra OT-kortet. Det är ju fusk ;)
Gas kan räknas som massförstörelsevapen beroende på hur det används, och vilken typ utav gas det är. Vet inte vilken typ utav gas Saddam använde, men att använda det som avrättningsmedel och inte i krigsföring avgör frågan. Saddam och hans regim använde sig inte av massförstörelsevapen, oavsett hur gärna du vill det. Om man hävdar motsatsen så vet man inte vad man pratar om.
Senapsgas, en stridsgas. Det var under Iran-irak kriget det skedde och det var en väpnad konflikt med start genom uppror från kurderna när gasanfallen gjordes.
På tal om att inte veta vad man pratar om....
stolpskott
2013-04-05, 21:12
Fel. se svaret ovan.
Slappna av människa. Det var ett skämt.
inte bara det politiska läget gällande grannländer,en militär intervention kan mycket väl innebära ett humanitärt problem av civil art i minst ett grannland.
Nu är det dock så att Nordkorea hävdar att de skulle kunna bruka kärnvapen i stridsföring, och det finns ingen annan som kan hävda motsatsen. Fram tills att man vet att Nordkorea inte skulle kunna använda sig utav kärnvapen så ska man förutsätta att de kan det - jobbigt om man tar det som ett skämt för att sedan se L.A. bli bortblåst.
Resten har du rätt i.
Kurderna gasades inte ihjäl i kammare, de bombades. Naturligtvis var det åt "avrättningshållet", men det var inte bara civila som dog.
stolpskott
2013-04-05, 21:14
Senapsgas, en stridsgas.
Ok. Men det uppfyller ett av minst två nödvändiga kriterier. Faktum kvarstår; Irak använde inte gas som ett massförstörelsevapen, och hade definitivt inte den typ utav massförstörelsevapen som USA hävdade när de gick invaderade.
Jag besvarade förvisso inlägg som var OT.
Nu var det inte avrättningsmetodik av den model som Stalin eller Hitler var duktiga på utan man använde gasen stridsmässigt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halabja
där kan du börja sen kan du googla dej vidare bäst du vill tills du anser att du vet vad du pratar om i frågan.
Irak använde gas stridsmässigt både medelst flyganfall och artilleri,jag vet inte hur du tänker men dessa former av spridning är absolut en form av massförstörelse.
stolpskott
2013-04-05, 21:22
Kurderna gasades inte ihjäl i kammare, de bombades. Naturligtvis var det åt "avrättningshållet", men det var inte bara civila som dog.
Ajjt, läste på lite mer om hur Saddam använde det mot kurderna. Sorry, point taken. Men det var inte vad Bush med departement menade när de pratade om massförstörelsevapen, vilket var min huvudsakliga poäng. De ljög om varför de gick in i Irak.
Dom har gjort 3 lyckade test under mark och dom har fungerande raketer då måste man utgå ifrån att dom är kapabla att avfyra.
Slappna av människa. Det var ett skämt.
Nu är det dock så att Nordkorea hävdar att de skulle kunna bruka kärnvapen i stridsföring, och det finns ingen annan som kan hävda motsatsen. Fram tills att man vet att Nordkorea inte skulle kunna använda sig utav kärnvapen så ska man förutsätta att de kan det - jobbigt om man tar det som ett skämt för att sedan se L.A. bli bortblåst.
Resten har du rätt i.
Jag är fortfarande tveksam,jag håller med om att man aldrig ska säga aldrig,dock är det en rätt stor skillnad på att detonera en laddning eller tre i kontrolerad miljö och att faktiskt kunna få iväg den med en robot, ett av problemen är att "primitiva" kärnvapen har en tendens att vara väldigt tunga i förhållande till sin destruktiva kraft och därför lämpar sej bättre för flygbombning,dels så har det visat sej att nordkoreas robotar kanske inte visat sej vara allt för tillförlitliga hitils,och uppepå detta så har Usa att rätt hyffsat program för att ta hand om just inkommande robotar.
Framtiden lär utvisa hur det ligger till men jag är inte överdrivet oroad. wildcardet är ju dessväre nordkoreas tossiga ledare.
Ok. Men det uppfyller ett av minst två nödvändiga kriterier. Faktum kvarstår; Irak använde inte gas som ett massförstörelsevapen, och hade definitivt inte den typ utav massförstörelsevapen som USA hävdade när de gick invaderade.
Fast å andra sidan kanske försöket till demokratisering av irak gav någon form av utslag i övriga arabvärlden över lite tid?
stolpskott
2013-04-05, 21:30
Jag är fortfarande tveksam,jag håller med om att man aldrig ska säga aldrig,dock är det en rätt stor skillnad på att detonera en laddning eller tre i kontrolerad miljö och att faktiskt kunna få iväg den med en robot, ett av problemen är att "primitiva" kärnvapen har en tendens att vara väldigt tunga i förhållande till sin destruktiva kraft och därför lämpar sej bättre för flygbombning,dels så har det visat sej att nordkoreas robotar kanske inte visat sej vara allt för tillförlitliga hitils,och uppepå detta så har Usa att rätt hyffsat program för att ta hand om just inkommande robotar.
Framtiden lär utvisa hur det ligger till men jag är inte överdrivet oroad. wildcardet är ju dessväre nordkoreas tossiga ledare.
Du har en bra poäng, och jag håller med dig om att det är en stor chans att de aldrig skulle komma halvvägs till Hawaii. Men som sagt, när vi pratar kärnvapen så är riskerna för stora för att vifta bort det hela som aggressiv retorik.
Doms raketer kommer aldrig nå usa, dom blir ner skjutna innan. ;)
stolpskott
2013-04-05, 21:42
Fast å andra sidan kanske försöket till demokratisering av irak gav någon form av utslag i övriga arabvärlden över lite tid?
O ja, irakkriget blir justifierbart då den egyptiska teokratin och inbördeskriget i Syrien är så positivt för den humanistiska utvecklingen i arabvärlden.
läste på ab att kuba står på nordkoreas sida, kan dem utgöra något hot?
jag är absolut inte insatt i något av detta, blev bara lite nyfiken =) kom inte och säg att jag är dum i huvudet pga min fråga.
Kim Jong-Un verkar vara gravt efterbliven.
Då så, du är svensk :D.
Nej
stolpskott
2013-04-05, 22:15
har det startat?
Nordkoreansk tid för uttalandet var väl dagens datum? Så imorgon i såna fall.
olle lindblad
2013-04-05, 22:15
Ytterst osannolikt.
jag är absolut inte insatt i något av detta, blev bara lite nyfiken =) kom inte och säg att jag är dum i huvudet pga min fråga.
Det tror jag knappast. Kuba är ett väldigt fattigt land också. Anledningen till att de stöttar Nordkorea är förmodligen mer en principsak.
Njae var väll snarare så att Fidel ansåg att det kanske var dags för den gode Kim att lugna ner sej lite nu när han fått berätta för världen vilken fin högteknologi han har till förfogande.:d
Denna bild stämmer förvånansvärt bra
http://i.imgur.com/TSRh0qL.jpg
Captainwide
2013-04-07, 14:04
Sorry för repost om så är fallet. Nordkorea tränar.
http://roligaklipp.nu/video.php?id=151
Captainwide
2013-04-07, 15:51
En ganska bra, halvår gammal film.
Nordkorea anfaller USA och ett par ungdomar kämpar emot.
I mitt tycke är detta ren och skär propaganda till USA:s fördel, men den är bra för det! :)
http://www.imdb.com/title/tt1234719/
D0edgYX2Ca0
Jånni Balle
2013-04-07, 16:10
En ganska bra, halvår gammal film.
Nordkorea anfaller USA och ett par ungdomar kämpar emot.
I mitt tycke är detta ren och skär propaganda till USA:s fördel, men den är bra för det! :)
http://www.imdb.com/title/tt1234719/
D0edgYX2Ca0
Kan även tipsa om originalet från typ 80-talet med samma namn.
Skickat från min GT-N7000 via Tapatalk 2
Hahah vilka lirare.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/obor-rads-inte-nordkorea
På Guam, den amerikanska ö i västra Stilla havet som Nordkorea hotat att anfalla med raketer, låter sig invånarna inte skrämmas.
– Mitt budskap till Nordkorea är: Försök bara, vi kommer att förinta er! säger Lisamarie Flores, chef på puben The Tower of London, i samtal med brittiska nättidningen Mail Online.
– Nordkoreanerna kan omöjligen slå till mot oss därbortifrån. Och försöker de avfyra något så plockar vi ned det från himlen med en enkel knapptryckning.
USA har länge haft stor militär närvaro på Guam, som användes flitigt under både Vietnam- och Koreakriget. Antar att befolkningen känner sig väldigt trygg; finns inte många ställen som är så överbeskyddade av militära styrkor.
Ön saknar aktiva vulkaner och har flera utmärkta naturliga hamnar. Perfekt för USAs krigsmakt.
Guam, Hawaii, Kuba, alla dessa har varit militärt strategiska punkter för USA i över ett sekel. Enda anledningarna till att USA bryr sig om Guam är militära.
Beholder
2013-04-07, 23:13
Är det bara jag som har känslan att Nordkorea är som ett barn i trotsåldern och alltid "kan själv"
Man ser tecken på att dom håller på att förbereda ett fjärde kärnvapentest.
Missilerna som dom mobiliserat rapporteras vara en ej testad variant med kortare räckvidd:
The North's mobilised missiles are reported to be untested Musudan models which are believed to have a range of about 3,000km.
http://www.aljazeera.com/news/asia-pacific/2013/04/2013482942256998.html
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.