Logga in

Visa fullständig version : Favorit i repris: Är du smartare än genomsnittssvensson?

filmjölk
2013-03-23, 12:26
En klassiker. Hur du definierar smart är upp till dig, men är ett helt legitimt ämne för diskussion.

Är du smartare än genomsnittet?

Skulle du i genomsnittet räkna med dementa, bebisar osv. som drar ner snittet, då det inte är specificerat i tråden att du inte får göra detta, är det helt ok att rösta att du är smartare än snittet. Varför? För att du är såpass smart att du hittade ett kryphål.

Rikard Jansson
2013-03-23, 12:29
Jag undrar varför det känns jobbigt att så många brukar tycka att de är smartare än genomsnittet. Finns ju gott om exempel på kolozzeum som är övertygade om sin briljans men som snarare borde kolla om de inte kan få bidragsstöd för lätt efterblivenhet.

stridis
2013-03-23, 12:30
Är du smartare än filmjölk?

Ja det är jag.

Trouble
2013-03-23, 12:30
Jag är väldigt mycket smartare än snittet.

Rikard Jansson
2013-03-23, 12:33
Vill påpeka att alla som gnäller på IQ och att det är ett dåligt sätt att mäta intelligens är sådana som misslyckats med det och som inte klarar av att inse att de är korkade. Sorry :D dvs:

inb4 IQ är ett dåligt sätt att mäta intelligens

Tolkia
2013-03-23, 12:35
Nej. Normalbegåvad (eller "normalpantad" som TS föredrar att använda) är nog en adekvat beskrivning.

spoon
2013-03-23, 12:37
Om man får stavningskontroll när man ska skriva intelligens så är man inte över snittet.

spoon
2013-03-23, 12:38
Vad baserar du din briljanta smarthet på Filmjölk?

filmjölk
2013-03-23, 12:41
Om man får stavningskontroll när man ska skriva intelligens så är man inte över snittet.

Man kan helgardera med extra konsonanter för att försäkra sig om att det inte blir för få. INNTTELLIGGENNSS. Det är ett sätt som bevisar att man är intelligent/ inteligent trots att man inte kan stava till ordet.

Fö. Är jag kanske inte särskilt smart. Men jag får (fick) höga poäng i hsp och väldigt högt på iq-test trots att jag var en komplett idiot i skolan och inte läser särskilt mycket annat än Stephen King och ev. lite religion för skojs skull, så någon sorts intelligens borde jag ha välutvecklad pga mina höga testresultat, särskilt i kombinationen med frånvaro av studier :)

Mantus
2013-03-23, 12:42
Oklart, jag antar att det är relativt sett till de kretsar man umgås i.

Det enda jag vet är att när jag läser en del trådar på kolo så känner jag mig som ett djävla geni vilket enbart gör mig nedstämd. Tror det beror på den allmänna principen om att de som vet minst om ett ämne är bäst på att höras.

Trouble
2013-03-23, 12:42
Jag tycker inte att filmjölk ska behöva bevisa sin intelligens.

NiklasAlm
2013-03-23, 12:44
Svarade normalpantad. Aldrig varit en fena på logik men kompenserar med att vara bra på annat.

NiklasAlm
2013-03-23, 12:46
Btw filmjölk det första svarsalternativet sträcker ju sig bara upp till 199 i IQ, tror du det är tillräckligt för kolos elit?

stolpskott
2013-03-23, 12:47
Strax över medel, inte jättesmart men smartare än de flesta.

tjing
2013-03-23, 12:48
Jag skulle tro att många smarta människor inte tror sig kunna så mycket och mindre smarta människor tror sig kunna allt.

Jag tror "smarthet" är oerhört svårt att definiera också. En IQ-poäng räcker inte långt där; täcker det t ex in kreativitet, genialiska impulser, driv, ambition (det är ganska "smart" att vara driven och ambitiös) osv. IQ spelar inte lika stor roll om du inte är uthållig och har driv, vilket krävs för att komma långt oavsett vad du sysslar med.

stridis
2013-03-23, 12:48

Det skulle kunna bli väldigt underhållande ju.*popcorn*

<Mike>
2013-03-23, 12:49
Så som jag ser det är det bättre att vara fast i övertygelsen om att ens intelligens är högre än vad den egentligen är än att det motsatta är sant och man konstant underpresterar p.g.a det.
Med det sagt är jag alltså väldans smart ;)

Nordström
2013-03-23, 12:51
Jag tror den här länken passar in i den här tråden också: http://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_superiority

stridis
2013-03-23, 12:53
Jag skulle tro att många smarta människor inte tror sig kunna så mycket och mindre smarta människor tror sig kunna allt.

Jag tror "smarthet" är oerhört svårt att definiera också. En IQ-poäng räcker inte långt där; täcker det t ex in kreativitet, genialiska impulser, driv, ambition (det är ganska "smart" att vara driven och ambitiös) osv. IQ spelar inte lika stor roll om du inte är uthållig och har driv, vilket krävs för att komma långt oavsett vad du sysslar med.

Skall vi räkna in driv och ambition samt uthållighet; ja då jävlar är jag nog som bäst normalpantad.

tjing
2013-03-23, 12:53
Kan ju passa på att flika in min gamla tråd om IQ-test och kognitiva test på nätet.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=193341

filmjölk
2013-03-23, 12:56

Ge mig en andragradsekvation, eller annan matematik (som inte innehåller saker som "Två tag går i XX resp. XXX km/h etc. utan bara siffror) så kan jag bevisa min totala ointelligens:)

Btw filmjölk det första svarsalternativet sträcker ju sig bara upp till 199 i IQ, tror du det är tillräckligt för kolos elit?

Sant, det har du rätt i.

bubbe
2013-03-23, 13:04
Misstänker också att kolozzeum får ett något högre tro på sig självvärde än om man gjorde en statistisk undersökning på medelsvensken. Det borde inte vara något dåligt i sig, att tycka om sig själv är en bra sak. Det lustiga är att man uppfattar mycket av det som skrivs på kolozzeum som ganska pantat.

tjing
2013-03-23, 13:10
Jag skulle också tro att män överskattar sin egen förmåga. Särskilt testosteron-stinna unga män.

Typ, är man stark på gymmet är man awesome på allt.

Skön
2013-03-23, 13:17
Har tokdålig inlärningsförmåga rent teoretiskt men är väldigt bra på att läsa av vardagliga situationer och folks beteende osv. Men smart är jag nog knappast, speciellt inte om Tolkia ser sig som normalpantad.

Men inte lider jag för det:)

mattilainen
2013-03-23, 13:33
jag är ganska dålig inom mycket men sen är jag väldigt bra inom ganska mycket så :) Ja, hamnar väl förhoppningsvis över medel.

Felixflobby
2013-03-23, 13:40
Gör HP och utvärdera sedan.

pwnyou
2013-03-23, 13:46
Både på IQ-testet jag gjorde och på högskoleprovet slår jag mer än 95% av befolkningen.

Felixflobby
2013-03-23, 13:52
Både på IQ-testet jag gjorde och på högskoleprovet slår jag mer än 95% av befolkningen.

Pics or it didnt happen

Lellan
2013-03-23, 13:53
Hade 1,9 på hp och gick ut med 4,2 i betyg (jak är gammal? :D), är kapabel i de situationer jag behöver men inget extraordinärt. Kan vara rätt korkad mellan varven - kvittar mig lite iofs, vilket i sig känns smart.

Har inte gjort något iq-test. Skulle gärna utveckla min emotionella intelligens, eftersom jag anser att det är den som ger mest livskvalité. :)

Edit: hp provet gjorde jag 1997, det kanske är preskiberat nu? Har inte behövt göra om det, känns som jag hellre viftar med den där gamla lappen i sammanhang som detta.. ;)

ShippEn
2013-03-23, 14:01
Enligt alla IQ test man har gjort så är man rätt mycket smartare en dem flesta. Ligger på 124-128 i snitt på IQ testen, mensas med flera. Men i övrigt känner jag mig inte så mycket smartare, tycker bara det är hyfsat "enkelt" att lösa de problem som finns på IQ testen.

Tyrwing
2013-03-23, 14:02
Normalbegåvad tror jag, får aldrig briljanta idéer.

Duran
2013-03-23, 16:39
Jag är inte något geni men enligt min självbild så ligger jag i den övre delen av gruppen som är strax över medel, så jag svarade "japp". Självfallet är det en definitionsfråga, jag kan fatta dåliga beslut men jag tror att det beror på riskbenägenhet och inblandning av känslor, snarare än att jag inte kunnat föreställa mig möjliga konsekvenser.

Yes
2013-03-23, 18:10
Baserat på sånt som faktiskt är mätbart, exempelvis IQ-test och provresultat, hamnar jag över medel. Inte med jättestor marginal, men ändå. Sett till förmåga att använda det jag har placerar jag mig en bra bit över medel.

Faktum är att genomsnittsbananen inte lärt sig tänka ordentligt. De är ointresserade av svårare ämnen och undviker helst att anstränga de små grå. Det är ett betungande ansvar man helst flyr ifrån.

Det är inte fråga om faktisk potential utan istället vad genomsnittsbananerna gör med sin förmåga.

begt
2013-03-23, 18:12
Brorsan är MENSA material, men jag når inte riktigt upp till den nivån...

mattepatte
2013-03-23, 18:15
"Normal".

Latissimus Dorsi
2013-03-23, 18:17
Hade 1,9 på hp och gick ut med 4,2 i betyg (jak är gammal? :D), är kapabel i de situationer jag behöver men inget extraordinärt. Kan vara rätt korkad mellan varven - kvittar mig lite iofs, vilket i sig känns smart.

Har inte gjort något iq-test. Skulle gärna utveckla min emotionella intelligens, eftersom jag anser att det är den som ger mest livskvalité. :)

Edit: hp provet gjorde jag 1997, det kanske är preskiberat nu? Har inte behövt göra om det, känns som jag hellre viftar med den där gamla lappen i sammanhang som detta.. ;)

fy fan, ruggigt bra resultat på hp :o

agazza
2013-03-23, 18:18
Jag är så smart så alla tycker jag är dum, för ingen förstår mig. // smartass

Olegh
2013-03-23, 18:22
Smart nog att begripa att jag inte är så värst smart :) Däremot har jag många goda egenskaper som tillsammans gör mig väldigt mångsidig och läraktig. Framförallt är jag beredd att jobba hårt och resultatorienterat, det kanske kan ses som en talang i sig.

Efter snart fyra års pluggande till civilingenjör har jag ännu inte kuggat någon tenta t.ex.

stridis
2013-03-23, 18:22
Hade 1,9 på hp och gick ut med 4,2 i betyg (jak är gammal? :D),

Satan knapp tjejspö av en som blajar iväg till månen och tillbaka under sina inlägg.*cry*
1.8 hp här.

Morrris
2013-03-23, 18:24
Jag är smartare än snittet. 1,95 på högskoleprovet. Det nya, med mer matte och återhållsam normering.

pwnyou
2013-03-23, 18:28
Jag finner det lustigt att kolozzeums medlemmar ser sig själva som långt smartare än medel, men också som små och klena.

(När det borde vara tvärt om)

stridis
2013-03-23, 18:44
Jag finner det lustigt att kolozzeums medlemmar ser sig själva som långt smartare än medel, men också som små och klena.

Vi är internetkrigare hela bunten. Makes sense.

Duran
2013-03-23, 18:49

Jag tänkte också på det faktiskt.

feyin
2013-03-23, 18:51
Verkar vara många som underskattar sin omgivning eller överskattar sig själva!

stolpskott
2013-03-23, 19:00

Vad röstade du på *rolleyes*

newb123
2013-03-23, 19:03
Jag är bevisat långt smartare än Svensson (tm) på pappret. Verkar dock som majoriteten tycker jag är dum (i street smarts), och jag är böjd att hålla med, även om jag inte bryr mig nämnvärt. Nu kan nån invända att jag bevisligen bryr mig, annars hade jag inte skrivit det här. Visst, då gör jag det.

Många uppfattar mig som besserwisser eller högdragen med tummen mitt i handen. Summan av mina erfarenheter hittils har dock inte fått mig att bli mer pragmatisk eller liknande. Antar att jag identifierar mig för starkt med "på pappret-saker", inte något praktiskt. En stor stoppklots för mig när det gäller att se upp till dom som har styrkor där jag har svagheter (typ händiga personer, ett exempel) är helt enkelt att skita i deras brister (mina styrkor). Jag KAN inte se upp till dom som ser ner på MIG. Däremot kan jag se upp till personer som ser upp till mig, trots att det inte är bra för mig själv. Det här har jag sett nu i efterhand. Tänker som vanligt inte avslöja detaljer av mitt liv men antar att det är bra för mig att lägga ut det här in the open så att det "finns" bevisligen och inte som ett försvar mot ursäkter typ.

Är det här allmänt känt? Att man typ kan bli manipulerad att se upp till personer som objektivt är "dåliga"? När jag skriver det här märker jag att det är självklart, men jag var inte lika medveten om det innan jag skrev det här och nu. :)

Diomedea exulans
2013-03-23, 19:51
Jag är smartare än en femteklassare.

En femteklassare, alla andra femteklassare är smartare än mig.

Alkro
2013-03-23, 20:14
Japp är nog en bra bit över medel när det gäller både "IQ" och allmänbildning, men det beror ju som sagt på vem man jämför med. Genomsnittspersonen är inte så väldans smart.

Om jag jämför mig med liknande personer, dvs personer i 20-30 års åldern som också har en 5 år+ högskoleutbildning så har jag nog normal allmänbildning och något högre IQ.

Lellan
2013-03-23, 20:18
fy fan, ruggigt bra resultat på hp :o

Satan knapp tjejspö av en som blajar iväg till månen och tillbaka under sina inlägg.*cry*
1.8 hp här.

Jag vet! *flex* Därför jag blev erbjuden psykologprogrammet halvvägs in i beteendevetenskapliga programmet när jag läste på universitetet.. :D Men seriöst; det var väl lite bra att jag var smart nog att inse att mig som psykolog hade blivit mindre lyckat? :laugh: Jobbade lite på instutitionen ett tag, men kände att riktiga världen pågick någon annanstans än den akademiska när jag var där.

Däremot kan jag faktiskt blänka till och göra goda insatser som medmänsklig hjälpare med känsla för motivation och jag-stärkande funktion, i arbetet.. gött! Så även om vissa gamla chefer/lärare knorrat om att jag är överkvalificerad och understimulerad på nuvarande arbete så är jag även smart nog att anse att de pratar i nattmössan. Att arbeta med nära människor med en komplex problematik i form av kognitvia svårigheter och psykiska funktionshinder och beteendestörningar känns inte alltid som en walk in the park, men därför jag behövs ju. Dah!

Att blaja till månen och tillbaks, det är vad som göres med nöje på fritiden - så länge jag får hållas.. ;) *tröstklapp på axel*

newb123
2013-03-23, 20:29
Jag vet! *flex* Därför jag blev erbjuden psykologprogrammet halvvägs in i beteendevetenskapliga programmet när jag läste på universitetet.. :D Men seriöst; det var väl lite bra att jag var smart nog att inse att mig som psykolog hade blivit mindre lyckat? :laugh: Jobbade lite på instutitionen ett tag, men kände att riktiga världen pågick någon annanstans än den akademiska när jag var där.

Däremot kan jag faktiskt blänka till och göra goda insatser som medmänsklig hjälpare med känsla för motivation och jag-stärkande funktion, i arbetet.. gött! Så även om vissa gamla chefer/lärare knorrat om att jag är överkvalificerad och understimulerad på nuvarande arbete så är jag även smart nog att anse att de pratar i nattmössan. Att arbeta med nära människor med en komplex problematik i form av kognitvia svårigheter och psykiska funktionshinder och beteendestörningar känns inte alltid som en walk in the park, men därför jag behövs ju. Dah!

Att blaja till månen och tillbaks, det är vad som göres med nöje på fritiden - så länge jag får hållas.. ;) *tröstklapp på axel*

För mig är det svårt att förstå dig för att du är så långt ifrån den jag är. Men du är ju bra på att skriva, skriva mycket och från hjärtat. Tror ingen här på kolo slår dig i det här.

Det måste ju går att använda för att tjäna mycket pengar på nåt vis. (Om du inte redan gör det.)

Lellan
2013-03-23, 21:02
För mig är det svårt att förstå dig för att du är så långt ifrån den jag är. Men du är ju bra på att skriva, skriva mycket och från hjärtat. Tror ingen här på kolo slår dig i det här.

Det måste ju går att använda för att tjäna mycket pengar på nåt vis. (Om du inte redan gör det.)

Tack.. tror jag! :)

Det jag gör nu är inget samhället känner behov av att slösa pengar på direkt (psykiatrin), men det finns ju andra värden. :) Just skriva gör jag inte mkt i arbetet. Där håller jag mest käft, lyssnar, tänker, och försöker starta "motorn" till folks livsvilja o kapacitet. Eller snarare guida dem till sina nycklar, för att de ska ha egen arsenal att starta den med. Så jobbar sas för att göra mig som funktion, onödig. Säkert därför jag behöver pladdra av mig i text! :D

Fast ibland har jag faktiskt tänkt tanken och blivit peppad att just skriva nåt.. om nåt. Men det känns mest angeläget att skriva om "på liv och död" - saker, och där är jag lite ovan. :)

stolpskott
2013-03-23, 21:05
Tack.. tror jag! :)

Det jag gör nu är inget samhället känner behov av att slösa pengar på direkt (psykiatrin), men det finns ju andra värden. :) Just skriva gör jag inte mkt i arbetet. Där håller jag mest käft, lyssnar, tänker, och försöker starta "motorn" till folks livsvilja o kapacitet. Eller snarare guida dem till sina nycklar, för att de ska ha egen arsenal att starta den med. Så jobbar sas för att göra mig som funktion, onödig. Säkert därför jag behöver pladdra av mig i text! :D

Fast ibland har jag faktiskt tänkt tanken och blivit peppad att just skriva nåt.. om nåt. Men det känns mest angeläget att skriva om "på liv och död" - saker, och där är jag lite ovan. :)

Du borde ge ut din dagbok som ett filosofiskt verk. Kan se framför mig hur man om 2,5 millenium talar om klassisk Lellanism, senllelanism, nylellanism och låt oss inte heller glömma den form av Lellanism som dominerade re-re-re-re-renässansen.

Lellan
2013-03-23, 21:08
Du borde ge ut din dagbok som ett filosofiskt verk. Kan se framför mig hur man om 2,5 millenium talar om klassisk Lellanism, senllelanism, nylellanism och låt oss inte heller glömma den form av Lellanism som dominerade re-re-re-re-renässansen.

:laugh: Filosof. Att jag inte tänkte på det! :hbang:

bertbert
2013-03-23, 21:16
Om man får stavnings kontroll när man ska skriva interligens så är man inte över snittet.

Rättade ditt inlägg lite.

bertbert
2013-03-23, 21:18

Du menar alltså att kolomedlemmarna borde se sig som stora och pantade? :D

Fuark
2013-03-23, 21:19
Generellt sett så svarar jag ja. Fast det beror ju även på lite definitionen av 'smart'.

stolpskott
2013-03-23, 21:27
Rättade ditt inlägg lite.

Hahaha :D E for effort bertbert, stavningskontroll ska inte särskrivas!

Gabriel174
2013-03-23, 21:31
Kort och gott: ja.

Crippa90
2013-03-23, 21:33
Ja, för jag har byggt en robot!

Oxe
2013-03-24, 02:10
ligger troligen över genomsnittet, det deprimerande är att jag är ändå hyffsat korkad, men det säger ju mer om alla andra

Måsse
2013-03-24, 02:13
ligger troligen över genomsnittet, det deprimerande är att jag är ändå hyffsat korkad, men det säger ju mer om alla andra

Utifrån det du skrivit på kolo, ligger du inte över genomsnittet.

Oxe
2013-03-24, 02:18
Utifrån det du skrivit på kolo, ligger du inte över genomsnittet.

Det finns en värld utanför kollo.

Sen att inte du förstår, säger ju mer om dig

Felixflobby
2013-03-24, 09:44
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/291894_10152262619300462_1039716576_n.jpg

Skrev HP när jag var 19. Skall börja på HHS i höst, eventuellt dubbla med juridik, så ja, jag antar att jag är över medel.

Silencer
2013-03-24, 09:47
Vill påpeka att alla som gnäller på IQ och att det är ett dåligt sätt att mäta intelligens är sådana som misslyckats med det och som inte klarar av att inse att de är korkade. Sorry :D dvs:

inb4 IQ är ett dåligt sätt att mäta intelligens

:hbang:

Själv är jag strax under 2 standardavvikelser smartare än genomsnittet.

Diomedea exulans
2013-03-24, 09:53
:hbang:

Själv är jag strax under 2 standardavvikelser smartare än genomsnittet.

Jag är 1.6667 standardavvikelser smartare än genomsnittet.

Silencer
2013-03-24, 11:04
Jag är 1.6667 standardavvikelser smartare än genomsnittet.

Du också? High five! :) Orka med folk som ligger inom 1std.

feyin
2013-03-24, 11:12
72% av de som har svarat är smartare än medel alltså.

Silencer
2013-03-24, 11:30
72% av de som har svarat är smartare än medel alltså.

Folk saknar självinsikt. Många som tycker de är "lite över snittet" är säkerligen under snittet.

ikonane
2013-03-24, 11:31
Har några iq-test som styrker min tes.

Olegh
2013-03-24, 11:41
Jag tror Stridis var inne på det spåret tidigare också, att internetkrigare generellt sätt kanske är smartare. Det finns en vilja att fylla sin tid med mer än skvaller om vem Markus strulade med på festen förra helgen.

Att vi sedan ser varandra som idioter beror på våra skilda bakgrunder och (möjligtvis) något uppblåsta egon.

hidden
2013-03-24, 11:46
Jag är nog snäppet dummare än genomsnittet. Jovars, det svider.

hultman
2013-03-24, 11:46
http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/291894_10152262619300462_1039716576_n.jpg

Skrev HP när jag var 19. Skall börja på HHS i höst, eventuellt dubbla med juridik, så ja, jag antar att jag är över medel.

Ett gott resultat på HP implicerar inte hög intelligens. Bara det faktum att man kan förbättra sitt resultat avsevärt genom specifika studier avslöjar att det är ett dåligt verktyg för att avgöra huruvida person x är lämpad att studera eller ej. Sen att det oftast är pluggisar som får höga betyg och likaledes hög kvot på HP kanske förtäljer att de har lättare chans att slutföra sina åtaganden. Mitt första HP skrev jag i ettan på gymnasiet samtidigt som en nära vän. Han fick 0,4, jag fick 1,6. Fem år senare, efter att ha tränat i ett års tid till provet, fick han 2,0 och idag är han nästan färdig läkare. De flesta kan utvecklas och att få högsta betyg i skola eller på HP säger verkligen ingenting om din intelligensbegränsning. Möjligen var du befinner dig just nu, men dra inga högre växlar på det.

Någon klankade även ned på Oxe. Intressant. Nu är förvisso intelligens ett subjektivt begrepp men ett tomskal som suktar efter innehåll medelst studier och arbete är sällan någon nytänkare eller intressant person. Att upprepa och använda andras idéer kräver inte lika mycket ansträngning som att avvika från normen och stå för det i tal och skrift.

pwnyou
2013-03-24, 11:47
Jag är övertygad om att medel-IQ:n på personer som hänger på internetforum är betydligt högre än vad den är på personer som hänger på facebook.

"Omg såg en kråka idag, höll på att dööööööööööööööööööööööö xoxo"

Olegh
2013-03-24, 11:55
Haha, jag skrev sätt istället för sett.

Tricklew
2013-03-24, 11:56
Jag är övertygad om att medel-IQ:n på personer som hänger på internetforum är betydligt högre än vad den är på personer som hänger på facebook.

"Omg såg en kråka idag, höll på att dööööööööööööööööööööööö xoxo"

Tror jag med, det är därför så fort något roligt postas på kolozzeum så svarar 5 personer med "lololol! Åker upp på min facebook!".

Detta resultat kan säkerligen förklaras på samma sätt som alla liknande undersökningar kan, korkade människor vet inte om att de är korkade.

Diomedea exulans
2013-03-24, 12:07
Du också? High five! :) Orka med folk som ligger inom 1std.

High five! :)

Här tog jag reda på min standardavvikelse (IQ:n visste jag förut): http://www.usablestats.com/lessons/zarea

LoveMachine
2013-03-24, 12:56
Hela frågeställningen är en enda kuggfråga. Folk som är smarta tenderar att underskatta sig själva och folk som dumma att överskatta sig. Så därför brukar man få en klustring i kategorierna "över medel".

Jag har gjort två trovärdiga tester. Det första var inskrivningsprovet där en nia motsvarar 125+. Det andra var ett test där jag ingick i materialet man använde för att normera. Där blev det 135 vill jag minnas. Fast då man inte riktigt var klar med normeringen så kan det slå plus/minus 5 poäng. Det intressanta vara att jag låg väldigt jämt fördelad i samtliga typer av tester. Om man ska tro på statistiken så brukar folk med en doktorsgrad ligga kring 125, så det verkar ju rätt rimligt. Nått ska man ju har att gå på när man är svag.

Sen så har vi frågan vad som är intelligens men den lämnar jag där hän.

filmjölk
2013-03-24, 13:15
Jag har lagt in ett pretentiöst påskägg i min trådstart, roligt att ingen sett eller sett men inte kommenterat det än:)

Yes
2013-03-24, 13:17
Hela frågeställningen är en enda kuggfråga. Folk som är smarta tenderar att underskatta sig själva och folk som dumma att överskatta sig. Så därför brukar man få en klustring i kategorierna "över medel".
Huruvida någon anser sig själv smart säger dock inget om personens faktiska intelligens, så vad folk tenderar eller inte tenderar att göra blir rätt ointressant.

stolpskott
2013-03-24, 13:52
Jag har lagt in ett pretentiöst påskägg i min trådstart, roligt att ingen sett eller sett men inte kommenterat det än:)

Lol, trodde det var obvious. Därför jag satte mig själv över medel.

tumme
2013-03-24, 13:53
Har en bra bit över medel på högskoleprovet, har lätt att lära mig saker, lätt att förstå lite mer komplicerad saker och folk brukar fråga/säga att jag är smart.

Så antar att jag är det. Saknas bara vilja och engagemang antar jag. Är tydligen lat enligt mitt ex :D.

stolpskott
2013-03-24, 14:14
Kollade igenom vilka som röstat nu. Är ett flertal som jag skulle vilja sänka ett par snäpp, finns några få jag skulle vilja höja. :D

stridis
2013-03-24, 14:19
Kollade igenom vilka som röstat nu. Är ett flertal som jag skulle vilja sänka ett par snäpp, finns några få jag skulle vilja höja. :D

Kom igen nu, berätta!

LoveMachine
2013-03-24, 14:31

Huruvida någon anser sig själv smart säger dock inget om personens faktiska intelligens, så vad folk tenderar eller inte tenderar att göra blir rätt ointressant.

Missförstår vi varandra? Det var väl i princip det jag skrev? Att folk har en uppfattning om sin egen intelligens som ofta inte stämmer överens med den "objektiva" verkligheten. Som regel är det så att dumma överskattar sig och smarta underskattar sig. Detta kallas Dunning–Kruger-effekten (http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning%E2%80%93Kruger_effect), som någon säkert redan postat.

stolpskott
2013-03-24, 14:36
Kom igen nu, berätta!

Will think about it. :D

Supertomten
2013-03-24, 14:39
Vad jag förstått av livet en så länge så är det väldigt få som är dumma, eller mindre intelligenta. Det verkar snarare vara så att det finns de som lägger tid på nyttiga saker och vissa andra som lägger tid på att inte lägga tid på nyttiga saker.

Diomedea exulans
2013-03-24, 18:28
Vad jag förstått av livet en så länge så är det väldigt få som är dumma, eller mindre intelligenta. Det verkar snarare vara så att det finns de som lägger tid på nyttiga saker och vissa andra som lägger tid på att inte lägga tid på nyttiga saker.

Verkligt dumma är nog rätt få, om man räknar bort utvecklingsstörda. Men jag tycker det är ganska vanligt att det i sociala grupper finns några som man aldrig tycker bidrar med något av substans. Ungefär som att det finns de på Facebook som bara skriver vad de gjort under dagen, och aldrig skriver något intressant. Såna människor uppfattar jag som lite dummare än de som kommer med intressanta infallsvinklar på saker och ting.

tjing
2013-03-24, 18:54
Fått 128 på officiellt IQ-test (Wechsler), men kände att jag underpresterade lite på någon del. Klockan stannades t ex inte när jag frågade igen om instruktioner på någon modul, vilket drog ner poängen.

Så kring 130 känns rimligt. Känns som väldigt många ligger däromkring dock. Slutligen spelar det fasen ingen roll. Högt IQ kommer man ingen vart med, hårt arbete däremot. Högt IQ är väl dessutom typ 140-150 någonting. Jag hade kunnat skriva om kost och träning med lägre IQ också. Hade jag haft ännu bättre arbetsmoral kanske jag skrivit dubbelt så mycket.

stolpskott
2013-03-30, 03:11
Kom igen nu, berätta!

Folk jag skulle sänka ett snäpp:
Pwnyou, Gabriel174, Mago, Yes, Oxe.

Folk jag skulle sänka två snäpp:
RykteT.

Folk jag skulle sänka tre snäpp:
Filmjölk, Latissimus Dorsi.

Folk jag skulle sänka 4 snäpp:
Rikard Jansson.

Folk jag skulle höja olika många snäpp: TheRobRoy, Tricklew, spoon.

http://media.tumblr.com/tumblr_mcxdmowSlP1rrlbkp.gif

Då låter jag alla som hamnar under "strax under medel" vara osagda, av diplomatiska skäl.

Olegh
2013-03-30, 03:19
Jag vågar inte ens rösta, vad säger det om mig? *popcorn*

Rikard Jansson
2013-03-30, 08:55
Folk jag skulle sänka ett snäpp:
Pwnyou, Gabriel174, Mago, Yes, Oxe.

Folk jag skulle sänka två snäpp:
RykteT.

Folk jag skulle sänka 4 snäpp:
Rikard Jansson.

Folk jag skulle höja olika många snäpp: TheRobRoy, Tricklew, spoon.

http://media.tumblr.com/tumblr_mcxdmowSlP1rrlbkp.gif

Då låter jag alla som hamnar under "strax under medel" vara osagda, av diplomatiska skäl.

http://i.imgur.com/mMIui.gif

Bryggan
2013-03-30, 09:07
Alla vill vara smartare än de andra men vad ska ni med denna intelligens till? Är det en ***-förlängare eller? De allra flesta av er kommer att leva era liv och inte åstadkomma ett skit att lämna som avtryck på den här planeten, varför hetsa upp er över hur smarta eller inte ni är? Lev hellre lyckliga och lite salongskorkade än smarta, grubblande och olyckliga!!

Nordström
2013-03-30, 09:24
Alla vill vara smartare än de andra men vad ska ni med denna intelligens till? Är det en ***-förlängare eller? De allra flesta av er kommer att leva era liv och inte åstadkomma ett skit att lämna som avtryck på den här planeten, varför hetsa upp er över hur smarta eller inte ni är? Lev hellre lyckliga och lite salongskorkade än smarta, grubblande och olyckliga!!

Men det där är bara trams. Har man låg IQ är det mer sannolikt att man är: skild, missbrukare, arbetslös, lågutbildad, har låg inkomst, är överviktig, lider av depression, kriminell, självmordsbenägen, till med risken att drabbas schizofreni och att bli mördad är högre. Inget av det här är väl direkt något man förknippar med lycka?

Bryggan
2013-03-30, 09:30
Nja man kan ju hålla sig inom normalen iaf...men vill du tro att du blir lyckligare av att vara smart så fortsätt du med det.

Diomedea exulans
2013-03-30, 09:59

Hade du skrivit så i en tråd om vad folk tar i bänkpress? "De allra flesta av er kommer att leva era liv och inte åstadkomma ett skit att lämna som avtryck på den här planeten, varför hetsa upp er över hur mycket ni tar i bänkpress?"

Jag förstår inte varför intelligens är ett så känsligt ämne för så många.

filmjölk
2013-03-30, 10:08
RykteT.

.

Hur definierar vi då smart? IQ? Då är jag faktiskt väldigt smart. Hsp? Samma sak, smart där med. intelligenstestet på mönstringen? Smart där med. Intelligenstest på ADD/ADHD- utredningar? Smart. Frågesport? Kung!

Skolbetyg? helt pantad. Att öht som barn få utredas för diverse? Kanske inte ett bra tecken:) Utbildningsnivå? Låg, dvs inte smart. Ärliga Keplersjälvtester på olika sorters intelligenser? Isf är jag väldigt pantad. Diskutera mot Kolozzeums expertdebattörer? Då framstår jag som väldigt pantad där med.

skaparn
2013-03-30, 10:10
Jag är nå så överjävla dundersmart att hälften vore rent jävulskt jobbigt. Jag täcker plats 1 till 7 på min egen topp-10-lista

Däremot, vilket blir allt mer uppenbart, så finns det en massa saker jag inte lärt mig än som gör att jag både gör dumma saker och verkar lite dum. Hur lång tid ska det egentligen ta att bli vis?

rooz
2013-03-30, 10:11
Filmjölk är vettigare än vad han får cred för, även Oxe är väldigt skärpt.

Diomedea exulans
2013-03-30, 10:20
Tycker filmjölk verkar väldigt intelligent, med sina kluriga formuleringar.

Sheogorath
2013-03-30, 10:29
Hur definierar vi då smart? IQ? Då är jag faktiskt väldigt smart. Hsp? Samma sak, smart där med. intelligenstestet på mönstringen? Smart där med. Intelligenstest på ADD/ADHD- utredningar? Smart. Frågesport? Kung!

Skolbetyg? helt pantad. Att öht som barn få utredas för diverse? Kanske inte ett bra tecken:) Utbildningsnivå? Låg, dvs inte smart. Ärliga Keplersjälvtester på olika sorters intelligenser? Isf är jag väldigt pantad. Diskutera mot Kolozzeums expertdebattörer? Då framstår jag som väldigt pantad där med.

Filmjölk, du vet att du är smart. Sluta bruda dig.

Rikard Jansson
2013-03-30, 10:32
Jag undrar om stolpskott trollar? Inte nödvändigtvis för att jag fick den största nitlotten men alla de andra vars inlägg jag lagt märkte till är ju intelligenta personer som inte öht förtjänar att flyttas ned?

Nordström
2013-03-30, 10:34
...men vill du tro att du blir lyckligare av att vara smart så fortsätt du med det.

Ja det kommer jag göra eftersom det är vad vetenskapen kommit fram till.

Diomedea exulans
2013-03-30, 10:51
Är ni hellre lyckligare än smarta? Då håller ni inte med Sokrates:

It is better to be a human being dissatisfied than a pig satisfied; better to be Socrates dissatisfied than a fool satisfied. And if the fool, or the pig, are a different opinion, it is because they only know their own side of the question. The other party to the comparison knows both sides.

Tolkia
2013-03-30, 11:03
Jag tycker iofs att det inte finns någon motsättning i att vara smart och att vara lycklig. Dock är vi väl i vår kultur lite förtjusta i att odla myten om den lidande konstnären/filosofen/tänkaren; kanske till vårt egen nackdel. Att man retar sig på allt är ju egentligen inte något säkert tecken på att man är insiktsfull och genomskådar allt.

Diomedea exulans
2013-03-30, 11:04
Förresten, är det någon som vet om förståndshandikappade generellt sett är mer eller mindre lyckliga än normalbegåvade?

filmjölk
2013-03-30, 11:36
filmjölk, du vet att du är smart. sluta bruda dig.

:d

Bryggan
2013-03-30, 12:23
Jag förstår inte varför intelligens är ett så känsligt ämne för så många.Ja precis...varför är det så?

@Nordström: Visst är det intressant med personer som går på hela grejen. Arbetsgivaren använder sig av ett test när anställningen gäller en projekt-ledare, mellanchef eller annat lydigt redskap. Pressen är stor bland de som söker tjänsten, alla tittar på varandra och tänker: *Vem av oss ska få tjänsten*. Efter flera intervjuer och massor av HR-folk, kristalliserar det äntligen ut en av de som söker den tänkta tjänsten, personen får höra att h*n är den utvalda och att h*n dessutom är smart!
Personen ger sitt yttersta på arbetsplatsen år ut och år in...för det förväntas ju lite extra av h*n, pressen är påtaglig och den kommer från h*n själv för h*n är ju så smart. H*n är sjuk men går och arbetar iaf för h*n förväntar ju det av sig själv för h*n har ju blivit utgallrad som en smart högpresterare. Losec finns ju alltid. Semestern h*n kanske tar spenderar h*n först 1-2 veckor att "varva ner" och resterande tid går åt att ha ångest för att h*n inte presterar tillräckligt. Livet passerar revy och en dag begraver de h*n. H*n gick hela sitt liv och var ett utomordentligt bra verktyg i olika företags maskineri men lämnade aldrig efter sig några bestående intryck även att h*n var så "smart"...

Utan att bli så långrandig så är intelligens-test ett utmärkt sätt att individualisera en grupp och därmed göra den svagare. Det gäller att hitta den där lilla kroken där man kan skapa en splittring mellan individerna. Vissa drivs av mindervärdeskomplex för att de inte är så "smarta" än någon annan och andra får en möjlighet att tro sig vara bättre än sin medmänniska för att den individen är "smartare". Egentligen så är de alla under samma normalfördelning och ingen av dem kommer antagligen att lämna ett avtryck i historien. De är således individualiserade verktyg...till vilken nytta då?

Förövrigt tror jag också på självsuggestion!! Läser du tillräckligt många artiklar om att depression bara drabbar personer med lågt IQ så kommer du aldrig att drabbas...det hade varit lägre än Glocalnet

stolpskott
2013-03-30, 12:27
Jag undrar om stolpskott trollar? Inte nödvändigtvis för att jag fick den största nitlotten men alla de andra vars inlägg jag lagt märkte till är ju intelligenta personer som inte öht förtjänar att flyttas ned?

Det är givetvis subjektivt. Jag bedömer utifrån de kontexter jag sett folk i. Som filmjölk själv säger: när han diskuterar med Bärs eller Hurril så framstår han inte som mer än normalsmart, och det är utifrån det samt typ hans polls jag kan bedöma honom. Du kanske är kolos egna Will Hunting men allt jag sett är en förvuxen fjortispojke vars största förebild i livet är en annan förvuxen fjortispojke. Att du var duktig på multiplikationstabellen för 10 år sen förändrar inte det.

Rikard Jansson
2013-03-30, 12:31
Det är givetvis subjektivt. Jag bedömer utifrån de kontexter jag sett folk i. Som filmjölk själv säger: när han diskuterar med Bärs eller Hurril så framstår han inte som mer än normalsmart, och det är utifrån det samt typ hans polls jag kan bedöma honom. Du kanske är kolos egna Will Hunting men allt jag sett är en förvuxen fjortispojke vars största förebild i livet är en annan förvuxen fjortispojke. Att du var duktig på multiplikationstabellen för 10 år sen förändrar inte det.

Det är förstås sant. Jag blev lite förvånad bara, men du känner ju förstås inte till min skolgång eller liknande^^

Diomedea exulans
2013-03-30, 12:37
Ja precis...varför är det så?

@Nordström: Visst är det intressant med personer som går på hela grejen. Arbetsgivaren använder sig av ett test när anställningen gäller en projekt-ledare, mellanchef eller annat lydigt redskap. Pressen är stor bland de som söker tjänsten, alla tittar på varandra och tänker: *Vem av oss ska få tjänsten*. Efter flera intervjuer och massor av HR-folk, kristalliserar det äntligen ut en av de som söker den tänkta tjänsten, personen får höra att h*n är den utvalda och att h*n dessutom är smart!
Personen ger sitt yttersta på arbetsplatsen år ut och år in...för det förväntas ju lite extra av h*n, pressen är påtaglig och den kommer från h*n själv för h*n är ju så smart. H*n är sjuk men går och arbetar iaf för h*n förväntar ju det av sig själv för h*n har ju blivit utgallrad som en smart högpresterare. Losec finns ju alltid. Semestern h*n kanske tar spenderar h*n först 1-2 veckor att "varva ner" och resterande tid går åt att ha ångest för att h*n inte presterar tillräckligt. Livet passerar revy och en dag begraver de h*n. H*n gick hela sitt liv och var ett utomordentligt bra verktyg i olika företags maskineri men lämnade aldrig efter sig några bestående intryck även att h*n var så "smart"...

Utan att bli så långrandig så är intelligens-test ett utmärkt sätt att individualisera en grupp och därmed göra den svagare. Det gäller att hitta den där lilla kroken där man kan skapa en splittring mellan individerna. Vissa drivs av mindervärdeskomplex för att de inte är så "smarta" än någon annan och andra får en möjlighet att tro sig vara bättre än sin medmänniska för att den individen är "smartare". Egentligen så är de alla under samma normalfördelning och ingen av dem kommer antagligen att lämna ett avtryck i historien. De är således individualiserade verktyg...till vilken nytta då?

Förövrigt tror jag också på självsuggestion!! Läser du tillräckligt många artiklar om att depression bara drabbar personer med lågt IQ så kommer du aldrig att drabbas...det hade varit lägre än Glocalnet

Varför är det viktigt att lämna bestående intryck? Man kan vara fullständigt lycklig även om det 100 år efter ens död inte märks att man har funnits.

Bryggan
2013-03-30, 12:45
Varför är det viktigt att lämna bestående intryck? Man kan vara fullständigt lycklig även om det 100 år efter ens död inte märks att man har funnits.Exakt!! Du är så klok du! Så vad är då syftet med att dela in människor efter hur dumma de är?

Diomedea exulans
2013-03-30, 12:46
Exakt!! Du är så klok du! Så vad är då syftet med att dela in människor efter hur dumma de är?

För egen del tycker jag att det är kul att testa mig själv. :) Tyckte det var kul att mönstra och få siffror på hur bra/dålig jag var, tycker även att IQ-test är roligt.

Rikard Jansson
2013-03-30, 12:48
Jag skulle förövrigt endast vilja sänka stolpskott ett snäpp, och inte för att jag är mad eller butthurt men för att han ville sänka yes, oxe, gabriel174 och pwnyou. (och mig :D )

http://i.imgur.com/kPZYr.gif

C.E.J.
2013-03-30, 12:50

Du kanske är som konservativa/republikanska tyckare, smart men med åsikter/värderingar som får dig att framstå som dum?

stolpskott
2013-03-30, 12:51
Jag skulle förövrigt endast vilja sänka stolpskott ett snäpp, och inte för att jag är mad eller butthurt men för att han ville sänka yes, oxe, gabriel174 och pwnyou. (och mig :D )

http://i.imgur.com/kPZYr.gif

Butthurt mao ;)

Yes
2013-03-30, 12:52
Vem bryr sig. Lyfter du ens?

Rikard Jansson
2013-03-30, 12:53
Butthurt mao ;)

Närå, jag bryr mig inte så mycket om vad andra tror om mig när det gäller saker de inte vet, det innebär bara att jag aldrig har skrutit om mina intellektuella prestationer (för jag bryr mig inte om sådant). Det är dock inte något subjektivt det handlar om egentligen utan du har helt enkelt väldigt fel, men tänker inte sitta och rada upp anledningar varför, så du får misstro mig om du vill.

C.E.J.
2013-03-30, 13:01
Närå, jag bryr mig inte så mycket om vad andra tror om mig när det gäller saker de inte vet, det innebär bara att jag aldrig har skrutit om mina intellektuella prestationer (för jag bryr mig inte om sådant). Det är dock inte något subjektivt det handlar om egentligen utan du har helt enkelt väldigt fel, men tänker inte sitta och rada upp anledningar varför, så du får misstro mig om du vill.

Vilka är dina intellektuella prestationer? Du har säkert fullgod kapacitet för att uträtta något, men det verkar du inte ha gjort. Sen är det extremt osannolikt att du skulle vara någon prodigy som uträttar stordåd utan formell utbildning, vilket för mig styrker min tro att du inte har några intellektuella prestationer att skylta med alls - fastän du är kapabel till det.

Måsse
2013-03-30, 13:04
Enligt alla IQ test man har gjort så är man rätt mycket smartare en dem flesta. Ligger på 124-128 i snitt på IQ testen, mensas med flera. Men i övrigt känner jag mig inte så mycket smartare, tycker bara det är hyfsat "enkelt" att lösa de problem som finns på IQ testen.

Du är SDare, så du är nog inte över medel :).

stolpskott
2013-03-30, 13:31

Men du sänkte mig enbart för att jag sänkte dig och några andra. Det är väl själva definitionen på butthurt? :confused:
F.ö. skulle det vara intressant om du delade med dig av vad det är som gör att du ser dig själv som "väldans smart". Det enda jag vet är att du var en av de bästa i landet på nationella proven i femman, vad har du förutom det? (Jag ifrågasätter inte att du har några intellektuella prestationer bakom dig, är bara genuint nyfiken).

Bryggan
2013-03-30, 13:37
Hoppas du har kul stolpskott...

Rikard Jansson
2013-03-30, 15:04
Men du sänkte mig enbart för att jag sänkte dig och några andra. Det är väl själva definitionen på butthurt? :confused:
F.ö. skulle det vara intressant om du delade med dig av vad det är som gör att du ser dig själv som "väldans smart". Det enda jag vet är att du var en av de bästa i landet på nationella proven i femman, vad har du förutom det? (Jag ifrågasätter inte att du har några intellektuella prestationer bakom dig, är bara genuint nyfiken).

Nä, jag tyckte bara det visade på bristande omdöme^^

Solros
2013-03-30, 15:28
Jag är som genomsnittet.
Eller vänta nu, samtidigt är jag så pass smart att inse att jag ligger i genomsnittet, vilket de flesta inte är smarta nog att inse. Alltså höjer jag mig nu och ligger över snittet! YEAH BITCHES!

Yes
2013-03-30, 15:31
Jag är som genomsnittet.
Eller vänta nu, samtidigt är jag så pass smart att inse att jag ligger i genomsnittet, vilket de flesta inte är smarta nog att inse. Alltså höjer jag mig nu och ligger över snittet! YEAH BITCHES!
I och med insikten att du låg över snittet sjunker dock din IQ till strax under 80, eftersom dumma människor överskattar sig själva.

Välkommen till gemenskapen i Kolos särklass!

Bryggan
2013-03-30, 15:42
Jag är som genomsnittet.
Eller vänta nu, samtidigt är jag så pass smart att inse att jag ligger i genomsnittet, vilket de flesta inte är smarta nog att inse. Alltså höjer jag mig nu och ligger över snittet! YEAH BITCHES!*Hell YeaH* :)

I och med insikten att du låg över snittet sjunker dock din IQ till strax under 80, eftersom dumma människor överskattar sig själva.

Välkommen till gemenskapen i Kolos särklass!*NoooOOOooo* :(

:laugh:

Latissimus Dorsi
2013-03-30, 15:43
Chockerar mig inte att jag tolkas som att vara så dum. Har mest mig själv att skylla iofs, men vem har ork att försöka framställa sig själv som något geni genom att skriva extremt komplicerat. Typ Hurril-style.

Philley
2013-03-30, 15:46
Chockerar mig inte att jag tolkas som att vara så dum. Har mest mig själv att skylla iofs, men vem har ork att försöka framställa sig själv som något geni genom att skriva extremt komplicerat. Typ Hurril-style.

Icke-smarta :D

Diomedea exulans
2013-03-30, 15:52

Jag!

Bryggan
2013-03-30, 16:39
Jag!*HAHAHA, jag döööör*

stolpskott
2013-03-30, 17:00
Nä, jag tyckte bara det visade på bristande omdöme^^

:)

tano
2013-03-31, 18:47
Känns inte så intressant att svara på en sådan fråga själv. Mer intressant vore hur ens omgivning uppfattar en.
Sedan som säkert tagits upp så kan man vara "smart" inom många olika områden. I mycket tror jag det handlar om att helt enkelt använda hjärnan och analysera informationen som finns tillhands. Sedan att det finns människor som är bättre på detta är nog både medfött och något som utvecklats genom många försök att göra just det.
Om jag ska svara på frågan så känner jag mig inte speciellt kvicktänkt, jag vill helst ta god tid på mig att analysera ett problem. Däremot löser jag många svåra och komplicerade problem om jag får tid på mig, t.ex. vid IQ test, vilket även ledde till att jag gick med i Mensa. Så om de inte misslyckats i utformningen av dessa test så ligger jag därför över genomsnittet för denna typ av "smarthet".

pwnyou
2013-03-31, 19:11
Jag tror att hög IQ inte är så viktigt om man är medelmåttig i övrigt.

Om man ser medelmåttig ut, kommer från en medelmåttig bakgrund, har medelmåttiga studievanor, matvanor, mål och driv i livet och så vidare, då kan inte en hög IQ hjälpa särskilt mycket. Då är det nog vanligt att man blir en thinker och inte en doer, och man tar ut sin IQ på att nörda sig i något eller några områden (typ datorspel, böcker, filmer, näringslära eller vad fan som helst). Men i övrigt är man helt normal.

Däremot, om man föds rik, har bra studievanor, matvanor, träningsvanor, uppfostran, makt, umgängeskretsar, mål och driv i livet, hög social kompetens, är otroligt snygg och så vidare, då kan en hög IQ vara väldigt användbart och bristen av IQ kan vara något som ruinerar allt. Då kan IQ:n vara direkt avgörande om man kommer klara läkarutbildningen eller inte, om man kan besegra de konkurrerande företagen eller liknande.

Föreställ er en monarki där sonen till den forna kungen råkar vara efterbliven. Då kan den personen ställa till med en hel del, både för han själv, sin familj och sitt rike. En vanlig arbetare med låg IQ är inte en lika stor förlust.

Pzorz
2013-03-31, 19:47
Jag är så mycket medelmåtta man bara kan bli, i allt.

Dreas
2013-03-31, 20:05
Scorar högt på IQ-test och har hyffsat lätt att tänka logiskt imo.
Röstade ja på högre IQ men det säger ju inte att man är smart.