Visa fullständig version : Överföring OL-böj/fronböj till SL-böj?
Tjena
som topic.
vad är överföringen mellan Front och Ol-böj till den vanliga SL-böjen.
funderar halvt på att köra en RSR för frontböj men under lite om det är värt besväret, om ni förstår min tankegång.
anledningen är att front/OL är roligare just nu och min bålstyrka behövs jobbas på och detta är ett bra sätt att göra det på.
tankar?
Beror antagligen på hur stilen ser ut i vanlig sl-böj. Desto större likheter bör ge större överföring. Har själv lite funderingar åt det hållet, då jag nu försöker förbättra frontböjen som är riktigt dålig jämfört med min sl-böj. Det är väl inte så konstigt då det är som Petter säger att jag gör goodmornings istället för böj... *cry*
Så min förhoppning är väl snarare att det ska hjälpa till för att hålla en rakare stil, för som det är i dagsläget får jag sämre och sämre muskelaktivering desto mer upprätt rygg jag försöker hålla. Det märks också på frontböjen där jag bara behöver luta lite framåt för att bli mycket starkare.
Intressant om någon med erfarenhet i detta ämne kan dela med sig av sina erfarenheter.
tntballe
2013-03-22, 16:59
Självklart ska du unna dig frontböj, låt det kalla stålet smeka din strupe :)
Nu är mina olika böjpeben väldigt lika, så mina erfarenheter kanske inte säger mycket. Men jag har upplevt att dom hänger ihop ganska bra, kör jag bara ena stilen ett tag så vet jag på ett ungefär var dom andra böjarna är när jag väl vill testa dom.
Jag tror att frontböjen är bra om man känner att man bara hänger över höftleden i sl-böj. Dvs den stärker upp det som behövs för att trycka eller hålla fram röv/höft.
Ju mer upprätt man kör, desto mer röv och mindre stjärtsträng. Så känner jag av skillnaderna för musklerna på baksidan, framsida lår har jag sällan märkt nån skillnad i hur dom mått efter dom olika böjstilarna.
Svår fråga det här och jag tvekar att skriva nåt då jag inte kört så mkt bakböj men desto mer frontböj.
Hur förhållandet ser ut mellan dem vet jag inte riktigt men ökning i front har i alla fall för mig gett ökning i bakböj.
De fördelar jag upplever med front är följande:
- man blir van vid mer "upprätt" stil, hurivida detta är en fördel eller nackdel må vara individuellt. Jag upplever dock att det blir "finare" lyft även i bakböjen.
- Djupet. Frontböjar verkar bli naturligt djupa, detta upplever jag förs över åtminstone delvis till bakböjen.
- Skonsamt mot ryggen, bakböj mördar min rygg frontböj gör det inte vilket ger bättre återhämtning och mer frekvent träning.
- Högre intensitet, skulle aldrig våga hålla samma intensitet i bakböj som i frontböj då jag upplever front som lättare att utföra tekniskt och dessutom lättare att dumpa stången vid fail.
- Bål/magträning. Det finns ingen magövning som kommer ens i närheten av front utan bälte.
- vanlig böj ger aldrig gardin så man får aldrig tillfälle att göra en bad ass fiskdans.
Slutsatsen blir att det är rent allmänt är bra och kul med front men att det är helt individuellt om det är mödan värt för en enskild lyftare att fokusera på övningen.
Primitiv
2013-04-03, 07:47
Jag upplever knäböj fram som väldigt snål på överföring till knäböj bak. Troligen har det med att knäböj fram och bak är beroende av olika faktorer. Frampå begränsas ofta av bålens styrka att hålla sig rak. Jag har för mig att det finns lite forskning som pekar på att knäböj bak hade mer överföring till knäböj fram än tvärtom?
Men det finns ju bara ett sätt att ta reda på. Shut up and squat!
collieweed
2013-04-15, 06:46
Intressant har själv precis börjat med att kör Ol-böj för att förhoppningsvis bli starkare i Sl-böj. Jag kör två pass Ol i veckan och ett pass Sl. förhoppningen är att få lite mer framsida och bli starkare i benen, så jag kan få lite extra tryck så att säga. Tankar på det!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.