Visa fullständig version : Kyrkoskatt
Jahlunden
2013-03-21, 19:36
Var precis inne på skatteverket och lämnade in min deklaration för 2013. Jag såg då att jag betalat 1400 i kyrkoskatt!
Jag blev ärligt talat lite chockerad och smått frustrerad. Jag är atheist och har inget som helst intresse av att betala så pass mycket för något jag tycker är nonsens. Speciellt då jag extraknäcker då och då som student där jag noga försöker sköta ekonomin och undvika onödiga utgifter.
Vad säger ni? För eller mot kyrkoskatt?
en stor stark
2013-03-21, 19:37
Är också ateist. Bryr mig inte nämnvärt dock.
Pudzianovski
2013-03-21, 19:38
Jag betalar naturligtvis inte. :)
stolpskott
2013-03-21, 19:39
Var precis inne på skatteverket och lämnade in min deklaration för 2013. Jag såg då att jag betalat 1400 i kyrkoskatt!
Jag blev ärligt talat lite chockerad och smått frustrerad. Jag är atheist och har inget som helst intresse av att betala så pass mycket för något jag tycker är nonsens. Speciellt då jag extraknäcker då och då som student där jag noga försöker sköta ekonomin och undvika onödiga utgifter.
Med tanke på att det är helt frivilligt så ser jag inte riktigt problemet om man är emot. Är väl bara att höra av sig till skatteverket att man inte vill betala kyrkoskatt i fortsättningen.
Sen kan man diskutera huruvida en stat är verkligt sekulär om den drar in pengar åt en religiös organisation, och då är det kanske inte lika tydligt. Men för er som stör er av rent ekonomiska orsaker så är det ju som sagt inte så svårt.
Varför betalar du den för?
Det jag ogillar med den är att det är frivilligt att gå ur, det borde vara frivilligt att gå med istället.
Varför måste jag betala tillbaka 5800kr på kyrkoskatt?!
Jahlunden
2013-03-21, 19:42
Med tanke på att det är helt frivilligt så ser jag inte riktigt problemet om man är emot. Är väl bara att höra av sig till skatteverket att man inte vill betala kyrkoskatt i fortsättningen.
Sen kan man diskutera huruvida en stat är verkligt sekulär om den drar in pengar åt en religiös organisation, och då är det kanske inte lika tydligt. Men för er som stör er av rent ekonomiska orsaker så är det ju som sagt inte så svårt.
Jag hade inte en aning om det. :em:
Då var mitt inlägg smått onödigt.
Herr Oberst
2013-03-21, 19:42
Har gått ur.
Nu önskar jag bara få möjligheten att sluta sponsra all annan jävla religiös verksamhet också
Jahlunden
2013-03-21, 19:44
Har gått ur.
Nu önskar jag bara få möjligheten att sluta sponsra all annan jävla religiös verksamhet också
Hur menar du?
stolpskott
2013-03-21, 19:44
Jag hade inte en aning om det. :em:
Då var mitt inlägg smått onödigt.
Man lär sig något nytt varje dag :)
Jahlunden
2013-03-21, 19:46
det jag ogillar med den är att det är frivilligt att gå ur, det borde vara frivilligt att gå med istället.
+1
Det jag ogillar med den är att det är frivilligt att gå ur, det borde vara frivilligt att gå med istället.
Det är frivilligt sedan 1996. Eller ja, dop är medlemsgrundande, så om du är född efter 1996 och medlem, så är det dina föräldrar du skall klaga hos. Gå ur kan man göra när man vill.
Det är frivilligt sedan 1996. Eller ja, dop är medlemsgrundande, så om du är född efter 1996 och medlem, så är det dina föräldrar du skall klaga hos. Gå ur kan man göra när man vill.
Du missar min poäng.
Jag menar att man skulle behöva säga till för att gå med, inte säga till för att gå ur.
Eller menar du att det är precis så det är sedan 1996?
Gick ur förra året så jag betalade avgiften sista gången nu.
Du missar min poäng.
Jag menar att man skulle behöva säga till för att gå med, inte säga till för att gå ur.
Om du är född efter 96 och inte döpt.
stolpskott
2013-03-21, 19:51
Du missar min poäng.
Det är precis så sedan 1996. Fast det är dina föräldrar som tar det beslutet åt dig genom att låta dig döpas eller inte.
Sheogorath
2013-03-21, 19:52
Hur menar du?
Staten ger bidrag till religiösa samfund med skattemedel.
Sedärja, man lär sig nåt nytt varje dag.
Du missar min poäng.
Försåvitt ingen smyger ned något i ens drink och rape-döper en, så är det så, ja. Döpt blir man ju i regel inte utan att det märks (ett smygdop av en drogad person räknas förmodligen dessutom inte, eftersom dopritualen innehåller en fråga om man vill bli döpt in i den kristna tron, som vid barndop ställs till föräldrarna och besvaras med "ja").
Före 1996 blev man dock automatiskt medlem om man föddes som svensk medborgare.
Edit: Sen värre där. För tydlighets skull, så skall den som är barndöpt och sedan dess medlem i svenska kyrkan (eller något annat barndöpande samfund) alltså inte skylla på samfundet, utan på sina föräldrar, som offentligen uppgivit att de vill fostra sitt barn i den kristna tron.
stolpskott
2013-03-21, 19:55
Försåvitt ingen smyger ned något i ens drink och rape-döper en, så är det så, ja.
:laugh:
Sheogorath
2013-03-21, 19:56
Barn är ju visserligen precis lika oförstående inför dopet som någon medvetslös... Rape-dop är precis vad det är.
stolpskott
2013-03-21, 19:57
Barn är ju visserligen precis lika oförstående inför dopet som någon medvetslös... Rape-dop är precis vad det är.
Med föräldrarnas tillstånd. It's legit.
Sheogorath
2013-03-21, 19:58
Med föräldrarnas tillstånd. It's legit.
Det finns mycket som är lagligt men omoraliskt. ;)
stolpskott
2013-03-21, 19:59
Det finns mycket som är lagligt men omoraliskt. ;)
Still legit brah.
Det här är frågan som ställs:
Vuxendop: Vill du döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?
Barndop: Vill ni att ert barn ska döpas till denna tro och leva med församlingen i Kristi gemenskap?
Fråga era föräldrar varför de ville att ni skulle leva med församlingen osv.
Då ska man ju snarare debattera det moraliska att uppfostra ett barn religiöst överhuvudtaget.
Jag anser att det borde vara 18årsgräns på all religion.
Då ska man ju snarare debattera det moraliska att uppfostra ett barn religiöst överhuvudtaget.
Exakt.
Jag har iofs inget minne av själva dop-ögonblicket och där finns ju de som inte fått informationen om att kyrkan kommer att ta skatt av en för att man är döpt. Man kan tycka att föräldrarna har inte med att göra till vilka man ska betala skatt när man väl blivit vuxen och tjänar pengar? Har Kyrkan rätt att skriva ett avtal med föräldrarna om att barnet ska betala skatt till dem utan att först låta ungen bli vuxen och ge samtycke?
Ja det har de förstås, juridiskt. Men jag syftar på en mer grundläggande nivå. Är det rätt - i ett sekulärt samhälle att man på förhand skriver avtal om hur en bebis framtida inkomst ska fördelas med motiveringen att "hen kan alltid gå ur frivilligt" :D
Det är inte helt rätt imo. Det påminner mig om vissa fula knep försäljare kör med.
David Brent
2013-03-21, 20:13
Jag har iofs inget minne av själva dop-ögonblicket och där finns ju de som inte fått informationen om att kyrkan kommer att ta skatt av en för att man är döpt. Man kan tycka att föräldrarna har inte med att göra till vilka man ska betala skatt när man väl blivit vuxen och tjänar pengar? Har Kyrkan rätt att skriva ett avtal med föräldrarna om att barnet ska betala skatt till dem utan att först låta ungen bli vuxen och ge samtycke?
Ja det har de förstås, juridiskt. Men jag syftar på en mer grundläggande nivå. Är det rätt - i ett sekulärt samhälle att man på förhand skriver avtal om hur en bebis framtida inkomst ska fördelas med motiveringen att "hen kan alltid gå ur frivilligt" :D
Det är inte helt rätt imo. Det påminner mig om vissa fula knep försäljare kör med.
Du har ju ganska många år på dig att gå ur innan du börjar tjäna pengar dock. Men javisst, i en ideal värld blir ingen döpt i kyrkan ofrivilligt :)
Fråga dina föräldrar hur de tänkte, tycker jag.
en stor stark
2013-03-21, 20:17
Om man är under 18, och arbetar, och vill inte vill betala då? Men ens föräldrar vill att man ska göra det. Vad händer då?
David Brent
2013-03-21, 20:18
Om man är under 18, och arbetar, och vill inte vill betala då? Men ens föräldrar vill att man ska göra det. Vad händer då?
Du dödar dina föräldrar.
Du har ju ganska många år på dig att gå ur innan du börjar tjäna pengar dock. Men javisst, i en ideal värld blir ingen döpt i kyrkan ofrivilligt :)
Det är ett väldigt litet problem får jag erkänna. Men ska det vara 100% rätt så tycker jag man inte borde kunna göra såna avtal bara för att föräldrarna tycker det.
Nu vill jag inte få det att framstå som om jag är en förkämpe för att minsann få till en lagändring på området. Jag bryr mig inte så mycket faktiskt. Jag kan tänka mig att yttra en åsikt om saken men det finns viktigare saker att bilda opinion kring i politiken om man får välja :p
Att fråga föräldrarna kan man klart göra men ser inte hur det löser problemet. Att gå ur kyrkan är första steget. Känner man sedan att det inte är nog kan man ju engagera sig politiskt och försöka driva opinion.
Men om det är rätt eller fel som vi har det nu så väljer jag att svara att det är fel.
Under 18 krävs vårdnadshavares godkännande. Det kan dock vara värt att höra med sin församling hur strikt man är med detta, då man ju har rösträtt i kyrkovalet från 16, samt att det från 12 års ålder krävs att man även själv skriver på utträdesblanketten.
Edit: En detalj i sammanhanget är att om man är konfirmerad så har man ju i tämligen vuxen och medveten ålder själv offentligt deklarerat att man vill fortsätta leva i den kristna tron. Hur tänkte man där? (Ja, jag vet att många nu kommer att svara att man tänkte att man ville göra mormor glad och få presenter, men jag tycker nog ärligt talat att det är ett fegsvar om man inte lever i en religion där det typ är förenat med hot till livet om man bryter med familjens religiösa tradition e. dyl.)
Pudzianovski
2013-03-21, 20:28
Det är väl rätt många som går ur kyrkan nu för tiden. Sist jag läste nåt så var det mycket stora avgångar. :)
Det är vad man skulle kunna kalla en stadig ström.
Under 18 krävs vårdnadshavares godkännande. Det kan dock vara värt att höra med sin församling hur strikt man är med detta, då man ju har rösträtt i kyrkovalet från 16, samt att det från 12 års ålder krävs att man även själv skriver på utträdesblanketten.
Edit: En detalj i sammanhanget är att om man är konfirmerad så har man ju i tämligen vuxen och medveten ålder själv offentligt deklarerat att man vill fortsätta leva i den kristna tron. Hur tänkte man där? (Ja, jag vet att många nu kommer att svara att man tänkte att man ville göra mormor glad och få presenter, men jag tycker nog ärligt talat att det är ett fegsvar om man inte lever i en religion där det typ är förenat med hot till livet om man bryter med familjens religiösa tradition e. dyl.)
Jag håller med där tror jag. Nu är man knappast speciellt vuxen när man är 13 men man borde om något bli medveten om att man kommer att betala kyrkoskatt när man börjar tjäna pengar om man inte lyckats göra det ännu.
Jag själv är konfirmerad och tycker förstås att det var fel beslut. Det var dock inte pga presenter eller något tryck från släkten. Ville inte ha några presenter faktiskt men fick ändå. Bl a ett guldhalsband och en ring som bara ligger i ett skrin. Jag var nog inte helt klar exakt med varför jag gjorde det, men jag minns att det var trevligt och mina äldre kompisar hade gjort det och jag tyckte om prästen och det gör jag fortfarande. Så antagligen handlade det om ett omedvetet hyckleri där jag gjorde det för att det var en trevlig gemenskap snarare än för att konfirmeras. Jag var dock inte övertygad ateist riktigt vid det tillfället heller men definitivt agnostiker (högst skeptisk).
Men iaf så känner jag mig inte förorättad på något sätt för att jag betalat kyrkoskatt. Jag anser att det är fel men det utesluter ju inte att jag har ett eget ansvar att med minimal ansträngning sluta göra det :P
För Jalunden är det annorlunda! Han har blivit utnyttjad skulle jag vilja påstå.
WHITEFOLKS
2013-03-21, 20:39
Jag är med i finska församlingen och får med jämna mellanrum hem någon tidsskrift på ett obegripligt språk full med ii, yy och kk.
Jag vågar inte gå ur för de ser så läskiga ut på bilderna och så låter språket hemskt krigiskt.
Blev också förvånad i år. Tidigare år när man var student och den låg på 600kr brydde man sig inte nämnvärt. Men när jag nu såg att den var över 6000 kändes det som att ha blivit rånad... *screwy*
Aldrig varit med, kommer aldrig vara med. Tacksam för att jag aldrig blivit döpt eller konfirmerad.
Skickade in blankett om utträde i morse.
HumanTarget
2013-03-21, 22:37
Hela grejen med att skilja staten från kyrkan känns lite ofärdig.
Tex har de politiska partierna otrolig makt i Svenska kyrkan fortfarande, det finns en lag om Svenska kyrkan fortfarande och så har vi kyrkoavgiftsinsamlandet.
Dock får kyrkan ett bidrag av staten för att ta hand om alla gamla kyrkor, men det bidraget är ibte på långa vägar nog att täcka kostnaderna. Kyrkoavgiftsinsamlandet kan ses som en slags kompensation från staten för att hjälpa kyrkan kunna hantera de gamla husen.
Men på sikt håller det inte. Sakta men säkert går folk ur och även om kyrkan inte kommer bli tömd på medlemmar så kommer ekonomin att svikta och man kommer inte ha råd att ta hand om gamla hus som ligger där ingen bor och som man knappt använder.
Jag gick ur några dagar innan november (innan dess man måste gå ut för att man inte ska behöva skatta för nästa år). Det är väl 1% dom tar om jag förstått rätt och de blir ju en del i långa loppet.
Carolinew
2013-03-21, 23:04
Känner mig lite tudelad i frågan. Jag är fortfarande med och betalar min kyrkoskatt, av den enkla anledningen att kyrkan för mig är mer kultur än religion. Jag vill t.ex. gifta mig i kyrkan och tycker vi skall ta hand om våra fina gamla kyrkor ute i landet. Detta för att det är tradition och ett kulturarv som jag tycker vi bör värna om för kommande generationer, inte för att jag tror på Gud.
Tycker det är jävligt larvigt att inte betala dom futtiga kronorna. Vi har fina kyrkor och kyrkogårdar i sverige som bör bevaras och det ligger i allas intresse. Sen om man skiter i det rent personligt kanske man också skiter i andra saker förutom sitt wow-konto och sina närmaste men det får stå får dem, du betalar ju en jävla massa annat. Skippa betala skatt som går till dagis och skolverksamhet men sedan börja betala så fort din egna unge poppar ut? Eller varför inte skita i och betala skatt får vården, jag är ju frisk så fuck alla andra.
Jag betalar naturligtvis inte. :)
Antingen behöver du inte betala, eller så betalar du. Eller så är all din inkomst under bordet, svart va.
edit: Gick ur kyrkan för snart 12 år sen :)
Tycker det är jävligt larvigt att inte betala dom futtiga kronorna. Vi har fina kyrkor och kyrkogårdar i sverige som bör bevaras och det ligger i allas intresse. Sen om man skiter i det rent personligt kanske man också skiter i andra saker förutom sitt wow-konto och sina närmaste men det får stå får dem, du betalar ju en jävla massa annat. Skippa betala skatt som går till dagis och skolverksamhet men sedan börja betala så fort din egna unge poppar ut? Eller varför inte skita i och betala skatt får vården, jag är ju frisk så fuck alla andra.
Varför ligger det i allas intresse att bevara kyrkor och kyrkogårdar?
Det är, eller kanske främst har varit, ett betydande kulturellt inslag de senaste århundradena. Kalla det för levande historia, eller nåt. Jag skulle personligen tycka det var tråkigt om kyrkor bara tillåts förfalla.
Sheogorath
2013-03-22, 06:21
Jag tycker staten ska ställa krav: om de ska pumpa in pengar av kulturella skäl ska de köpa ut byggnaderna så kan man använda dem som fornminnesmärken och för undervisning om vårt kulturarv:
"Här alla barn har vi en Kyrka. Hit gick människor förr i världen när t.ex. barn skulle få en namn, eller när man skulle förenas i ett äktenskap. Det finns faktiskt människor än idag som har kvar den gamla religionen: dom kallas för Kristna. Ännu längre tillbaka hade vi ju Asa-tron som vi gick igenom i förra veckan.
Skriv upp det här nu! Det kommer på historia-provet!"
*anteckna anteckna*
;)
Lillstrumpa
2013-03-22, 06:58
Gick själv ur för några år sedan. Hade länge funderat på saken men kom inte till skott förrän jag fick en länk till "uturkyrkan". Väldigt enkelt förfarande, bara att skriva ut, skriva på, posta. Att betala nästan 300 spänn i månaden till en förening man inte vill vara med i känns knasigt. Vill man sen skänka till välgörande ändamål kan man göra det på egen hand, t.ex. skaffa sig ett fadderbarn eller liknande.
För övrigt måste alla betala begravningsavgift vare sig man är medlem i kyrkan eller inte. Där kommer man inte undan. Själv fick jag lägga nästan 600 spänn där för 2012.
Stolligheter. Ligger det i statens intresse att bevara kyrkor och kyrkogårdar så kan den betala med de pengar jag redan betalar i skatt varje månad. Ligger det i ditt intresse kan du och andra medlemmar betala bevarandet med er medlemsavgift.
Jag tycker staten ska ställa krav: om de ska pumpa in pengar av kulturella skäl ska de köpa ut byggnaderna så kan man använda dem som fornminnesmärken och för undervisning om vårt kulturarv:
"Här alla barn har vi en Kyrka. Hit gick människor förr i världen när t.ex. barn skulle få en namn, eller när man skulle förenas i ett äktenskap. Det finns faktiskt människor än idag som har kvar den gamla religionen: dom kallas för Kristna. Ännu längre tillbaka hade vi ju Asa-tron som vi gick igenom i förra veckan.
Skriv upp det här nu! Det kommer på historia-provet!"
*anteckna anteckna*
;)
Det kräver iofs inte att man köper ut byggnaderna. Jag har varit på olika studiebesök typ det du nämner ett flertal gånger under min skoltid och det har aldrig varit några problem. Man måste naturligtvis fråga innan, så att man inte kommer med sin skolklass mitt i en begravning, men annars känner i alla fall inte jag till att det brukar vara några problem. Att man gör upp en tid för när man vill komma med en skolklass på studiebesök skiljer inte från studiebesök på muséer, idrottsanläggningar, fabriker, etc.
MangeWbg
2013-03-22, 07:38
http://www.uturkyrkan.se/
Bra sida med 4 steg hur man enkelt går ut ur kyrkan! Ni har fram till hösten på er men bara gör det!
Tigerkotten
2013-03-22, 07:57
Vad innebär det att gå ut ur kyrkan egentligen då.
Begravingsavgift får man fortsätta betala som jag förstår.
Kyrkan får man inte gifta sig i (om nu inte sin partner är medlem)
Är det något mera? Jag var rädd för att när jag dör, att mina anhöriga ska betala extra. Men så kanske det inte är? Kan fortfarande ha ett "adjö" i kyrkan?
MangeWbg
2013-03-22, 08:04
Giftermål
Man kan gifta sig i svenska kyrkan om den ena partnern är medlem.
Om man har valt att gå ur kyrkan bör man fråga sig om man vill bli vigd i dess regi. Man kan istället välja ett civilt (borgerligt) giftermål, där man dessutom har större möjlighet att välja var och hur man vill gifta sig.
Dop
Man kan fortfarande döpa sina barn i svenska kyrkans regi även om man själv inte är medlem. Svenska kyrkan erbjuder medlemskap i kyrkan i samband med dopet. Man bör dock fråga sig om det är lämpligt att döpa sina barn om man själv inte är medlem i svenska kyrkan. Varför döpa sitt barn om man inte tror på kyrkans budskap? Barnet kan senare själv välja att bli döpt, t.ex. i samband med konfirmation.
Dopet är inte en namngivningsceremoni i juridisk anda, utan är en rent religiös ceremoni.
Som icke troende kan man ha en egen ceremoni, ett barnavälkomnande. Vissa kommuner bistår med denna tjänst, men man kan också göra det helt i egen regi. Föreningen humanisterna har mer information på sin hemsida.
Konfirmation
Konfirmera sig kan endast den som är medlem i svenska kyrkan och är döpt göra. Om du har barn och de senare vill konfirmera sig kan de själva välja att bli medlemmar i svenska kyrkan och bli döpta för att sedan kunna konfirmera sig.
Begravning
Som medlem i svenska kyrkan har man rätten att bli begravd i kristen regi med tillhörande andakt i ett kyrkorum.
Som icke-medlem betalar man istället en begravningsavgift till svenska kyrkan eller kommunen, som ger rätt till begravningsplats på en gravplats eller kyrkogård.
Begravningsavgiften är avsevärt mindre än den avgift man betalar till svenska kyrkan som medlem.
Klicka här om du vill se skattesatserna för din kommun.
Den avgift man betalar täcker också personalkostnader för hantering av den avlidna, skötsel av begravningsplats, transport av kista till den plats där begravningsceremonin hålls samt vidare transport till begravningsplats/krematorium.
Kostnader för själva kistan, urna, begravningsentreprenör och liknande bekostar man själv/de efterlevande oavsett kyrkomedlemskap eller ej.
Man kan, precis som vid giftermål, välja att hålla en civil (borgerlig) ceremoni.
Rösträtt i kyrkofullmäktige
Det är endast som medlem i Svenska kyrkan som du har rösträtt i kyrkofullmäktige.
Deltagande i kyrkliga aktiviteter som begravning, giftermål, gudstjänster med mera
Man behöver inte vara medlem i svenska kyrkan för att närvara vid andakter av olika slag som till exempel begravning, giftermål, konserter, gudstjänster med mera.
Bevarande av kulturbyggnader
En del väljer att stanna kvar i Svenska kyrkan för att stödja vårt gemensamma kulturarv, som bevarande av kyrkobyggnader och liknande. Vad gäller kyrkobyggnaderna så betalar den svenska staten ut pengar till Svenska kyrkan för detta och kommer under år 2007 att betala ut 300 miljoner kronor för detta underhåll. Detta kommer att ökas upp till 460 miljoner kronor år 2009.
Dessa pengar tas ut på skattesedeln oavsett medlemskap i kyrkan.
Läs mer om detta på Svenska kyrkans hemsida.
Svenska kyrkan har tillgångar på cirka 40 miljarder kronor och 25.000 anställda.
Kyrkoskatt/avgift
Som medlem i svenska kyrkan betalar du varje år en kyrkoskatt/avgift. När du går ur kyrkan får du istället betala en, betydligt lägre, begravningsavgift.
För att slippa betala kyrkoskatt för hela nästkommande år behöver du gå ur kyrkan senast den sista oktober.
Kyrkans sociala åtaganden
Svenska kyrkan utför en del socialt hjälparbete som att hjälpa hemlösa och utsatta människor. Detta kan för vissa vara en anledning att vara kvar som medlem i svenska kyrkan även om man själv inte har en tro.
Istället för medlemskap i kyrkan kan man gå med i eller skänka pengar till en religiöst och partipolitiskt obunden hjälporganisation som till exempel Röda korset, Unicef, Läkare utan gränser eller Situation Stockholm.
Då går dessutom alla de pengar man ger till hjälpverksamheten.
Ganymedes
2013-03-22, 08:13
Bara att gå ur. Jag skulle heller inte betala övriga avgifter utan att nyttja tjänsten; vem betalar till ett gym man inte tränar på eller en bokklubb vars böcker man inte läser?
För de som hänger kvar pga "allt gott kyrkan gör" - fine, men gå ur och skänk istället samma årliga belopp till ett projekt du själv tycker ömmar extra. Barncancerfonden är mitt tips.
Ganymedes
2013-03-22, 08:16
Jag var rädd för att när jag dör, att mina anhöriga ska betala extra. Men så kanske det inte är? Kan fortfarande ha ett "adjö" i kyrkan?
Det behöver de inte. Skyldighet finns att det ordnas ett värdigt alternativ. Som t.ex. ett kapell där minnesstund kan hållas. Vill man så hemskt gärna vara i kyrkan så ställer de upp mot skälig betalning. Inga större pengar faktiskt.
Ganymedes
2013-03-22, 08:19
Det är, eller kanske främst har varit, ett betydande kulturellt inslag de senaste århundradena. Kalla det för levande historia, eller nåt. Jag skulle personligen tycka det var tråkigt om kyrkor bara tillåts förfalla.
Det sätts av rätt många miljoner till kyrkounderhåll direkt från stadskassan, som du är med och betalar till via skatten oavsett om du är med i kyrkan eller ej. Dessutom är svenska kyrkan en av världens rikaste organisationer med mer än 40 miljoner kr i tillgångar... De kanske, likt alla andra företag och föreningar, tillslut måste anpassa sig till vikande kundunderlag? De kanske inte behöver ha 25 000 anställda längre, och då kan rätt mycket mer av deras pengar gå till underhåll.
Raschmus
2013-03-22, 08:38
Ni tror inte det är bra om kristna kyrkan har stor makt i Sverige i samband med att Islam ökar?
Med det sagt menar jag inte;
1. Att det är så, därav frågetecken.
2. Att Islam är dåligt.
Jag personligen har mer hjärta för kristen kultur än Islamsk.
Fast kyrkoavgiften sköter väl inte ensam detta? Majoriteten går av avgiften går väl till daglig verksamhet? Oavsett, är det bara skötsel det handlar om så borde man kunna betala för just detta och inget mer.
MathiasF
2013-03-22, 10:20
http://uturkyrkan.se/
Den mallen använde jag när jag var 18/19 och hade fått min första deklaration :thumbup:
Ganymedes
2013-03-22, 11:41
Ni tror inte det är bra om kristna kyrkan har stor makt i Sverige i samband med att Islam ökar?
2. Att Islam är dåligt.
Jag tycker inte man ska stödja en villfarelse för att motverka en annan. Bättre att motarbeta religion rakt av, oavsett form.
Satsa på att låta landet gå mot en human(istisk?) människosyn istället, där sunt förnuft och medkänsla råder när det gäller filosofi och vetenskap ger svaren när det gäller "stela" faktafrågor. Religon ska förminskas till en personlig angelägenhet med samma respekt som ens favoritlag, politiska åsikter eller favoritfärg.
Ingen ska få fler eller mer rättigheter för att h*n tillhör tro X eller Y. Eller för att h*n inte tror alls.
Jag hade kunnat tänka mig att betala skatt för att bevara gamla kyrkor. Om pengarna gick till att ta hand om kyrkorna enbart och inte gick till organisationen i sig.
Kyrkor är fina byggnader och ja, del av vårt kulturarv. Men den religiösa företeelsen vill jag inte stödja. Där tycker jag vi ska vara fortsatt progressiva.
grondahl
2013-03-22, 13:12
Jag hade kunnat tänka mig att betala skatt för att bevara gamla kyrkor. Om pengarna gick till att ta hand om kyrkorna enbart och inte gick till organisationen i sig.
Kyrkor är fina byggnader och ja, del av vårt kulturarv. Men den religiösa företeelsen vill jag inte stödja.
Det gör du redan. Finns en skattefinansierad stiftelse bevarandet av byggnaderna (har varit upp i tråden tidigare).
Det gör du redan. Finns en skattefinansierad stiftelse bevarandet av byggnaderna (har varit upp i tråden tidigare).
Jo jag såg det. Därmed behövs inte kyrkoskatten för detta ändamål. Staten tar redan hand om detta och jag har ingen social plikt att välja att betala kyrkoskatt.
HumanTarget
2013-03-22, 22:15
Alltså, Svenska kyrkan betalar den största delen av notan för de gamla byggnaderna med medlemsavgiften. Det statliga bidraget är inte på långa vägar nog. Läs mitt förra inlägg.
Motiven att vara kvar i kyrka är lika många som de att gå ur. En personlig tro är rimligen bland de starkaste skälen att vara med. Men kyrkan är ju inte som de klassiska frikyrkorna där det är det främsta motivet, utan har ju en historiskt viktig plats i det svenska samhället. Det finns mycket av tradition och inre värde även utan religiös övertygelse som gör att många ändå vill vara kvar. Inget fel i det, each to his/her own.
Ärligt, hur många ateister som går ur kyrkan och talar sig varma för att ge till andra ändamål gör det sen? Svenska kyrkan, med alla sina fel och brister, finns här och nu och möter människor av alla sorter och övertygelser och försöker möta deras behov i glädje som sorg, i kulturbevarande så väl som katastrofer. Räknar man efter så inser man att man med normallön lätt lägger samma summa på kvällspressen, cigg eller annat per år (eller mer). Gå ur om du vill, men tänk gärna efter, före ;)
IvarLudvig
2013-03-23, 10:03
Jag betalar med glädje kyrkoskatten utan att vara särskilt troende. Den kristna traditionen och kyrkorna är en del av vårat kulturarv som jag tycker att det är viktigt att bevara. Det kulturarvet gör att jag vill gifta mig i kyrkan och bli begravd enligt kristen tradtion.
Utöver detta gör kyrkan mycket bra för samhället och inte bara för utsatta människor. Kyrkan skapar mötesplatser för bla äldre, ungdomar och föräldralediga.
Jag arbetar dessutom med räddningstjänst och katastrofarbete. Där ser man hur betydelsefullt arbete kyrkans personal utför med sorg/krisbearbetning.
Jämnfört med annan skatt tycker jag att jag får valuta för kyrkoskatten.
Sheogorath
2013-03-23, 11:12
Jag tycker inte man ska stödja en villfarelse för att motverka en annan. Bättre att motarbeta religion rakt av, oavsett form.
Satsa på att låta landet gå mot en human(istisk?) människosyn istället, där sunt förnuft och medkänsla råder när det gäller filosofi och vetenskap ger svaren när det gäller "stela" faktafrågor. Religon ska förminskas till en personlig angelägenhet med samma respekt som ens favoritlag, politiska åsikter eller favoritfärg.
Ingen ska få fler eller mer rättigheter för att h*n tillhör tro X eller Y. Eller för att h*n inte tror alls.
Mkt bra. :thumbup:
Jag ser ärligt talat inte hur den kristna kyrkans "makt" ökar genom att en massa folk som inte är intresserade och egentligen inte vill vara med är anslutna bara för att.
Jag ser ärligt talat inte hur den kristna kyrkans "makt" ökar genom att en massa folk som inte är intresserade och egentligen inte vill vara med är anslutna bara för att.
Pengar kan ju vara händigt ifall man skall utöva makt. Att försöka ge sken av att representera majoriteten är ju också ett maktgrepp och då behövs ju manskap.
Att försöka ge sken av att representera majoriteten är ju också ett maktgrepp och då behövs ju manskap.
Jag tror själv att det är ganska svårt att för en organisation ge sken av att man representerar majoriteten när alla vet att majoriteten inte bryr sig och att det närmast är sport att beskriva sitt förakt för organisationen i fråga. Det går ju inte sådär överdrivet bra nu, liksom.
Sedan tror jag rent generellt (inte bara på det religiösa planet) att det inte är något bra sätt att försöka motverka fanatism med mer fanatism fast riktad åt ett annat håll.
2. Att Islam är dåligt.
Hej jag tror på Jesus, är en sådan riktig galning som läser bibeln varje dag!1!1111!!
Jag tror nog att Svenska kyrkan bidrar istället till mer Islamisering. Sanningen är att det är en "politiskt korrekt" kyrka som förmodligen mer är gärna skulle anpassa sig till Sharia. Svenska kyrkan jobbar aktivt för att bryta mot allt som är emot bibeln, man tillåter homogifte i KYRKAN och man utesluter "känsliga" delar från budskapet som att Jesus är den ENDA vägen till Gud, man lämnar bort sådant som människor inte vill lyssna på, om helvetet osv. Det är för bojkott av Israeliska varor med mera. "Den som välsignar Israel skall Gud välsigna" Det är en egen religion för att vara alla människor till lags.
"Det kommer nämligen en tid när människor inte kommer att lyssna till sanningen. I stället kommer de att gå runt och leta efter lärare som bara förkunnar sådant som de själva vill höra."
Jag gläds också när Kristdemokraterna faller bort efter nästa val. Partierat har vanärat Kristi namn tillräckligt länge.
Hej jag tror på Jesus, är en sådan riktig galning som läser bibeln varje dag!1!1111!!
Samfund?
Jag gläds också när Kristdemokraterna faller bort efter nästa val. Partierat har vanärat Kristi namn tillräckligt länge.
Trolling for trouble?
Trolling for trouble?
Nej han trollar inte, det finns vettiga kristna sen finns det även en del tokstollar.
Samfund?
Hurså? Jag har kommit till tro på Jesus och inte på ett kyrkosystem. :-) Men jag har ett gammalt "medlemskap" i en pingstkyrka men jag kan gå på möten vartsomhelst där man håller sig till bibeln.
Nej han trollar inte, det finns vettiga kristna sen finns det även en del tokstollar.
Jag antar att du syftar på mig att jag är en tokstolle? :-) Jag är intresserad av att veta vilken eller vilka punkter av det som jag skrev som får dig att uppfatta mig som det? Stämmer inte det vad jag skrev?
Lillstrumpa
2013-03-24, 19:14
Ärligt, hur många ateister som går ur kyrkan och talar sig varma för att ge till andra ändamål gör det sen? Svenska kyrkan, med alla sina fel och brister, finns här och nu och möter människor av alla sorter och övertygelser och försöker möta deras behov i glädje som sorg, i kulturbevarande så väl som katastrofer. Räknar man efter så inser man att man med normallön lätt lägger samma summa på kvällspressen, cigg eller annat per år (eller mer). Gå ur om du vill, men tänk gärna efter, före ;)
Ja du, här har du en i alla fall. Sen tillkommer nog ganska många till, eftersom vi via skatten skänker ganska stora summor till bistånd varje år. Sen kan man ju t.ex. skaffa sig ett fadderbarn i Tibet, eller varför inte låna ut pengar via kiva.org?
Väl talat!
MathiasF
2013-03-24, 20:44
:thumbup:
Hurså? Jag har kommit till tro på Jesus och inte på ett kyrkosystem. :-) Men jag har ett gammalt "medlemskap" i en pingstkyrka men jag kan gå på möten vartsomhelst där man håller sig till bibeln.
Det intresserar mig. Är det så konstigt?
Jag tror nog att Svenska kyrkan bidrar istället till mer Islamisering.
Vilket dravel, hur kom du och bibelläsningsgruppen fram till det? SvK = ondska, sharia = ondska, ergo de är bästisar.
shut teh face
2013-03-25, 07:59
Jag gick ur förra året, 800 spänn (eller var de 600?) tjänar jag in på det varje månad.
Jag var med mest för att jag ville hjälpa till att bevara fina byggnaden, men då visa det sig att kyrkan redan får rejält med pengar från staten (exklusive kyrkoskatten som är frivillig) som räcker till sådant.
Jag gick ur förra året, 800 spänn (eller var de 600?) tjänar jag in på det varje månad.
Jag var med mest för att jag ville hjälpa till att bevara fina byggnaden, men då visa det sig att kyrkan redan får rejält med pengar från staten (exklusive kyrkoskatten som är frivillig) som räcker till sådant.
Med din lön kan du nog avvara det...
För att få betala 600kr i kyrkoavgift i tex Bromma så måste du ha en månadslön på 90.000, för att få betala 800kr till kyrkan krävs en lön på 120k i månaden då.
Vilka grupperingar håller sig till bibeln i Sverige 2013? Min erfarenhet är att alla tolkar och jämkar för att passa in i vad folk vill ha.
*bs*
Det intresserar mig. Är det så konstigt?
Nej. Jag kände bara på mitt att någon kanske undrar vad det är för konstig sluten dödssekt jag måste tillhöra bara pga den enkla anledning att jag tar bibeln på allvar.
Vilket dravel, hur kom du och bibelläsningsgruppen fram till det? SvK = ondska, sharia = ondska, ergo de är bästisar.
Vilken bibelläsningsgrupp? Det går att läsa bibeln hemma också.. :-) Nej men det är just det att Svenska kyrkan ÄR en politiskt korrekt kyrka som anpassar sig till det människor vill ha. Det är inte ovanligt att höra saker som "det är ju ändå samma Gud vi tillber" osv. Svenska kyrkan tar aldrig ställning när kristna blir slaktade av muslimer i deras länder. Det är bara deras att tillbe "samma gud" antar jag. Däremot är man noga med att fördöma varje steg Israel gör t.ex och man är noga med att bojkotta Israeliska varor.
"Det kommer nämligen en tid när människor inte kommer att lyssna till sanningen. I stället kommer de att gå runt och leta efter lärare som bara förkunnar sådant som de själva vill höra."
För att få betala 600kr i kyrkoavgift i tex Bromma så måste du ha en månadslön på 90.000, för att få betala 800kr till kyrkan krävs en lön på 120k i månaden då.
Hur räknar man på det? jag betalar ~5800kr om året, eller 480 spänn i månaden
Vilka grupperingar håller sig till bibeln i Sverige 2013? Min erfarenhet är att alla tolkar och jämkar för att passa in i vad folk vill ha.
Vissa, många inte. Jag skulle kunna göra budskapet mer politiskt korrekt och säga, det finns ingen synd, ingen dom, inget helvete, allt är okej egentligen.. Men det är inte vad Jesus som jag kommit till tro på säger och det ändrade budskapet får inte dig att söka sanningen om Jesus.
Det beror på församling man tillhör.
Rikssnitten är 1% kyrkoavgift och 0.25% begravningsavgift, den senare betalar alla oavsett.
Så om du betalar 480 exkl begravningsavgift bör du ha en inkomst på ca 48k innan skatt. Eller så bor du i en dyr församling. 1% är ju bara snittet för landet.
Din kyrkoavgift
Hur mycket du betalar i kyrkoavgift beror på två faktorer: din inkomst och vilken församling du tillhör. Riksgenomsnittet för kyrkoavgiften 2013, exklusive begravningsavgift, är 1,00 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst. Den som är medlem i Svenska kyrkan den 1 november betalar avgift hela det följande året.
Begravningsavgift
En obligatorisk begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige. Riksgenomsnittet för avgiften 2013 är 0,25 procent av den kommunalt beskattningsbara inkomsten. Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten i Sverige, med undantag av Stockholms stad och Tranås kommun. På deklarationsblanketten kan du se hur stor din kyrkoavgift och begravningsavgift är.
Fast med era löner har ni en marginalskatt upp mot 57% och "tjänar" eller "betalar" mindre än det halva till kyrkan som mottager hela beloppet, det kanske ni har råd med? Dvs om det är en kostnadsfråga för er vilket det låter lite som.
Det beror på församling man tillhör.
Rikssnitten är 1% kyrkoavgift och 0.25% begravningsavgift, den senare betalar alla oavsett.
Så om du betalar 480 exkl begravningsavgift bör du ha en inkomst på ca 48k innan skatt. Eller så bor du i en dyr församling. 1% är ju bara snittet för landet.
Din kyrkoavgift
Hur mycket du betalar i kyrkoavgift beror på två faktorer: din inkomst och vilken församling du tillhör. Riksgenomsnittet för kyrkoavgiften 2013, exklusive begravningsavgift, är 1,00 procent av din kommunalt beskattningsbara inkomst. Den som är medlem i Svenska kyrkan den 1 november betalar avgift hela det följande året.
Begravningsavgift
En obligatorisk begravningsavgift betalas av alla som är folkbokförda i Sverige. Riksgenomsnittet för avgiften 2013 är 0,25 procent av den kommunalt beskattningsbara inkomsten. Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten i Sverige, med undantag av Stockholms stad och Tranås kommun. På deklarationsblanketten kan du se hur stor din kyrkoavgift och begravningsavgift är.
Fast med era löner har ni en marginalskatt upp mot 57% och "tjänar" eller "betalar" mindre än det halva till kyrkan som mottager hela beloppet, det kanske ni har råd med? Dvs om det är en kostnadsfråga för er vilket det låter lite som.
Måste vara en dyr församling för inkomsten stämmer inte.
MasterChief
2013-03-25, 12:05
Här kan ni ta reda på hur skatten fördelar sig:
http://www.hurmycketskatt.se/
Minimjölk
2013-03-25, 13:01
Jag kanske misstolkar dig nu och i så fal lursäktar jag på förhand men du anser alltså att bara för att man har en högre inkomst så har man råd att avvara ännu mer pengar än man redan gör?
Personer som åreligen lyfter fina löner bidrar så enormt mycket mer skattemässigt än övriga. De som tjänar och skattar för mycket pengar i Sverige är de som vi kan tack för den välfärd vi ändå har i Sverige.
Oavsett om en perosn med hög inkomst går ur kyrkan pga att denna anser att den vill göra det så kommer svenska staten, kommunen och landstinget få betydligt mer pengar.
Självklar tär dte så att vi alla som medborgare skall hjälpa samhället så mycket som möjligt men jag blir jävligt sned när folk klankar ned på att höginkomsttagare bidrar för lite när det i verkligheten är precis tvärtom.
Är det rimligt att en höginkomsttagare som redan betalar 10gånger mer än andra dessutom förväntas bidra med ännu mer pengar och samtidigt jobbar röven av sig så att andra kan sitta hemma och spela TV-spel och få pengarna insatta varje månad utan krav för motprestation.
Om det nu är så att alla skall bidra maximalt gällande vad de kan så är det nog sällan höginkomsttagarna som borde stå först i kön då de redan ofta bidrar så mycket.
Ignatius72
2013-03-25, 13:46
Jag kanske misstolkar dig nu och i så fal lursäktar jag på förhand men du anser alltså att bara för att man har en högre inkomst så har man råd att avvara ännu mer pengar än man redan gör?
Personer som åreligen lyfter fina löner bidrar så enormt mycket mer skattemässigt än övriga. De som tjänar och skattar för mycket pengar i Sverige är de som vi kan tack för den välfärd vi ändå har i Sverige.
Oavsett om en perosn med hög inkomst går ur kyrkan pga att denna anser att den vill göra det så kommer svenska staten, kommunen och landstinget få betydligt mer pengar.
Självklar tär dte så att vi alla som medborgare skall hjälpa samhället så mycket som möjligt men jag blir jävligt sned när folk klankar ned på att höginkomsttagare bidrar för lite när det i verkligheten är precis tvärtom.
Är det rimligt att en höginkomsttagare som redan betalar 10gånger mer än andra dessutom förväntas bidra med ännu mer pengar och samtidigt jobbar röven av sig så att andra kan sitta hemma och spela TV-spel och få pengarna insatta varje månad utan krav för motprestation.
Om det nu är så att alla skall bidra maximalt gällande vad de kan så är det nog sällan höginkomsttagarna som borde stå först i kön då de redan ofta bidrar så mycket.
Ja, det är synnerligen märkligt. Trots att en som tjänar 60000 betalar ca 23000 i skatt och den som tjänar 20000 endast 4000 så anses den förra vara något av en parasit. Trots nästan 6ggr så mycket i rena pengar och dubbelt så mycket i procent.
Vissa, många inte. Jag skulle kunna göra budskapet mer politiskt korrekt och säga, det finns ingen synd, ingen dom, inget helvete, allt är okej egentligen.. Men det är inte vad Jesus som jag kommit till tro på säger och det ändrade budskapet får inte dig att söka sanningen om Jesus.
Är du 100% bokstavstroende eller finns det delar av bibeln även du bortser från? För att gå på ditt exempel ovan med synd så är det ju uppenbart i bibeln att synd finns, men hur vet jag vad som är synd och vad som inte är det?
Är du 100% bokstavstroende eller finns det delar av bibeln även du bortser från? För att gå på ditt exempel ovan med synd så är det ju uppenbart i bibeln att synd finns, men hur vet jag vad som är synd och vad som inte är det?
Det är det man sitter och klurar i bibelstudier.
MathiasF
2013-03-25, 14:08
Om han ska avvara lite av sin lön till alla som vill ha pengar av en så har man inga pengar kvar.
F.ö. se nedan.
Ja, det är synnerligen märkligt. Trots att en som tjänar 60000 betalar ca 23000 i skatt och den som tjänar 20000 endast 4000 så anses den förra vara något av en parasit. Trots nästan 6ggr så mycket i rena pengar och dubbelt så mycket i procent.
Vilken bibelläsningsgrupp? Det går att läsa bibeln hemma också.. :-)
Javisst, och det borde du göra, så du förstår att ditt dumförklarande av andra inte är i enlighet med Bibeln.
Kyrkor har bibelläsningsgrupper? Eller sitter du hemma på kammarn och löser världens problem på egen hand? Glöm nu inte min föregående kommentar :)
Nej men det är just det att Svenska kyrkan ÄR en politiskt korrekt kyrka som anpassar sig till det människor vill ha. Det är inte ovanligt att höra saker som "det är ju ändå samma Gud vi tillber" osv. Svenska kyrkan tar aldrig ställning när kristna blir slaktade av muslimer i deras länder. Det är bara deras att tillbe "samma gud" antar jag. Däremot är man noga med att fördöma varje steg Israel gör t.ex och man är noga med att bojkotta Israeliska varor.
Säger du att svk inte är emot att kristna blir slaktade? Hur svk med ett sådant ev. beteende bidrar till islamisering ser jag inte.
MasterChief
2013-03-25, 15:17
Tack, det värmde. Kul att någon gång få lite cred.
shut teh face
2013-03-25, 15:19
Begravningsavgift (0,35%) 129 1 550
Avgift till trosamfund (1,58%) 583 6 998
Har jag extra hög kyrkoskatt då? Cirka 600 spänn är det iaf, begravningsavgift kommer man inte undan antar jag?
Det är det man sitter och klurar i bibelstudier.
Det gör man säkert, men så fort man klurar eller sätter texten i tidskontext osv så ger man sig själv mandat att ändra innebörden och då finns risken att man helt enkelt skapat sin egen religion. Därav min fråga.
Minimjölk
2013-03-25, 15:30
Nu är det vli i ärlighetens nman inte synd om höginkomsttagarna i Sverige men är det någon grupp människor som faktiskt får mycket skit utan at tförtjäna det så är det väl de som faktiskt jobbat enormt hårt för att lyckas göra en karriär och sedan när de väl blir belönade i form av hög lön så inte nog med att över hälften går direkt tillbaka till staten utan de blir dessutom öppet kritiserade av pöbeln som anser att de dels inte gör rätt för sin lön och dels har råd till både det ena och andra utan att dessutom ha rätt att klaga.
Väldigt många yrkesgrupper i Sverige klagar över hur lågavlönade de är men faktum är att det i reda pengar skiljer väldigt lite mellan tex en medelavlönad chef med några år i bagaget mot tex någon som jobbar lager med OB-tillägg eller någon som jobbar som hantverkare.
Jag menar absolut inget illa med jämförelsen ovan men det troliga är ju att den första personen troligtvis fått slita något mer hund för att komma till positionen h*n har och i slutändan rör det sig kanske om några tusenlappar extra ut varje månad. Dessutom förväntar sig då många i samhället att personen ifråga medvilligt skall dela med sig av de pengarna. *screwy*
Det gör man säkert, men så fort man klurar eller sätter texten i tidskontext osv så ger man sig själv mandat att ändra innebörden och då finns risken att man helt enkelt skapat sin egen religion. Därav min fråga.
Självklart, samtidigt finns bibeln i flera reviderade versioner. Intressant.
MathiasF
2013-03-25, 15:35
Har jag extra hög kyrkoskatt då? Cirka 600 spänn är det iaf, begravningsavgift kommer man inte undan antar jag?
Ja den är ganska hög, min kommun:
Begravningsavgift (0,17%)
Avgift till trosamfund (1,11%)
(ni kan se här: http://www.hurmycketskatt.se/)
Du kommer inte undan begravningsavgiften så länge du betalar skatt på inkomsten! ;)
MasterChief
2013-03-25, 15:36
Jag har 0,7% i min kommun på "avgift till trossamfund".
Nu vet jag inte hur parasittolkningen kom in i bilden, men åtminstånde för mig så är det så att ju mer jag tjänar ju frikostigare blir jag.
Om jag gillade kyrkan och ansåg att jag ville bidra så skulle jag vara allt mer benägen att göra det ju större inkomst jag fick.
I nuläget skulle jag få betala 219 i trosavgift. Om jag skulle kunna dubbla min lön, och i förlängningen då även min trosavgift till 438kr så skulle jag bli mycket mer ok med att betala. Om jag gillade kyrkan och hade 80k in så hade jag gärna donerat 800kr månad till kyrkan. Men om jag hade haft 15k in, levt på marginalen så hade jag nog använt mina 150kr i kyrkavgift på mer angelägna saker.
Mina åtaganden gällande välgörenhet och liknande skalar inte linjärt med lönen, när jag har mina grundbehov avklarade lägger jag resten på det jag vill, villket för mig fick till effekt att när jag ökade mina inkomster med 40% så ökade mina "utgifter" för välgörenhet och liknande med flera hundra procent.
Ja, det får man nog säga ja, ca 58% mer än snittförsamlingen.
Minimjölk
2013-03-25, 16:04
Nu vet jag inte hur parasittolkningen kom in i bilden, men åtminstånde för mig så är det så att ju mer jag tjänar ju frikostigare blir jag.
Om jag gillade kyrkan och ansåg att jag ville bidra så skulle jag vara allt mer benägen att göra det ju större inkomst jag fick.
I nuläget skulle jag få betala 219 i trosavgift. Om jag skulle kunna dubbla min lön, och i förlängningen då även min trosavgift till 438kr så skulle jag bli mycket mer ok med att betala. Om jag gillade kyrkan och hade 80k in så hade jag gärna donerat 800kr månad till kyrkan. Men om jag hade haft 15k in, levt på marginalen så hade jag nog använt mina 150kr i kyrkavgift på mer angelägna saker.
Mina åtaganden gällande välgörenhet och liknande skalar inte linjärt med lönen, när jag har mina grundbehov avklarade lägger jag resten på det jag vill, villket för mig fick till effekt att när jag ökade mina inkomster med 40% så ökade mina "utgifter" för välgörenhet och liknande med flera hundra procent.
Jag köper hur du resonerar och tycker det låter omtänksamt. Jag är troligtvis mer egoistisk vad det gäller intjänade pengar. Detat då mer pengar in på kontot ofta kräver mer jobb vilket i många fall även sammankopplas till mer utgifter i form av:
Studielån.
Städhjälp
Annan form av service som man själv ej hinner med.
Färdigmat mm
Dessa utgifterna ovan kan man få som bestraffning för man välje ratt jobba mer. Sedan är det ju långt ifrån ovanligt att man om man tjänar mer vill kunna unna sig mer saker än tidigare vilket ju gör att man har mer utgifter. Det troliga är även att boende/bil mm blir dyrare och för att kunna finansiera och säkra upp detta så bör man bygga upp en rejäl buffert.
När allt detta är inräknat så är det långt ifrån säkert att person A har mer pengar kvar än person B att betala till kyrkskatt.
Självklart handlar det om en prioriteringsfråga och vilka behov man har men någonstans måste man tänka på sig själv också, det är väldigt få andra som gör det. Speciellt om du tidigare tjänat pengar och plötsligt råkar ut för en kris. Då står avundsjuka människor i rad för att peka fingar och hånleende skaka på huvudet och säga -Lika gott åt dem.
Det finns en enorm avundsjuka mot de som tjänar pengar i Sverige fastän de allra flesta borde tacka dem för att de själva har det så bra som de har.
När det gäller ens egna ekonomi så är ens rikedom väldig relativ mot vad man är van vid. Problemet är bara att man väldigt fort glömmer och det är aldrig kul att behöva gå ned i standard.
Helt klart en misstolkning, min poäng var:
1. Alla som säger att de måste betala fem tusen i kyrkoskatt har helt enkelt inte har tänkt till, man betalar med bruttolön och inte nettolön.
2. Ovan citerade klagade enkom att det var dyrt att vara med i kyrkan, inte att de inte går i kyrkan. Således kanske de visst har råd att gå i kyrkan och samtidigt betala för sig. Men det är klart, allt ska ju vara gratis nu för tiden, jag tror att det kommer straffa sig.
3. Ingen har klankat ned på höginkomsttagare, offerkofta?
edit. testa rutavdrag till städhjälpen, det hjälper dig som höginkomsttagare att överleva dagen. =)
Jag köper hur du resonerar och tycker det låter omtänksamt. Jag är troligtvis mer egoistisk vad det gäller intjänade pengar. Detat då mer pengar in på kontot ofta kräver mer jobb vilket i många fall även sammankopplas till mer utgifter i form av:
Studielån.
Städhjälp
Annan form av service som man själv ej hinner med.
Färdigmat mm
Dessa utgifterna ovan kan man få som bestraffning för man välje ratt jobba mer. Sedan är det ju långt ifrån ovanligt att man om man tjänar mer vill kunna unna sig mer saker än tidigare vilket ju gör att man har mer utgifter. Det troliga är även att boende/bil mm blir dyrare och för att kunna finansiera och säkra upp detta så bör man bygga upp en rejäl buffert.
När allt detta är inräknat så är det långt ifrån säkert att person A har mer pengar kvar än person B att betala till kyrkskatt.
Självklart handlar det om en prioriteringsfråga och vilka behov man har men någonstans måste man tänka på sig själv också, det är väldigt få andra som gör det. Speciellt om du tidigare tjänat pengar och plötsligt råkar ut för en kris. Då står avundsjuka människor i rad för att peka fingar och hånleende skaka på huvudet och säga -Lika gott åt dem.
Det finns en enorm avundsjuka mot de som tjänar pengar i Sverige fastän de allra flesta borde tacka dem för att de själva har det så bra som de har.
När det gäller ens egna ekonomi så är ens rikedom väldig relativ mot vad man är van vid. Problemet är bara att man väldigt fort glömmer och det är aldrig kul att behöva gå ned i standard.
Som sagt, det handlar om prioriteringar. Jag gick upp i arbetstid från 80 till 100% utan att öka mina kostnader. Dvs jag får 20% mer lekpengar och mindre tid att bränna de på. :D
Så mitt resonemang grundar sig enkelt på att mer pengar ger mer utrymme för utsvävningar som kyrkoavgift. För i mina ögon hör det hemma på lekkontot. Det är inte på någotsätt en nödvändighet som hyra och mat.
HumanTarget
2013-03-25, 22:30
Självklart, samtidigt finns bibeln i flera reviderade versioner. Intressant.
Åh, vad intressant! Vilka reviderade versioner finns?
Olika översättningar ja, men i kristna sammanhang sysslar man inte med revidering. Men jag har förstått det som att Jehovas vittnen och Mormonerna ändrar lite efter vad som passar deras läror.
Tricklew
2013-03-25, 23:31
Olika översättningar ja, men i kristna sammanhang sysslar man inte med revidering. Men jag har förstått det som att Jehovas vittnen och Mormonerna ändrar lite efter vad som passar deras läror.
Så hur beskriver du att tex Uppenbarelseboken har åkt in och ut ur Bibeln upprepade gånger?
Nu är det vli i ärlighetens nman inte synd om höginkomsttagarna i Sverige men är det någon grupp människor som faktiskt får mycket skit utan at tförtjäna det så är det väl de som faktiskt jobbat enormt hårt för att lyckas göra en karriär och sedan när de väl blir belönade i form av hög lön så inte nog med att över hälften går direkt tillbaka till staten utan de blir dessutom öppet kritiserade av pöbeln som anser att de dels inte gör rätt för sin lön och dels har råd till både det ena och andra utan att dessutom ha rätt att klaga.
Väldigt många yrkesgrupper i Sverige klagar över hur lågavlönade de är men faktum är att det i reda pengar skiljer väldigt lite mellan tex en medelavlönad chef med några år i bagaget mot tex någon som jobbar lager med OB-tillägg eller någon som jobbar som hantverkare.
Jag menar absolut inget illa med jämförelsen ovan men det troliga är ju att den första personen troligtvis fått slita något mer hund för att komma till positionen h*n har och i slutändan rör det sig kanske om några tusenlappar extra ut varje månad. Dessutom förväntar sig då många i samhället att personen ifråga medvilligt skall dela med sig av de pengarna. *screwy*
+1
Personen har kanske dessutom riskerat att sina investeringar gått till intet och utfallet kunde ha blivit att personen tjänat mycket mindre än genomsnittet under sin livstid. Men istället lyckades personen och då tycker jag ju självklart att personen ska få belönas rikligt utan att behöva skämmas. Personen kanske har 10-15 år av ekonomisk misär att ta igen för det första.
I relation till det så är lätt att hitta en sysselsättning som generar en stadig inkomst redan från 20-årsåldern. Om det enbart är en stadig inkomst (nu syftar jag ej på rik, bara vanlig i-lands-välfärd med plattskärmar och iPads) man är ute efter kan man utan större personlig ekonomisk risk sätta igång och jobba ungefär när man flyttar hemifrån vid ~20.
bertbert
2013-03-26, 07:52
Här kan ni ta reda på hur skatten fördelar sig:
http://www.hurmycketskatt.se/
Och på den sidan måste man ändå klicka sig vidare för att komma till arbetsgivaravgiften. ("Hur mycket kostar lönen") Sen måste man ju betala mer skatt för att använda pengarna...
Som sagt, det handlar om prioriteringar. Jag gick upp i arbetstid från 80 till 100% utan att öka mina kostnader. Dvs jag får 20% mer lekpengar och mindre tid att bränna de på. :D
Så mitt resonemang grundar sig enkelt på att mer pengar ger mer utrymme för utsvävningar som kyrkoavgift. För i mina ögon hör det hemma på lekkontot. Det är inte på någotsätt en nödvändighet som hyra och mat.
Håller helt med, tjänar jag mer så blir jag frikostigare men det är säkert personligt och vissa kanske blir girigare och girigare.
+1
Personen har kanske dessutom riskerat att sina investeringar gått till intet och utfallet kunde ha blivit att personen tjänat mycket mindre än genomsnittet under sin livstid. Men istället lyckades personen och då tycker jag ju självklart att personen ska få belönas rikligt utan att behöva skämmas. Personen kanske har 10-15 år av ekonomisk misär att ta igen för det första.
I relation till det så är lätt att hitta en sysselsättning som generar en stadig inkomst redan från 20-årsåldern. Om det enbart är en stadig inkomst (nu syftar jag ej på rik, bara vanlig i-lands-välfärd med plattskärmar och iPads) man är ute efter kan man utan större personlig ekonomisk risk sätta igång och jobba ungefär när man flyttar hemifrån vid ~20.
...och under den tiden i ekonomisk misär hade hen möjlighet att hjälpas av skyddsnätet i form av bostadsbidrag, a-kassa osv. De pengarna betalas av skatten som bl.a. dåvarande höginkomsttagare hjälpte till med.
Håller helt med, tjänar jag mer så blir jag frikostigare men det är säkert personligt och vissa kanske blir girigare och girigare.
Girig behöver man ju inte vara, att inte vilja ge bort mer av sitt överflöd är inte att vara girig, möjligen snål. Men som folk påstår, det är inte säkert att man har mer över till tex välgörenhet och lek bara för att man får högre lön, då man justerar upp kostnaderna efter sin ökade inkomst.
Det handlar om prioriteringar och vad man själv mår bra av.
Jag ger inte pengar till läkare utan gränser bara för att jag är en sån god mänska, utan för den varma gosiga känsla det ger mig av att hjälpa till. Dvs jag är "god" av högst egoistiska själ.
Visst är jag det, men du kanske har en helt annan bild av vad det innebär har jag en liten känsla utav. Hur menar du? Det står ju ganska tydligt vad som är Guds vilja och vad som inte är det. Utöver det så har man ett samvete också.
Javisst, och det borde du göra, så du förstår att ditt dumförklarande av andra inte är i enlighet med Bibeln.
Kyrkor har bibelläsningsgrupper? Eller sitter du hemma på kammarn och löser världens problem på egen hand? Glöm nu inte min föregående kommentar :)
Säger du att svk inte är emot att kristna blir slaktade? Hur svk med ett sådant ev. beteende bidrar till islamisering ser jag inte.
Vem har jag dumförklarat för det första? :-/ Jo det brukar de ha. Jag läser ju dock hemma själv som jag skrev. Vad menar du med att lösa världens problem på egen hand? Jag kan inte lösa mycket men lite kan jag bidra med.
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=757591 Här är En liten hint om islamisering. Redan nu känner väl alla ett stort hat mot mig och tror att jag är full av hat. Tyvärr måste jag skriva i förebyggande syfte att jag vill inte något ont mot muslimer som människor men jag som troende på Jesus kan ju känna att jag tycker inte att man ska ta varje steg man kan för att se till att det blir sharialagar överallt där alla förutom muslimer blir straffade med döden. Vi bor i Sverige 2013 och jag känner att dödande i Islams namn är en negativ sak och dessutom så stödjer jag judarnas rätt att leva i sitt land. Alltså är jag en nazist enligt dagens kriterier? :-/
Visst är jag det, men du kanske har en helt annan bild av vad det innebär har jag en liten känsla utav. Hur menar du? Det står ju ganska tydligt vad som är Guds vilja och vad som inte är det. Utöver det så har man ett samvete också.
Det som står är andrahandsinformation i vissa fall även tredjehands, saker någon har skrivit ned. Hur gör du med de texter som tagits bort under århundraden? Om det är guds vilja eller inte finns väll bara en entitet du kan fråga det?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Textus_Receptus
Bäst att läsa alla texterna, utifall att.:d:devil:
Det som står är andrahandsinformation i vissa fall även tredjehands, saker någon har skrivit ned. Hur gör du med de texter som tagits bort under århundraden? Om det är guds vilja eller inte finns väll bara en entitet du kan fråga det?
Vi får väll utgå från att de texter som sammanställts under kyrkomötet 300-whaterver faktiskt valdes under "gudomlig" inspiration.
Det jag är intresserad av är hurvida man tar det dåliga med det bra. Att tro på förslåtelse och älska din nästa är ju klockrent. Att tro att Noa hade med sig alla djurarter i arken eller att man ska avrätta alla som jobbar helg är det inte lika många som vill kännas vid.
När reglerna blir jobbiga kommer ofta motiveringen att det där gällde bara innan Jesus och NT, numera är det förlåtelse som gäller. Därav min fråga hur vet vi vad som är synd. Jesus själv verkar gå efter reglerna i gammla testamentet och nya är ganska barsmakat med rena regler.
Edit, Derp, felcitering.
Vad menar du? Menar du att man skulle ha ändrat på texterna hela tiden som vi har i vår bibel idag? Man har hittat urgamla kopior som har stämt överens med punkt o pricka. Dessutom så kan väl en allsmäktig Gud ha kontroll över vad som kommer att stå. t.ex:
"Jesus märkte det och sade till dem: "Varför oroar ni kvinnan? Hon har gjort en god gärning mot mig. 11 De fattiga har ni alltid hos er, men mig har ni inte alltid. 12 När hon hällde ut denna olja över min kropp, gjorde hon det inför min begravning. 13 Amen säger jag er: Överallt i hela världen, där detta evangelium predikas, skall man också berätta vad hon gjorde och komma ihåg henne."
Minimjölk
2013-03-26, 16:36
...och under den tiden i ekonomisk misär hade hen möjlighet att hjälpas av skyddsnätet i form av bostadsbidrag, a-kassa osv. De pengarna betalas av skatten som bl.a. dåvarande höginkomsttagare hjälpte till med.
Nu är det ju inte alls säkert att höginklomsttagare tidiagre har kostat staten mer än vad någon anann gjort. jag tror faktiskt överlag att det är tvärtom men hur som helst. En person som är höginkomsttagare bidrar oavsett h*n vill det eller ej med väldigt mycket pengar som går till sjukvård, skola etc genom den högre skatten som finns på lönen. jag väljer här att inte räkna in den högre arbestgivaravgiften eller det faktum att den personen som har högre inkomst troligtvis spenderar mer pengar och därmed betalar ännu mer skatt.
Utgår jag från där ja gsjälv bor så innebär min fördelnin gvid tre olika löner följande:
Om jag tjänar 20.000:
kommunskatt:5210
stat skatt: 0
kyrkoskatt:200
begravningsavgift:40
Efter avdrag etc får jag ut 15819kr (skattetryck på 20.9%)
Jag bidrar med 4181kr
Om jag tjänar 40.000:
kommunskatt:11241
stat skatt: 895
kyrkoskatt:431
begravningsavgift:86
Efter avdrag etc får jag ut 29033kr (skattetryck på 27,42%)
Jag bidrar med 10967kr
Om jag tjänar 100.000:
kommunskatt:28575
stat skatt: 15375
kyrkoskatt:1096
begravningsavgift:220
Efter avdrag etc får jag ut 56420kr (skattetryck på 43,58%)
Jag bidrar med 43580kr
Jämför du situationen för den som tjänar 20kkr resp 100kkr i lön vilket är en faktor 5 om vi tittar till bruttolönen så ser vi att den senare personen i % räknat har en mer än dubbelt så hög skatt. I reda pengar ut så skiljer det en faktor 3,6 i hur mycket pengar de får i sin plånbok. Tittar vi istället hur mycket de bidrar med till Sverige varje månad så är det en skillnad på 10.42!!
Dvs personen som tjänar 100.000 betalar nästan lika mycket skatt varje månad som personen som tjänar 20000 gör på hela året.
Vi kan vända och vrida på detta i oändlighet men jag anser att pesoner som betalar mycket skatt redan bidrar mer än tillräckligt och att det om något av solidaritetskäl snarare är de som tjänar mindre och ändå har pengar över varje månad som frivilligt kan betala mer i skatt för att avlasta de redan högt beskattade höginkomsttagarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.