handdator

Visa fullständig version : Vad är professionellt bemötande

tlk
2013-03-21, 13:04
Kära Kolo,

i många styrdokument så kommer "professionellt bemötande" upp. Jag är nyfiken på vad det här begreppet egentligen innebär och har googlat runt lite men hittar ingen klar definition. Har ni några förslag här?

Spontant kommer jag upp med tankar om att respektera klienten som kommer in som expert och inte tro att man vet bättre osv.

Fuark
2013-03-21, 13:07
Att lyssna på personen och lämna sina personliga känslor och tankar vid sidan om, typ

Exdiaq
2013-03-21, 13:07
"Professionellt bemötande" är en floskel.

Ignatius72
2013-03-21, 13:14
Det beror på vilken bransch du är i.

tlk
2013-03-21, 13:17
Det beror på vilken bransch du är i.

Så sant. Personligen tänker jag mest inom vårdbranchen som säkert på sina sätt är lite unik. Men kanske finns någon parallell gentemot andra brancher.

Just i vården, och tillika när jag jobbade PT, så verkar mycket av tiden gå åt till att hjälpa människor till att förbättra beteende. Lite hjälp till självhjälp. Kanske inte riktigt vad man sysslar med när man jobbar butiksjobb eller så.

Att lyssna på personen och lämna sina personliga känslor och tankar vid sidan om, typ

Låter fan bra det. Kanske inte tvinga på personen sin egen analys av dess problem.

"Professionellt bemötande" är en floskel.

Mitt googlande verkar hålla med dig. Bedrivs dock en jäkla massa kurser i det så I dunno.

Sniggel
2013-03-21, 16:07
I vården kan det t ex handla om att inte ge personliga råd om du inte samtidigt har stöd för dem från din utbildning. Det är nog sällan bra att moralisera* över patientens leverne utan bättre om att informera om vad som är skadligt om patienten inte redan är införstådd med det.

* Då syftar jag på negativt moraliserande av typen "Du måste väl förstå att det är onyttigt att dricka en massa läsk när du har 50 kilos övervikt!?"
Något som hade varit bättre, beroende på vilken befattning och befogenheter man nu har (jättesvårt att ge exempel när det saknas en massa kontext). Är att fråga varför personen tror att hen dricker så mycket och om det kanske hade varit bra att träffa en psykolog.

Jag har själv jobbat som receptionist på ett gym och där ska man ju t ex inte missgynna försäljningen av kosttillskott. Jag kanske har åsikter om priset på märket och när unga killar undrar om proteinpulvret är bra så ska jag ju belysa de positiva sakerna med proteinpulvret (och inte nämna det jag har negativa åsikter om). Som privatperson hade jag definitivt berättat om andra alternativ men som försäljare på gymmet så nämner jag ju inte att man kan beställa samma innehåll från nätet för halva priset. Får jag frågan direkt ("Kan man inte köpa proteinpulver billigare?") så ljuger jag dock inte.
Men jag nämner inte information som kan missgynna försäljningen spontant. Om kunden i princip frågar "den här finns på **** och där kostar den bara ****". Då svarar jag att det stämmer, men försöker lägga till något som motiverar produktens högre pris, utan att ljuga. T ex att om kunden köper här så gynnas gymmet och att det behövs för att vi ska fortsätta kunna ha personal här som kan ge hjälp till medlemmar under öppettid. Men att jag har full förståelse om personen hellre vill beställa det från nätet.

På så vis har jag både varit ärlig mot kunden och jag visar att jag inte klandrar personen för om hen köper någon annanstans. Förhoppningsvis stiger förtroendet personen har för mig och gymmet och det ökar nog chanserna till en långsiktig kundrelation. Eller iaf att medlemmen kanske köper på annat ställe (men hade nog gjort det ändå om hen var på jakt efter billigaste pris) men gillar gymmet lite extra för att hen inte känner sig lurad.

groda
2013-03-21, 18:45
Professionellt bemötande är att fortsätta vara lugn, saklig och vänlig men bestämd när den våldsbrottsdömde klient du just anmodat att lämna UP ställer sig på 3 cm avstånd och aggressivt skriker "hora" i ansiktet på dig.

Kan också vara att:

Säga "nej tack jag har redan ätit lunch" när den livstidsdömde mördaren vill bjuda på linssoppa.

rogerQ
2013-03-21, 19:03
Att inte kalla folk för hEn. De har faktiskt ett kön. (om de inte är hermafroditer)

Sniggel
2013-03-21, 19:05
Att inte kalla folk för hEn. De har faktiskt ett kön. (om de inte är hermafroditer)

Det är enklare än att skriva han/hon. Jag har t ex haft både kvinnliga och manliga kunder och ville syfta på båda könen samtidigt utan att skriva 7 tecken.

rogerQ
2013-03-21, 19:09
Då ska jag börja kalla folk för hin, och syfta på Hin Håle.

Bryggan
2013-03-21, 19:15
OM man måste skriva han, hon eller hen i ett dokument så varför inte skriva "h*n"? Trodde ni talade om att Kalla folk för hen?

rogerQ
2013-03-21, 19:21
Jag tycker personen/individen/folk funkar bra.

Tolkia
2013-03-21, 20:19
Det kan betyda precis vad som helst, ju. På de flesta arbetsplatser brukar det väl dock innefatta det någon skrev ovan om att inte balla ur och hamna i bråk med/inleda sexuella relationer med/sno saker av osv. kunder/klienter/patienter/whatever.

Sniggel
2013-03-21, 20:42
Kan det innefatta att inte lägga upp vilka bilder som helst på fb pga sin yrkesbefattning?

Om man är polis kanske man inte ska lägga upp bilder där man har fest med kollegerna i polishuset och med viss polisutstyrsel dessutom. Det behöver ju såklart inte vara något fel med företeelsen i sig men det kan förmedla en bild till allmänheten som är negativ för polisen i stort.

O_Wao
2013-03-21, 20:51
Att hålla privatlivet privat och arbetslivet på jobbet är väl tämligen viktig nu för tiden tycker jag.

Däremot tycker jag snarare att professionellt bemötande har att göra med hur man bemöter folk i sin yrkesroll. Jobbar man med service är man tillmötesgående, försöker vara smidig även när kunden inte är det, och bemöter kritik på ett sansat sätt, till exempel.

Helgon1
2013-03-21, 21:34
Jag jobbar också inom vårdyrket. Jobbar med djur dock. Kan känna att det är proffsigt att man har lite bakgrund om patienten som kommer, att man kommer ihåg att det var matte t.ex som var inne sist, att man kan ge bra, snabba/bra råd och jag kan nog känna att många djurägare tycker om att man ger privata "anekdoter". "Jag vet hur det känns". "Jag har också avlivat ett av mina djur" "Jag har också sövt min katt". Man behöver inte lägga tyngd på det, men att man ändå visar att man förstår djurägarens oro osv. Och det ÄR ju sant. Inte kul att lämna bort sin hund till någon man inte känner en hel dag.

Jag har gått lite säljkurser i tidigare yrken, jobbat som lapplisa och är trots allt 34 år gammal. Man lär sig ju hantera människor med tiden, man lär sig förstå att människor som är rädda/ledsna kan agera med ilska. Det kan väl jag känna är proffsigt. Och att man kan produkter osv som man säljer t.ex utantill.

hallar
2013-03-22, 06:20
För mig som läkare inom psykiatrin är det:

Korrekt bemötande, låt inte dina känslor ta över. Var sig det kommer till att du blir berörd av det patienten berättar eller arg.

Ge alla en chans, låt inte deras historik prägla hela besöket. Folk KAN ändra sig, men den här inställningen innebär också att man kommer bli besviken. Men hellre bli besviken än aldrig ge människor en chans.

Lyssna.