Visa fullständig version : 1kg / veckan
Om jag vill gå ner 1 kg i veckan, vilket är inom rekommendationen ska jag då äta 700 kalorier/ dag? :O väger 58 kg och pendlar hela tiden vilket gjorde att jag en tid la av allt vad deffen innebar. Är 163 cm och vill gå ner till 52. Ska gå ner 1 kg/ veckan vilket blir en 6 veckor lång deff! Blir så less när inget funkar och ger upp efter ett tag, min vikt vill stå still. Kan någon snäll själ iaf ge mig ett program och kostschema med antal kalorier att äta. Kan tänka mig köra några enkla styrkepass/ veckan!
Snällaaaaa, hjälp en förvirrad själ
King Grub
2013-03-21, 11:55
Skall du gå ner ett helt kilo i veckan när du redan är så lätt (och därmed har en rätt låg energiförbrukning i vila) samtidigt som du inte vill aktivera dig något speciellt, ja, då får du räkna med att det krävs en svältdiet. Är det inte bättre att låta det ta lite längre tid? Då slipper du riskera att förlora så mycket fettfri massa samtidigt (vilket innebär sänkt förbränning och gör att du måste äta ännu mindre, samtidigt som du blir procentuellt fetare, osv).
Skall du gå ner ett helt kilo i veckan när du redan är så lätt (och därmed har en rätt låg energiförbrukning i vila) samtidigt som du inte vill aktivera dig något speciellt, ja, då får du räkna med att det krävs en svältdiet. Är det inte bättre att låta det ta lite längre tid? Då slipper du riskera att förlora så mycket fettfri massa samtidigt (vilket innebär sänkt förbränning och gör att du måste äta ännu mindre, samtidigt som du blir procentuellt fetare, osv).
Jo det är väl bättre egentligen. Ger jag mig in på en långsiktig deff blir jag väl klar snabbare än att köra och ge upp efter ett tag. Men räknar jag med 0,5 kg/ vecka då? Vilket fördubblar tiden. Hur kommer det sig att de som räknar med 0,5 kg/ vecka går ner mer än så ändå? Vissa går ju ner 1 kg trots ett underskott på 500 kalorier.
Iaf hur ska jag lägga upp det då? Träning kost, antal kalorier.. Är som sagt väldigt förvirrad och less nu!
L Johnsson
2013-03-21, 12:25
Hur kommer det sig att de som räknar med 0,5 kg/ vecka går ner mer än så ändå? Vissa går ju ner 1 kg trots ett underskott på 500 kalorier.
Gissar på att i de flesta fallen förbrukar de helt enkelt mer än vad de räknat med :)
Kan också bero på att de räknar med tappad vätskevikt som tappad fettvikt...Vanligt om man säger sig ha gått ned typ 6 kg på en månad (varav 3 kg vätska och maginnehåll).
Kan också bero på att de räknar med tappad vätskevikt som tappad fettvikt...Vanligt om man säger sig ha gått ned typ 6 kg på en månad (varav 3 kg vätska och maginnehåll).
Okej, men betyder det alltså att en snabb viktnedgång på typ 6 kilo har samma effekt utseendemässigt som en långsam viktminskning på 3 kg då endast fettet försvinner?
Vill någon vänlig själ hjälpa med kost och träningschema med kalorier osv!
Uppskatta ditt kaloribehov och ät 500 kcal mindre än du gör av med. caloriesperhour.com är en användbar sida.
Kost finns det mycket att läsa om på slv:s hemsida. Men sikta på att äta varierat och åtminstone 1,5 g protein/kg kroppsvikt under viktnedgången; styrketräning är dock ännu viktigare. Undvik att konditionsträna för mycket, promenader och något intervallpass i veckan räcker gott.
Kost (om jag ska bestämma åt dig dvs.):
Ett halvt kg grönsaker och frukt (enstaka) i varierande färger.
Fet fisk 2 gånger i veckan, blodpudding 1-2 gånger per vecka (bara någon enstaka skiva ger hela dagsbehovet av järn som man kan bunkra upp till resten av veckan). Ägg och havregrynsgröt varje dag. Om du ska äta någon brödskiva bör det vara grovt bröd. Skippa allt sött (frukt inte inräknat) annat än i undantagsfall. Låt grönsakerna ta död på sötsuget. Magert kött bör du äta dagligen. Ost är bra för att täcka upp kalciumbehovet och ger bra mättnad. Ha som princip att dricka väldigt få kalorier eftersom det inte mättar. Överdriv inte konsumtion av lightläsk. Citronvatten med is är gott t.ex. Potatis mättar riktigt bra och är nyttigare än både ris och pasta som mättar sämre.
Fett: MINST 0.5 g/kg kv (helst närmre 1); fokusera på bra fettkällor som olivolja, ägg osv.
Protein: Minst 1,5 g/kg kv (helst lite högre).
Kolhydrater resten.
Borde räcka med info...
Uppskatta ditt kaloribehov och ät 500 kcal mindre än du gör av med. caloriesperhour.com är en användbar sida.
Kost finns det mycket att läsa om på slv:s hemsida. Men sikta på att äta varierat och åtminstone 1,5 g protein/kg kroppsvikt under viktnedgången; styrketräning är dock ännu viktigare. Undvik att konditionsträna för mycket, promenader och något intervallpass i veckan räcker gott.
Kost (om jag ska bestämma åt dig dvs.):
Ett halvt kg grönsaker och frukt (enstaka) i varierande färger.
Fet fisk 2 gånger i veckan, blodpudding 1-2 gånger per vecka (bara någon enstaka skiva ger hela dagsbehovet av järn som man kan bunkra upp till resten av veckan). Ägg och havregrynsgröt varje dag. Om du ska äta någon brödskiva bör det vara grovt bröd. Skippa allt sött (frukt inte inräknat) annat än i undantagsfall. Låt grönsakerna ta död på sötsuget. Magert kött bör du äta dagligen. Ost är bra för att täcka upp kalciumbehovet och ger bra mättnad. Ha som princip att dricka väldigt få kalorier eftersom det inte mättar. Överdriv inte konsumtion av lightläsk. Citronvatten med is är gott t.ex. Potatis mättar riktigt bra och är nyttigare än både ris och pasta som mättar sämre.
Fett: MINST 0.5 g/kg kv (helst närmre 1); fokusera på bra fettkällor som olivolja, ägg osv.
Protein: Minst 1,5 g/kg kv (helst lite högre).
Kolhydrater resten.
Borde räcka med info...
Oj, tack så mycket för den utförliga beskrivningen!
Okej men då ska jag äta 1200 kalorier eftersom min energibalans är 1700 vid lite aktivitet. Kommer äta som du har skrivit, prioritera protein och sen bra fett och kolhydrater. Klämmer in några gympass också där jag delar upp kroppen i överkropp / underkropp.
Blodpudding & fet fisk 1 gång i veckan.
Lychgate
2013-03-21, 17:09
Havregrynsgröt. Dat Broscience. :d
Må vara placebo, men jag tappar bra mycket snabbare i vikt när jag applicerar omega-3 i samband med deff. Ska ju öka förbränningen, men tycker det biter rätt bra på mig. Så rekommenderar det!
Havregrynsgröt. Dat Broscience. :d
:) Mättar dock oerhört bra, är relativt nyttigt, och innehåller en del fibrer.
akta så du inte försvinner
Må vara placebo, men jag tappar bra mycket snabbare i vikt när jag applicerar omega-3 i samband med deff. Ska ju öka förbränningen, men tycker det biter rätt bra på mig. Så rekommenderar det!
Bra tips, ska införskaffas imorgon!! Lär ju stå om dosering på förpackningen, men hur mycket omega-3 åt du/dag Fler nyttiga tips?
:) Mättar dock oerhört bra, är relativt nyttigt, och innehåller en del fibrer.
Ja, håller med! Blir antingen 1 dl havregrynsgröt med något till, eller fil med müsli + äggvita till frukost :)
Måste även passa på att fråga ang alkohol i samband med en sån här viktnedgång eller deff. Hur mycket förstör det? Dricker oftast vin.
Nu tänker jag utesluta sötsaker helt tills jag nått mitt slutliga mål. Efter det planerar jag att ha en dag i veckan då jag får unna mig kanske lite godis, det borde jag väl kunna göra utan att chocka kroppen på något sätt som gör att den lagrar allt?
Alkohol är aldrig bra, men vid viktnedgång kan det inte påverka kroppen särskilt mycket om det inte spårar ur totalt.
Ha som princip att inte ha ätardagar där du överäter. Om du ligger på energibalans den dagen så är det mycket mer lagom. Då kan du dricka lite vin och godis om du i övrigt äter som att du deffar.
Alkohol är aldrig bra, men vid viktnedgång kan det inte påverka kroppen särskilt mycket om det inte spårar ur totalt.
Ha som princip att inte ha ätardagar där du överäter. Om du ligger på energibalans den dagen så är det mycket mer lagom. Då kan du dricka lite vin och godis om du i övrigt äter som att du deffar.
Okej, men jag kommer nog utesluta allt under deffen även alkohol isåfall tills jag når den form jag är ute efter.
Vad tycker du om mitt matschema förresten?
Frukost: 3 dl lättfil, 45 gram müsli ELLER 1 dl havregrynsgröt, 1 dl mjölk, 1 banan
Lunch: 150 kyckling (150 gram rå) 25 okokt bulgur och grönsaker till
Mellis: 140 gram keso, frukt
Middag: som lunch
Mellis: 140 gram keso eller kvarg, kanske en frukt till
2 dagar kommer se annorlunda ut på lunch och middag då jag ändrar till blodpudding/ fet fisk men detta är en typisk dag.
Ska jag ändra något? Lägga till, ta bort?
Kommer inta omega-3 varje dag.
Styrketräna ca 3-4 ggr/ veckan.
3 frukter om dagen är mycket, 1 räcker och sedan några hundra gram grönsaker. Ät ett ägg om dagen och t.ex. potatis till kycklingen. Ägg är perfekt under diet; innehåller i stort sett allt utom C-vitamin. Väldigt mycket näring för få kalorier.
Tror du kan få det att passa in i kaloribudgeten.
Du vet väl att man kan ha Fun-light i kvarg? Då smakar det som yoghurt.
3 frukter om dagen är mycket, 1 räcker och sedan några hundra gram grönsaker. Ät ett ägg om dagen och t.ex. potatis till kycklingen. Ägg är perfekt under diet; innehåller i stort sett allt utom C-vitamin. Väldigt mycket näring för få kalorier.
Tror du kan få det att passa in i kaloribudgeten.
Du vet väl att man kan ha Fun-light i kvarg? Då smakar det som yoghurt.
Okej, ta bort frukt från mellanmålen och ersätta med keso/kvarg/ ägg. Byta ut bulgur till 1 potatis till lunch och middag.
Ja, men jag trodde det hade en negativ effekt? Att sötsuget kommer öka?
3 frukter är mycket på en liten kaloribudget. En frukt får räcka; de är inte alls så näringsrika som ägg eller mjölk t.ex., men det kan vara något att se fram emot (om man varierar sorterna) och det är viktigt. Bulgur kan du äta om du vill, men jag tänkte att du kan lägga till både ägg och potatis och i stort sett bara minska på frukten.
3 frukter är mycket på en liten kaloribudget. En frukt får räcka; de är inte alls så näringsrika som ägg eller mjölk t.ex., men det kan vara något att se fram emot (om man varierar sorterna) och det är viktigt. Bulgur kan du äta om du vill, men jag tänkte att du kan lägga till både ägg och potatis och i stort sett bara minska på frukten.
Okej, då minskar jag det till en frukt. Okej kommer jag kunna lägga till både ägg och potatis i den här kosten utan att överskrida min budget på 1200 kalorier? Isåfall, vart ska jag lägga till det?
En banan (100 g) innehåller ca 100 kcal och ex. ett äpple (60 kcal/100 g). Då har du iaf ~160 kcal åtminstone att fördela. Ägg på 80 kcal och sen 100 g potatis (80 kcal).
En banan (100 g) innehåller ca 100 kcal och ex. ett äpple (60 kcal/100 g). Då har du iaf ~160 kcal åtminstone att fördela. Ägg på 80 kcal och sen 100 g potatis (80 kcal).
Okej vad bra, då lägger jag till det i kosten när jag känner att det behövs :)
Övriga synpunkter? Något tillskott behöver man väl inte under en deff? Förutom att jag komma lägga till omega-3 till detta.
Om du äter fet fisk 1-2 gånger i veckan och äter ägg dagligen behöver du inget omega 3 tillskott. I övrigt gör du som du vill med multivitamin etc. (behövs inte men iaf).
Om du äter fet fisk 1-2 gånger i veckan och äter ägg dagligen behöver du inget omega 3 tillskott. I övrigt gör du som du vill med multivitamin etc. (behövs inte men iaf).
Har multivitamin hemma sen tidigare så det kan jag också ta. Iaf ett underskott på 500 kalorier, äta enligt det jag nämnt ovan och styrketräna. Styrketräningen är viktig för att behålla muskelmassan eller? Kan man dela upp kroppen i över och underkropp? Typ köra ben och rumpa en dag och armar axlar rygg och bröst en annan dag? Ska jag undvika konditionsträning helt?
http:/toveollas.devote.se/blogs/18997764/rets-deff-resultat.htm
Detta är för övrigt det jag strävar efter, hon har legat på -500 kalorier i underskott men det gick bra mycket snabbare för henne då Jon gick ner 6 kg under 30 dagar. Dock lär ju inte allt ha varit fett men jag vill ändå få liknande resultat :)
Styrketräning är viktigast ja. Men du behöver inte undvika konditionsträning helt, absolut inte. Att dela upp kroppen i under och överkropp är helt ok. 3-4 pass styrka under deff kan vara lagom fast du kan också göra som nedan; försök att gå igenom varje muskelgrupp två gånger per vecka. Vänta 48 timmar innan du tränar samma muskelgrupp igen.
T.ex.
rygg+ biceps dag 1
bröst triceps dag 2
mage ben dag 3
kondition dag 4
osv..
Styrketräning är viktigast ja. Men du behöver inte undvika konditionsträning helt, absolut inte. Att dela upp kroppen i under och överkropp är helt ok. 3-4 pass styrka under deff kan vara lagom fast du kan också göra som nedan; försök att gå igenom varje muskelgrupp två gånger per vecka. Vänta 48 timmar innan du tränar samma muskelgrupp igen.
T.ex.
rygg+ biceps dag 1
bröst triceps dag 2
mage ben dag 3
kondition dag 4
osv..
Jo det upplägget ska jag absolut testa, har aldrig styrketränat "seriöst" innan så jag är inte så erfaren på den fronten. Tycker dock det kan vara lite svårt att ta ut sig riktigt hårt när jag styrketränar eftersom man ska ha rätt teknik osv, fast det lär man sig ju med tiden..
http://toveollas.devote.se/blogs/18997764/aarets-deff-resultat.htm#WriteComment
Är det här något som är möjligt att uppnå under en 30 dagars period? Det är väl rätt individuellt men om man ligger på lika underskott och tränar.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.