handdator

Visa fullständig version : Styrketräning på fastande mage (morgonträning)

dragonfly
2013-03-21, 08:53
Det här ämnet har diskuterats tidigare men jag tycker ändå jag inte fått svar i de trådar jag läst.

Alla kommentarer om man orkar träna eller inte på fastande mage undanbes. Jag tränar Bäst/fokuserat på morgonen och på fastande mage...

Mina förutsättningar:

Tidig morgonträning, före träning: bara vatten, efter träning: Keso/kvarg+frukt.
Gör mina bästa pass på morgonen, fullt fokus bra energi. Inga problem.
Fokus: tappa fettvikt (men vill behålla/ev. öka muskelmassa)
Träning: Pyramidset; set med många resp/ låga vikter + set med få reps /tungt + ca 40min kondition (bladning av intervaller och steady)
-

Fråga:

Med detta upplägget, bör jag förbränna fett, men hur negativ effekt har det på mina muskler? Kommer jag bryta ner mer än jag bygger upp?
Finns det andra nackdelar/fördelar av att träna på fastande mage som minskar/ökar fettförbränning och muskeltillväxt (kortisol vs tillväxthormon--??)
Räcker glukogenet från gårdagens måltid (generellt) till min träning?
Om jag bör äta något innan: räcker aminosyror? Eller börjag äta kolydrater (också)? I såfall hur lång tid innan passet? Finns något jag kan ta direkt före passet ? (jag tränar som sagt tidigt och det funkar inte att gå upp någon timme innan för att äta)
Om jag äter kolis direkt före passet, kommer det ha någon negativ inverkan på förmågan att bränna fett under/efter passet?

Vad säger ni som är insatta i det här?

Noppe
2013-03-21, 09:15
Många av dina frågor kan vi inte svara på utan att veta hur din kost ser ut.

Så länge du får i dig rätt mängd överdagen så ser jag inga problem med att träna på fastande mage (så länge du orkar med att köra tufft).

Du behöver inte kolhydrater innan passet, aminosyror bör fungera helt utmärkt.

Hur mycket går du ner i veckan?

dragonfly
2013-03-21, 10:15
Många av dina frågor kan vi inte svara på utan att veta hur din kost ser ut.

Så länge du får i dig rätt mängd överdagen så ser jag inga problem med att träna på fastande mage (så länge du orkar med att köra tufft).

Du behöver inte kolhydrater innan passet, aminosyror bör fungera helt utmärkt.

Hur mycket går du ner i veckan?

Så det du säger är att det viktiga är inte vad jag äter direkt innan/under/efter passet utan vad jag äter på hela dagen? Gäller detta även om jag inte skulle ta aminosyror innan passet? Dvs. räcker det med att jag äter protein+kolhydrater efter mitt pass? (Eller är skadan redan gjord?)

Jag går ner ca 0,7-1kg /v. Ibland mer ibland mindre.
Jag siktar på att ligga på ca 800 kal i kaloriminus per dag (ca 1500 kal/dag). Äter varierat över dagen (kolh/protein/fett)
Jag tränar ca 5ggr/v + promenader på ca 30 min

nitz
2013-03-21, 10:31
När det gäller påverkan på fettförbränningen är det med största sannolikhet inte superintressant för styrketräning.
Kroppen kommer med största sannolikhet kompensera för det med störra kolhydratsanvändning senare under dagen.
Det kommer inte vara den avgörande faktorn i om du blir hård eller inte.
Jag skulle rekommendera att du tar iaf aminosyror eller protein, det du kan göra är att prova om det fungerar bättre med kolhydrater eller inte.

Reaper123
2013-03-21, 11:16
Om jag bör äta något innan: räcker aminosyror? Eller börjag äta kolydrater (också)? I såfall hur lång tid innan passet? Finns något jag kan ta direkt före passet ? (jag tränar som sagt tidigt och det funkar inte att gå upp någon timme innan för att äta)
Om jag äter kolis direkt före passet, kommer det ha någon negativ inverkan på förmågan att bränna fett under/efter passet?

Vad säger ni som är insatta i det här?

Aminosyror räcket gott och väl! Men skulle mest troligt göra mer nytta än skada att ta lite snabba kolhydrater innan, är dock svårt för mig att veta hur du presterar på säg 20g malto innan.

Om du ska testa föreslår jag att intaget av malto + bcaa "precis innan", för malto går ut snabbt i kroppen och siffran 1g per kilokroppsvikt per timme är något som verkar vara något av ett riktmärke.

I övrigt så tycker jag du nojjar lite väl mycket med den eventuella effekten på fettförbränningen. Tänk på viktmiskningen ur ett längre perspektiv, dagar/veckor eller månader och då är det kcalunderskottet som styr!

Vad du tar precis före/efter spelar mer in på din akuta prestation. Tex att kolhydrater efter passet med lite tur förbättrar din återhätmning som i sin tur gör att du kan träna oftare. Samma sak med kolhydrater innan, som då kanske gör att du orkar lyfta x kg mer och det i sin tur gör att du sparar mer muskelmassa under deffen! :)

Ber om ursäkt för en stor dos brosience, men det var mina 50 cent!

Wzup2u
2013-03-21, 18:52
jag kör ren malto innan just nu och ger bättre resultat nu och avslutar med gainer, och äter bmycket mat käk utöver. och blandning mellan protein och kolhydrater mkt viktigt enl mig också. de flesta kör bara whey och har bara protein i huvudet som är fel.

återhämtar mig mkt snabbt med detta koncept också...
yes mitt tips iaf.

dragonfly
2013-03-21, 19:09
Det verkar som att aminosyror å Malto är svaret.

Skulle vara intressant att veta hur mycket proteinnedbrytningen är under ett pass på fastande mage.

King Grub
2013-03-21, 19:22
Samma som i fastande vila. Proteinnedbrytning är sannolikt inte förhöjd under träning. Men proteinbalansen är alltid negativ i fastande tillstånd.

dragonfly
2013-03-21, 21:36
Samma som i fastande vila. Proteinnedbrytning är sannolikt inte förhöjd under träning. Men proteinbalansen är alltid negativ i fastande tillstånd.

Nu hänger jag inte med. Om man tränar på fastande mage bryts väl muskelprotein ner för att verka som energi? Energiåtgången är högre under träning än under vila... Dvs större muskel nedbrytning om man tränar på fastande mage än om jag bara skulle vila- Eller har jag missförstått ?

King Grub
2013-03-21, 21:46
Har du ätit på hela veckan innan passet?

Gonsa
2013-03-21, 22:10
Har man fastande mage så måste kroppen ta någonting av kroppen för att fortsätta fungera. Först tar den fett men efter ett tag tar den även muskler. Så du förbränner fett. Äter du direkt efter så tappar du väl knappast muskler.

Jag kör ibland på fastande mage när jag kör cardio. Men inte styrketräning

King Grub
2013-03-21, 22:16
Muskelglykogen finns trots "fastande mage".

dragonfly
2013-03-22, 07:19
Har du ätit på hela veckan innan passet?

Givetvis.
Säger du att så länge jag fyller på efter passet så kan strunta i aminosyror innan? Jag trodde muskel glykogenet var tömt efter en natts sömn? Jag morgontränar.
Det vore bra att slippa äta ngt alls innan passet. Men varför tjatas det då om att det är så viktigt att äta innan passet ?

Bryggan
2013-03-22, 08:02
Som jag har förstått på de undersökningar och rapporter som presenterats här på forumet oftast av herr Grub så spelar det ingen roll när du stoppar i dig ditt proteinbehov bara att du gör det under en 24-timmars period.
Känner du att du har tillräckligt med energi (kolhydrater, glykogen) när du vaknar för att kunna köra ditt bästa så är det väl bara att köra på och se glad ut.

Nu ska du kanske inte lyssna på mig för jag blandar ihop saker men så har jag förstått iaf.

spoonchest
2013-03-22, 09:07
Jag tycker man kan göra skillnad på "fastande", och "tom mage".