handdator

Visa fullständig version : LCHF Fundering.

pac83
2013-03-21, 07:14
Hej alla.

Jag har nu en fråga gällande LCHF. En kompis sa till mig att det ska vara omöjligt att gå ner i vikt o bort med magen och samtidigt behålla musklerna eller att få de att växa. Så nu söker jag råd och för tips för er som har gått ner med LCHF.

Har ju många mål med kroppen under årens tid men första är at få bort den lilla öl magen samtigt som man blir starkare.

mvh Patrik

Beemel
2013-03-21, 07:28
Omöjligt är det inte (beroende på hur kroppssammansättningen ser ut.)

Till exempel,
Är det en person som aldrig har tränat särskilt mycket och är väldigt fet.
Börjar denna person styrketräna och dieta så finns det goda möjligheter att åtminstonde initialt få muskeltillväxt under viktnedgång.

Detta har i.o.f.s på intet sätt att göra med just LCHF, Det skulle kunna fungera lika bra på (nästan) vilken diet som helst

Jag har själv väldigt positiva erfaranheter av lågkolhydrat kost.
Om du tittar i tråden "Ni som ligger i deff, hur går det för er" (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=144290)
så har jag lagt upp en bild som visar hur min kropp utvecklats över en 6 veckors period, Jag anser mig ha lagt på mig muskler och gått ner i vikt parallellt. Ingen aning om detta är tack vare min kosthållning eller inte. Jag vet bara att jag mår bra och min kropp svarar som jag vill, så jag kör på.

begt
2013-03-21, 07:29
Det han sa stämmer inte. Klart att man kan behålla eller till och med bygga magmuskler under viktnedgång :) Dock kan man inte förvänta sig att bygga muskler om överskottet är större än, säg, 500 kcal om dagen. Men det hänger mycket på om man är nybörjare eller inte.

Om du trivs med LCHF och går ned i vikt är det väl bra, men för en tränanade individ är det inte optimalt. Kolhydrater ger ett helt annat tryck i musklerna.

Beemel
2013-03-21, 07:37
Det han sa stämmer inte. Klart att man kan behålla eller till och med bygga magmuskler under viktnedgång :) Dock kan man inte förvänta sig att bygga muskler om överskottet är större än, säg, 500 kcal om dagen. Men det hänger mycket på om man är nybörjare eller inte.

Om du trivs med LCHF och går ned i vikt är det väl bra, men för en tränanade individ är det inte optimalt. Kolhydrater ger ett helt annat tryck i musklerna.

Utgår från att du menar underskottet?

Jag känner inte någon som helst brist på tryck eller ork utan kolhydrater, Har tidigare i mitt liv dietat på massa olika vis, Låg kolhydratkost är den diet som hittills fungerat bäst, både för träning och för hungerkontroll. Jag har efter snart 3 månader utan kolhydrater (nåja 30-50g per dag), aldrig tidigare känt mig så pigg och välmående som jag gör nu.
Både gymträning och annan träning (tränar 7 pass i veckan fördelat över 6 dagar) fungerar kanon. Jag har bättre ork och bättre "tryck" än någonsin.
Min uppfattning (som självklart är subjektiv och inget annat än just min egen) är att det fungerar utmärkt.

begt
2013-03-21, 09:21
Ja, underskott så klart. Slarvfel.

Bryggan
2013-03-21, 09:45
Det går utmärkt att styrketräna medan man kör LCHF. En annan fördel är att du också tillgodoser proteinbehovet utan större ansträngning.

Hur uppstår en "ölmage"? Är det just att man dricker öl eller vadå? Jag gillar öl men har aldrig haft en ölmage.

Lychgate
2013-03-21, 09:53
Det går utmärkt att styrketräna medan man kör LCHF. En annan fördel är att du också tillgodoser proteinbehovet utan större ansträngning.

Hur uppstår en "ölmage"? Är det just att man dricker öl eller vadå? Jag gillar öl men har aldrig haft en ölmage.

Visceralt fett som samlas runt organ då alchohol prioriteras framför fett i levern.

pac83
2013-03-21, 10:49
Gymmet kör jag ca 4-5 ggr i veckan då lyfter jag så oftast så tungt som möjligt och få reps för att öka min styrka, men om man nu ska gå ner i vikt o bort med magen ska man fortfarande försöka hålla sig på 2000kcal som tidigare även med LCHF, Vet nämligen kompisar som kan vräka i sig mängder me mat o fortfarande går ner i vikt.

Gurragurk
2013-03-21, 12:35
Gymmet kör jag ca 4-5 ggr i veckan då lyfter jag så oftast så tungt som möjligt och få reps för att öka min styrka, men om man nu ska gå ner i vikt o bort med magen ska man fortfarande försöka hålla sig på 2000kcal som tidigare även med LCHF, Vet nämligen kompisar som kan vräka i sig mängder me mat o fortfarande går ner i vikt.

Det är inget magiskt med LCHF, det är fortfarande kcal in vs kcal ut som gäller. Fördelen med LCHF är dock att protein och fett mättar bra och därmed brukar folk hamna på ett kcalunderskott även utan att räkna kcal. Så ja, om du räknat ut att du ska ligga på 2000kcal så ska du även göra det med när du äter enligt LCHF

pac83
2013-03-21, 13:04
Aha tackar tackar :) bara o vänta på alla dessa förbanade sjukdommar ska bort så kan man pumpa gym igen :)

vicarious
2013-03-21, 16:48
Det är inget magiskt med LCHF, det är fortfarande kcal in vs kcal ut som gäller. Fördelen med LCHF är dock att protein och fett mättar bra och därmed brukar folk hamna på ett kcalunderskott även utan att räkna kcal. Så ja, om du räknat ut att du ska ligga på 2000kcal så ska du även göra det med när du äter enligt LCHF

+1.

Jag tror att många som hoppar på LCHF går från att ha en ganska kolhydratsrik kost (med många lättätna livsmedel) till att nästintill utesluta kolhydrater helt. Det i sin tur innebär att de per automatik får i sig mindre energi -> kaloriunderskott -> viktnedgång. Och då tillskriver de framgången till LCHF och hyllar metoden, när det i själva verket bara handlar om att de får i sig mindre energi.

Men även som Gurra säger - protein och fett mättar i regel bättre än kolhydrat. En LCHF-kost innebär nog för många också att man får i sig mer grönsaker än man gjorde vid sin nuvarande kosthållning vilket även det ökar på mättnaden.

Beemel
2013-03-21, 20:01
+1.

Jag tror att många som hoppar på LCHF går från att ha en ganska kolhydratsrik kost (med många lättätna livsmedel) till att nästintill utesluta kolhydrater helt. Det i sin tur innebär att de per automatik får i sig mindre energi -> kaloriunderskott -> viktnedgång. Och då tillskriver de framgången till LCHF och hyllar metoden, när det i själva verket bara handlar om att de får i sig mindre energi.

Men även som Gurra säger - protein och fett mättar i regel bättre än kolhydrat. En LCHF-kost innebär nog för många också att man får i sig mer grönsaker än man gjorde vid sin nuvarande kosthållning vilket även det ökar på mättnaden.

Det är för mig en av de primära fördelarna. Jag är fullt medveten om att kosten i sig inte är magisk. Men att kunna gå ner i vikt utan att vara hungrig och dessutom med minskat sötsug (något jag själv förvisso aldrig lidit av, jag är mer junkie på salta snacks) är en smått magisk känsla i sig.

pac83
2013-03-25, 08:40
Någon som vet en tråd med tips på frukost lunch middag etc? hittar inget.

edasvangen
2013-03-25, 10:58

Någon som vet en tråd med tips på frukost lunch middag etc? hittar inget.

Allt som du tidigare har ätit, uteslut bara kolhydraterna och kör på fetare alternativ, lägg till massa grönt, där har du LCHF! ;)

Googla på "lchf recept", finns massor där ute.

Beemel
2013-03-25, 13:01
En "typisk" dag för mig. Kanske ger lite inspiration.

Frukost:
Bröd på mandelmjöl med ost samt kvarg med lite blåbär i

Mellanmål:
2 kokta ägg med majonäs

Lunch:
Cole Slew med köttbullar (hemmagjorda av kött jag själv malt) med tillhörande sallad av spenat och gurka

Mellanmål:
Ostkuber och ett ägg.

Middag:
En stor sallad av babyspenat, Gurka, hackade paranötter, kyckling, oliver och tzatziki.

Innan sänggående:
Kasein mixad med vatten och grädde.

Dreas
2013-03-25, 13:06

Frukost:

Mellanmål:
2 kokta ägg med majonäs

Lunch:
Cole Slew med köttbullar (hemmagjorda av kött jag själv malt) med tillhörande sallad av spenat och gurka

Mellanmål:
Ostkuber och ett ägg.

Middag:
En stor sallad av babyspenat, Gurka, hackade paranötter, kyckling, oliver och tzatziki.

Innan sänggående:
Kasein mixad med vatten och grädde.Du är inte rädd för gifterna som kan finnas i paranötter?

Beemel
2013-03-25, 13:18
Du är inte rädd för gifterna som kan finnas i paranötter?

Nej, tror du jag skulle ha valt att äta nötterna om jag varit rädd?

Dreas
2013-03-25, 13:21
Nej, tror du jag skulle ha valt att äta nötterna om jag varit rädd?Min tanke var mer att du inte har någon koll.

Varför välja paranötter med tanke på riskerna som finns vid intag?

Jag antar att du läst något som jag inte har, men slänger in denna ändå: http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

Beemel
2013-03-25, 14:18
Min tanke var mer att du inte har någon koll.

Varför välja paranötter med tanke på riskerna som finns vid intag?

Jag antar att du läst något som jag inte har, men slänger in denna ändå: http://traningslara.se/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/

Jo, jag har läst den.
Men jag är kraftigt färgad av att jag har käkat paranötter och massa andra nötter under hela mitt liv.
När någon sedan kommer och påstår att det finns risker med det har jag svårt att ta det till mig. Det är möjligt att jag någon gång kommer få ångra mina val här i livet, det vet man aldrig.

Skrev en del om just detta i denna tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196407).

Naiv? ja,
Dum? beror på hur man mäter,
Ignorant? kanske,

Men jag är hellre samtliga dessa än rädd.

Beemel
2013-03-25, 14:18
Och nej, jag har inte koll.

Dreas
2013-03-25, 14:35
Jo, jag har läst den.
Men jag är kraftigt färgad av att jag har käkat paranötter och massa andra nötter under hela mitt liv.
När någon sedan kommer och påstår att det finns risker med det har jag svårt att ta det till mig. Det är möjligt att jag någon gång kommer få ångra mina val här i livet, det vet man aldrig.

Skrev en del om just detta i denna tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=196407).

Naiv? ja,
Dum? beror på hur man mäter,
Ignorant? kanske,

Men jag är hellre samtliga dessa än rädd.Det är väl bara att byta ut mot vettigare nötter? :)

Beemel
2013-03-25, 17:33
Det är väl bara att byta ut mot vettigare nötter? :)

De är de som är godast.

Dreas
2013-03-25, 21:24
De är de som är godast.
Du har tänkt igenom riskerna och gillar smaken, bara att köra på :)

pac83
2013-03-27, 08:02
Tackar :) det var som sagt lite inspiration på måltider etc man sökte :) kanske ska skapa en tråd om det inte redan finns en?

Gurragurk
2013-03-27, 10:49
Tackar :) det var som sagt lite inspiration på måltider etc man sökte :) kanske ska skapa en tråd om det inte redan finns en?

Det finns mängder med LCHF-recept på mängder av hemsidor. Google is your friend

Reaper123
2013-03-27, 13:20
Tackar :) det var som sagt lite inspiration på måltider etc man sökte :) kanske ska skapa en tråd om det inte redan finns en?Om du kollar i vanliga mattråden så får du ju en del inspiration, bara utesluta kolhydratkällan och ösa på med fet sås + bacon så är du ju mer eller mindre hemma ;)

Nej, men finns riktigt bra recept på nätet och googla recept+lchf ger dig tusentals bra träffar! Kan rekommendera ica.se och deras recept, hämtar mycket inspiration där! :)

Spikmattan
2013-03-28, 13:37

Frukost:

.

Recept på brödet? :)

waddap
2013-03-28, 18:00
http://www.lchfrecept.com/ riktigt goda recept här!

vicarious
2013-03-29, 10:15
Jag gjorde ett LCHF bröd en gång, blev helt OK. Minns inte receptet men. Det möglade, eller ruttnade snarare väldigt snabbt. Sen så var det inte energisnålare än vanligt bröd med tanke på mandelmjölet som användes så jag förstod inte alls poängen med det hela.

edasvangen
2013-03-29, 10:56
Jag gjorde ett LCHF bröd en gång, blev helt OK. Minns inte receptet men. Det möglade, eller ruttnade snarare väldigt snabbt. Sen så var det inte energisnålare än vanligt bröd med tanke på mandelmjölet som användes så jag förstod inte alls poängen med det hela.

Att det innehåller minimalt med kolhydrater är ju hela iden med det, för de som "LCHFar" och vill äta något likt bröd.. typ.

pac83
2013-04-16, 07:16
dessa kan ja rekommendera riktigt goda om man räknar me allt annat man testat hehe
http://56kilo.alltforforaldrar.se/pofiberbullar/

vicarious
2013-04-16, 07:51
Att det innehåller minimalt med kolhydrater är ju hela iden med det, för de som "LCHFar" och vill äta något likt bröd.. typ.

Jo det förstår jag. Men i slutändan är det ändå kalorierna som är avgörande. Om jag äter två brödskivor gjorda på mandelmjöl eller vetemjöl kommer inte göra någon direkt skillnad för min kroppsvikt om kaloriinnehållet är likvärdigt.

Men jag förstår att vissa har lättare att inte överäta om de äter LCHF för de får bättre mättnad.