Visa fullständig version : Att tänka på när man sover utomhus, -5 till -10
Ja som frågan lyder, jag och en kompis ska nämligen sova i sovsäck ute i cirka -5 till -10 och nu undrar jag om någon har lite erfarenhet och kan dela med sig? jag ska först sova en provnatt på gården och se hur det är och sedan får vi se hur det blir.
Jag har tänkt att sova på granris/liggunderlag och i en varm dun sovsäck.
Viktiga saker att tänka på?
Mat.
kläder.
packning. osv
Ta mycket granris, kylan kommer underifrån. När du tycker att du tagit tillräckligt, dubbla det. Sov gott!
Strumpor+ tjocksockar, långkalsonger+ underställ och mössa. Det brukar räcka gott om det är en vintersovsäck. Om man vill kan man ha fingervantar också, men det är ännu viktigare att fötterna är varma.
tänd en eld!
Ray mears <3
Kissa innan, jobbigt att gå upp på natten ;)
Ät något innan du går och lägger dig, det håller dig varm.
Jogga en värmeslinga så du är genomvarm i kroppen när du kryper ned, på så sätt värmer du lättare upp säcken.
Regeln är väl annars mycket över och under dig och lite på dig. Bilda luftfickor som isolerar
En pressening kan vara bra som vindskydd och mot snöfall.
En varm dun sovsäck är inte spec varm efter någon timme i -5/-10.
Men ja vafan med en flaska whisky så går det nog an.
Tack så mycket för snabba svar, trodde att ingen skulle idas svara! :D
Skall jag ha något liggunderlag för det kanske blöter igenom och då blir det kallt, sov ute förra året i cirka -3 och då blötte det igenom så man frös jätte mycket..
Och andningen brukar väl inte bli något stort problem eller? kanske man ska ha en bandana?
Utan att ha någon erfarenhet av detta så tyckte jag denna video verkar vettig.
_XQXSpJMo3U&list=UUcO9Y2bQbr9QXr4fwljORkA&index=11
Fast det är lite mer om överlevnad. Men han beger sig ut i skogen och ska sova en natt utan mat.
Har sett den! :)
Även hans andra videos
Gräv en snögrotta.
Sovit i en sådan och det är det bästa av allt, varmt, vindtätt.
Nu är det ju så att jag ska sova under bar himmel och har inte tid att gräva en grotta! :(
varför? låter kul att testa, men måste ju ändå fråga :)
Tack så mycket för snabba svar, trodde att ingen skulle idas svara! :D
Skall jag ha något liggunderlag för det kanske blöter igenom och då blir det kallt, sov ute förra året i cirka -3 och då blötte det igenom så man frös jätte mycket..
Och andningen brukar väl inte bli något stort problem eller? kanske man ska ha en bandana?
Som tidigare nämnts så är ett gott lager granris det bästa.
Bygg en "koja" mot en sten som du sedan eldar vid. Då fungerar stenen som en reflektor och värmer upp bra.
Följ flerlagersprincipen.
varför? låter kul att testa, men måste ju ändå fråga
Haha jo jag är lite utav en friluftsmänniska och har man bara modet och är förståndig så går det mesta, gör det för att jag tycker att det är spännande och det stärker mitt självförtroende jag vet vars mina gränser går och vet vad jag kan klara av och inte.
Även skönt att få komma iväg lite och va för sig själv, sitta vid en eld och bara titta och njuta! :)
Torsk_ole
2013-03-20, 22:18
Kolla vad sovsäcken är specad till för kyla. Tillse att du har tjockt med isolering under dig. Börjar du frysa så rör på dig. Ha med dig varm sött dryck.
Sen ska man vara medveten om att -5-10 inte är särskilt blodigt. Testa, du kommer överleva :)
Bygg en "koja" mot en sten som du sedan eldar vid. Då fungerar stenen som en reflektor och värmer upp bra.
Smart! :)
Nu till en annan sak hur är det med att tvätta en dun sovsäck??
Går det?
grondahl
2013-03-20, 22:27
Nu till en annan sak hur är det med att tvätta en dun sovsäck??
Går det?
Ja.
Hellre än granris så skulle jag köra på ett bra liggunderlag (eller dubbla billigare cellplast-varianter).
Om man nu inte har torktumlare så ska det väl ta förbannat me tid att torka sovsäcken?
grondahl
2013-03-20, 22:34
Om man nu inte har torktumlare så ska det väl ta förbannat me tid att torka sovsäcken?
Jag skulle nog inte tvätta en sovsäck utan tillgång till tumlare. Dessutom är det inget man behöver göra särskilt ofta.
Se till att du är mätt/ätit strax innan du går och lägger dej. Värmer extra.
Stor mössa (dubbla mössor) eller balaclava som du drar ner till halva ansiktet
och värmer nosen med. Den blir kallast.
Varm hals och handleder är viktigt samt dubbla strumpor.
// Van utesovare
Se till att du är mätt/ätit strax innan du går och lägger dej. Värmer extra.
Stor mössa (dubbla mössor) eller balaclava som du drar ner till halva ansiktet
och värmer nosen med. Den blir kallast.
Varm hals och handleder är viktigt samt dubbla strumpor.
// Van utesovare
Tack, är det smart att gräva ned sig i snön alltså om det är djup snö så gräver man en rektangel stor som bädden så att det blir lite vindtätt?
Tack, är det smart att gräva ned sig i snön alltså om det är djup snö så gräver man en rektangel stor som bädden så att det blir lite vindtätt?
Ja, det är mycket smart.
Rekommenderar också en liten presenning (2x1 m ca) som vindskydd.
Okej :)
Hur är det med kläder alltså är det dåligt att ha för mycket eller för lite, för man sover väl knappast med vandrarkängorna och täckbyxor i sovsäcken?
Sparven från Minsk
2013-03-21, 14:58
Skidmask och toppluva
köp ett par dunsockor/skor, eller va de nu heter.
fötterna är så jävla utsatta när man sover i sovsäck.
Hur är det med kläder alltså är det dåligt att ha för mycket eller för lite, för man sover väl knappast med vandrarkängorna och täckbyxor i sovsäcken?
iochmed att du bara kommer rusa in i huset såfort du vaknar, så skulle jag
sova i mycke kläder, för du kommer ändå inte få problem med att bli varm.
om du däremot sover i mycke kläder, vaknar kall, och sen inte har något mer
att ta på dig för varme, så är du rätt körd.
Har du skarsnö eller lite tid på dig så att du kan trampa till snön innan så skär du block som du staplar runt gropen.
Jag antar att du tänker göra det här med markägarens tillstånd då granris inte är något man bara plockar?
Pudzianovski
2013-03-21, 15:09
Okej :)
Kängorna kommer att frysa om du har dem ute i kylan vilket medför att du kanske inte får på dig dem efter en natt, speciellt om det är blöta eller fuktiga. Så mitt tips är att ha dem så skyddat och varm som du kan.
vart skall jag ha skorna då om inte i sovsäcken?
Nu inatt sov jag ute i cirka -14 i en väldigt dålig sommarsovsäck, dock så sov jag i en skidpulka med dubbla liggunderlag, allt gick finemang hade skorna och allt i sovsäcken, väskan som kudde, skorna o jackan mot benen, frös nästan inget alls dock så är det ganska svårt att somna när man är ute sådär. :)
Nu inatt sov jag ute i cirka -14 i en väldigt dålig sommarsovsäck, dock så sov jag i en skidpulka med dubbla liggunderlag, allt gick finemang hade skorna och allt i sovsäcken, väskan som kudde, skorna o jackan mot benen, frös nästan inget alls dock så är det ganska svårt att somna när man är ute sådär. :)
Hoppas du fann dig några svar du sökte.
Hoppas du fann dig några svar du sökte.
Jodå väldigt lärorikt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.