Visa fullständig version : Vad anses som vältränad?
mrbiceps
2013-03-20, 18:28
Hej där!
Har kollat runt och läst på olika forum och frågat vänner osv, hur de vill att deras man skall se ut. Och alla svarar "vältränad". Men vad är egentligen vältränad? För mig var Arnold vältränad. Men för kvinnor kanske det må vara något annat? Så vad är egentligen "vältränad", vart går gränsen?
Är dessa män vältränade?
http://i45.tinypic.com/2e54f2p.jpg
http://i50.tinypic.com/2ppc32e.png
http://i48.tinypic.com/kcxcb7.jpg
http://i46.tinypic.com/35m417o.jpg
http://i50.tinypic.com/27zztq9.jpg
Och om du är kvinna, är dessa mäns kroppar "sexiga" ?
(Tog några från "hollywoods sexigaste män" enligt imdb-användare)
stoneisland
2013-03-20, 18:29
Att se bra ut lr ha lågt bf betyder inte att man är vältränad.
Coldsmith
2013-03-20, 18:35
Tror den vanliga uppfattningen är att man är vältränad om man har synliga muskler i rimlig storlek (inte magermuskler) och inte för mycket fett.
Så dina exempelbilder är bilder på tränade individer. Absolut.
http://i.imgur.com/9Vnr22Y.jpg
Tror den bilden är obligatorisk i trådar som den här.
PixelMiner
2013-03-20, 18:47
Titta på hur killarna ser ut i reklamen för Coca-cola light. Den drycken har ju tjejer som målgrupp, så killarna där borde ju vara sådant som tjejerna gillar.:
l7AqpFcgTqQ
FODJhmZBGak
StorEric
2013-03-20, 18:47
sci-fi *spy*
MathiasF
2013-03-20, 18:48
Det hade ju inte skadat att vistas ute i solen utan tröja iallafall en gång.. eller två :MrT:
Titta på hur killarna ser ut i reklamen för Coca-cola light. Den drycken har ju tjejer som målgrupp, så killarna där borde ju vara sådant som tjejerna gillar.:
l7AqpFcgTqQ
Sexistisk reklam? Eller vänta. Det var ju en kille! Såna får man ju lura kläderna av! De är ju bara män :D
filmjölk
2013-03-20, 19:24
Min favoritdiskussion! (eller en utav dem iaf)
Jag tolkar vältränad som ett ord för att beskriva en typ av utseende. Muskulös, men inte såpass muskulös att det ser äckligt ut, mager (som i lite kroppsfett), men inte såpass mager att det ser äckligt ut och snygg (är man inte snygg är man inte vältränad...oavsett). Lägg därtill att man skall vara stark (men inte freakigt stark) och ha bra kondition (men inte freakigt bra kondition) - då är man vältränad.
En Jay Cutler-fysik är inte vältränad då han har för stora muskler.
En Sarah Wedlund-fysik är inte vältränad då hon har för små muskler.
En Rezazadeh-fysik är inte vältränad då den är fet.
En Jay-Cutler fysik med Sarah Wedlund-kondis och Rezazadehstyrka är inte heller vältränad för att den är ful.
En vad-han-nu-heter som verkar oförmögen att ha tröjan på i Twilight är vältränad.
Sewén är vältränad, men rätt nära övre gränsen.
Susana Spears i Bodyrock är vältränad. (Youtubea det om du gillar lightporr med träningsfetisch)
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/16389460/821/normal/024fc73fb8454/danny1.jpg
Ja vad är vältränad? en subjektiv fråga. Vältränad kan både betyda en visuell bedömning av fysiken och hur en person presterar rent fysiskt.
Anja Persson såg lite smått mullig ut men hade givetvis mycket muskler och presterade på världsnivå, dvs otroligt vältränad jämfört med random fitnessbrud som råkar ha lite kroppsfett och kan knäböja 50kg, eller?
Men ska jag gå efter min egen personliga bedömning av vältränade individer så går jag nog mest efter utseende, någon med (i mitt tycke) imponerade muskelmassa och lågt kroppsfett är "vältränad". Men som sagt, det rymmer mycket inom ramen av vältränad, enligt mig.
Christoforos
2013-03-20, 19:40
En del muskler i kombination med relativt lågt kroppsfett. Har därför jättesvårt att referera till tex Scott Mendelson som vältränad, brukar istället säga att dom är "starka".
Ja tyvärr är det nog så att vältränad nu för tiden har med utseendet att göra. Det säger en del om samhället tycker jag.
"Vältränad" i dagligt tal betyder "snygg", eller mer specifikt "snygg kropp".
Ganska sunda ideal enligt mig.
knuckles
2013-03-20, 19:47
Tycker vältränad är bra kondis, styrka, spänst o sånt
Tycker vältränad är bra kondis, styrka, spänst o sånt
Låter mycket mer sunt än om det skulle betyda "snygg".
Men det är ju klart att det viktigaste är ju att vara snygg. Det är därför man tränar. Det kanske är "sunt" att vara snygg, att ha god hälsa och/eller en fysiologi som kan prestera imponerande är inget någon bryr sig om. Det är ju inte säkert att man blir snygg av det så...
mrbiceps
2013-03-20, 19:50
"Vältränad" i dagligt tal betyder "snygg", eller mer specifikt "snygg kropp".
Ganska sunda ideal enligt mig.
Och vad är snygg kropp?``
Christoforos
2013-03-20, 19:52
Träning bygger muskler och bränner fett, två saker som har en oerhörd påverkan på utseendet. Alltså är utseende en väldigt bra indikator på hur "vältränad" någon är, om än inte den enda.
En sak som kan orsaka en del oense i denna fråga är ju just att begreppet "vältränad" är så vagt, och kan betyda så mycket. Men jag väljer iaf att tolka det som en kombination av olika moment, framför allt då styrka och kondition vilket skulle resultera i en "snygg" kropp om man vill kalla det så.
Träning bygger muskler och bränner fett, två saker som har en oerhörd påverkan på utseendet. Alltså är utseende en väldigt bra indikator på hur "vältränad" någon är, om än inte den enda.
En sak som kan orsaka en del oense i denna fråga är ju just att begreppet "vältränad" är så vagt, och kan betyda så mycket. Men jag väljer iaf att tolka det som en kombination av olika moment, framför allt då styrka och kondition vilket skulle resultera i en "snygg" kropp om man vill kalla det så.
En kropp som är både stark och vid bra kondition kan se väldigt olika ut. En sådan person kan t om vara fet, något som många anser vara fult.
dina bilder ser mest ut som low bf och mest magmuskler... vältränad hmm fiins för många områden..
tar ett exempel. en kille som har lite fett , och jämför med en kille med lite fett..
killen med fett tränar och har sjukt bra kondis och lyfter bra...
killen med lite fett sitter vid datan hela dygnet och lever på cola och godis men gör sina situps så han kan slänga ut magbilder på facebook och ragga brudar. men i själva verket inte kan lyfta 5kg eller springa till toan...
killen med fett e vältränad idetta läge hehe...så vältränad e bra fysik egentligen.
Ja, killarna på bilderna är vältränade i den mån att en majoritet av tjejer tycker deras kroppar är sexiga. Iaf de jag har pratat med. Tycker själv också att några av de ser bra ut, rätt linjer och lågt bf men fattas massa för att de ska vara riktigt snyggt.
Och vad är snygg kropp?``Det diffar lite beroende på vilken tjej som avgör, men allmänt:
- Mycket muskelmassa (men man får inte vara för långt över genetiska max)
- Bra gener (ansikte, längd, muskelfästen och så vidare)
- Lite kroppsfett
- Vacker hy (få finnar och andra brister, vara lite solbränd)
Kort och gott: Man ska se frisk, hälsosam och fertil ut.
stoneisland
2013-03-20, 19:59
Det diffar lite beroende på vilken tjej som avgör, men allmänt:
- Bra gener (ansikte, längd, muskelfästen och så vidare)
- Lite kroppsfett
- Vacker hy (få finnar och andra brister, vara lite solbränd)
Kort och gott: Man ska se frisk, hälsosam och fertil ut.
Tur att ALLA tänker så:)
Tur att ALLA tänker så:)Jag sa att det diffar lite ;)
Och sen, om tjejen själv inte har en snygg kropp så har de säkert inte så höga krav på en eventuell kille heller.
stoneisland
2013-03-20, 20:06
Jag sa att det diffar lite ;)
Och sen, om tjejen själv inte har en snygg kropp så har de säkert inte så höga krav på en eventuell kille heller.
precis va jag tänkte skriva;)*gah!*
StorEric
2013-03-20, 20:06
Jag. Enligt min ortoped. Har det skrivet, svart på vitt, på min remiss. =)
Varför skulle "fula" tjejer ha annorlunda preferenser?
Bara för att en ful tjej kanske siktar lågt så betyder det inte att de kan ha samma preferenser som en snygg tjej som är ute efter le top notch.
Johanss0n
2013-03-20, 20:09
Det diffar lite beroende på vilken tjej som avgör, men allmänt:
Intressant det där med att random svennebrudar lätt kan avgöra var folks genetiska max för muskelmassa ligger
Jag kan det inte och vet ingen som kan det, men jag är inte sämre än att jag erkänner mig besegrad, det kvinnliga könets överlägsenhet visar sig igen.*gah!*
Varför skulle "fula" tjejer ha annorlunda preferenser?Genetiskt/i grund och botten/omedvetet har de samma preferenser.
Men man har en tendens att tycka om människor som har en livsstil likt sin egen, som klär sig som man själv gör, har en kropp som man själv har, osv. Till exempel så gillar manliga bodybuilders kvinnor med muskler i högre utsträckning än vad en otränad smalfet kille gör.
Sen kan man ha negativa erfarenheter av en för snygg kille, medan killarna på ens egna nivå kanske är snällare. Sådant påverkar.
Genetiskt/i grund och botten/omedvetet har de samma preferenser.
Men man har en tendens att tycka om människor som har en livsstil likt sin egen, som klär sig som man själv gör, har en kropp som man själv har, osv. Till exempel så gillar manliga bodybuilders kvinnor med muskler i högre utsträckning än vad en otränad smalfet kille gör.
Spekulationer och extrapolering. Dock så står det ju helt klart att man lättare finner en partner i de sociala grupperingar man befinner sig i...
Intressant det där med att random svennebrudar lätt kan avgöra var folks genetiska max för muskelmassa liggerDet är ju det de absolut inte kan :d
Sålänge du är snygg och ser snäll ut kan du vara hur dopad som helst; tjejer kommer aldrig att misstänka dig.
Sålänge du är ful och ser elak ut så kan du vara hur ren och liten som helst; tjejer kommer ändå att misstänka dig.
Under 800kg totalt i SL är klent.
Man kan lära sig att tycka om ett utseende mer pga upplevelser. Man får helt enkelt fördomar om utseenden pga tidigare erfarenheter vilket kan göra vissa utseenden mer snygga i betraktarens ögon. Det här är ingen medveten process förstås.
Så jag håller nog med pwnyou delvis där.
Dock tror jag inte vi i "grund o botten" har samma preferenser. Kanske vissa baspreferenser som signalerar hälsa. Men med en pålagd varians för olika egenskaper.
Lite udda saker som jag hört folk tycka är oerhört attraktivt (där jag tror merparten är förvärvad):
* skelögdhet
* när tredje paret av tänder sticker ut och tar plats framför andra paret av tänder
* transor (udda eftersom det är ovanligt, men det är ju ett känt fenomen så på det viset blir det inte udda)
* kraftigare underbett (inte jätteudda kanske)
* ölmage
Under 800kg totalt i SL är klent.
uff. 150+kg kvar alltså
Man kan lära sig att tycka om ett utseende mer pga upplevelser. Man får helt enkelt fördomar om utseenden pga tidigare erfarenheter vilket kan göra vissa utseenden mer snygga i betraktarens ögon. Det här är ingen medveten process förstås.
Så jag håller nog med pwnyou delvis där.
Dock tror jag inte vi i "grund o botten" har samma preferenser. Kanske vissa baspreferenser som signalerar hälsa. Men med en pålagd varians för olika egenskaper.
Lite udda saker som jag hört folk tycka är oerhört attraktivt (där jag tror merparten är förvärvad):
* skelögdhet
* när tredje paret av tänder sticker ut och tar plats framför andra paret av tänder
* transor (udda eftersom det är ovanligt, men det är ju ett känt fenomen så på det viset blir det inte udda)
* kraftigare underbett (inte jätteudda kanske)
* ölmage
skelögdhet kan fan vara sexigt
MackeJuve
2013-03-20, 22:08
Vältränad= Någon som man ser är aktiv fysiskt och har hyfsade stats, kan vara både konditionsmässigt och styrkemässigt.
I folkmun syftas det väl ofta på det visuella när man säger "vältränad" - relativt lite kroppsfett och en okej mängd muskelmassa. Personerna på bilderna du länkade stämmer bra överens med det.
Bara jag som tänker på idrotter? Typ friidrott osv.
En vältränad kille ska ha kondis i grunden, sedan hur mycket muskler är väl upp till vilken sport man utövar.
Men den generella bilden måste ju ändå vara någon atlet som klarar av att prestera rätt fysiska aktiviteter, inte bara glida runt discotränad från gymmet.
Kondis och en del muskler!
knuckles
2013-03-20, 22:36
En vältränad kille ska ha kondis i grunden, sedan hur mycket muskler är väl upp till vilken sport man utövar.
Men den generella bilden måste ju ändå vara någon atlet som klarar av att prestera rätt fysiska aktiviteter, inte bara glida runt discotränad från gymmet.
Håller jag med om, alla tränar ju inte enbart för att bli snygga, ser det bara som en bonus. Styrka och kondis i första hand imo.
Min egna definition av vältränad är att man ska ha en så bra total som möjligt av snabbhet, styrka, kondition, vighet, balans, teknik och så.
mrbiceps
2013-03-20, 22:46
Så när kvinnor uttalar sig om att hennes man skall vara vältränad , så tänker dom inte på storlek , utan på vad mannen presterar ? - Eller (ni) tänker så.. :p
mangemani
2013-03-20, 23:00
enligt min åsikt så är ingen utav de killar som du länkade till vältränade, de är i mina ögon någorlunda smala.
enligt min definition utav vältränad så är det storleken, mängden muskelmassa, som avgör om man är vältränad eller inte.
en person som kan ha på sig tjocka kläder men ändå ha v formen på ryggen, djupet på bröstet/ryggen och storleken på armarna/benen synligt, det är min definition utav vältränad.
men alla har ju sina åsikter och definitioner ang vad som är vältränat eller inte, så det går nog inte att sätta ett finger på vad vältränat är.
Hur gammal är du?
Jag hörde aldrig uttrycket användas så som det används nu förrän efter 2000-talet. Tidigare så syftade man ALLTID på vilken fysisk förmåga man besatt.
Om man inte gjorde det så sa man alltid "ser vältränad ut". Vilket då betydde att kroppen indikerade att personen kunde vara vältränad, men att man förstås inte kan veta. Men man sa aldrig "Jag vill träffa någon [som är] vältränad" och med det syftade på ett speciellt utseende. Något man ofta gör idag.
Så betydelsen av ordet har helt klart börjat flyta över till något annat mer luddigt. Samma sak med "att vara i form". Nu för tiden handlar det om att ha låg fett-procent. Inte att ha peakat sin fysiologiska förmåga.
Vad för ord ska man nu använda för någon som tränat något länge och uppnått en hög nivå av prestationsförmåga inom den idrotten/grenen/momentet? :confused:
Så när kvinnor uttalar sig om att hennes man skall vara vältränad , så tänker dom inte på storlek , utan på vad mannen presterar ? - Eller (ni) tänker så.. :p
Kvinnor, liksom män, säger en massa strunt. Med vältränad menar dessa sannolikt "inte tjock", även om beskrivningen vältränad (uppenbarligen) är mångfacetterad.
I själva verket betyder ju vältränad just vältränad och behöver inte ha särskilt mycket med ens utseende att göra.
Skulle säga att dom ser tränade ut. Inte vätränade dock, då krävs det lite mer. Men sen har mitt synsätt ändrats nå otroligt sen jag började träna och ännu mer utav internet.
Sen om dom kan prestera bra inom någon sport, vilket skulle göra dom vätränade, är svårt att kommentera.
vältränad- stark, rörlig, kondition. volym tycker jag är lite hypat, men lite volym ska de ju vara.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.