handdator

Visa fullständig version : Höger biceps 2cm större än vänster

The Animal
2013-03-20, 18:06
Min högra biceps är överlägset större än den vänstra. Det märks även när jag har på mig T -shirt då några polare sa att jag har en liten vänster arm jämfört med den högra som är större. Hur kan man jämna ut detta? Har tränat 1 år och det var från början så att högra var lite större, och trodde att det skulle jämna ut sig med tiden. Höger biceps mäter 35.2cm medans vänstra mäter 33cm.

Kan orsaken till att höger biceps är större vara att jag runkar?

Hur ska jag jämna ut den? Träna extra sets för vänster biceps eller? Hjälp uppskattas.

Bild på höger arm
http://img.tapatalk.com/d/13/03/21/ryhu7a6y.jpg

Vänster biceps
http://img.tapatalk.com/d/13/03/21/era2eve7.jpg

På bilderna syns det tydligt att den högra är rundare och lite större medan vänster biceps knappt går ut.

edasvangen
2013-03-20, 18:20
Träna med hantlar, kör samma vikt på båda sidor, fortsätt så tills det jämnar ut sig och du orkar lika mycket med båda?

The Animal
2013-03-20, 18:22
Jag kör med stång och när jag kör med hantlar så är det så att jag orkar typ 2 reps mer på högra arm men jag stannar när den vänstra armen ger upp.

shadowfire
2013-03-20, 18:34
Byt arm under täckmyset en period.
Själv har jag varit singel i snart 5 år och det skiljer 8 repetitioners skillnad mellan höger och vänster arm på 20 kgs hantelcurl.

Blindguard1
2013-03-20, 18:51
Själv har jag varit singel i snart 5 år och det skiljer 8 repetitioners skillnad mellan höger och vänster arm på 20 kgs hantelcurl.

Haha, det här är ganska kul, har haft flickvän under 3-4 år nu, men blev singel för drygt en månad sen, jag har alltid klarat fler reps med vänster arm än höger trots att jag är högerhänt och om jag fappar eller den tiden jag hade flickvän, pullat, så orkar vänstern fortfarande mer trots att det är högern som brukar arbeta...

ceejay
2013-03-20, 19:19
Du menar överarm, det blir svårt att mäta bara bicepsmuskeln.

vasby
2013-03-20, 19:23

+1

Gäller att variera sig vilken hand mam användet annars slutar det med ännu större skillnad. Hört talas om folk som varit singlar +5 år som har upp till 10 cm skillnad och där vill man ju inte hamna :(

Måsse
2013-03-20, 19:24
Du menar överarm, det blir svårt att mäta bara bicepsmuskeln.

Viktigt.

The Animal
2013-03-20, 19:38

Hur menar du? Mer detaljerad tack!

vasby
2013-03-20, 19:41
Hur menar du? Mer detaljerad tack!

Rynkar du med höger, börja runka med vänster.

Försök räkna ut hur många gånger du runkat med höger kontra vänster; räkna ut ungefärlig tid per gång, slå ihop resultatet och börja jobba ikapp med vänstern.

Precis som med annan träning, får du se till att avsätta tid och träna dedikeraten men du ska se att när det närmar sig lika mycket tid på både höger och vänster kommer det ha jämnat ut sig.

The Animal
2013-03-20, 19:44
Men om man jag inte runkar alls då? Kommer det aldrig jämna ut sig? Är inte så van att runka med vänster

vasby
2013-03-20, 19:46
Men om man jag inte runkar alls då? Kommer det aldrig jämna ut sig? Är inte så van att runka med vänster

Jo det kanske är det bästa med tanke på att att det inte är särskilt bra för hormonnivåerna att komma så du får ju mer gainz om du avhåller dig men skulle nog ändå rekommenderar att träna upp vänstern på något sätt. Kanske någon liknande rörelse på gymmet så du kan "jobba ikapp"?

shadowfire
2013-03-20, 19:52
http://www.motifake.com/image/demotivational-poster/1004/biceps-muscle-biceps-masturbation-demotivational-poster-1270871226.jpg

The Animal
2013-03-20, 20:07
Jo det kanske är det bästa med tanke på att att det inte är särskilt bra för hormonnivåerna att komma så du får ju mer gainz om du avhåller dig men skulle nog ändå rekommenderar att träna upp vänstern på något sätt. Kanske någon liknande rörelse på gymmet så du kan "jobba ikapp"?

Kanske lägga till 2 extra set till vänsterarmen? För har tränat 1 år snart och det har inte jämnat ut sig.

Sheogorath
2013-03-20, 20:11
Kanske lägga till 2 extra set till vänsterarmen? För har tränat 1 år snart och det har inte jämnat ut sig.

Det är betydligt viktigare att vara jämnstark än att vara jämnstor. Det handlar om hur du överför kraften till känsligare delar av kroppen, t.ex. rygg och axlar.

ceejay
2013-03-20, 20:12
med tanke på att du har små armar så skulle jag inte satsa på att få den andra större. Gör båda större.

Blindguard1
2013-03-20, 21:48

Nej! Kör bara samma vikt och reps/sets på båda, det jämnar ut sig tillslut, ät bara mat så ska du se, vilket jag har svårt att tro med tanke på storleken på armarna och (jag antar?) 1års bulk? Eller ingen speciell kostplan alls.

Västkustarn
2013-03-20, 22:20
Har du ingen kompis som kan hjälpa dig, så slipper du?
Vill du inte sluta runka kan du ist öva upp vänstern på honom? Bara en tanke som slog mig imorse när jag reste mitt indiantält.

Niklan
2013-03-20, 22:27
Jag tycker det ser ut som om din vänstra muskelbuk på överarmen är längre än på din högra sida, vilket gör att högern ser större ut. Fortsätta bara att träna på så kommer det förmodligen jämna ut sig om du har samma teknik på båda armarna i olika övningar :)

Krille85
2013-03-21, 13:31
Jag har också fått större på högra sidan nu när jag börjat träna. Skönt att höra att det bara är att fortsätta träna då :)