Visa fullständig version : Dags att deklarera!
http://www.skatteverket.se/4.18e1b10334ebe8bc80005676.html
Hupp, femhunka tillbaka, jaja, inte kvarskatt i alla fall :)
Börjar vi inte imorgon med det?
38 250:- tillbaka. Prisa ränteavdraget!
hur deklarerar man tjafset med milersättning? :)
hur deklarerar man tjafset med milersättning? :)
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/avdrag/privatarbetsresorfaq/jagkorbiltillmittarbetevilketavdragkanjagfa.5.1001 0ec103545f243e80001517.html
Sen när du är inne på deklarationen gör du som följande:
Klicka på Ändra:
Välj:
2. Tjänst
01. Resor till och från arbete
Fyll i summan du räknat fram.
Tjuvstart kanske?Snyggt. Ska bli kul att se hur det går när jag kommer hem.
Carolinew
2013-03-20, 16:59
3400 små slantar tillbaka... Nåja, bättre än inget.
Sparven från Minsk
2013-03-20, 17:03
2145 :-??
This suxs! :(
Så länge du vet vad du håller på med så är det bättre att få kvarskatt. Så ni ska inte vara ledsna över att ni inte får så mycket. :)
Hm, måste kika på det där med avdrag rörande tillfälligt boende. Förra året gjorde det nästan ingen skillnad alls eftersom jag ändå betalade så lite skatt, men den här gången är taxeringen lite högre..
Edit: Najs, najs.. ~1700 extra ungefär ser det ut som. Återstår bara att förankra siffrorna lite bättre så man inte riskerar otrevligheter.
MathiasF
2013-03-20, 17:24
17400 slantar tillbaka
Vart ser man skatteåterbäringen?
MathiasF
2013-03-20, 17:31
Vart ser man skatteåterbäringen?
Kontrollera uppgifter/räkna ut skatt > tryck nästa
(kommer inte ihåg exakt vad det står och orkar inte gå in igen)
500kr ska jag betala tillbaka om jag inte missar något. Kunde inte skicka in för det blev något fel men av allt jag kunde se så blir jag återbetalningsskyldig. Aja, inte hela världen.
Tror att jag får tillbaka lite redan som grund, och sedan har jag resor för typ 70k att dra av också.
KalleTeodor
2013-03-20, 18:08
jag kan inte se än :( står bara 0.
grondahl
2013-03-20, 18:18
Lite mer än 12k tillbaka. Alltid ett välkommet tillskott i juni.
Drygt 9000 tillbaka som jag kan lägga på sprit och kebab under juli.
maximuscle
2013-03-20, 18:32
fan kan inte heller se...
Belopp att få tillbaka (exklusive ränta): 13 892
http://i1.ytimg.com/vi/Dgosi8Mp41Q/hqdefault.jpg
(Visste redan att det skulle hamna på runt 14 iofs)
Så länge du vet vad du håller på med så är det bättre att få kvarskatt. Så ni ska inte vara ledsna över att ni inte får så mycket. :)
Precis. Massa återbäring tyder bara på dålig skatteplanering egentligen och/eller att det föregående år gått sämre än man förväntade sig.
Fast just nu är jag iofs rätt glad att jag inte orkade skatteplanera något förra året, och därför får lite extra pengar till sommaren :)
9500 tillbaka. Fint som snus inför sommaren och höstens praktikperiod med begränsade möjligheter att arbeta extra.
Precis. Massa återbäring tyder bara på dålig skatteplanering egentligen och/eller att det föregående år gått sämre än man förväntade sig.
Fast just nu är jag iofs rätt glad att jag inte orkade skatteplanera något förra året, och därför får lite extra pengar till sommaren :)
Precis, låna ut pengar gratis till staten är dumt! Själv ska jag dock få tillbaka runt 30k.
Från någon som aldrig har gjort några avdrag:
Får man tillbaka allt över 10 000:- när man ska dra av för milersättning med egen bil? Eller är det vara en viss procent?
Precis, låna ut pengar gratis till staten är dumt! Själv ska jag dock få tillbaka runt 30k.
Tur att man inte lånar ut pengar gratis till staten då!
Men visst, jag föredrar också att inte få någon skatteåterbäring, men det är ändå trevligt när det händer. Inte värt att justera i förväg heller, för min del, så det blir vad det blir.
Magnus N
2013-03-20, 19:57
Från någon som aldrig har gjort några avdrag:
Får man tillbaka allt över 10 000:- när man ska dra av för milersättning med egen bil? Eller är det vara en viss procent?
Är väl 30% man får tillbaks av det som är över 10k
Bah, betala tillbaka 3000 verkar det som. Någon som har koll på datum när de vill ha sina stålar? Skatteverkets hemsida gjorde inte mig något klokare.
13,9k :O Det räcker till nästa års PWO-missbruk.
Tur att man inte lånar ut pengar gratis till staten då!
Men visst, jag föredrar också att inte få någon skatteåterbäring, men det är ändå trevligt när det händer. Inte värt att justera i förväg heller, för min del, så det blir vad det blir.
Nu har du dock ingen aning om varför jag får tillbaka på skatten.
Är väl 30% man får tillbaks av det som är över 10k
Riktigt så enkelt är det inte. Beror på vilken skattesats du har.
Vart ligger den dragna skatten för utdelningar? Antar att den ligger med då jag har hur mycket som dragits i en flik, kan dock inte se vart den ligger specifikt för uträkningen.
Hoppas att den ska ligga som egen inbetald skatt och slippa undan att få betala :)
Bah, betala tillbaka 3000 verkar det som. Någon som har koll på datum när de vill ha sina stålar? Skatteverkets hemsida gjorde inte mig något klokare.
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/skattekontoochslutligskatt/privatskattekontofaq/narskakvarskattenfortaxeringsaret2013inkomstaret20 12varainbetald.5.2132aba31199fa6713e800012237.html
Vart ligger den dragna skatten för utdelningar? Antar att den ligger med då jag har hur mycket som dragits i en flik, kan dock inte se vart den ligger specifikt för uträkningen.
Hoppas att den ska ligga som egen inbetald skatt och slippa undan att få betala :)
Ligger under menyvalet "Kontrollera".
Ligger under menyvalet "Kontrollera".Det vet jag, där hittade jag den också. Men visste inte hur den räknades.
Dock så redde det ut sig och jag blir skyldig att betala 500kr.....
22k tydligen, det var som fan, trodde det skulle bli mindre nu när jag varit pappaledig ett halvår, men jobbskatteavdrag och ränteavdrag blir en del ihop...
11k, kommer sitta riktigt fint i sommar!
Jag har bett arbetsgivaren att dra extra skatt varje månad vilket syns på mitt lönebesked. Jag kan dock inte se det nu när jag är inne och tittar på skattekontot, någon som vet om det syns någonstans?
Har pröjsat 300:- extra varje månad för att inte behöva betala tillbaka, men det gav inget större klirr i kassan 2400:-
Jag har bett arbetsgivaren att dra extra skatt varje månad vilket syns på mitt lönebesked. Jag kan dock inte se det nu när jag är inne och tittar på skattekontot, någon som vet om det syns någonstans?
Att de drar extra skatt? Det kan du inte se på Skatteverket. Där ser du hur mycket som dragits för inkomst av tjänst totalt under året. Men med hjälp av de fyra grundläggande räknesätten kan du enkelt räkna ut det med hjälp av: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2012/preliminaraskatt.4.71004e4c133e23bf6db80002321.htm l
Att de drar extra skatt? Det kan du inte se på Skatteverket. Där ser du hur mycket som dragits för inkomst av tjänst totalt under året. Men med hjälp av de fyra grundläggande räknesätten kan du enkelt räkna ut det med hjälp av: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/vadblirskatten/skattetabeller/kommunalaskattesatsermmunder2012/preliminaraskatt.4.71004e4c133e23bf6db80002321.htm l
Okej, har så dålig koll när det kommer till deklarationen. Behöver man göra något extra när arbetsgivaren drar extra skatt, dvs behöver jag fylla i några uppgifter om det eller kommer det justera sig automatiskt efter jag skickat in deklarationen?
Raschmus
2013-03-21, 17:33
Är det bara jag som medvetet skattar för mycket av gammal vana för att staten - historiskt sett - har sparat mina pengar bättre än jag själv?
KalleTeodor
2013-03-21, 17:37
helvete. fick betala tillbaks..
Okej, har så dålig koll när det kommer till deklarationen. Behöver man göra något extra när arbetsgivaren drar extra skatt, dvs behöver jag fylla i några uppgifter om det eller kommer det justera sig automatiskt efter jag skickat in deklarationen?
Nej det justeras med automagi.
Är det bara jag som medvetet skattar för mycket av gammal vana för att staten - historiskt sett - har sparat mina pengar bättre än jag själv?
Skaffa ett konto där du kan låsa pengarna och sätt upp en autoöverföring. Sen kan du skatta mindre än vad staten tycker och få lite ränta på statens pengar. ;)
Tack för svar, hoppas på att det blir lite extra auto"magi" och trollas fram ännu mer pengar ;-)
KalleTeodor
2013-03-21, 18:08
Hur betalar man in? :(
Jag var beredd på en skattesmäll på grund av en utbetalad klumpsumma men fick överraskade nog en hel del tillbaka istället. :D
Hur betalar man in? :(
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/inbetalningtillskattekontot.4.18e1b10334ebe8bc8000 5097.html
Skitsverige, under alla år i Norge har jag minst fått tillbaka mellan 30 och 60 papp, nu återbetalning 9 papp, wtf.
mattilainen
2013-03-21, 18:33
Skitsverige, under alla år i Norge har jag minst fått tillbaka mellan 30 och 60 papp, nu återbetalning 9 papp, wtf.
Du vet att när man får tillbaka pengar betyder det att du gått utan en andel pengar varje månad som du egentligen var rätt till att få. Det betyder alltså att du under det året legat ute med 30 - 60 papp som du egentligen skulle fått. Visst att betala tillbaka är surt men om det ska vara helt perfekt ska det vara 0 kr tillbaka.
Du vet att när man får tillbaka pengar betyder det att du gått utan en andel pengar varje månad som du egentligen var rätt till att få. Det betyder alltså att du under det året legat ute med 30 - 60 papp som du egentligen skulle fått. Visst att betala tillbaka är surt men om det ska vara helt perfekt ska det vara 0 kr tillbaka.
Beror på vilka avdrag man gör och hur man gör. Sammanlagt betalade jag aldrig över 12% skatt under dom år jag jobbade i Norge.
Fattar inte heller varför kyrkan ska ha nästan 6 papp av mig om året.
Jag har ingen aning om hur man deklarerar, typ. Förra året loggade jag bara in och tryckte på massa knappar kändes det som, vet inte ens om det stämde
Måste jag inte nämna aktier som jag köpt och sålt?
Beror på vilka avdrag man gör och hur man gör. Sammanlagt betalade jag aldrig över 12% skatt under dom år jag jobbade i Norge.
Fattar inte heller varför kyrkan ska ha nästan 6 papp av mig om året.
För att du är medlem? Gå ur om du inte vill betala avgiften.
För att du är medlem? Gå ur om du inte vill betala avgiften.
Jag vet men varför i helvete finns den där i första början och hallå, blir jag ~80 år har dom fått 400 papp av mig, då ska jag fan få bli uppstoppad och uppställd i skräckhuset på gröna lund.
eternallord
2013-03-22, 00:44
får bara tekniskt fel när jag försöker logga in med e-legitimation :(
får bara tekniskt fel när jag försöker logga in med e-legitimation :(
Tror det måste vara med IE och 32bitars versionen.
De vill ha 8 000:- av mig.
Efter diverse justeringar kanske jag kan få ner det till 6 000:-, men surt iallafall.
Tror det måste vara med IE och 32bitars versionen.
Funkade bra med Chrome för mig.
stolpskott
2013-03-22, 12:32
1289. Jag är nöjd med att inte behöva betala något.
Du har valt att deklarera för en person som inte har fått någon förtryckt inkomstdeklaration. Om du är deklarationsombud kan du välja att deklarera för annan person som du är ombud för.
?
Jag vet men varför i helvete finns den där i första början och hallå, blir jag ~80 år har dom fått 400 papp av mig, då ska jag fan få bli uppstoppad och uppställd i skräckhuset på gröna lund.
Det är ett eget val huruvida du vill vara med och betala eller inte. Känns väl lite sådär att gnälla över något du betalar frivilligt.
Ska få tillbaka 4800:- enligt skatteverket. Men får väl se hur om det blir så eller om jag får betala in lite ist. :( Förhoppningsvis går väl mina resor ToR till jobbet jämt med den jävla momsen jag fått utbetald.
Du har valt att deklarera för en person som inte har fått någon förtryckt inkomstdeklaration. Om du är deklarationsombud kan du välja att deklarera för annan person som du är ombud för.
?
Är det för dig själv du deklarerar? Hur mycket har du tjänat under 2012?
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/deklaration/privatprivatpersonerfaq/jagharintefattnagondeklarationsblankettvadgorjag.5 .233f91f71260075abe8800096268.html
Är det för dig själv du deklarerar? Hur mycket har du tjänat under 2012?
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/deklaration/privatprivatpersonerfaq/jagharintefattnagondeklarationsblankettvadgorjag.5 .233f91f71260075abe8800096268.html
Japp. Jag har varit student och deltidsarbetat lite. Räknas bidragsdelen pa CSN som inkomst?
vicarious
2013-03-23, 00:32
Ca 1800 åter.
Kan det verkligen stämma det här... brukar alltid få tillbaka en del men när jag kollar nu får jag tillbaka exakt för ränteavdraget, och inget mer (har inte haft ränteavdrag förut).
Räknas bidragsdelen pa CSN som inkomst?
Nä
Kan det verkligen stämma det här... brukar alltid få tillbaka en del men när jag kollar nu får jag tillbaka exakt för ränteavdraget, och inget mer (har inte haft ränteavdrag förut).
Har du haft samma lön under ett år och skatten har betalats in enligt rätt skattetabell så brukar det bli rätt.
Har du haft samma lön under ett år och skatten har betalats in enligt rätt skattetabell så brukar det bli rätt.
Riktigt så har det inte varit förut för mig (med samma arbetsgivare). Har fått tillbaka minst ett par tusen iaf. Nu stämmer det däremot exakt med ränteavdraget. Fick iof min nya lön just i januari så kanske därför det blivit ovanligt exakt.
Typiskt. Med tanke på föregående år räknade jag med att ränteavdraget skulle ge en trevlig bonus.
StarkaUlf
2013-03-26, 15:13
Belopp att få tillbaka: 14 710:-
Kan det stämma? Bör jag vara glad? :D
på "Egen skatteinbetalning" så skrev jag 0:-. Det är väl rätt? Aldrig gjort detta förut :P
zeusden1
2013-03-26, 16:18
Belopp att få tillbaka: 14 710:-
Kan det stämma? Bör jag vara glad? :D
på "Egen skatteinbetalning" så skrev jag 0:-. Det är väl rätt? Aldrig gjort detta förut :P
Det beror på hur man ser på det.
Får man restskatt så har man "lånat" pengar av staten, utan ränta. Får man däremot tillbaka så har man sparat pengar. Beroende på vad man använder pengarna till så kan det vara antingen bra eller dåligt. Är du kass som fan på att spara och spenderar pengar på skit, så är det bra att få tillbaka. Om du däremot gör goda investering som ger en god utdelning är det bra att låna gratis.
Har du betalat in någon skatt själv? Om inte, gjorde du rätt.
StarkaUlf
2013-03-26, 16:22
Det beror på hur man ser på det.
Får man restskatt så har man "lånat" pengar av staten, utan ränta. Får man däremot tillbaka så har man sparat pengar. Beroende på vad man använder pengarna till så kan det vara antingen bra eller dåligt. Är du kass som fan på att spara och spenderar pengar på skit, så är det bra att få tillbaka. Om du däremot gör goda investering som ger en god utdelning är det bra att låna gratis.
Har du betalat in någon skatt själv? Om inte, gjorde du rätt.
Bra på att spara kan man lugnt säga att jag är. En riktig snåljåp när det kommer till mig själv :D
Absolut inte vad jag vet själv iallafall ^^. Så då bör det stämma :)
zeusden1
2013-03-26, 16:32
Bra på att spara kan man lugnt säga att jag är. En riktig snåljåp när det kommer till mig själv :D
Absolut inte vad jag vet själv iallafall ^^. Så då bör det stämma :)
Att spara bra är inte samma sak som att spara. Sparar man, konventionellt sätt, använder man sparkonto med en ganska låg räntesats. Sparar man via att betala in extra på skatten sparar man till en ännu lägre räntesats.
Att vara bra på att spara är en tolkningsfråga. För mig handlar det om att få bra mycket bättre förräntning på pengarna än vad ett bankkonto ger, för att inte tala om att förräntningen även ska slå inflationen med råge. Detta är oftast förenat med risker man alltid inte vill ta.
Sen att vara sparsam är alltid bra, det gör att man kan spara på ett bra sätt senare :)
Att spara bra är inte samma sak som att spara. Sparar man, konventionellt sätt, använder man sparkonto med en ganska låg räntesats. Sparar man via att betala in extra på skatten sparar man till en ännu lägre räntesats.
Att vara bra på att spara är en tolkningsfråga. För mig handlar det om att få bra mycket bättre förräntning på pengarna än vad ett bankkonto ger, för att inte tala om att förräntningen även ska slå inflationen med råge. Detta är oftast förenat med risker man alltid inte vill ta.
Sen att vara sparsam är alltid bra, det gör att man kan spara på ett bra sätt senare :)
Inte om du bor i Cypern :laugh:
Är "Summa preliminär skatt" den summan man får tillbaka?
Är "Summa preliminär skatt" den summan man får tillbaka?Japp.
Är "Summa preliminär skatt" den summan man får tillbaka?
Summa preliminär skatt torde väl vara skatteinbetalningarna som gjorts under året. Detta stämms sedan av mot din slutliga skatt och mellanskillnaden mellan de två är vad du får tillbaka eller måste betala in.
(Med förbehåll för att jag inte har min egen blankett framför mig.)
hahavaffan
2013-03-26, 18:08
Summa preliminär skatt torde väl vara skatteinbetalningarna som gjorts under året. Detta stämms sedan av mot din slutliga skatt och mellanskillnaden mellan de två är vad du får tillbaka eller måste betala in.
(Med förbehåll för att jag inte har min egen blankett framför mig.)This. "Summa preliminär skatt" är avdragen skatt enligt kontrolluppgift, plus eventuell egen skatteinbetalning under året. Differensen mellan preliminär skatt och vad du faktiskt ska ha betalat i skatt blir som Mantus säger vad du ska få tillbaks eller betala tillbaks.
Johan Henriksson
2013-03-26, 19:23
Blev hela 191kr tillbaka iår istället för att betala 1700 som förra året.
Jobbet drog fel skattetabell då och märkte man först efter 3månader, tur att man la märke till det då.
Får tillbaka 18 000 och min sambo 12 000. Lång resa inc :d
eriksvensson
2013-03-26, 21:49
Det lonar sig att byta land ibland.
Ska fa tillbaka ca 37 500:- fran skatteverket i Holland, sen 7000 sek i Sverige. Fast tror att den hollandska blir mindre da jag fick massa retroaktivt pa lonen denna manad (som immigrant kan man soka skattelattnadsavdrag och kvalificerar man sa betalar man mindre skatt varje manad..)
StarkaUlf
2013-03-27, 10:06
När betalas summorna ut förresten?
Förra året var de strax före midsommar om man gjorde via nätet
får just under 17, min sambo 17.5!
Om man drar av för resa, behöver man något som bevisar att man tex köpt busskort? Kvitton?
Om man drar av för resa, behöver man något som bevisar att man tex köpt busskort? Kvitton?
Bara om du blir granskad, du ska så klart kunna stödja dina utlägg som du begär avdrag för. Det är oftast det som politiker torskar på, de kan inte redovisa utlägg de tar betalt för.
Men ex bilersättning behöver du inte bensinkvitton för, du får ju betalt per kilometer inte för den faktiska kostnaden.
Det du kan behöva bevisa är att du måste ha bil och att du faller innom ramen för reglerna
""Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.""
Det många torskar på är att de inte faktisk spar 2 timmar eller mer på att inte åka kollektivt. Att det är enklare eller bekvämare eller att man spar 1 timme om dagen duger inte som argument. Har flera vänner som åkt på straffskatt då de försökt göra avdrag för bil när de inte haft tidsbesparing nog.
Bara om du blir granskad, du ska så klart kunna stödja dina utlägg som du begär avdrag för. Det är oftast det som politiker torskar på, de kan inte redovisa utlägg de tar betalt för.
Men ex bilersättning behöver du inte bensinkvitton för, du får ju betalt per kilometer inte för den faktiska kostnaden.
Det du kan behöva bevisa är att du måste ha bil och att du faller innom ramen för reglerna
""Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna om avståndet är minst fem kilometer om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.""
Det många torskar på är att de inte faktisk spar 2 timmar eller mer på att inte åka kollektivt. Att det är enklare eller bekvämare eller att man spar 1 timme om dagen duger inte som argument. Har flera vänner som åkt på straffskatt då de försökt göra avdrag för bil när de inte haft tidsbesparing nog.
Wikipedias definition av kollektivtrafik innefattar även inrikesflyg, är det så även för skatteverket?
Ni är hemska människor allihop. Är det bara jag som ska betala tillbaka?
Någon som har gjort den proceduren, förresten?
Efter diverse avdrag och resor m.m så kommer det ändå att landa på över 6 000:- och de pengarna har jag inte riktigt möjlighet att skaka fram med en månads varsel. Har man några månader på sig?
Efter diverse avdrag och resor m.m så kommer det ändå att landa på över 6 000:- och de pengarna har jag inte riktigt möjlighet att skaka fram med en månads varsel. Har man några månader på sig?
Har för mig att det var runt senhösten förra året, efter det får man betala ränta.
edit. Se dig själv som en vinnare istället, du har lekt loppan med statens pengar utan att betala ränta för dig. Vi som får tillbaka lite är ju de verkliga förlorarna som ofta lånat ut pengar gratis.
Typ mars nästa år.
http://www.skatteverket.se/privat/svarpavanligafragor/skattekontoochslutligskatt/privatskattekontofaq/narskakvarskattenfortaxeringsaret2013inkomstaret20 12varainbetald.5.2132aba31199fa6713e800012237.html
Wikipedias definition av kollektivtrafik innefattar även inrikesflyg, är det så även för skatteverket?
Antagligen, om nu någon spar 2h på det. Dvs har dagspendlar du mellan två orter som båda har flygplatser, med avgångar som stämmer och som gör att du spar 2h varje dag så antagligen. Men jag har svårt att tänka mig en sådan situation.
Sedan får man dra av om det inte går att åka kommunalt dom tiderna man jobbar. Om det är tillräckligt långt tror jag.Hur är det om man har lånat en bil? Funkar det? Om man liksom inte är ägare till bilen.
Hej hej
Skatteverket skriver:
"Du får dra av vad du själv har betalat för boendet
på arbetsorten. Om du inte kan visa din kostnad
för boendet, men kan styrka att du har övernattat
på arbetsorten, får du dra av"
Förra sommaren bodde jag alltså hemma hos min far när jag jobbade och tänkte mig göra schablonavdrag för det. Vad innebär det fetstilta rent praktiskt? Hur styrker jag det?
Rikard Jansson
2013-04-26, 10:57
Får tillbaka 4920 då jag inte jobbade mer än 3 månader förra året och betalade in full skatt. Tror det var därför iaf.
StarkaUlf
2013-05-02, 10:29
Sista dagen idag!
21k tillbaka, ok när jag får runt 13-14k lön efter skatt per månad..
Minimjölk
2013-05-02, 11:19
21k tillbaka, ok när jag får runt 13-14k lön efter skatt per månad..
Kul känsla med återbäring men egentligen lånar du senaste året ut 11,5% av din lön till staten utan ersättning. Hade du fått pengarna direkt och satt in dem på en aktiefond som följer Svenskt index så hade du troligtvis fått 25k istället.
Kul känsla med återbäring men egentligen lånar du senaste året ut 11,5% av din lön till staten utan ersättning. Hade du fått pengarna direkt och satt in dem på en aktiefond som följer Svenskt index så hade du troligtvis fått 25k istället.
Mm, tänkte ta tag i detta snarast då jag faktiskt investerar varje månad i fonder, så förstår att det inte är ett bra sätt att spara ;)
Vem kontaktar man, arbetsgivaren eller?
Rikard Jansson
2013-05-02, 11:27
Jag hoppas jag har deklarerat, gjorde nån skit på skatteverkets hemsida som jag tror var att deklarera :D
Mm, tänkte ta tag i detta snarast då jag faktiskt investerar varje månad i fonder, så förstår att det inte är ett bra sätt att spara ;)
Vem kontaktar man, arbetsgivaren eller?
Den som betalar ut din lön.
Jag hoppas jag har deklarerat, gjorde nån skit på skatteverkets hemsida som jag tror var att deklarera :D
Ring dem och fråga. De har över 300 handläggare på telefon idag så det borde gå rätt snabbt.
Rikard Jansson
2013-05-02, 11:42
Kollade på hemsidan och hade deklarerat, gött^^
Lite över 9000:- tillbaka, känns väldigt lägligt nu med alla körkortsutgifter.
Lillgrabben2
2013-05-02, 16:43
Jobbade en månad i somras, får tillbaka strax över 2k. Har deklarerat via sms. Men, ska man inte kunna se det på deras hemsida om man loggar in? Går man in under "saldo" så står det ingenting. Blir förvirrad, för det står under "transaktioner" att avdragen skatt ligger på 127kr, vad innebär detta?
Anmälde mitt Bankkonto med, då ska det tydligen gå snabbare. Kan man på något vis få reda på när man får tillbaka pengarna? Aldrig deklarerat innan, så är helt lost i detta ämnet.
Jobbade en månad i somras, får tillbaka strax över 2k. Har deklarerat via sms. Men, ska man inte kunna se det på deras hemsida om man loggar in? Går man in under "saldo" så står det ingenting. Blir förvirrad, för det står under "transaktioner" att avdragen skatt ligger på 127kr, vad innebär detta?
Anmälde mitt Bankkonto med, då ska det tydligen gå snabbare. Kan man på något vis få reda på när man får tillbaka pengarna? Aldrig deklarerat innan, så är helt lost i detta ämnet.
7 juni
Skattepengarna börjar betalas ut. Du som är löntagare eller pensionär kan få tillbaka pengar på skatten redan före midsommar på villkor att:
· du har deklarerat via Internet, app, telefon eller sms senast den 2 maj 2013
· du har anmält ett bankkonto till Skatteverket senast den 2 maj 2013
· du ska få pengar tillbaka enligt det slutskattebesked du får i juni.
» http://www.skatteverket.se/privat/viktigadatum/2013.4.71004e4c133e23bf6db800094073.html
Ignatius72
2013-05-02, 16:52
Jag får 2000 tillbaka och frugan ska betala 104000. Damn.
Sådär nu är alla 6 blanketter på lådan. Jobbigt att inte vara vanlig löntagare!
Lillgrabben2
2013-05-02, 17:07
7 juni
Skattepengarna börjar betalas ut. Du som är löntagare eller pensionär kan få tillbaka pengar på skatten redan före midsommar på villkor att:
· du har deklarerat via Internet, app, telefon eller sms senast den 2 maj 2013
· du har anmält ett bankkonto till Skatteverket senast den 2 maj 2013
· du ska få pengar tillbaka enligt det slutskattebesked du får i juni.
» http://www.skatteverket.se/privat/viktigadatum/2013.4.71004e4c133e23bf6db800094073.html
Tack! Deklarerade via sms och anmälde mitt bankkonto igårkväll, men det tar ju upp till två veckor för konton ska kontrolleras Din kontoanmälan har skickats till din bank för kontroll. Kontrollen beräknas vara klar inom två veckor från anmälningsdatumet. (Från skatteverkets hemsida), därav står det att jag inte har något konto registrerat än. Så uppfyller jag då kraven? (du har anmält ett bankkonto till Skatteverket senast den 2 maj 2013)
Får verkligen panik på deras hemsida, tycker verkligen dem gjort det krångligare än vad det skulle kunna vara, men det kanske bara är jag.
Jahapp, någon som fått in pengar på skattekontot än? Är granskningarna gjorda?
Jahapp, någon som fått in pengar på skattekontot än? Är granskningarna gjorda?
Det är väl två veckor kvar till den sjunde juni?
stahlberg
2013-05-28, 22:18
Här i Finland deklarerar vi inte, vi får ett skatteförslag som vi ska göra korrigeringar i, om vi tycker det finns något att korrigera. (Enda undantaget är företagare, företag ska deklarera, men det sköter ju bokföraren ("revisorn", som ni säger i Sverige) om. Då skriver man bara namnet på två ställen, så är det klart).
Själv har jag inte på åratal kollat förslaget, bara summan jag blir skyldig skatteverket. Men i år har jag inte ens tittat på förslaget, får väl göra det.
MathiasF
2013-05-29, 13:44
Här i Finland deklarerar vi inte, vi får ett skatteförslag som vi ska göra korrigeringar i, om vi tycker det finns något att korrigera. (Enda undantaget är företagare, företag ska deklarera, men det sköter ju bokföraren ("revisorn", som ni säger i Sverige) om. Då skriver man bara namnet på två ställen, så är det klart).
Själv har jag inte på åratal kollat förslaget, bara summan jag blir skyldig skatteverket. Men i år har jag inte ens tittat på förslaget, får väl göra det.
Du tror väl inte att vi alla sitter och skriver uppsatser till skatteverket?
För gemene man är det bara att godkänna och skicka in, precis som hos er.
MathiasF
2013-06-04, 09:48
Prisa skatteåterbäringen!
(På kontot idag)
Skatteverket sa att jag hade tjänat så lite att jag skulle få tillbaka all skatt jag betalat 2012, men när jag loggar in står det att jag inte ska få tillbaka något alls? wtf?
MathiasF
2013-06-04, 10:06
Skatteverket sa att jag hade tjänat så lite att jag skulle få tillbaka all skatt jag betalat 2012, men när jag loggar in står det att jag inte ska få tillbaka något alls? wtf?
Du har 0kr på skattekontot om det har betalats ut,
Kolla transaktioner.
De har redan betalat kanske? då är ditt skattekonto 0:-
Vad sade dina deklarationspapper?
Går inte alla utbetalningar ut samtidigt för oss som deklarerade i tid? Jag har icke fått något idag.
Går inte alla utbetalningar ut samtidigt för oss som deklarerade i tid? Jag har icke fått något idag.
Den som har en e-legitimation kan själv redan den 4 juni, kolla saldot på sitt skattekonto på Skatteverkets webbplats.
Slutskattebeskeden och kontoutdragen börjar skickas ut i nästa vecka och utskicken pågår fram till midsommar. Utskicken av skattebeskeden sker i flera omgångar, därför kan en person i området få sitt besked i brevlådan före någon annan.
*popcorn*
Du har 0kr på skattekontot om det har betalats ut,
Kolla transaktioner.
De har redan betalat kanske? då är ditt skattekonto 0:-
Vad sade dina deklarationspapper?
Ingen utbetalning sen 2012 och inget saldo :/ vafalls
Jag fick ingen deklaration pga för låg inkomst
*popcorn*
En lat man tackar!
Ingen utbetalning sen 2012 och inget saldo :/ vafalls
Jag fick ingen deklaration pga för låg inkomst
Du har kanske inte betalt skatt?
27 k tillbaka idag, skönt!
Sparven från Minsk
2013-06-04, 14:50
27 k tillbaka idag, skönt!
Trodde man fick först på fredag?
eternallord
2013-06-04, 14:51
Trodde man fick först på fredag?
Fick mitt idag.
Betala 1000, skönt! Har jag sluppit låna ut pengar för en skitränta åt en skitmyndighet.
Fick mina pengar idag jag också.
Betala 1000, skönt! Har jag sluppit låna ut pengar för en skitränta åt en skitmyndighet.
Hehe, så bitter :d
Hehe, så bitter :d
Jag är inte bitter. De är bara ena snikna jävlar och folk tycks inte fatta det.
Samma med bankerna idag. Många får sina pengar utbetalda i morgon, andra på fredag. Då sitter bankerna och drar in enorma summor på räntan medan folk sitter ovetandes och hoppar av glädje när de väl "får" sina 10k från staten.
dluddeckens
2013-06-04, 22:18
Hade - 16000 innan lite avdrag, slutade med 2700 kr tillbaka, härligt!
Samma med bankerna idag. Många får sina pengar utbetalda i morgon, andra på fredag. Då sitter bankerna och drar in enorma summor på räntan medan folk sitter ovetandes och hoppar av glädje när de väl "får" sina 10k från staten.
Hahaha, ja just det :laugh:
De där nedrans bankerna som gömmer skattepengarna nån dag innan de kommer in till kontot, typiskt!
StarkaUlf
2013-06-05, 07:29
Ka-tching, 14700 på fredag.
Drygt 38k på fredag. Den största delen kommer att gå till att betala bort skulder dock.
Minimjölk
2013-06-05, 07:44
Hahaha, ja just det :laugh:
De där nedrans bankerna som gömmer skattepengarna nån dag innan de kommer in till kontot, typiskt!
Vad är det roliga, låt säga att en bank har 1miljon kunder som i snitt har 10.000kr att få i återbäring. Det innebär att de under 1-2 dygn kommer få ränta på mellan 10 miljarder. Räknar vi på en ränta på 1% och 1,5 dygn så pratar vi en halv miljon de roffar åt sig av kundernas pengar. Ingen jättesumma för en bank men ändå...
På vilket sätt är Skatteverket "snikna"?
På vilket sätt är Skatteverket "snikna"?
Han tycker nog att de ska betala ränta retroaktivt på pengarna de "lånat".
Jag förstår inte varför Skatteverket ska leka bank. Man kan begära jämkning så slipper man låna ut sina pengar. Lite personligt ansvar gör en gott.
Fast. Skatteverket har inte på eget bevåg lånat några pengar. Det är individen själv som har betalat in för mycket skatt, helt enkelt.
Se till att betala in rätt skatt så slipper man "låna ut" pengar.
Jag kan ju knappast föra över pengar på en kompis bankkonto på eget bevåg, och sen begära ränta på dessa.
Fast. Skatteverket har inte på eget bevåg lånat några pengar. Det är individen själv som har betalat in för mycket skatt, helt enkelt.
Jag kan ju knappast föra över pengar på en kompis bankkonto på eget bevåg, och sen begära ränta på dessa.
Jo jag vet mycket väl hur det fungerar.
Sen finns det många saker som påverkar. Tror inte att ett företag med 500+ anställda som har rörlig lön är villiga att ha en induviduell skatteinbetalning för varje anställd.
I en perfekt värld hade du fått din bruttolön utbetald och själv betalat in skatt. Men tyvärr skulle det inte funka då de flesta är "idioter" när det kommer till ekonomi.
Jo jag vet mycket väl hur det fungerar.
Sen finns det många saker som påverkar. Tror inte att ett företag med 500+ anställda som har rörlig lön är villiga att ha en induviduell skatteinbetalning för varje anställd.
I en perfekt värld hade du fått din bruttolön utbetald och själv betalat in skatt. Men tyvärr skulle det inte funka då de flesta är "idioter" när det kommer till ekonomi.
Vet inte hur det fungerar på andra företag, men på min arbetsplats (10 000+ anställda) så är det inga problem att få till en korrekt jämkning om man vill. Det är ju inte som att en person sitter och fyller i de papperna varje månad. Större företag har väl ekonomi- och lönebetalningssystem där sådant läggs in (antar jag?)
Vet inte hur det fungerar på andra företag, men på min arbetsplats (10 000+ anställda) så är det inga problem att få till en korrekt jämkning om man vill. Det är ju inte som att en person sitter och fyller i de papperna varje månad. Större företag har väl ekonomi- och lönebetalningssystem där sådant läggs in (antar jag?)
Så om du har provisionsbaserad lön och det kan pendla mellan 10k och 50k per månad. Din årsinkomst kan således vara allt mellan allt mellan 120k och 600k.
På detta har du ett lån på 2M med rörlig ränta som kan pendla, låt säga, med två procentenheter (mellan två och fyra procent). Så det kan bli så att du betalar allt från 40k till 80k i ränta. Du kan således göra avdrag mellan 12k och 14k.
Hur hade du tänkt lösa detta för att gå jämt ut när deklarationen kommer?
Så om du har provisionsbaserad lön och det kan pendla mellan 10k och 50k per månad. Din årsinkomst kan således vara allt mellan allt mellan 120k och 600k.
På detta har du ett lån på 2M med rörlig ränta som kan pendla, låt säga, med två procentenheter (mellan två och fyra procent). Så det kan bli så att du betalar allt från 40k till 80k i ränta. Du kan således göra avdrag mellan 12k och 14k.
Hur hade du tänkt lösa detta för att gå jämt ut när deklarationen kommer?
Jag hade uppskattat en ungefärlig årsinkomst och jobbat utifrån det. Hade jag velat vara säker på att slippa "låna ut" pengar till staten så hade jag räknat lågt på årsinkomsten (och senare antagligen blivit återbetalningsskylldig).
Samma sak med räntan. En uppskattning för att komma i närheten av sanningen. Det går dessutom att ändra under årets lopp om man märker att räntan eller inkomsten diffar mycket från det förväntade läget. Det kallas preliminärskatt av en anledning.
IRL hade jag nog aldrig orkat (men nu var det inte jag som var bitter över att "behöva" låna ut till staten).
Jag hade uppskattat en ungefärlig årsinkomst och jobbat utifrån det. Hade jag velat vara säker på att slippa "låna ut" pengar till staten så hade jag räknat lågt på årsinkomsten (och senare antagligen blivit återbetalningsskylldig).
Samma sak med räntan. En uppskattning för att komma i närheten av sanningen. Det går dessutom att ändra under årets lopp om man märker att räntan eller inkomsten diffar mycket från det förväntade läget.
Det är just dit jag vill komma. Att 500+ går till ekonomiavdelningen varje månad för att ändra sin skatteinbetalning; för att ligga i fas är ingen hållbar situation.
Det är just dit jag vill komma. Att 500+ går till ekonomiavdelningen varje månad för att ändra sin skatteinbetalning; för att ligga i fas är ingen hållbar situation.
Okej, det kan jag köpa. På ett företag med 500+ anställda, där folk inte vet om de kommer tjäna 120k eller 600k per år, och som har en ränta som diffar 2%-enheter per år, och inte hanterar längre planeringsperioder än en kalandermånad. Då kan det bli jobbigt.
eternallord
2013-06-05, 15:00
Sen kan man ju diskutera om det är rimligt att staten kräver oss på pengar och i samma veva kräver att vi själva utan kompensation lägger ner tid och pengar på att räkna ut hur mycket vi tvingas betala.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.