Logga in

Visa fullständig version : Energifördelning?

Snezz
2004-02-21, 16:20
Vi håller på med ett projekt i skolan som ska handla om styrketränig, träning och kost.

Jag ska gör upp en schema över näringsintaget under en dag. Till början med 2 olika grundade på bulk, en med 6 måltider och en med 8 och sen likadant till deff.

Jag har kollat runt lite och hitta lite olika uppgifter om energifördelningen %fett %kolhydrater %protein. Och är det några speciella måltider som jag bör öka eller minska intaget av nått.

Väntar ivrigt på dig King Grub :D

Ervin
2004-02-21, 16:31
lägg dom stora måltiderna på morgonen och mer protein rika måltider senare på kvällen. Men ha med protein o kolhydrater med i varje måltid.
Snar tkommer mer vettiga svar :D

Snezz
2004-02-22, 00:20
Jag jag håller tummarna för det..

z_bumbi
2004-02-22, 10:52
Strunta i E%... det är mitt tips.
Kroppen behöver vissa saker och det så spelar det ju ingen roll om det krävs 15E% eller 30E%, man behöver ju i alla fall få i sig det.

Snezz
2004-02-22, 22:38
Det e väl klart att det gör.. om kroppen behöver 30E% så kan man ho inte äta 15E% och säga att man får i sig vad man behöver.. jag frågade eftersom jag ville veta..

z_bumbi
2004-02-22, 23:18
Två personer vill ha i sig 2,5 g protein per kg kroppsvikt, båda väger 100 kg. --> 250 g protein --> 1000 kcal.

Person 1 (P1) sitter på ett kontor hela dagarna, gör av med 4000 kcal

Person 2 (P2) jobbar på ett bygge och gör av med 5000 kcal.

Energiprocenten för proteinet blir i forsta fallet, 25E% och i det andra 20 E% men de får ju ändå i sig så mycket protein som de behöver.

Sätter man från början en nivå som man ska hålla, t ex 20E% protein så får bara P2 tillräckligt efter den nivå som eftersträvas, sätter man 25E% så får P2 istället en kanske onödigt hög nivå medan P1 får det han behöver.
Det är inte farligt i just det här fallet men kanske onödigt dyrt då P2 går och bränner protein som bränsle på sitt bygge.

Det är ungefär så jag menar med att E% inte är så viktigt när man lägger upp en dietplan utan det viktiga är vad man faktiskt vill ha i sig från protein, fett och kolhydrater i gram.

Snezz
2004-02-22, 23:41
Oki.. jag förstår vad du menar. Men det jag vill ha ut e hur mycket är lagom att få i sig per måltid under en 6 respektive 8 måltiders bulk/deff

Eftersom jag inte hittat något konkret svar så frågade jag.
och sen tex att man ska försöka lägga mer protein och mindre kolhydrater på kvällen och var ska man tex lägga in lite mer fett och var ska man plocka bort lite..

z_bumbi
2004-02-23, 00:04
Originally posted by Snezz
Oki.. jag förstår vad du menar. Men det jag vill ha ut e hur mycket är lagom att få i sig per måltid under en 6 respektive 8 måltiders bulk/deff

Det beror väl på hur mycket du gör av med och ava du väger osv?