handdator

Visa fullständig version : Linfröolja och övrigt fettintag

Zeq
2013-03-20, 12:40
Om man tar så lite som 4 gram linfröolja per dag får man i sig över 2 gram omega-3, vilket är tillräckligt för en dag. Då har man endast fått i sig 36 kcal. Däremot har man bara fått i sig knappt 1 gram omega-6 och omega-9. En man behöver ca 17 omega-6. Dock ska det vad jag förstår vara relativt lätt att få i sig dessa fetter och att det till och med finns ett problem med överkonsumtion av omega-6 i dagsläget.

Jag undrar nu därför om det är så viktigt att hålla ca 0,5-1 gram fett/kg kroppsvikt och dag om man kör på linfröolja. Under deff tycker jag att mättnaden per kalori är högre om man äter magert kött än till exempel lax, varför jag ställer denna fråga. Själv tycker jag att det borde räcka med runt 0,5 gram fett/kg kroppsvikt och dag vid linföoljaintag.

Dreas
2013-03-20, 12:42
Har för mig att fettet i linfröolja inte är så bra som det verkar pga. något jag glömt.

EHA, DHA jadda jadda :)

Zeq
2013-03-20, 13:49
Har för mig att fettet i linfröolja inte är så bra som det verkar pga. något jag glömt.

EHA, DHA jadda jadda :)

Det verkar stämma. Jag har läst lite nu och det verkar som att omega-3 finns som ALA, EPA och DHA. Linfröolja innehåller mest ALA, vilket kroppen kan göra om till EPA och DHA, men det är en ineffektiv process.

Om jag gör om frågeställningen lite genom att säga att man tar 8 gram fiskolja istället, vilket också ger drygt två gram omega-3 men då istället i form av EPA och DHA, vad gäller då? I det fallet antar jag att man får i sig ca 72 kcal, vilket i så fall också är väldigt lite.

Dreas
2013-03-20, 14:00
Vad väger du? Vart ifrån får du ditt fett?

Zeq
2013-03-20, 14:46
75 kg. Kött och ibland fisk.

Zeq
2013-03-20, 16:10
En annan relevant fundering är varför det står att man inte behöver äta tillskott av omega-3 om man äter fisk flera gånger i veckan.

Säg att "flera gånger i veckan" = 4 gånger och "fisk" = lax.

Om man då äter 200 gram lax varje "gång" så får man ca 2,6 gram omega 3 den gången och därmed den dagen. 2,6 gram är lagom för en dag. Med andra ord så får man brist av omega-3 hela 3 dagar i veckan.

Så jag skulle snarare vilja säga att dem dagar du inte äter fisk så behöver du omega-3 tillskott. Visst att man får i sig omega-3 på annat håll också men då handlar det vanligen inte om EPA och DHA.

Siffran jag använde togs härifrån:

http://www.omega-3.se/fryst-fisk.html

Dreas
2013-03-20, 16:18
Det är överkurs för mig så jag hoppas att någon annan ger dig ett bra svar :)

Sverker
2013-03-20, 18:02
Minimibehovet av Omega-3 ligger kanske kring 1.5 gram / dag. Men du behöver inte äta 1.5 gram varje dag.

Essentiella fettsyror är tröga system. Fettet ska absorberas, transporteras runt i blodet, absorberas i olika vävnader och byggas in i olika membran. Det tar minst 8 veckor innan man kan mäta upp olika effekter när man börjar med ett nytt fett.

Att äta 20 gram Omega-3 en dag i veckan kanske inte är optimalt men du kan lugnt nöja dig med att äta fettet varannan eller var tredje dag.

Zeq
2013-03-20, 19:53
Minimibehovet av Omega-3 ligger kanske kring 1.5 gram / dag. Men du behöver inte äta 1.5 gram varje dag.

Essentiella fettsyror är tröga system. Fettet ska absorberas, transporteras runt i blodet, absorberas i olika vävnader och byggas in i olika membran. Det tar minst 8 veckor innan man kan mäta upp olika effekter när man börjar med ett nytt fett.

Att äta 20 gram Omega-3 en dag i veckan kanske inte är optimalt men du kan lugnt nöja dig med att äta fettet varannan eller var tredje dag.

Mycket ntressant! :) Men då betyder det det ju istället att man behöver ca 0,5 gram omega-3 i form av EPA och DHA per dag, men att det går att att äta mer en dag och sedan mindre ett par dagar därefter. Eftersom essentiella fettsyror är ett trögt system borde det ju fungera att äta lite mindre men varje dag.

Min plan var att alltid se till att få i mig minst 2 gram omega-3 i form av EPA och DHA varje dag. Om det inte uppnås genom fisk så uppnås det genom omega-3 tillskott (från fisk). Men det menar du då är fråga om överdosering? Eller? Jag upplevde ditt första stycke något motsägelsefullt.

Sverker
2013-03-20, 20:00
Du ville ha 2,6 gram Omega-3 varje dag. Det blir 18,2 gram / vecka och jag avrundade upp till 20 gram.

Ifall du fördelar den mängden på 7, 4 eller 3 tillfällen spelar nog inte så stor roll.

Zeq
2013-03-20, 20:11
2,6 gram var bara en siffra som råkade komma fram när jag högg till med en rimlig portion lax. Vad jag egentligen räknar med är 2 gram och således 14 gram per vecka. Men det är en siffra jag researchat fram och gissat mig till. Jag vet inte alls om det är rimligt för mig. Sedan sa du att det krävs minst 1,5 gram ca varannan dag.

Jag hade alltså gissat på 14 gram/vecka och du säger minst 6 gram/vecka. Är ju en viss skillnad. Så jag är lite osäker på vad jag ska sätta siffran till. Kanske räcker med 7 gram från fisk och omega-3 tabletter eftersom jag ändå får lite ALA från till exempel linfröna som blir till EPA och DHA. Men det är svårt att avgöra. Vad tror du är lagom per vecka (EPA/DHA)?

Sverker
2013-03-20, 20:36
Finns rekommendationer på 0,5 energiprocent Omega-3 i kosten. Med 3000 kcal blir det 15 kcal eller 1.5 gram Omega-3 varje dag....som medelvärde.

Jag har inte skrivit något annat heller:(

Edith:
Här står 1 %
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fleromattat-fett-omega-3-och-omega-6/

Zeq
2013-03-20, 22:12
Det var jag som missförstod vad du menade med detta:

Med detta menade du att man kan äta mer än 1,5 en dag och mindre en annan dag, men att snittet bör ligga där. Jag greppade inte det först, sorry. :Virro

Känner att jag kör på minst 2 gram/dag från fisk eller kapslar med omega-3. Sedan kör jag några gram ALA från linföolja och så får man ju alltid lite omega-3 här och var från annat.

Jag tycker dock att det som stod på slv är lite konstigt ändå:

Hur mycket fleromättat fett behöver vi?
5 till 10 procent av den energi vi får i oss från maten bör komma från fleromättade fetter, varav ungefär 1 procentenhet från omega-3. Det motsvarar ungefär 2,5 till 3 gram omega-3-fett per dag. Det är lika mycket omega-3 som det finns i en portion lax eller 1 till 2 matskedar rapsolja.

För människor som äter en blandad kost, där även fisk ingår, är det sällan några problem att få i sig tillräckligt mycket av de långa fettsyrorna DHA och EPA.

Kosttillskott
Livsmedelsverket rekommenderar inte friska människor att äta extra tillskott av omega-3, i form av till exempel fiskolja. Det bästa är i stället att äta en varierad kost med fisk tre gånger i veckan, varav fet fisk en gång. Genom att äta varierat får man i sig alla de näringsämnen som behövs för att man ska må bra.

Dem säger ju själva att man behöver ca 2,5 gram per dag, vilket blir 17,5 på en vecka. Sedan säger dem att en portion lax ger cirka 2,5 gram och att det räcker med att äta fisk 3 gånger per vecka. Då får man ju endast i sig 7,5 gram per vecka. Att förlita sig på att vegetabiliska omega-3-källor ska fylla upp det som saknas känns knappas rimligt då dessa omega-3-fettkällor består till mest av ALA.

Jag påpekade detta förut varvid du svarade att omega-3 är tröga system och därför behöver man inte äta det jämt utspritt över veckan. Det var ny och bra information för mig men det svarar inte på det faktum att man inte kommer upp i tillräckliga mängder genom att äta fisk några gånger i veckan. Så jag känner mig fortfarande något konfunderad kring citatet från slv, som jag upplever vara en paradox. :em:

Sverker
2013-03-21, 18:45
Det finns fler källor till DHA och EPA än bara fisk. Ägg är en bra källa. Det finns små mängder i kött också.

Underskatta inte heller ALA i vegetabiliska källor. Även om de inte själva blir EPA och DHA kan de konkurrera ut linolsyran från att bli till arakidonsyra, som stimulerar inflamationsprocessen.