Logga in

Visa fullständig version : Periodisk fasta, för lite mat?

desson
2013-03-20, 11:53
Hej, jobbar tvåskift så tänkte jag skulle pröva på att käka all mat efter träningen eller iallafall i samband med träning, på vårat jobb har dom tagit bort luncherna (yeaaah :S) mot att vi får mer i lön så det måste bli så att jag äter allt hemma.

Började köra igång idag och nu när jag jobbar EM så såg det ut såhär;

50g sloow carbs + 28g protein 1h innan träning klockan 07.00
40g snabba carbs (malt) + 28g protein 30 min innan träning
BCAA under träning med 30g snabba carbs
20g snabba carbs + 28g protein direkt efter träningen

När jag kom hem så lagade jag mat och började käka kanske 1h efter träningen, måltiden bestod av;

700g potatis, 500g fläskfilé och en sås gjord av kvarg och lite tjoffs...

När jag räknar ut allt på ett ungefär så fick jag fram till:

2500 kcal
254 kolhydrater
220 protein

Nu är då frågan, är det för lite av någonting? Jag väger ~80 kg och 180cm lång, tränar Måndag-Lördag 1h om dagen...

Just nu känns det näst intill omöjligt att proppa i sig något mer i fast föda, funkar det att fylla ut med mer kolhydrater genom att dra till med en 50g sloow carbs + 28g protein 1h efter måltiden?

Tack på förhand :)

tjing
2013-03-20, 12:00
Frågan är uppenbarligen om du deffar eller vill gå upp i vikt.

Dessutom har du inte skrivit hur mycket fett du får i dig. Det är ingen skillnad på periodisk fasta och att äta vanligt sett till mängd mat osv.

desson
2013-03-20, 12:11
Dumt av mig, du har så rätt, ligger på ungefär 40-50g fett om dagen, får i mig det mesta genom mjölk, 1 liter om dagen...

Mitt mål är att öka i styrka

tjing
2013-03-20, 12:22
Men inte i vikt?

Om du vill gå upp i vikt får du äta mer än 2500 kcal om dagen. Lägg på 1000 kcal till att börja med. Får du inte i dig det, skippa fasta.

Reaper123
2013-03-20, 12:50
Om du nu tänkt öka i styrka OCH muskelvikt så bör du ju få i dig mer än 2500 kcal, tjings siffra +1000 låter ganska bra som riktmärke.

Men får känslan av att du tror det är något magiskt med PF, för är ju som sagt fortfarande energiprincipen som gäller så ökar du inte i vikt måste du äta mer och det omvända gäller om du inte minskar i vikt enligt plan!

Kan tycka 45g fett låter onödigt lågt om du äter så 7 dagar i veckan, så jag skulle satsa på lite fetare proteinkällor om du nu inte vill lägga till lite goda såser till ditt kött!

Rent spontant ska du inte behöva känna att du tvingar i dig maten, men steg 1 är ju att sluta äta mat som mättar sjukt bra per kcal, vilket tex kvarg gör!

Jag hade själv lite problem att ställa om från pf-deff till "bulk", men bytte ut en hel del livsmedel och tillslut så kunde jag äta helt utan att behöva känna mig spymätt varje måltid! :D

Wzup2u
2013-03-20, 18:41
jag pfar. och ligger nästan på 4k kcal per dag pissigt enkelt med smarta metoder.
såser smör avokado nötter grädde kakor och chips hehe lite mkt av de just nu dock...
kokosolja ägg m.m alltid smör och olja i allt nomnom ... jag kommer få ett helvte med deff sen e fett skadad snart och vill ha det i allt... fint så länge bulk varar...
kolhydrater is king med... att plusa på snabbt med kcal, inte potatis kör med ris,och pasta eller jo potatismos e kung med smör och ägg i.... =)

anvihl
2013-03-20, 18:56
Beror ju på om du deffar eller bulkar som sagt.

Deffar du ser det väll helt okej ut. Bulkar du får du nog ta och göra som de andra säger skippa kvarg,potatis och andra livsmedel som mättar mycket för sina få kcal. Käka kött med mer fett i och överlag mer energitäta livsmedel. Potatis mättar bra mycket mer per kalori än ris/pasta t.ex

Jeml
2013-03-20, 19:01
varför inte äta lite gröt och ägg eller något istället för att köra på shakes kl 07.00 till frukost?