Visa fullständig version : Viktnedgång, sjuk i en vecka?
Marygirl
2013-03-20, 09:20
En teoretisk fråga: Om jag är sjuk i en vecka o inte kan få i mig något, mer än vatten o ev. kaffe&te.. Hur mycket är det fysiskt möjligt att gå ner i vikt?
Reaper123
2013-03-20, 09:37
En teoretisk fråga: Om jag är sjuk i en vecka o inte kan få i mig något, mer än vatten o ev. kaffe&te.. Hur mycket är det fysiskt möjligt att gå ner i vikt?Ditt TDDE (energibehov) ggr antalet dagar du inte äter något delat med ~7000 kcal borde ge en siffra rätt nära sanningen.
Det svår här är att tex fettet på kroppen bara kan släppa ifrån sig 70kcal per kilo fett per dygn så resten blir alltså fettfri massa du tappar om du "svälter" dig en längre tid och jag vet inte riktigt hur detta funkar för antar man tömmer sitt glykogen första dagarna innan kroppen börjar äta av det övriga så att säga.
Nu vet jag inte om jag skulle klara av att leva på 0 kcal/dag i 7 dagar, men om vi leker med tanken att jag nu gör det och då helt blint räknar på att kcalunderskott = "faktiskt" viktnedgång...
Räknat på att jag tar mig ur sängen men i övrigt inte utför något fysiskt (lär jag knappast orka om jag inte äter något) blir mitt TDDE ~2400 kcal.
2400*7/7000= -2,4kg
Edit: Kommer mest troligt även tappat allt mellan 2-5kg i vätska under denna period!
Obs! Ta nu detta inte som ett bra exempel på hur man snabbt kan gå ned i vikt. Detta är INTE att rekommendera och allt snabbare är -0,7kg/vecka blir för mig ett bra sätt att garanterat tappa muskelmassa/fettfri massa!
Marygirl
2013-03-20, 10:00
Tack för toppenbra svar!! Den uträkningen skall jag spara!
Reaper123
2013-03-20, 10:01
Tack för toppenbra svar!! Den uträkningen skall jag spara!Så lite så, observera nu att jag använde mitt TDDE. Ditt blir något helt annat eftersom du först och främst väger 25kg mindre än mig och är kvinna...
Marygirl
2013-03-20, 10:09
Så lite så, observera nu att jag använde mitt TDDE. Ditt blir något helt annat eftersom du först och främst väger 25kg mindre än mig och är kvinna...
Så jag skall ändra till mitt eget TDDE o gångra med sju o ta det delat på 7000? Hur får jag fram mitt eget TDDE?? :)
Reaper123
2013-03-20, 10:20
Så jag skall ändra till mitt eget TDDE o gångra med sju o ta det delat på 7000? Hur får jag fram mitt eget TDDE?? :)Ja men precis, även om detta nu är "min" teori och knappast en uträkning man kan lita på blint!
Innan jag svara på denna frågan, varför i hela fridens namn vill du ens räkna på detta? Fick lite ätstörningsvibbar av hela resonemanget nu så här i eftehand...
Eversmooth
2013-03-20, 10:22
Nu vet jag inte vad tanken bakom denna tråd är, men den känns lite sjuk.
Svält är aldrig hälsosamt och i synnerhet inte när man är sjuk, då är det viktigt att kroppen får näring och kan tillfriskna så snart som möjligt.
Jag tror inte att en division med 7000 kommer att ge en representativt värde med tanke på hur mycket energi fett kan släppa ifrån sig per dygn. Dessutom har vi tidigare nämnda faktorer som glykogen, vatten, tarminnehåll att ta med i beräkningen. Jag vet att att jag personligen kan droppa flera kilo på bara några dagar.
Semi-relaterat angående frågan att leva på 0kcal/dag och rolig undersökning.
http://tranastyrka.se/fasta-pa-riktigt/
Marygirl
2013-03-20, 10:25
Jag vill bara veta. Inte för att jag har tänkt att vara sjuk i en vecka såklar!!
:)
Jag har hört nånstans att man max kan gå ner 1 kg på en vecka, o ville veta om det stämmer, eller om man kan gå ner mer....
Reaper123
2013-03-20, 10:30
Jag vill bara veta. Inte för att jag har tänkt att vara sjuk i en vecka såklar!!
:)
Jag har hört nånstans att man max kan gå ner 1 kg på en vecka, o ville veta om det stämmer, eller om man kan gå ner mer....Alltså det du borde räkna på är ju mycket du kan gå ned i vikt i fett per, tex vecka.
Där finns det en gräns som sägs vara 70 kcal/dygn per kilo kroppsfett. Så har du tex 10kg fett på kroppen kan du ha ett kcalunderskott som motsvarar -700kcal/dag.
Detta skulle göra att en viktnedgång i fett på cirka -0,7kg/vecka är möjlig. Har du 5 kg fett på kroppen blir siffran halverad...
Edit:
Ett "extremfall", där en person är sjukligt fet så kan denne utan problem tappa >1kg/vecka i fett (!) samtidigt som den äter bra och näringsrikt. Så det är alltså kroppsfettprocenten som avgör hur mycket du kan tappa i vikt om man exkluderar glykogen/vätska/tarminnehåll osv.
Marygirl
2013-03-20, 10:44
Alltså det du borde räkna på är ju mycket du kan gå ned i vikt i fett per, tex vecka.
Där finns det en gräns som sägs vara 70 kcal/dygn per kilo kroppsfett. Så har du tex 10kg fett på kroppen kan du ha ett kcalunderskott som motsvarar -700kcal/dag.
Detta skulle göra att en viktnedgång i fett på cirka -0,7kg/vecka är möjlig. Har du 5 kg fett på kroppen blir siffran halverad...
Edit:
Ett "extremfall", där en person är sjukligt fet så kan denne utan problem tappa >1kg/vecka i fett (!) samtidigt som den äter bra och näringsrikt. Så det är alltså kroppsfettprocenten som avgör hur mycket du kan tappa i vikt om man exkluderar glykogen/vätska/tarminnehåll osv.
Nu är det för komplicerat för mig :d
Reaper123
2013-03-20, 10:56
Nu är det för komplicerat för mig :dKanske lika bra, för hittade din vikt och kroppsmått här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6324212&postcount=5
Och ser att du vill ner 8 kg. Så har inga som helst planer på att hjälpa dig med en uträkning som ev. kommer få dig att svälta dig tills du kommer se ut som en sticka. Lite smått sjukt hur du kan sätta så exakta siffror på hur du vill se ut, vet du ens vad din kroppsfettprocent skulle bli på 55kg?
Marygirl
2013-03-20, 11:06
Kanske lika bra, för hittade din vikt och kroppsmått här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6324212&postcount=5
Och ser att du vill ner 8 kg. Så har inga som helst planer på att hjälpa dig med en uträkning som ev. kommer få dig att svälta dig tills du kommer se ut som en sticka. Lite smått sjukt hur du kan sätta så exakta siffror på hur du vill se ut, vet du ens vad din kroppsfettprocent skulle bli på 55kg?
Nej.. jag vet inte vad min fett% är nu heller...
Det beror väl på din längd, vikt och ålder. Men -7000kcal är ungefär 1kg. Så om du har ett BEE på 2000kcal och lever på luft i en vecka borde man väl gå ner 2kg.
- Teoretiskt sett nu!
Detta är ju förstås vansinne, då du behöver näring för att bli frisk. Och en sådan viktnedgång kommer ju bara tära på kroppen och dess muskler. Jag talar utifrån sunt förnuft nu.
Reaper123
2013-03-20, 12:38
Nej.. jag vet inte vad min fett% är nu heller...Nej, men kan meddela dig att den är precis i det intervallet där den ska vara (utgått ifrån dina kroppsmått i tråden jag länkade till) om du är ute efter en normalt tränad kropp :)
Marygirl det är inte första gången du visar starka tendenser till allvarliga ätstörningar. Att svälta sig själv och inte äta under en hel vecka är både farligt och otroligt dumt.
Guybrush82
2013-03-20, 14:43
marygirl det är inte första gången du visar starka tendenser till allvarliga ätstörningar. Att svälta sig själv och inte äta under en hel vecka är både farligt och otroligt dumt.
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.