Logga in

Visa fullständig version : Handla märkesvaror i Hongkong eller Singapore?

250cc
2013-03-20, 08:09
Hallå!

Någon som har koll på vart det är billigast att handla märkesvaror, typ Nortface och liknande vandringsgrejjor, men även klockor, solbrillor och dylikt?

Befinner mig i Bangkok och tänkte handla lite prylar innan jag drar till Himalaya för kolla in base camp vid Mount everest och kanske någon 6-7000 meters topp.

Har fått för mig att Hongkong inte har några importtullar och man därför kan hitta kvalitetsgrejjer till samma priser som i USA.

Allt hjälp uppskattas, även erfarenheter från liknande resor eller länkar!

MVH

miaz
2013-03-20, 08:18
hur supersugen är du på base camp?
antar du kollat upp en del.
men då jag var där så sa varenda person jag talat med, som varit dit,
att det var som att gå på led, för att sen komma upp till en soptipp.

annars kan man köpa det mesta i nepal, äkta vs fejk raderas lixom ut.
jag har längre ingen aning om vad "fejk" innebär.
köpte en mountain hardwear drybag, för typ 30kr, funkar finemang.
allt är ändå producerat i kina, vietnam eller korea.

men för att svara på din fråga, så vet jag faktiskt inte.
jag skulle tippa på hong kong.

250cc
2013-03-20, 13:39
Ok, tack!

Är inte just base camp som lockar, har inte hörs något speciellt om det med det verkar ju vara ett turistmål som du säger.

Det som lockar är främst att få vistas i den miljön samt att se hur man reagerar och presterar 7000 meter över havsytan eller så... hur katabolt det än må vara :)

The_RobRoy
2013-03-20, 13:53
Det är normalt inte lika billigt i HK som i USA. Priserna brukar ligga mitt emellan USA och Sverige är min uppfattning. Det finns ett fåtal produkter som HK i princip är prisledande på, McDonalds, Apple produkter, men det är med väldigt liten marginal mot USA. Jag tror du lika gärna kan köpa grejerna i Bangkok, utbudet är nog bättre här dock.

The_RobRoy
2013-03-20, 13:55
Förövrigt har jag flera kompisgäng som varit upp till basecamp, de pratade inte om någon soptipp, däremot att det blev riktigt fysiskt ansträngande redan vid 5000m. Men det är nog skillnad om man flyger dit eller vandrar hela vägen och acklimatiserar sig.

miaz
2013-03-20, 16:13
okej.
bara vad jag hört.
beror säkert på säsong också.

jag upplevde aldrig några problem med höjden.
man kände den, men det var aldrig helt nazijobbigt.
vilket jag tyckte var skumt.
bar även egen mat och tält/sovsäck.
drack dock som en tok ibland. en dag så drack jag 11 liter vatten.