handdator

Visa fullständig version : Ridiculous Dumbell!

Shadow Warrior
2004-02-21, 14:58
Här kommer en bild på min nyligen tillverkade "Ridiculous Dumbell"
den väger nästan 45kg och omkretsen på handtaget är 23cm!!
Tyvärr så kunde jag lyfta den.... men jag har inte lyckats frivända och pressa den så det får väl bli målet!

Om ni andra har någon tuff utrustning att visa upp eller skriva om så gör det gärna.

/Shadow Warrior

shirunai
2004-02-21, 15:08
grYm

RobbeliRobban
2004-02-21, 15:19
Den var ju görsnygg, har du mer rolig utrustning?

Shadow Warrior
2004-02-21, 15:22
Originally posted by RobbeliRobban
Den var ju görsnygg, har du mer rolig utrustning?

Njae... inte direkt, har någon heljuten stålplatta till plate curls och pinch bara, men jag ska ta lite kort i min kompis hemma gym, han har en hel del tuff utrustning, han är dock bortrest nu så det dröjjer någon vecka.

/Shadow Warrior

Zozza
2004-02-21, 16:12
Haha, vilken skönhet!

Du får gärna berätta hur du gick tillväga när du tillverkade den :naughty:

Shadow Warrior
2004-02-21, 16:27
Originally posted by Zozza
Haha, vilken skönhet!

Du får gärna berätta hur du gick tillväga när du tillverkade den :naughty:

Jag det var ganska enkelt, fast dryg och skitigt ;)

Hantaget löper igenom hela hanteln och är inte ihåligt (det väger nästan 15kg) på så sätt kunde jag ljuta en del i taget med den stående i formen, papprullarna skärde jag isär med en bordskniv (det var omöjligt att såga), bettongen är grov betong som jag rörde upp för hand med minimalt med vatten, allteftersom den torkade "vattnade" jag den så den fick en rejäl hårdhet, hanteln får nog vara som den är då den redan nu ser riktigt hardcore ut, så jag ser ingena annlening till att ta bort pappen och måla den. Hantaget får förbli obehandlat och en nu väl insmort med magnesia, för övrigt har jag en tjock handduk under hanteln så inte grannarna blir alltför dryga ;) Nu har jag även lyckats lyfta den och hålla den i 20sec med tummen över, fast jag kan inte accelerera den än så det dröjjer nog ett tag tills jag frivänder den.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-21, 16:46
På 2002 års grepptävling i England lyckades jag få upp en hantel på 73 kg med 90 mm grepp= omkrets på >28 cm grepp till fullt uträtande. Tyvärr så rullade hanten ur greppet så att det inte godkändes. Sådärja nu blir det nog inte mer skryt för i dag.
http://www.bk-sportsmag.se/greppstyrka/british_iron_grip_championships_2002/index.htm

Simson
2004-02-21, 17:19
Hardcore!

Zakath
2004-02-21, 17:47
Härlig :hbang:
Vill ha den nära mig!

Mindek
2004-02-21, 19:24
Originally posted by Arne Persson
På 2002 års grepptävling i England lyckades jag få upp en hantel på 73 kg med 90 mm grepp= omkrets på >28 cm grepp till fullt uträtande. Tyvärr så rullade hanten ur greppet så att det inte godkändes. Sådärja nu blir det nog inte mer skryt för i dag.
http://www.bk-sportsmag.se/greppstyrka/british_iron_grip_championships_2002/index.htm

Hmmmm... ska det inte vara cm?

"Både jag och Kalle lyckades att lyfta upp en sk simulerad Inch Dumbbell från marken med vanligt grepp. Denna hantel väger 78 kg och har ett handtag som är endast 10 cm långt - men 6,35 mm tjockt . Detta gör den mycket svår att lyfta."

Arne Persson
2004-02-21, 22:10
Originally posted by Mindek

Hmmmm... ska det inte vara cm?

"Både jag och Kalle lyckades att lyfta upp en sk simulerad Inch Dumbbell från marken med vanligt grepp. Denna hantel väger 78 kg och har ett handtag som är endast 10 cm långt - men 6,35 mm tjockt . Detta gör den mycket svår att lyfta."

jo cm

Shadow Warrior
2004-02-21, 22:20
Originally posted by Arne Persson

jo cm

Tjockleken på Inch dumbell är väl ungefär samma som RT eller hur Arne?

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-21, 22:42
[QUOTE]Originally posted by Shadow Warrior
[B]
Ett Rolling Thunderhandtag är 60 mm tjockt dvs något smalare än en Inch Dumbbell. Nu skall det tilläggas att en original Inchdumbbell (kulhantel) är svårare att lyfta än en plate loaded replika.

bubbleman
2004-02-22, 00:02
Hmm..lite lam fråga men vad gör man med en sådandär "hantel"? Bara lyfter och håller stilla en stund eller?

Shadow Warrior
2004-02-22, 00:16
Originally posted by bubbleman
Hmm..lite lam fråga men vad gör man med en sådandär "hantel"? Bara lyfter och håller stilla en stund eller?

Statisk grepp träning för hela underarmen/handen, styrka helt enkelt.

/Shadow Warrior

bubbleman
2004-02-22, 00:23
Statisk grepp träning för hela underarmen/handen, styrka helt enkelt.

Ok, thanks...

Förresten, inte för att klanka ner på tävlingen Arne tävlat i men är det inte lite lite att bara behöva lyfta upp knogarna ifrån bordskanten på "Table Top Wrist Curl"???
Borde det inte vara bättre att bara ha stöd för underarmarna och börja med händerna utanför bordsskivan så att rörelsen blir lite längre? Jaja, vad vet lilla jag...

Arne Persson
2004-02-22, 00:48
Originally posted by bubbleman

Ok, thanks...

Förresten, inte för att klanka ner på tävlingen Arne tävlat i men är det inte lite lite att bara behöva lyfta upp knogarna ifrån bordskanten på "Table Top Wrist Curl"???
Borde det inte vara bättre att bara ha stöd för underarmarna och börja med händerna utanför bordsskivan så att rörelsen blir lite längre? Jaja, vad vet lilla jag...

Jag håller med dig.

Pdaddy
2004-02-22, 19:01
SW.. den där "home made" dumbellen va fiin..
De är ju grejt när man har lite egen uppfinerikedom och tar å gjuter en såndär feeet hantel :naughty:

Marcus

Shadow Warrior
2004-02-22, 19:36
Originally posted by Pdaddy
SW.. den där "home made" dumbellen va fiin..
De är ju grejt när man har lite egen uppfinerikedom och tar å gjuter en såndär feeet hantel :naughty:

Marcus

Jupp... kul att ha på förfester med, Inte för att jag tror grannarna gillar den men, lite får dom ju tåla :D

Jense
2004-02-22, 20:10
Bra jobbat med hanteln. den va fin!

har en liknande själv