Visa fullständig version : kaffe?
Jag har hört det att man inte ska dricka kaffe efter maten för att kaffet förstör näring o mineraler i maten vet nån om detta stämmer o hur lång tid måste man vänta??:confused:
Kaffe kan förstöra ( oxidera ) antioxidanterna i maten. Främst C-vitamin.
Det bildas en hel hög nya ämnen när kaffebönorna rostas, många av dessa är just oxiderande.
Mjölk ( eg. kalcium i mjölk ) är ett klassiskt exempel på något som kan binda upp och hindra att dessa ämnen förstör antioxidanterna.
Det går alltså bra att hälla lite mjölk i kaffet eller vänta en stund.
okej.. tack för det snabba svaret... kan ja ta en kopp kaffe med lättnad med mjölk då förstås!!
adeleine
2004-02-21, 17:23
mjölk sabbar kaffesmaken jue :smash:
:love: kaffe :love:
Det går alltså bra att hälla lite mjölk i kaffet eller vänta en stund.
Då jag hade låga blodvärden sade dom(tm) åt mig att undvika mlök och kaffe efter maten eftersom de båda hade en hämmande effekt på upptaget av järn.
Tror det var garvsyran i kaffet och kalciumet i mjälken dom nämnde som bovar i dramat. Där kan jag ha blandat ihop saker dok. Men att jag inte skulle dricka dessa i samband med mat minns jag iallafall.
AFanatic
2004-02-21, 23:58
Originally posted by the OnE
okej.. tack för det snabba svaret... kan ja ta en kopp kaffe med lättnad med mjölk då förstås!!
En riktigt god Cappuccino oo jisses! :D
Originally posted by adeleine
mjölk sabbar kaffesmaken jue :smash:
:love: kaffe :love:
Jepp, mjölk i kaffet är för fjollor! och alla andra hybrider av det svarta guldet är också bara skit! socker är nästan på gränsen
det ska vara svart, starkt och utan tillsatser!
Finns inget bättre än en riktigt bra espresso, eller en ristretto....:hbang:
Men det finns heller inget värre än en dålig espresso!:furious:
adeleine
2004-02-22, 13:35
Originally posted by Fartman
Jepp, mjölk i kaffet är för fjollor! och alla andra hybrider av det svarta guldet är också bara skit! socker är nästan på gränsen
instämmer....
mela=kaffeaddict med sina 7-8 koppar per dag :smokin:
AFanatic
2004-02-22, 13:43
Originally posted by Fartman
Vilken tur man har att man kan uppskatta alla hybrider då. :cool:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.