handdator

Visa fullständig version : Kramp av socker.

tjing
2013-03-18, 17:26
När det är ändå är på tapeten att diskutera socker här på det ärorika Kost & Näring-forumet, tänkte jag delge eder en liten historia som utspelade sig för ett par timmar sedan.

Jag var ledig idag och gick glad i hågen iväg till gymmet kring lunch och hade ihjäl mina bröst- och axelmuskler. Kom sedan hem och åt en 15-minuter-en-kvart-pizza och avslutade denna kulinariska festmåltid med en skamligt stor påse lösgodis (500 g). Av det här fick en sådan jäkla energi att jag drog iväg till gymmet för att köra konditionsträning (och således ta en hel vilodag imorgon).

Men efter sockerintaget börjar fötterna och vaderna krampa (sendrag) och krampandet fortsätter på gymmet (kör hård crosstrainer en timma ungefär) under stora delar av passet.

Jag har tidigare upplevt samma fenomen med kramper vid stora sockerintag. Eftersom jag är trött och inte orkar kolla upp det hela närmare, tänkte jag höra om någon annan har en liknande erfarenhet?

Misstänker att det har någonting med mineraler/elektrolyter att göra. Funderingar?

Sverker
2013-03-18, 17:50
Allt blod till tarmpaketet skulle jag tro. Träna med pizza och ett halvt kg godis i magen tar sitt pris. Räkna med ett glukosupptag på 80 gram / timme så har tarmen fullt upp i 3-4 timmar med bara glukosen.

tjing
2013-03-18, 18:50
Jo absolut, hastigheten på upptaget av glukos är jag med på men jag har för mig att jag tidigare sett något om socker och magnesium kanske det var, men jag minns inte.

Det är möjligt att det påverkar att blodet går till matsmältningen som du skriver, men det känns som att det borde vara något mer. Diabetiker kan få kramper av högt blodsocker vill jag minnas men jag har inte diabetes.

Tränar i stort sett alltid fastande/lätt måltid innan vanligtvis så visst kan det spela in som sagt.

Sverker
2013-03-18, 19:15
Diabetiker får kramper efter en tid med högt blodsocker. Nu pratar vi blodsocker från 10 till >25 mmol/L i flera dagar. Glukosen tar med sig vatten i njurarnas och diabetikern blir uttorkad.

tjing
2013-03-18, 20:33
Ah, där ser man.

Jag blev jäkligt törstig också ska sägas, flera timmar efteråt men det kan ju bero på salt och skit också och att jag körde hårt på crosstrainern en timme. Får ta och forska vidare i det här.

Wzup2u
2013-03-18, 20:52
socker och fett blanda så fort med varandra kanske ger en kick som sen dalar ner som en sockerkick i dont know bara gissar... sen att äta det före träning kanske inte är bra då man ska äta något lättare och kanske avslutat med det ist.
jaja nu fick du ju bara en kick av det men tror att det kan vara bovven u came i sockerkick and matdvala...

Ristretto
2013-03-18, 20:57
socker och fett blanda så fort med varandra kanske ger en kick som sen dalar ner som en sockerkick i dont know bara gissar... sen att äta det före träning kanske inte är bra då man ska äta något lättare och kanske avslutat med det ist.
jaja nu fick du ju bara en kick av det men tror att det kan vara bovven u came i sockerkick and matdvala...

Va?

Gober
2013-03-18, 21:03
Va?

Wzup?

tjing
2013-03-18, 21:09

Sockerkick som ger kramp? Ja, det är ju lite premissen för tråden. Jag vill ha reda på de exakta mekanismerna.

"det kan vara bovven u came i sockerkick and matdvala"

^ kryptiskt, men kanske genialiskt. Utveckla gärna.

För övrigt är det ju optimalt med energi innan ett pass om man vill maxa prestationen och således konditionseffekten. Plus att jag gillar konditionsträning 1-2 gånger i veckan när jag bulkar. Det håller mig skarp i skallen och på bättre humör.

Ristretto
2013-03-18, 21:28
Wzup?

Tjenna!

Wzup2u
2013-03-18, 22:04
wzup 2u guys? good aight?
ne sjukt skrivet en aning. nae dock tror jag fortf inte en pizza och 500g godis är bra innan träningen. men tycker du det funkar på dig fortsät... trött på min bärbara di novo mini lätt att göra massa stavfel då man ska göra special kommandon för många bokstäver ex vis ¨å.? m.m

wzzzzzahhhhhhhhhhh
http://2.bp.blogspot.com/-qPmzL1flALs/Tl5x93yPgnI/AAAAAAAAATg/_gko75vBwT8/s1600/wazzup.jpg

tjing
2013-03-18, 22:14
Särskilt bra är det inte nä. Ganska overkill om något. Men det ger energi i alla fall.

mattilainen
2013-03-18, 22:17
Får du i dig för mycket/för lite salt i övrigt?

tjing
2013-03-18, 22:19
Får du i dig för mycket/för lite salt i övrigt?

Mm, en tänkbar anledning. Rätt lite i vanliga fall, skulle jag säga. Pizzan och godiset kan ha innehållit en del.

Wzup2u
2013-03-18, 22:31
ah eller trötthet soff längtan hehe...
drick pickle juice juicen från inlagd saltgurka hjälper faktist sjukligt bra mot kramp...
du dricker antagligen dåligt och har för lite salt . och pickle juice e fan mirakel juice

Alsor
2013-03-19, 00:24
Smaka urinen och kolla om det smakar sött, då kan du starkt misstänka diabetes ;) Så läkarna gjorde förr iaf :)

Blindguard1
2013-03-19, 01:23
Diabetiker får kramper efter en tid med högt blodsocker. Nu pratar vi blodsocker från 10 till >25 mmol/L i flera dagar. Glukosen tar med sig vatten i njurarnas och diabetikern blir uttorkad.

Får vi? Det visste jag faktiskt inte, har aldrig fått det, inte ens ibörjan när jag fick diabetes.

Sverker
2013-03-19, 19:49
Bra. Du hade tur och kom under behandling snabbt. Symptom på diabetes är törst och mycket kissande. Kroppen förlorar elektrolyter. Träning och risken för kramp är stor. Ketoacidos förvärrar kramperna.

Jag fick kramper, både vid debuten och halvåret efteråt när den egna insulinproduktionen upphörde helt. Då tränade jag mycket ( handboll ) så saltbristerna blev säkert allvarligare för mig än för andra mindre aktiva.

Sheogorath
2016-09-30, 21:16
Min X-fru fick svåra kramper i insida lår (det är en tålig kvinna, men här jävlar hade hon ONT och det syntes) varje fredag kväll. Det här sammanföll med en oheligt stor myspåse godis framför TV:n. Hon slutade med dessa vrångmängder godis (500-800 g, ibland mer) och kramperna försvann direkt.