Visa fullständig version : Pizza är ett överskattad kcal-mål
När jag skriver i rubriken att den är överskattad menar jag inte att pizzan i sig är överskattad, den är mycket god :)
Det jag menar är att så många säger att den är så onyttig och hemsk.
Men om man tänker efter så är det väl knappt någon pizza som har över 2000 kcal. Och de allra enklaste, som bara har ost, skinka, championjoner, ananas osv. Har väl ca 1200-1500 kcal.
Om vi säger 1500 kcal för en pizza, och man har gjort ett cardiopass innan på dagen(500 kcal). Och sen om man kör periodisk fasta så har man fått i sig en lunch/protein shake på kanske 150-300 kcal.
Det jag vill komma fram till är att det inte är så mycket kcal man får i sig under en dag om man äter som jag beskrev ovan. Ska väl tilläga att jag brukar äta så 2-3 dagar på helgen. Mitt i veckan äter jag middagar med betydiligt mer protein och mindre kcal per måltid.
Mycket intressant. Tack för informationen.
Frågor på det?
Min bulkpizza ligger på ca- 3200 kcal :em:
Mycket intressant. Tack för informationen.
Frågor på det?
:laugh::laugh:
Ristretto
2013-03-17, 19:51
Så man vågar äta en pizza ibland?
Skickat från min Ockelbo 600 via Tapatalk 5
Även när man inte bulkar så är en pizza 2-3 dagar i veckan inte speciellt onyttigt, de jag vill få fram
Även när man inte bulkar så är en pizza 2-3 dagar i veckan inte speciellt onyttigt, de jag vill få fram
inte för att vara otrevlig men, vi vet :)
fast svårt att säga att något är nyttigt/onyttigt... men tror att du försöker säga att man kan gå ner i vikt på det sättet och fortfarande få i sig sin ungefärliga mängd protein / dag
Baserar du denna slutsatsen på egna erfarenheter eller har du några studier att backa upp det med?
Egna erfarenheter. Att äta "nyttigt" med mycket protein och lite kcal mån-tors och sen klämma in lite mer kcal fre-sön och lite mindre protein fre-sön så kan man ändå behålla sin vikt eller tom gå ner i vikt som jag har gjort.
Är väl mer än tanke/åsikt jag har angående detta. Ville mer få bekräftelse att jag inte är ute och cyklar. Att säga att man tränar hårt och äter pizza 2 dagar i veckan tycker vissa är dubbelmoral. Men inte enligt mig.
Baserar du denna slutsatsen på egna erfarenheter eller har du några studier att backa upp det med?
Jag åt en pizza en gång, gick upp två kilo så detta stämmer inte.
käka pizza ute är diet, göra egen är bulk...
utepizza från 1k-2k kcal min egna kan stiga över 3500kcal.
min bulkpizza då vill säga...
sen är en pizza som en stor macka med tomat ost och skinka just that its hot
håller med gonsa till stor del faktist...
Paperbasket
2013-03-17, 20:12
Du borde kolla pizzatråden Gonsa, and we know already =)
Nephelite
2013-03-17, 20:19
stabil trådstart xD
Dock är nog fler som behöver lära sig att det inte finns några riktigt dåliga livsmedel, bara kassa kostupplägg.
vicarious
2013-03-17, 20:20
Folk måste lära sig att skilja på nyttig/onyttig och kaloririk/kalorisnål. Det är inte samma sak.
Du borde kolla pizzatråden Gonsa, and we know already =)
Sökte pizza innan, men fick inte upp något.
Länk anybody?
Sheogorath
2013-03-17, 20:23
site:kolozzeum.com pizza (https://www.google.se/search?q=site%3Akolozzeum+pizza&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#hl=sv&client=firefox-a&hs=FEf&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=site:kolozzeum.com+pizza&oq=site:kolozzeum.com+pizza&gs_l=serp.3...3359.3676.0.3947.4.4.0.0.0.0.60.197. 4.4.0...0.0...1c.1.6.psy-ab.YOSgmKqnHM8&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43828540,d.bGE&fp=cc290673ebbec4f9&biw=1600&bih=7549)
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165173
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=165173
direktlänk har du här
Folk måste lära sig att skilja på nyttig/onyttig och kaloririk/kalorisnål. Det är inte samma sak.
precis det e oftast det bantare inte fattar de ska bli nyttiga och käka nötter istället för godis osv visst nyttigare men mycket mer kalorier ex vis... *screwy*
Ristretto
2013-03-17, 22:33
site:kolozzeum.com pizza (https://www.google.se/search?q=site%3Akolozzeum+pizza&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:sv-SE:official&client=firefox-a#hl=sv&client=firefox-a&hs=FEf&rls=org.mozilla:sv-SE%3Aofficial&sclient=psy-ab&q=site:kolozzeum.com+pizza&oq=site:kolozzeum.com+pizza&gs_l=serp.3...3359.3676.0.3947.4.4.0.0.0.0.60.197. 4.4.0...0.0...1c.1.6.psy-ab.YOSgmKqnHM8&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.43828540,d.bGE&fp=cc290673ebbec4f9&biw=1600&bih=7549)
Master of Google.
Rawsteel
2013-03-17, 22:35
Kebabpizzorna här jag bor är utan tvekan på 2.5-2.6k kcal.
Tror dom använder den fetaste osten som finns tillgänglig:(
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html
http://andreazengstrom.blogspot.se/2009/06/hur-mycket-innehaller-en-pizza.html
Tack för länken. Stärker min punkt i frågan ännu mer.
Som somliga redan påpekat så handlar det inte bara om kcal. Om du äter som du säger i trådstarten under en dag så kommer du att:
Få i dig för lite protein.
Få i dig för lite bra fetter.
Få brist för många, om inte alla, vitaminer och/eller mineraler.
För att nämna några exempel. Pizza är alltså onyttigt på grund av att det är relativt "tomma" kalorier.
Kebabpizzorna här jag bor är utan tvekan på 2.5-2.6k kcal.
Tror dom använder den fetaste osten som finns tillgänglig:(
osten är ofta den stora boven kcalmässigt, normalt tar den 400-500kcal.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Som somliga redan påpekat så handlar det inte bara om kcal. Om du äter som du säger i trådstarten under en dag så kommer du att:
Få i dig för lite protein.
Få i dig för lite bra fetter.
Få brist för många, om inte alla, vitaminer och/eller mineraler.
För att nämna några exempel. Pizza är alltså onyttigt på grund av att det är relativt "tomma" kalorier.
Borde inte nödvändigtvis stämma. En pizza hos pizzerian kan innehålla runt 60-70g protein beroende på vilken man tar ofc. Sen innehåller köttet, osten och pizzasåsen ganska många mineraler (kanske inte lika många vitaminer). Sedan tar man sallad på pizzan blir den genast mer vitaminrik.
Beror ju helt på påläggen, skulle jag säga.
En kebabpizza med pommes och "vitlökssås" är kanske inte så hälsosamt om man äter det dagligen, medan en pizza med pizza med räkor/kyckling/musslor/ost/champinjoner etc är lite bättre. Angående skinkan så får man säkert E250 på köpet.
Allt är ju inte bara kalorier.
I övrigt är det ju bara en stor jävla macka, typ.
Borde inte nödvändigtvis stämma. En pizza hos pizzerian kan innehålla runt 60-70g protein beroende på vilken man tar ofc. Sen innehåller köttet, osten och pizzasåsen ganska många mineraler (kanske inte lika många vitaminer). Sedan tar man sallad på pizzan blir den genast mer vitaminrik.
Ja precis, ca 70 gram protein och sedan cirka 30 gram protein från proteinshake. Det är 100 gram protein, vilket är för lite för dem allra flesta som tränar.
Dåligt med vitaminer i salladen:
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx
Ja precis, ca 70 gram protein och sedan cirka 30 gram protein från proteinshake. Det är 100 gram protein, vilket är för lite för dem allra flesta som tränar.
dom flesta som tränar behöver mer än 1pizza och 1protein shake på en hel dag.
dom flesta som tränar behöver mer än 1pizza och 1protein shake på en hel dag.
Ja, det var ju det jag poängterade. Vad menar du? I förstaposten kan man utläsa:
Det jag menar är att så många säger att den är så onyttig och hemsk.
Om vi säger 1500 kcal för en pizza, och man har gjort ett cardiopass innan på dagen(500 kcal). Och sen om man kör periodisk fasta så har man fått i sig en lunch/protein shake på kanske 150-300 kcal.
Det jag vill komma fram till är att det inte är så mycket kcal man får i sig under en dag om man äter som jag beskrev ovan.
Vilket jag kritiserar.
StarkaUlf
2013-03-18, 11:35
Och varför är 100 gram för lite för att man tränar?
Det räcker gott och väl för dom flesta. Visst, ligger du på ett underskott kan det vara positivt med ett högre intag.
I kolozzeum's absurda mått, ja då är det för lite. Då ska du ju gärna upp i 300 gram protein. Men här lever man ju i en annan värld.
nisse1976
2013-03-18, 11:48
Jag har vägt pizzor jag köpt på lite olika ställen. Den som vägt minst vägde 400 gram och den som vägde mest vägde ett kilo.
Om man kollar vad frysta färdiga pizzor innehåller så ligger de på mellan 150 och 300 kcal per 100 gram beroende på vad man har på.
Det borde väl vara liknande på vanliga pizzor?
I så fall skulle de pizzor jag ätit innehållit mellan 600 (150 * 4) och 3000 (300 * 10). Så att säga att pizza inte innehåller mycket kalorier blir knepigt.
De största med mest energitäta ingridienser innehåller nog väldigt mycket medans de minsta med energisnåla ingridienser inte innehåller mycket.
Ja precis, ca 70 gram protein och sedan cirka 30 gram protein från proteinshake. Det är 100 gram protein, vilket är för lite för dem allra flesta som tränar.[/URL]
Brukar ta 2 proteinshakes när jag väl äter pizza så blir ca 130 g protein. Men 100g protein är verkligen inte för lite för att bygga. När jag började träna för 6 mån sen åt jag runt 80-110g protein per dag (oftast närmare 80g), vägde 65 kg. Nu 77 kg relativt deffad. Byggande handlar mycket mer om hormoner än hur mycket protein som finns tillgängligt.
Knatcharn
2013-03-18, 13:15
Relevant länk (http://deffamedpizza.blogspot.se/)
Fishtank
2013-03-18, 13:16
Det räcker gott och väl för dom flesta. Visst, ligger du på ett underskott kan det vara positivt med ett högre intag.
I kolozzeum's absurda mått, ja då är det för lite. Då ska du ju gärna upp i 300 gram protein. Men här lever man ju i en annan värld.
Fast det finns ju forskning som stödjer förbättringar upp till 1.8g /kg
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Inspirerad av den här tråden åt jag precis en pizza. Det är inte lika gott när man inte är bakis. Gav mig inte så mycket faktiskt, men lite bukfylla. Ska dra i mig lite lösgodis nu, det ena följer ju på det andra med sådan här kost.
När jag äter pizza, hamburgare etc får jag ett otroligt sötsug. Det om något är en anledning att hålla sig ifrån dessa rätter för det mesta. Vi snackar väl insulin, blodsockersvängningar etc.
Finns forskning som indirekt stödjer hur mycket protein som helst, i princip.
Reaper123
2013-03-18, 14:16
Även när man inte bulkar så är en pizza 2-3 dagar i veckan inte speciellt onyttigt, de jag vill få framMina hemmagjorda pizzor brukar sluta på i runda slängar:
2500 kcal
170P
250K
80F
Så funkar lika bra på bulk som deff för mig, så hade tänkt äta pizza precis lika ofta vare sig jag vill gå ner eller upp i vikt ;)
Fredrik_S
2013-03-18, 15:24
Ja men det finns inte tillräckligt med bra forskning som stöder det. Bara för att forskning finns betyder inte det att det är så....
+1
70g hade säkert funkat det också, även om 150g förmodligen är nånstans där det borde vara optimalt för en medianindivid som vill behålla så mycket muskler som möjligt.
Sen finns ju de som vill ner i vikt men som väntar med styrketräningen tills de känner att de gått ner tillräckligt. För att behålla muskler kanske de äter 200-300g protein vilket känns som helt fel fokus. Hellre 70g protein om dagen och styrketräning än 250g protein om dagen utan styrketräningen.
Styrketräning + 150g låter dock ännu vettigare. Vilket är lätt att komma upp i om man äter 1 pizza (70g protein), en proteinshake (30g) och sen t ex en ostomelett på 3 ägg, 100g ost, broccoli, morot och nån sås (50g protein) så är man i hamn proteinmässigt och har även fått i sig en hel del nyttigt.
Då är det 2 stora mål och en shake om dagen. Man kan ju dela upp det i fler måltider förstås. De flesta äter nog 3-4 huvudmål och eventuellt något emellan kanske.
Ja men det finns inte tillräckligt med bra forskning som stöder det. Bara för att forskning finns betyder inte det att det är så....
Exakt rätt. Mycket beror ju också på vad man äter i övrigt vid sidan av proteinet. Man ser inte brutalt stora killar i fängelset dricka proteinshakes/ta kreatin etc. För att få ett riktigt exakt resultat skulle man behöva enäggstvillingar som tränar på exakt samma sätt, fast där den ena äter ex 1 g protein/kg och den andra 2 g/kg. Tvivlar på att man skulle se jättestora skillnader i muskelmassa efter några månader (förmodligen endast ensiffriga skillnader).
Mina hemmagjorda pizzor brukar sluta på i runda slängar:
2500 kcal
170P
250K
80F
Så funkar lika bra på bulk som deff för mig, så hade tänkt äta pizza precis lika ofta vare sig jag vill gå ner eller upp i vikt ;)
jo minst blir det det på hemmagjord... mer kcal men mer de blir mkt mer näringsrika på, protein, vitaminer & bra råvaror :hbang:
fan va sugen jag blev på pizza av allt tjat här! får nog göra en plåt nästa vecka..
Problemet när man köper pizza enligt mig är att man inte riktigt vet hur mycket av allt som är i. Det kan va allt från 1000-2500 kcal beroende på pizza. Därför anser jag att det är smart att undvika det på deff...
Reaper123
2013-03-20, 13:30
jo minst blir det det på hemmagjord... mer kcal men mer de blir mkt mer näringsrika på, protein, vitaminer & bra råvaror :hbang:Ja men precis, man kan få en god pizza utan att det är 40-50 E% fett hemma. Nog för att fett gör maten god i många fall, men finns ju gränsern och trevligare att få äta mer/bli mättare på men till samma mängd kcal som en utepizza :)
Problemet när man köper pizza enligt mig är att man inte riktigt vet hur mycket av allt som är i. Det kan va allt från 1000-2500 kcal beroende på pizza. Därför anser jag att det är smart att undvika det på deff...Ja det är väl ett bra argument, just att det är extremt svårt att veta exakt vad som ligger på den...
Nu är jag så pass skadad av allt jag lärt mig om kost att jag dock har ganska bra koll på vad en pizza innehåller, tex en capriosa eller kebabpizza med normal storlek så finns plats för detta under deff för mig även om jag hellre gör en hemmagjord då den både bli godare och då kan passa mina makros ;)
Ps. en "normalstor" pizza på 2500 kcal serveras som tur är inte i min stad, så bara försöka undvika panpizzorna :D Ds.
Edit:
För att spinna vidare på 2500 kcal-pizza....
Så krävs det en Pizza Hut Kebabpizza "dubbel deg" för att få ihop:
1803 kcal
88g protein
165g kolhydrater
85g fett
Och deras "family" (3xsingle) landar på 2680 kcal :D
vicarious
2013-03-20, 19:12
Hemmagjord pizza över pizzeriapizza, any day of the week. Bättre koll på innehållet, billigare, mer hygieniskt (ja, jag tvivlar på att alla pizzabagare sköter sin hygien i köket) och oftast godare. Fryspizza kan funka men de är oftast inte särskilt goda enligt mig.
Problemet med hemmagjord pizza är att degen aldrig bli lika god som ute. Tips på att göra en god deg eller ska man köpa en färdig deg?
Nobody?
Vill du ha en riktigt god pizzadeg så ska du inte försöka göra den nyttigare genom att byta ut mjölet mot nyttigare ingredienser. Och så rekommenderar jag att du gör degen med jäst istället för bakpulver, och låter den jäsa extra länge.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.