handdator

Visa fullständig version : Har ätit 1000 kcal på tre veckor inte gått ner i vikt.

Zlatan93
2013-03-17, 17:04
Som rubriken lyder så har jag inte gått ner i vikt på tre veckor och då har jag endast ätit 1000-1200 kcal.
En vanlig dag ser ut så här.
Frukost 3 stekta ägg. 285 kcal.
Skolunch: cirka 300-350 kcal max
Mellanmål 4 knäckebröd med pålägg.
träning
mat 200gram kalkon med två ägg 385 kcal
sammanlagt 1175 kcal maten vägs/vägts förutom de lilla smöret på knäckemakan men beräknade att det var cirka 25 kcal per smörpålägg.

Mitt dagliga behov vid vila alltså 1.2 i aktivetsfaktor fast än att jag tränar 5 gånger i veckan styrkesträning ibland 2 konditionspass. Så är mitt behov för att gå ner 1000 kcal varje dag ska jag äta 1050 kcal enligt Harris benedict ekvationen.
Om jag tar en aktivtetsfaktor vid 1.55 och minus 1000 kcal så ska jag äta 1648 kcal. Men ingen ting händer TROTS på bara 1175.

Jag känner mig helt vilsen. Varför går inte jag ner i vikt har jag hormonproblem?

Snälla någon som kan hjälpa mig om vad det är fel. Någon som har kanske mycket erfarenheter i viktminskning.

Väger 75 kg längd 166 cm
*facepalm*

sandstorm
2013-03-17, 17:11
Hur ofta och vid vilka tidpunkter vager du dig?

Zlatan93
2013-03-17, 17:13
Hur ofta och vid vilka tidpunkter vager du dig?

En gång i veckan. Vågen står på 75 fortfarande

Oftast vid 17.00-19.00

sandstorm
2013-03-17, 17:16
Da kan det mycket val bero pa osakerhet i vagningen. Det ar latt att diffa 1-2 kilo pa en given dag, och speciellt pa eftermiddagen. Vag dig varje dag, pa morgonen innan du ater nagot. Sen kollar du pa veckosnittet istallet for enstaka toppar och dalar!

madballz
2013-03-17, 17:17
Du har gått ner i vikt i fett. Väg dig varje morgon när du går upp, och mät din midja.

Zlatan93
2013-03-17, 17:19
Du har gått ner i vikt i fett. Väg dig varje morgon när du går upp, och mät din midja.

Inte mkt skillnad i midjan inte mätt den. Men känns iallfall absolut inte som de tror inte de ngn skillnad heller där.

Zlatan93
2013-03-17, 17:35
Da kan det mycket val bero pa osakerhet i vagningen. Det ar latt att diffa 1-2 kilo pa en given dag, och speciellt pa eftermiddagen. Vag dig varje dag, pa morgonen innan du ater nagot. Sen kollar du pa veckosnittet istallet for enstaka toppar och dalar!

Alltså varje morgon bara ?

Zer4
2013-03-17, 17:37

Håller med madballz här. Du har troligtvis minskat i fettmassa medan du lagt på dig muskelmassa.

Om så inte är fallet ligger felet i din kaloriberäkning. Ligger du minus i kaloriintag i förhållande till din BMR & RMR + aktivitet så SKA du gå ner i vikt. Kan efterlikna enkel matematik -> 1+1 är alltid lika med 2, om inte är det fel i beräkningen.

Zlatan93
2013-03-17, 17:38
Håller med madballz här. Du har troligtvis minskat i fettmassa medan du lagt på dig muskelmassa.

Om så inte är fallet ligger felet i din kaloriberäkning. Ligger du minus i kaloriintag i förhållande till din BMR & RMR så SKA du gå ner i vikt. Kan efterlikna enkel matematik -> 1+1 är alltid lika med 2, om inte är det fel i beräkningen.

Svårt att tro att de e ngt fel i beräkningen kollar på näringsvärden på maten vägs och sen kan man väl inte lägga på sig muskelmassa på 3 veckor de e ju nästan omöjligt

Zer4
2013-03-17, 17:41
Svårt att tro att de e ngt fel i beräkningen kollar på näringsvärden på maten vägs och sen kan man väl inte lägga på sig muskelmassa på 3 veckor de e ju nästan omöjligt

Inb4 -> går du inte ner i vikt är beräkningarna fel (kaloriintag & aktivitet).

EDIT: Latar du dig på helger/lov/röda dagar?

mywaytosucces
2013-03-17, 17:44

Han sa ju att han har 100% koll på vad han stoppar i sig, då kan det inte vara fel? Hans fettceller kanske har problem eller något åt de hållet :P

Inb4 eat chicken all day

Zlatan93
2013-03-17, 17:45

Men jag vet inte vad jag gör för fel väger äggen dem väger 55 gram

Skolmaten går dock inte väga men tar vädligt lite där.

Knäckerbröden är per styck 35 kcal och 15 kcal med de lilla smöret.

Kalkonen 200 gram vägs med två ägg. ?? Är liksom helt vilsen ska jag böra äta 200 kcal bara eller :( *gah!*

Christoforos
2013-03-17, 18:25
Som sagt så är det 99% sannolikhet att du gör fel när du väger dig själv. Väg dig på morgonen, efter toalett-besök och innan du äter eller dricker någonting, och gör det ett par dagar i rad så får du bättre koll på vad du faktiskt väger. Och tänk då på att om du inte gjort det innan du började gå ner så har du ju ingen riktig koll på hur mycket du gått ner på den här perioden, vilket kan innebära att det skiljer flera kg men du märker det inte eftersom du inte har något riktigt att jämföra med.

Sen så gäller det att komma ihåg att vikt är bara en siffra, det avgörande är ju vad det består av/hur du ser ut.

Du äter jättelite, vilket innebär att du nog går ner en hel del i vikt men du har ingen koll på hur mycket eftersom du inte väger dig ordentligt.

Dpersson
2013-03-17, 18:29
Det hände inget för mig heller dom första veckorna, ha tålamod och fortsätt köra på underskott så kommer du minska i vikt.

Zlatan93
2013-03-17, 18:29
Som sagt så är det 99% sannolikhet att du gör fel när du väger dig själv. Väg dig på morgonen, efter toalett-besök och innan du äter eller dricker någonting, och gör det ett par dagar i rad så får du bättre koll på vad du faktiskt väger. Och tänk då på att om du inte gjort det innan du började gå ner så har du ju ingen riktig koll på hur mycket du gått ner på den här perioden, vilket kan innebära att det skiljer flera kg men du märker det inte eftersom du inte har något riktigt att jämföra med.

Sen så gäller det att komma ihåg att vikt är bara en siffra, det avgörande är ju vad det består av/hur du ser ut.

Du äter jättelite, vilket innebär att du nog går ner en hel del i vikt men du har ingen koll på hur mycket eftersom du inte väger dig ordentligt.

Okej så alltså börja väga på morgonen efter toabesök..

Christoforos
2013-03-17, 19:14
Precis, och kom ihåg att inte dricka någonting innan. En halvliter vatten = ett halv kg osv. Om jag väger mig på kvällen så skulle jag utan tvekan väga ca 2-3 kg mer än vad jag gör på morgonen, och det skulle skifta så mycket mellan dagar (beroende på vad/när man ätit)

Beemel
2013-03-18, 15:30
Precis, och kom ihåg att inte dricka någonting innan. En halvliter vatten = ett halv kg osv. Om jag väger mig på kvällen så skulle jag utan tvekan väga ca 2-3 kg mer än vad jag gör på morgonen, och det skulle skifta så mycket mellan dagar (beroende på vad/när man ätit)

Pissar du ut 2-3 liter på morgonen eller svettas du rejält under natten?
Ingen diss mot det du säger, jag är mest nyfiken, Jag har aldrig provat att väga mig på kvällen så jag har ingen aning om hur mycket det skiljer.
Kanske ska börja göra det och jämföra.

madballz
2013-03-18, 20:08
Jag har själv hamnat i platåer, jag rekomenderar dig till att ha en dag där du äter 100-200 kcal över ditt TDEE dvs balans, och sedan lägger dig på ett underskott på 500 kcal i en vecka, sedan väger du dig på morgonen, och mäter din midja. Lovar dig att du kommer ha fått resultat :)

Christoforos
2013-03-18, 20:49
Pissar du ut 2-3 liter på morgonen eller svettas du rejält under natten?
Ingen diss mot det du säger, jag är mest nyfiken, Jag har aldrig provat att väga mig på kvällen så jag har ingen aning om hur mycket det skiljer.
Kanske ska börja göra det och jämföra.

Middag i magen, glykogen från lunch/frukost i musklerna, nån liter vatten som man sippar på. Läger man ihop allt så kan det göra en rätt stor skillnad, framför allt om målet är att hålla koll på hur mycket man går ner i vikt under en period.

Crivler
2013-03-18, 21:02
Bara jag som tycker 1000-1200kcal per dag är väldigt lite?
Ett så lågt energiintag kan väl vara skadligt för kroppen och kroppen kan istället ta energi från musklerna?

Osäker om det stämmer så rätta mig om jag har fel ._.

MäskBlandning
2013-03-19, 22:34
Det är svårt att veta vad skolmaten innehåller exakt, och eftersom du inte kunnat väga den heller så ligger felet säkert där.
Ta med dig egen mat som du vet innehållet på exakt.

Bryggan
2013-03-19, 23:25
Dog TS av undernäring eller? Idag borde han se resultat....1000 kcal per dag är liiiite om man inte är jätteliten och spinkig.

Beemel
2013-03-20, 07:01
Middag i magen, glykogen från lunch/frukost i musklerna, nån liter vatten som man sippar på. Läger man ihop allt så kan det göra en rätt stor skillnad, framför allt om målet är att hålla koll på hur mycket man går ner i vikt under en period.

Jo visst, men alla dessa saker försvinner ju inte magiskt bara för att man sover? Maten man äter är ju en viss volym med en viss densitet vilket ger en direkt massa. om den massan finns i kroppen när man går och lägger sig borde den (förutsatt att man inte skiter i sängen) fortfarande finnas kvar på morgonen.
Det går självklart åt en del energi för att hålla kroppen varm, och för organens funktion. men fortfarande så undrar jag hur stor skillnade det kan vara mellan morgon och kvällsvikt. Jag får helt enkelt göra empiriska efterforskningar i ämnet. Med andra ord, jag ska lägga till en vägning på kvällen och jämföra.

hur som, tack för att du tog dig tid att svara.

Sheogorath
2013-03-20, 07:10
Jo visst, men alla dessa saker försvinner ju inte magiskt bara för att man sover? Maten man äter är ju en viss volym med en viss densitet vilket ger en direkt massa. om den massan finns i kroppen när man går och lägger sig borde den (förutsatt att man inte skiter i sängen) fortfarande finnas kvar på morgonen.
Det går självklart åt en del energi för att hålla kroppen varm, och för organens funktion. men fortfarande så undrar jag hur stor skillnade det kan vara mellan morgon och kvällsvikt. Jag får helt enkelt göra empiriska efterforskningar i ämnet. Med andra ord, jag ska lägga till en vägning på kvällen och jämföra.

hur som, tack för att du tog dig tid att svara.

Man gör av med en betydande mängd vätska genom bl.a. utandningsluften under natten, som inte ersätts på samma sätt som dagtid när man äter då och då, dricker osv.

Bryggan
2013-03-20, 08:28
@Beemel: 1,2 kilo på mig inatt. Då var jag så "torr" det gick när jag somnade.

Är den angivna vikten en person har alltid morgonvikten efter toalett förresten?

Eversmooth
2013-03-20, 09:18
@Beemel: 1,7 kg skillnad på mig mellan igårkväll och imorse, och det är inget ovanligt. Väger ca 70 kg.

OddWorld
2013-03-20, 10:27
Jag väger alltid 1-1.5kg mindre på morgonen efter morgonkissen jämfört med vad jag väger kvällen före efter kvällskissen.

Taragon
2013-03-20, 10:33
Var lika för mig, låg ca 1000kcal minus varje dag men vågen stod still i 3 veckor.
Gjorde en refeed en dag och drog i mig så jag låg på 500kcal plus och på ca 250g kolhydrater. Sen tillbaka till dieten dagen efter. Nu har det släppt 1kg på en vecka :)

Beemel
2013-03-20, 11:55
Det verkar onekligen som om det stämmer. Jag har aldrig någonsin vägt mig kvällstid (det är en del av min morgonritual) så därför hade jag ingen uppfattning i frågan. Ska som sagt prova själv, om inte annat för att få en kurva till att analysera i mitt exceldokument. =)=)